Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Köra windows reset på nästa boot

Jag ska sälja en dator, inte ett helt ovanligt scenario tänker jag mig. Jag har installerat om win10 och skapat ett lokalt konto och installerat lite spel så att köparen kan testa datorn. Men jag skulle vilja kunna trigga windows reset på nästa boot. Att köra reset när köparen är nöjd och bestämt sig kommer ju ta ~30 min och inget jag är pigg på direkt. Utan jag vill kunna trigga så att det körs när de startar den hemma sen. Kan jag göra detta på nått bra sätt?

Jag förstår att de kan komma runt detta och komma åt saker på datorn, det är inte det jag bryr mig om. Utan att de ska få en ren installation.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kan du inte bara stoppa in USB-minnet med installern, gå fram till formateringsverktyget, men avbryta precis efter att du tagit bort partitionerna? Det tar ju 3-4 minuter bara.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Mig veterligen går det inte att trigga återställning vid nästa omstart. Enklast är väl att ta bort installerade spel. Datorn är väl nyligen installerad och inte direkt nedlusad, eller? Känns onödigt att behöva installera OS:et på nytt bara för att...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Mig veterligen går det inte att trigga återställning vid nästa omstart. Enklast är väl att ta bort installerade spel. Datorn är väl nyligen installerad och inte direkt nedlusad, eller? Känns onödigt att behöva installera OS:et på nytt bara för att...

Så klart kan jag göra detta. Kanske borde förtydliga att jag säljer till icke tekniska personer. Jag vill att de ska få start up guiden där de själva kan skapa ett konto, välja hur mycket data de ger till ms etc. Precis som en ny dator från butiken gör. Men om det inte går så blir det väl att jag bara tar bort saker när vi är överens.

Permalänk
Medlem

Kanske läsa lite på den här länken, WMI metoden och schemalägga den till nästa inloggning kanske?

https://techcommunity.microsoft.com/t5/windows-deployment/fac...

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Så klart kan jag göra detta. Kanske borde förtydliga att jag säljer till icke tekniska personer. Jag vill att de ska få start up guiden där de själva kan skapa ett konto, välja hur mycket data de ger till ms etc. Precis som en ny dator från butiken gör. Men om det inte går så blir det väl att jag bara tar bort saker när vi är överens.

Om du struntar i att eventuella spel ligger kvar på datorn kan du alltid köra en sysprep, vid nästa uppstart hamnar man i OOBE (out of box experience) och användaren får då gå igenom de val du menar samt skapa konto.

%WINDIR%\system32\sysprep\sysprep.exe /generalize /shutdown /oobe

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Om du struntar i att eventuella spel ligger kvar på datorn kan du alltid köra en sysprep, vid nästa uppstart hamnar man i OOBE (out of box experience) och användaren får då gå igenom de val du menar samt skapa konto.

%WINDIR%\system32\sysprep\sysprep.exe /generalize /shutdown /oobe

Tack, lutar åt detta alternativ. Verkar iaf enklast och snabbast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Kanske läsa lite på den här länken, WMI metoden och schemalägga den till nästa inloggning kanske?

https://techcommunity.microsoft.com/t5/windows-deployment/fac...

Helt klart intressant men för mycket tid att testa så att det funkar.

Permalänk
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av varget:

Helt klart intressant men för mycket tid att testa så att det funkar.

What? Du kopierar/klistrar in kommandot det där i kommandotolken så är det klart. Dock bör inte generalize köras då annat kommer raderas typ drivrutiner.

Skrivet av Krakkan:

Den automatiserar inget, vilket TS är ute efter istort sett

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

What? Du kopierar/klistrar in kommandot det där i kommandotolken så är det klart. Dock bör inte generalize köras då annat kommer raderas typ drivrutiner.

Den automatiserar inget, vilket TS är ute efter istort sett

Ah shit jag missade det! My bad I min åsikt verkar det dock vettigare att göra så som Microsoft vill att man ska göra, även om det tar 30min.

Permalänk
Medlem

Det finns ju fabriksåterställning i Inställningar för Windows, är det inte det du är ute efter? Bara välja "Remove everything and reinstall Windows" Eller vad det nu blir på svenska.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Krakkan:

Ah shit jag missade det! My bad I min åsikt verkar det dock vettigare att göra så som Microsoft vill att man ska göra, även om det tar 30min.

Ren ominstallation mm för försäkra sig om att inget privat ligger kvar är imo bäst men TS gör som TS vill:)

Skrivet av varget:

Helt klart intressant men för mycket tid att testa så att det funkar.

Det skulle eventuellt gå att skripta, typ batchfil som körs mha schemaläggaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

What? Du kopierar/klistrar in kommandot det där i kommandotolken så är det klart. Dock bör inte generalize köras då annat kommer raderas typ drivrutiner.

Naje, tänkte att jag gärna vill testa så att det funkar med schemaläggning. Och funkar det så kommer den nollställa datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ren ominstallation mm för försäkra sig om att inget privat ligger kvar är imo bäst men TS gör som TS vill:)

För att förtydliga har jag kört Secure erase på ssd. Installerat nytt Windows, skapat ett lokalt konto och kört Windows update. Logga in på mitt steam och Eric konto. Laddat ner några spel. Inget känsligt finns på datorn så länge som jag loggar ut den steam och epic. Jag ville bara göra upplevelsen för köparen så smidig som möjlig, men det verkar vara som att sysprep är det som gäller fortfarande.

Tänkte att reset skulle kunna gjort det bättre, men helt ärligt har jag aldrig använt det innan. Tack för alla svar och det blir sysprep

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av varget:

För att förtydliga har jag kört Secure erase på ssd. Installerat nytt Windows, skapat ett lokalt konto och kört Windows update. Logga in på mitt steam och Eric konto. Laddat ner några spel. Inget känsligt finns på datorn så länge som jag loggar ut den steam och epic. Jag ville bara göra upplevelsen för köparen så smidig som möjlig, men det verkar vara som att sysprep är det som gäller fortfarande.

Tänkte att reset skulle kunna gjort det bättre, men helt ärligt har jag aldrig använt det innan. Tack för alla svar och det blir sysprep

Reset gör istortsett samma sak så det går bra, den bör återställa till ursprung och ta användaren till OOBE. Men det är inget som kan automatiseras.