PS5, digital eller standard?

Permalänk
Medlem

PS5, digital eller standard?

Har nu funderat i 2 dygn och kan inte bestämma mig om jag ska köpa digital eller standard. Det som finns i lager är på amazon med Horizon bundle, där det är 1100kr dyrare för standard edition. Jag kommer endast att använda mitt ps5 till att spela och kommer inte till att använda blue-ray spelaren till att se filmer eller liknande.

Då undrar jag, om någon här har stor erfarenhet av PS-store, brukar de ge bra rabatter på spel? T.ex. Elden ring och God Of War ragnarök, tror ni dom här spelen kommer att finnas till rabatt någorlunda snabbt efter release eller måste man betala den sjuka summan av 700-850kr?

Dom flesta spelen kommer jag att spela med playstation plus extra, där alla spider-man, god of war, ghost of tsushima, m.m. finns.

Men när det gäller nya spel som kommer t.ex. Hogwarts legacy, God of war Ragnarök, m.m. så är de betydligt dyrare att köpa i PS-store än fysiskt. Jag vill egentligen ha allt online och inte ha det fysiskt, men samtidigt så är det väldigt drygt att betala så mycket mer i PS-store.

Någon som kan ge sin åsikt och hjälpa mig att ta ett beslut? Tack på förhand!

Edit: har även en fråga, är det lätt att resella spel på blocket? Och hur mycket kan man ta för det isåfall? (Om jag t.ex. köper ett spel på release och spelar klart det på en vecka, hur många % av ordinarie kostnad tror ni man isåfall kan resella det för?)

Permalänk
Medlem

Om du planerar att köpa mer en 2st spel så köp standard annars kan du ta den utan läsare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Om du planerar att köpa mer en 2st spel så köp standard annars kan du ta den utan läsare.

Du tänker att jag får tillbaka pengarna redan efter 2 spel som jag köper på disk eller hur tänker du?

Permalänk
Medlem

Det är rabatter PSN hela tiden, men det är fortfarande mycket dyrare än skiva på alla stora spel.
Presentkort med 20-25% rabatt finns tillgängliga kanske 1 gång per år i ca 10 min så de kan du också glömma.
Om nu bara det handlar om pengarna så kan lika gärna köpa disc edition och sälja alla spelen beg så tjänar du i slutändan på det ändå än att låsa dig till PSN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eden123:

Du tänker att jag får tillbaka pengarna redan efter 2 spel som jag köper på disk eller hur tänker du?

Ungefär, du får valmöjligheten om du vill betala 499kr eller 899kr för ett spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eden123:

Edit: har även en fråga, är det lätt att resella spel på blocket? Och hur mycket kan man ta för det isåfall? (Om jag t.ex. köper ett spel på release och spelar klart det på en vecka, hur många % av ordinarie kostnad tror ni man isåfall kan resella det för?)

Nu äger jag inget PS5, men gissar att så länge fodral, skiva etc är i nyskick kan du säkert få 75-80% iaf.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Nu äger jag inget PS5, men gissar att så länge fodral, skiva etc är i nyskick kan du säkert få 75-80% iaf.

Något sånt låter rimligt, tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är rabatter PSN hela tiden, men det är fortfarande mycket dyrare än skiva på alla stora spel.
Presentkort med 20-25% rabatt finns tillgängliga kanske 1 gång per år i ca 10 min så de kan du också glömma.
Om nu bara det handlar om pengarna så kan lika gärna köpa disc edition och sälja alla spelen beg så tjänar du i slutändan på det ändå än att låsa dig till PSN.

Kommer även nya spel på rabatt? T.ex. elden ring och liknande

Permalänk
Medlem

Jag kör allt digitalt. Säljer aldrig spel för jag gillar att ha möjligheten att gå tillbaka till dem. Skivor, köpa och sälja tycker jag känns för omständigt även om man kan spara några kronor. Jag menar, ska jag avsätta tid till att skicka/hämta spel i affären eller möta upp i stan tar ju tid och tid är också värt något tycker jag.

Men att köpa spelen bara för man gillar fysisk media är ju en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eden123:

Kommer även nya spel på rabatt? T.ex. elden ring och liknande

Du kan kolla här
https://psdeals.net/se-store

Om du nu absolut inte måste spela alla spel vid release kan du vänta 6 månader så är nästan alla spel halva priset.

Vissa From Softwarespel är det nästan aldrig rabatt på hur som helst tills det gått många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Du kan kolla här
https://psdeals.net/se-store

Om du nu absolut inte måste spela alla spel vid release kan du vänta 6 månader så är nästan alla spel halva priset.

Vissa From Softwarespel är det nästan aldrig rabatt på hur som helst tills det gått många år.

Kollade på sidan och ja även ifall många av dom är på rabatt så blir det fortfarande dyrare än ordinarie på disk. O sen kan man ju resella den på disk vilket gör det ännu billigare att köpa på disk. Men tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig att köpa begagnade spel så skulle jag satsa på disc edition.

Permalänk
Medlem

Jag köpte standard för valfriheten. Köper nyare spel på skiva och äldre genom Playstation Store (med bra rabatt). Säljer nästan aldrig några spel. Köpte senast Horizon Forbidden West PS4 (skiva) med gratis uppdatering till PS5 för 199kr. Kändes som ett riktigt kap!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Den lilla prisskillnaden får du tillbaka med rabatter på fysiska spel direkt.. + att du kan sälja dom senare!

T.ex. Rift apart: 199:- på black friday

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Begriper inte frågan. Ingen vettig människa köper digital edition om det inte är en "present" till någon annan och du bryr dig inte om du skinnar denne

Prisskillnaden är smått fascinerande. Förvisso är det väl dyrare hålla serverhallar igång än att printa plast men de måste ju ändå ha servrar för mp och då alla lir släpps som early access så måste de patchas flera gånger installationsstorleken ändå.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Standard helt klart (har en själv). Om du bryr dig om att komma undan billigare på spel d.v.s. En ny Sony titel (standard edition) kostar i regel 849:- på PlayStation Store (digitalt) men går att få mellan 100-200:- billigare på skiva (i Sverige, troligen ännu billigare utanför Sverige). Jag köper nästan alla stora spel som jag vill ha runt releasen på skiva. Jag köper en del mindre titlar och spel som är på rea digitalt dock.

Permalänk
Avstängd

Jag har ingen PS5 men en XB och valde Series X men inte för den optiska enhetens skull utan för prestandan. Som jag ser det så kan man absolut hitta spel billigare fysiskt men det är också meckigare att handskas med dem och de tar upp plats hemma, skivorna är också känsliga och med barn hanteras de inte alltid så bra.

Sen vet jag ju inte riktigt hur det ser ut på PS butik, men på XB är det rätt ofta riktigt bra reor. Det är inte ovanligt med 50-75% rea på spel som är ett halvår till ett år gamla eller så. Det går inte att jämföra med Steams super-reor eller så kanske, inte ofta man kan köpa spel för en tia liksom, men spelen på skiva är ju inte heller så extremt billiga. Jag gör ibland en koll på prisjakt innan jag köper spel digitalt och det är inte sällan det är rea på skivan också men att det ändå är billigare digitalt.

Jag hade en One S innan Series X och jag köpte några spel dit på skiva, och till 360:n jag hade tidigare så fanns det inte så mycket "digitalt". De spelen funkar fortfarande på Series X så det var ju en fin bonus, men det gäller också alla spel jag köpte digitalt till de konsolerna. Många av spelen jag har på skiva har jag också köpt igen digitalt när det varit rea eller kanske paketpris. Jag har exempelvis Mafia 3 på skiva till One/Series, men köpte trilogin för typ 300 på rea nyligen, dels för att slippa skivan men också för att det ju var någon förbättrad version. Jag har också Far Cry 5 på skiva men köpte det digitalt på rea för att slippa leta skiva när jag vill spela. Jag har också köpt en del riktigt gamla spel jag har på skiva igen bara för att slippa skivan, priserna är också ofta riktigt låga på äldre spel och än mer så på rea förstås.

Däremot har jag några gånger lånat spel på biblioteket, och det är svårt om man inte har en optisk enhet. Å andra sidan är det inte många gånger jag gjort det precis. Och det är sällan de har de nyaste spelen där eller så.

En aspekt är ju att XB också har Gamepass. Det gör det lite lättare att ha tålamod nog att vänta på rea på nyare spel man vill ha, för man har ju ändå så mycket att spela, dessutom "gratis".

Permalänk
Medlem

Xbox har ju Game pass om man inte är så brydd med vad man vill lira. Det hade inte fungerat för min del dock.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Xbox har ju Game pass om man inte är så brydd med vad man vill lira. Det hade inte fungerat för min del dock.

Det är ju ett sätt att se på det.

För mig handlar det om att ha ett stort och varierat utbud att välja mellan och det hindrar inte på något sätt att jag köper de spel jag vill. Att jag har Netflix hindrar mig inte från att köpa filmer på skiva liksom, men det minskar ju behovet.

Av de kanske 200 spelen i Gamepass så kanske det är tjugo som jag gillar så pass att jag hade köpt dem, för några direkt på release (som Psychonauts 2 exempelvis) och andra kanske jag hade köpt när det var rea. Men sen är det kanske ett femtiotal som jag inte hade köpt om de inte var nere på "HumbleBundle-priser" eller så, men som ändå spelas lite nu när de finns där, och ett gäng till som jag aldrig hade tittat närmare på om de inte fanns där men som nu får se en del speltid. Allt som allt så har jag nog spelat mer än hälften av spelen åtminstone en halvtimme, och kanske tjugo av dem har jag ju spelat "igenom" eller i alla fall så många timmar jag hade lagt ner om jag hade köpt dem.

Permalänk
Medlem

Några exempel på spel jag köpt och deras lägsta pris dittils på PS Store vid tillfället:

Returnals 499kr på dagen det släpptes (PS store 849kr)
Ratchet & Clank Rift Apart 599kr på dagen det släpptes (PS store 849kr)
Demons souls 799kr på dagen det släpptes (PS store 849kr)
Spiderman Miles Morales 349kr (PS store 599kr ??)
Horizon Forbidden West 199kr (PS store 749kr)

Så hittils har jag lagt 1000kr extra på konsolen och sparat 1450kr bara på spelen jag radat upp här vilket inte är alla jag köpt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå på en med skivläsare. Får du lust att skaffa PS4-spel så kan du även spela dem och med vissa spel som Resident Evil 2, 3 och 7 på PS4 så får man gratis uppgradering till PS5-versionen om man stoppar i PS4-versionen.

Så man missar mycket på att inte ha en skivläsare. Sen att man kan se 4K-blu-ray är en viss fördel det med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all hjälp och alla tips, det blev ett ps5 standard edition och inte digital.