Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Prog där man kan styra cpu load?

finns det Prog där man kan styra cpu load, exempel;
jag vill belasta CPUn med 25% eller 50%

vill kolla temps vid olika belastningar och ställa fläktar därefter

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Last är väl ganska ointressant?

Ställ dina fläktar efter vilken temp du vill och justera varvtalet därefter.

Här har du ett bra program.
https://linustechtips.com/topic/1099996-fancontrol-my-take-on...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

vill ha ett sånt prog. ändå, styra fläktar har jag redan flera bra.

Vill bara kolla hur tempen är vid olika nivåer av cpu belastning, dels för skoj, men ändå lite för att fininställa.
Om någon vet något sådant, länka

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

Det finns o ställa in i win10 under power options -> processor power management -> Maximum processor state

Standard är 100% dvs cpun tillåts belastas till max men man kan ändra där till allt mellan 1-100 sen kan du bara köra igång nån bench o se temp på cpun.

Permalänk
Medlem

En processor är lite mer avancerad än så. Kommer vara olika värme beroende på vad som beräknas. Jämför AVX mot primeberäkning

Permalänk
Medlem

Skriv ett kort program som startar X antal trådar som gör något i en while(true) loop. Varje tråd kommer maxa en kärna, och du kan du styra %load genom att ändra hur många trådar som startas.

Permalänk

haha, de där med skriva nåt program hade nog inte funkat så bra för mig. Nää fattar de kanske är svårt att bestämma sig för en viss procent så där, nog mer avancerat än så.

sen skiljer de en stor del mellan olika spel hur mycket cpu belastas, så även om jag ställer in en tyst fläktkurva på ett visst spel där cpu ligger på 25% så skiter de sig på nästa spel som belastar cpu 35% ändå.

hade inte brytt mig speciellt om inte cpun blivit ganska varm, har ju en I9 12900K med 240mm vattenkylning, vill mest bara den ska vara lite tyst vid belastning, men visst problemet är inte megastort då spel i 4K ej balastar cpun så mycket.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Skrivet av musse pigg:

finns det Prog där man kan styra cpu load, exempel;
jag vill belasta CPUn med 25% eller 50%

vill kolla temps vid olika belastningar och ställa fläktar därefter

Hyper PI 0.99 BETA från typ 2014

tror iaf det stödjer upp till 16 trådar och sätter du antal trådar till 25% eller 50% av ditt totala antal cpu trådar så får du 25/50% last med 100% last på de belastade kärnorna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Hyper PI

tror iaf det stödjer upp till 16 trådar och sätter du antal trådar till 25% eller 50% av ditt totala antal cpu trådar så får du 25/50% last med 100% last på de belastade kärnorna.

ok, men de var inte så jag menade, jag vill ha 25 och 50 % belastning på ALLA trådar istället för 25 och 50% av trådarna i full belastning.

Jag antar att det är så belastningen blir om man spelar ? annars är jag snett på det

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Skrivet av musse pigg:

ok, men de var inte så jag menade, jag vill ha 25 och 50 % belastning på ALLA trådar istället för 25 och 50% av trådarna i full belastning.

Jag antar att det är så belastningen blir om man spelar ? annars är jag snett på det

tror inte jag stött på något som har den funktionen iaf.

googla cpu load throttle eller nått kanske finns något program som kan göra det i bakgrunden.

men de flesta jag vet om bara reducerar antal tillgängliga trådar när den når max tillåten last.

dock bör 100% last på 25/50% av kärnorna ge ungefär samma cpu package temps (externa termistorn under ihs inte kärntemp) som 25/50% last på alla kärnorna iom att de som vilar knappt kommer generera någon värme alls medans de som är belastade kommer generera all värme de kan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror inte jag stött på något som har den funktionen iaf.

googla cpu load throttle eller nått kanske finns något program som kan göra det i bakgrunden.

men de flesta jag vet om bara reducerar antal tillgängliga trådar när den når max tillåten last.

dock bör 100% last på 25/50% av kärnorna ge ungefär samma temps som 25/50% last på alla kärnorna iom att de som vilar knappt kommer generera någon värme alls medans de som är belastade kommer generera all värme de kan.

jo fast med 100% last på vissa trådar så kan jag ju inte följa tempen på rätt sätt, en jämnare belastning på alla trådar ger ju en mer rättvis tempmätning.
Tack alla ändå, jag googlar vidare, nåt hittar man säkert, annars får jag väl köra ett antal youtube videos i bakgrunden till jag når önskad belastning

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Skrivet av musse pigg:

jo fast med 100% last på vissa trådar så kan jag ju inte följa tempen på rätt sätt, en jämnare belastning på alla trådar ger ju en mer rättvis tempmätning.
Tack alla ändå, jag googlar vidare, nåt hittar man säkert, annars får jag väl köra ett antal youtube videos i bakgrunden till jag når önskad belastning

som sagt kolla package temp.

det är en extern termistor under IHS som typ mäter tempen under/på ihsen och ger typ ett genomsnitts temp sen brukar individuella kärntempen generellt ligga 5-10°c över denna typ så ger iaf ett hum om var du är i spektrumet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det går att belasta en processor med 25 eller 50 procent annat än att inkludera specifikt antal kärnor eller tidsenheter, om lasten nu har den funktionen, sedan är väl frågan hur inblandningen av SMT/HT påverkar belastningen.

En processor kan inte direkt välja att jobba på halvfart, utan den utför sitt arbete eller inte.

När man tittar på belastningen på en cpu i ex task manager så baseras grafen på belastning över tid, typ genomsnitt.
Så om CPUn utför arbete i 0,5 sekunder av en sekund så landar belastningen på 50% av den sekunden.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Det finns o ställa in i win10 under power options -> processor power management -> Maximum processor state

Standard är 100% dvs cpun tillåts belastas till max men man kan ändra där till allt mellan 1-100 sen kan du bara köra igång nån bench o se temp på cpun.

Det där kommer inte fungera eftersom CPU boost inte aktiveras förrän vid 100% load, dvs då klockfrekvensen höjs över basfrekvensen. Testa att sätta processor state till 99% så kommer du se att mycket mer än 1% av prestandan är borta eftersom processorn bara går i 99% av sin basfrekvens. Detta är för övrigt ett bra sätt att få tyst på en högljudd laptop om man inte behöver maximal prestanda