Är det konstigt att be om kvitto vid köp i andrahand?

Permalänk

Är det konstigt att be om kvitto vid köp i andrahand?

Ska köpa en datorkomponent som fortfarande säljs ute i handeln. Den har ett nypris på runt 4500kr. Säljaren hävdar att han inte har kvittot men den är köpt hos en känd ÅF här i landet.

Är det konstigt att man ber om kvitto för en så dyr sak när man köper i andrahand? Säljaren säger att man ej behöver kvitto så länge den är inom garantitiden. Men ÅFen då?

Jag gissar mer att säljaren inte vill ge ut känslig information men jag kan ha fel, varför slarvar man bort ett kvitto för en så dyr sak där garantin fortfarande gäller?

Permalänk
Medlem

Nej det är inte konstigt alls. Det är mycket sällan jag köper elektronik begagnat utan kvitto, och då endast för billigare saker. Kvittot är ju ett garantibevis som har ett värde i sig.

Permalänk

Personligen så sparar jag aldrig kvitton.
Dock kan det hända att jag har det kvar om produkten är köpt på nätet.

De få gångerna jag har behövt använda garantin så har det löst sig ändå utan kvitto.

Permalänk
Medlem

Garantin gäller bara ursprungsköparen så vida inte ÅF (eller tillverkare) har egna undantag. För att styrka köp och hävda rätt till garanti krävs oftast något form a köpebevis. Det är således inte självklart att man som andrahandsköpare kan nyttja ÅF:s eller tillverkarens garanti.

Är det en stor prisskillnad mot att köpa en ny produkt? Är det värt risken?

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ska köpa en datorkomponent som fortfarande säljs ute i handeln. Den har ett nypris på runt 4500kr. Säljaren hävdar att han inte har kvittot men den är köpt hos en känd ÅF här i landet.

Är det konstigt att man ber om kvitto för en så dyr sak när man köper i andrahand? Säljaren säger att man ej behöver kvitto så länge den är inom garantitiden. Men ÅFen då?

Jag gissar mer att säljaren inte vill ge ut känslig information men jag kan ha fel, varför slarvar man bort ett kvitto för en så dyr sak där garantin fortfarande gäller?

Både ja och nej, skulle jag säga.

Det är inte konstigt att köparen vill ha det, även om det ju rent tekniskt inte är deras kvitto så kommer de ju nästan säkert undan med det även om butiken egentligen inte har några skyldigheter att hjälpa dem.

Det är väl dock inte heller helt konstigt om säljaren inte vill/kan lämna ifrån sig kvittot. Kan vara så enkelt att de köpte mer grejer vid samma tillfälle och själv vill ha kvar kvittot, eller då att de slängt kvittot för länge sedan, finns ju ofta andra sätt för den faktiska köparen att påvisa vad de köpt om det skulle behövas.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av urban22:

Nej det är inte konstigt alls. Det är mycket sällan jag köper elektronik begagnat utan kvitto, och då endast för billigare saker. Kvittot är ju ett garantibevis som har ett värde i sig.

Nej jag håller faktiskt med!

Skrivet av Stickysoda:

Personligen så sparar jag aldrig kvitton.
Dock kan det hända att jag har det kvar om produkten är köpt på nätet.

De få gångerna jag har behövt använda garantin så har det löst sig ändå utan kvitto.

Förstår om det är saker som endast kostar några hundra men jag sparar alltid kvitton som är inom garantitiden. Är bara dumdristigt att slänga dem för dyra saker vad gör du om ditt moderkort för 5000kr strular? Köper du helt helt nytt? Så jag förstår mig inte på er alls tyvärr.

Skrivet av Buffer:

Garantin gäller bara ursprungsköparen så vida inte ÅF (eller tillverkare) har egna undantag. För att styrka köp och hävda rätt till garanti krävs oftast något form a köpebevis. Det är således inte självklart att man som andrahandsköpare kan nyttja ÅF:s eller tillverkarens garanti.

Är det en stor prisskillnad mot att köpa en ny produkt? Är det värt risken?

Givetvis! Den är inte tillräckligt stor enligt mig. Halva priset ungefär. Men då det fortfarande är dyrt så tycker jag kvittot i det här fallet är befogat även om jag förmodligen inte kan utnyttja den med det varierar ju från tillverkare till tillverkare.

Förmodligen fungerar det nog inte på den ÅF han köpte det ifrån. Jag måste kolla det med dem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Buffer:

Garantin gäller bara ursprungsköparen så vida inte ÅF (eller tillverkare) har egna undantag. För att styrka köp och hävda rätt till garanti krävs oftast något form a köpebevis. Det är således inte självklart att man som andrahandsköpare kan nyttja ÅF:s eller tillverkarens garanti.

Är det en stor prisskillnad mot att köpa en ny produkt? Är det värt risken?

Nej reklamationsrätten gäller bara för ursprungsköparen, garantin kan däremot ha vilka villkor som helst.

Det är inte konstigt att be om kvitto och säljaren ska kunna skriva ett åt dig men att kräva originalkvittot från butiken är inte samma sak för det kan tex innehålla andra saker som fortfarande har reklamationsrätt och då vill man inte ge bort det.
Många tillverkare som erbjuder bättre garantier än reklamationsrätt har dessutom egna system för att lösa det typ att produkten är registrerad i nån databas hos tillverkaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt alls. Jag tycker själv att en vara har ett högre värde om det finns ett kvitto än om det inte gör det. Jag sparar alltid kvitton för dyrare saker men förstår om inte alla gör det, så länge priset reflekterar detta(vilket det aldrig gör).

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Det är inte alls konstigt att fråga om kvitton och det är inte alls konstigt att inte få det vid köp i andra hand av flera anledningar. Först såklart att folk ej sparar kvitton. Sedan ser jag en liten säkerhetsrisk att lämna ut kvitton om de knyts till en själv.
Men det hör lite ihop med vad man säljer. Har man en dyr nyinköpt produkt som inte är ett år gammal, så bör man allt lämna kvitto. Detsamma om det är något dyrare som en bil.

Men skulle jag sälja t.ex. en gammal skärm som är 3år för 1500kr, så glöm att få kvitto från mig även om det är sparat. Då väljer jag en annan köpare. Det är upp till var och en som säljer att bestämma. Och jag blir inte sur om en köpare frågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stickysoda:

Personligen så sparar jag aldrig kvitton.
Dock kan det hända att jag har det kvar om produkten är köpt på nätet.

De få gångerna jag har behövt använda garantin så har det löst sig ändå utan kvitto.

Pratar vi fysiska kvitton? Det kan jag förstå, men digitala, sådana tar ju ingen plats i bostaden Skulle något gå sönder kan man enkelt söka i sin inkorg efter produkten och hitta kvittot... Däremot har digitala kvitton gått lite överstyr, handlar jag en banan på Ica får jag både mejl och notis om att jag har nytt digitalt kvitto att visa i Kivra... Går säkert att stänga av, har inte orkat ta reda på hur än.

Permalänk
Medlem

Originalkvittot tillhör ju den ursprungliga köparen.
Garanti osv gäller oftast bara ursprungsköparen.

Däremot skall du alltid få ett kvitto på köpet du gör även om det är mellan två privatpersoner.
Detta skriver säljaren (finns mallar) och bör innehålla namn på köpare och säljare, summa, datum samt ev beskrivning.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej reklamationsrätten gäller bara för ursprungsköparen, garantin kan däremot ha vilka villkor som helst.

Det är inte konstigt att be om kvitto och säljaren ska kunna skriva ett åt dig men att kräva originalkvittot från butiken är inte samma sak för det kan tex innehålla andra saker som fortfarande har reklamationsrätt och då vill man inte ge bort det.
Många tillverkare som erbjuder bättre garantier än reklamationsrätt har dessutom egna system för att lösa det typ att produkten är registrerad i nån databas hos tillverkaren.

Nu syftade jag inte på reklamationsrätt. Jag är fullt medveten att butiken han köpte det ifrån kanske inte tar emot varan men enligt honom behöver man inget kvitto om man vill ha support från tillverkaren. Jag vet inte om det han säger är sant och jag vågar inte chansa heller det är därför jag frågar om just kvittot. Det är en Samsung produkt för datorer.

Skrivet av killawife:

Inte konstigt alls. Jag tycker själv att en vara har ett högre värde om det finns ett kvitto än om det inte gör det. Jag sparar alltid kvitton för dyrare saker men förstår om inte alla gör det, så länge priset reflekterar detta(vilket det aldrig gör).

Exakt! Jag har hans namn resten är ju maskat. Förstår inte varför man som säljare har problem att lämna ut den. Jag kommer inte ha någon användning för den på något annat sätt.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är inte alls konstigt att fråga om kvitton och det är inte alls konstigt att inte få det vid köp i andra hand av flera anledningar. Först såklart att folk ej sparar kvitton. Sedan ser jag en liten säkerhetsrisk att lämna ut kvitton om de knyts till en själv.
Men det hör lite ihop med vad man säljer. Har man en dyr nyinköpt produkt som inte är ett år gammal, så bör man allt lämna kvitto. Detsamma om det är något dyrare som en bil.

Men skulle jag sälja t.ex. en gammal skärm som är 3år för 1500kr, så glöm att få kvitto från mig även om det är sparat. Då väljer jag en annan köpare. Det är upp till var och en som säljer att bestämma. Och jag blir inte sur om en köpare frågar.

Nej där håller jag med om men nu ska jag köpa en sak som fortfarande säljs ute i handeln för dubbelt så mycket än 1500kr.

Permalänk
Medlem

Vill själv gärna se kvitto när jag köper lite dyrare produkter begagnat, om en enskild produkt kostar norr om 2000-3000:- så vill jag vara extra säker på att det inte är stöldgods jag har att göra med. Garanti och reklamation är en väldigt liten anledning till att jag vill se och kanske även få med kvitto i de flesta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Originalkvittot tillhör ju den ursprungliga köparen.
Garanti osv gäller oftast bara ursprungsköparen.

Däremot skall du alltid få ett kvitto på köpet du gör även om det är mellan två privatpersoner.
Detta skriver säljaren (finns mallar) och bör innehålla namn på köpare och säljare, summa, datum samt ev beskrivning.

Garantin behöver inte alls bara gälla ursprungsköparen. Reklamationsrätten gäller bara första köparen, men garantin är helt upp till tillverkaren. Jag har dock lämnat in saker jag köpt beggat på reparation och har inte blivit nekad garanti pga att jag inte är första köpare någonsin.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Säljaren ljuger eller killgissar.
Man behöver absolut kvitto för att hävda garanti eller reklamation.
Däremot händer det att butiker kan vara snälla och lösa det ändå men det är ingen garanti.

Jag frågar alltid om kvitto när det finns sånt där. Blir folk kränkta av det så är det nog ingen säljare man vill ha att göra med ändå.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen inte bli "kränkt" av att få en sådan fråga vid försäljning privat. Jag blir heller inte förvånad om en privat säljare inte har det kvar om jag frågar.

Om jag får gissa så vill butiken se kvittot för att avgöra om reklamationsrätt (eller eventuell garantitid) fortfarande är aktuell. Dvs köpdatum på kvittot är av intresse.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Även om du köpt en vara i "god tro" och kan undgå straffansvar för häleri, så har den rättmätige ägaren (nästan) alltid rätt att få tillbaka varan och du förlorar den utan rätt till ersättning eller möjlighet till att nyttja försäkring för förlusten. Så för din egen säkerhet ska du alltid se till att få en kopia på kvittot, det är en trygghet mot att slippa straffansvar och gör det troligare att du har med en rättmätig ägare att göra. Straffskalan för häleri är för övrigt sådan att husrannsakan går att genomföra och det är en otrevlighet i sig.

Kvitton går naturligtvis att förfalska, men det är i så fall ytterligare ett brott som en hälare gör sig skyldig till och det är antagligen inget som man orkar göra om det inte finns en stor vinst i det.

Se stöldskyddsföreningens information om detta.

Permalänk
Medlem

Absolut inte, man vill ju ha bevis så man inte köper stöldgods alt blir lurad. Är bara en smart sak att göra för sin egen säkerhet.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Det är väl snarare konstigt att påstå att kvitto inte finns; 90% att säljaren försöker dölja något.. 'Datorkomponenter' bör väl till absolut största del säljas online - och därmed finns högst sannolikt kvittot eller motsvarande dokumentation både på hens mail och om man loggar in. OM hen ändå gått till fysisk butik och köpt en dyr pryl så anger väl den absoluta majoriteten mail även där. OM det mot förmodan bara finns kvitto i pappersform BÖR väl de flesta ändå spara den.. sen finns det ju många anledningar, både rimliga och skumma, att säga att det inte finns något kvitto.

Prylen kan vara stulen men det kan också vara så att hen köpt den billigt och inte vill visa vad hen betalat. Eller så vill hen inte ge dig kvitto pga personuppgifter/kontaktuppgifter. Eller så är prylen äldre än vad hen säger. Hen kanske inte alls köpte den ny utan är 2-3e ägaren. Hen kanske har köpt demo-, retur-ex eller motsvarande? Hen kanske har deal med butik eller leverantör i form av personalrabatt eller spons som hen inte vill visa? Det kanske finns med andra prylar på kvittot som hen inte vill visa för dig.

Permalänk

Jag undrar hur man på t ex Tradera? Är det vanligt att man skriver att kvitto finns när man säljer dyrare datorkomponenter? Ger det större chans att folk bjuder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag undrar hur man på t ex Tradera? Är det vanligt att man skriver att kvitto finns när man säljer dyrare datorkomponenter? Ger det större chans att folk bjuder?

Om det är hyfsat moderna prylar och dyra som du skriver så absolut lär det ge både fler och högre bud om det finns kvitto.

Permalänk
Medlem

Jag går emot strömmen här och anser att det är orimligt att kräva kvitto när man köper begagnat. Jag personligen säljer i regel endast saker jag haft under en längre tid och då är sannolikheten att kvittot finns kvar låg.

Känner man att kvitto och garantibevis är viktigt så får man köpa direkt från ÅF, det finns ju en anledning till varför begagnade saker är billigare än att köpa nytt. Med det sagt så är kvitto alltid en bonus, men absolut ingenting man bör förvänta sig vid begagnathandel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Jag går emot strömmen här och anser att det är orimligt att kräva kvitto när man köper begagnat. Jag personligen säljer i regel endast saker jag haft under en längre tid och då är sannolikheten att kvittot finns kvar låg.

Känner man att kvitto och garantibevis är viktigt så får man köpa direkt från ÅF, det finns ju en anledning till varför begagnade saker är billigare än att köpa nytt. Med det sagt så är kvitto alltid en bonus, men absolut ingenting man bör förvänta sig vid begagnathandel.

Det är ju en helt annan sak om du säljer 'saker du haft under en längre tid' än om som TS skriver att komponenten finns kvar i handel - det antyder ju att delen kanske bara är några månader gammal.

Sen är det ju också två HELT OLIKA saker att som du skriver kräva kvitto och som TS skriver be om kvitto. Fråga kan man ju alltid och sen får man ta beslut efter det om man vill köpa eller inte.

Ändrade kring att TS faktiskt skrev 'be om kvitto' inte fråga..
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Säljaren ljuger eller killgissar.
Man behöver absolut kvitto för att hävda garanti eller reklamation.
Däremot händer det att butiker kan vara snälla och lösa det ändå men det är ingen garanti.

Jag frågar alltid om kvitto när det finns sånt där. Blir folk kränkta av det så är det nog ingen säljare man vill ha att göra med ändå.

Du behöver inte kvitto för reklamation. Det är bara det enklaste sättet att visa att du har köpt varan hos aktuell återförsäljare. Jag har själv reklamerat varor utan kvitto i fysisk butik. Kontoutdrag med datum brukar räcka, då har butikerna själva kunnat leta reda på kvittot.

Skrivet av Hallå Konsument:

Det finns ingen lag som säger att du måste ha ett kvitto för att kunna reklamera ett fel på en vara. Men du måste kunna bevisa att du har köpt varan i butiken, när du har köpt varan och till vilket pris. Att ha kvar kvittot är det enklaste sättet att bevisa detta.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/regler-for-kvitto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Det är väl snarare konstigt att påstå att kvitto inte finns; 90% att säljaren försöker dölja något.. 'Datorkomponenter' bör väl till absolut största del säljas online - och därmed finns högst sannolikt kvittot eller motsvarande dokumentation både på hens mail och om man loggar in. OM hen ändå gått till fysisk butik och köpt en dyr pryl så anger väl den absoluta majoriteten mail även där. OM det mot förmodan bara finns kvitto i pappersform BÖR väl de flesta ändå spara den.. sen finns det ju många anledningar, både rimliga och skumma, att säga att det inte finns något kvitto.

Prylen kan vara stulen men det kan också vara så att hen köpt den billigt och inte vill visa vad hen betalat. Eller så vill hen inte ge dig kvitto pga personuppgifter/kontaktuppgifter. Eller så är prylen äldre än vad hen säger. Hen kanske inte alls köpte den ny utan är 2-3e ägaren. Hen kanske har köpt demo-, retur-ex eller motsvarande? Hen kanske har deal med butik eller leverantör i form av personalrabatt eller spons som hen inte vill visa? Det kanske finns med andra prylar på kvittot som hen inte vill visa för dig.

Precis, idag med e-handel så har man kvitton etc kvar i systemen så låter ju jäkligt konstigt ifall man "inte" kan presentera kvitton osv, då börjar man ju ana ugglor på mossen.

Men tradera mm är ju lite som att gambla ifall man får det man köpt, och har för mig att båda blocket/tradera har det uppsatt så att de är säljaren som har riktlinjer/regler att följa, men kan ha fel där. Aldrig köpt på något av dessa.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ska köpa en datorkomponent som fortfarande säljs ute i handeln. Den har ett nypris på runt 4500kr. Säljaren hävdar att han inte har kvittot men den är köpt hos en känd ÅF här i landet.

Är det konstigt att man ber om kvitto för en så dyr sak när man köper i andrahand? Säljaren säger att man ej behöver kvitto så länge den är inom garantitiden. Men ÅFen då?

Jag gissar mer att säljaren inte vill ge ut känslig information men jag kan ha fel, varför slarvar man bort ett kvitto för en så dyr sak där garantin fortfarande gäller?

Inte det minsta konstigt att inte ha ett kvitto i dagens läge. De flesta ställen jag handlar på så så lagras de digitalt hos dem om man är registrerad kund. Bara onödigt att spara en papperslapp. Jag brukar be dem slänga kvittot.

Permalänk
Skrivet av teanox:

Precis, idag med e-handel så har man kvitton etc kvar i systemen så låter ju jäkligt konstigt ifall man "inte" kan presentera kvitton osv, då börjar man ju ana ugglor på mossen.

Men tradera mm är ju lite som att gambla ifall man får det man köpt, och har för mig att båda blocket/tradera har det uppsatt så att de är säljaren som har riktlinjer/regler att följa, men kan ha fel där. Aldrig köpt på något av dessa.

Han hade köpt den på Netonnet, nu kan man dumt nog inte hämta digitala kvitton på Netonnet, de ligger lite efter digitaliseringen. Men ändå ska jag köpa en ssd för flera tusen vill jag helst ha ett kvitto.

Man kanske borde rapportera annonsen? Detta var på blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Nej det är inte konstigt alls. Det är mycket sällan jag köper elektronik begagnat utan kvitto, och då endast för billigare saker. Kvittot är ju ett garantibevis som har ett värde i sig.

öh nej, du får ju bara saker ut på garantin om du är förstahands ägaren när det gäller prylar, det är fritt för företaget att neka dig garanti om du e andrahandsägaren. Företagen som gör det gör det av goodwill, inte att de måste.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

öh nej, du får ju bara saker ut på garantin om du är förstahands ägaren när det gäller prylar, det är fritt för företaget att neka dig garanti om du e andrahandsägaren. Företagen som gör det gör det av goodwill, inte att de måste.

Många tillverkare har inte gräns på att det är första ägaren när det gäller garanti, ja det finns tillverkare, men absolut inte alla.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Han hade köpt den på Netonnet, nu kan man dumt nog inte hämta digitala kvitton på Netonnet, de ligger lite efter digitaliseringen. Men ändå ska jag köpa en ssd för flera tusen vill jag helst ha ett kvitto.

Man kanske borde rapportera annonsen? Detta var på blocket.

Netonnet brukar kunna plocka fram kvitton även de även om man inte kan göra det själv.
Jag har tom kunna få kvitton framplockade från fysisk butik genom att maila deras kundtjänst.
(kan behöva uppge dag jag köpt det, men det brukar man ju kunna plocka fram via internetbanken)