Permalänk
Medlem

Win32/Hive.ZY

Mitt windows defender upptäckte nyss ett hot med ungefär detta namn. När jag klickar på notisen för att läsa mer så försvinner det och windows defender säger att inget hot hittades. Detta har hänt ca 10 ggr nu och har lyckats googla mig fram till att detta är någon form av ransomware. Enligt microsoft (https://www.microsoft.com/en-us/wdsi/threats/malware-encyclopedia-description?Name=Behavior:Win32/Hive.ZY&threatId=-2147136490) tar windows defender bort detta automatiskt vilket skulle förklara varför jag bara hinner öppna windows defender så försvinner detta. Men eftersom det återkommer hela tiden känns det som att detta kan bli ett större problem.

Vad bör jag göra?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad menar du med "det försvinner" ? Får du genuin notis från Defender så kan du klicka på den och se historik/info

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad menar du med "det försvinner" ? Får du genuin notis från Defender så kan du klicka på den och se historik/info

Ja, och när windows defender fönstret öppnas står det ""win32/hive.zy - allvarligt" bland annat. Detta försvinner dock efter knappt en sekund och det återgår till det normala "inga hot hittades"

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/computerviruses/comments/x5idjw/help...

Jag verkar tydligen inte vara ensam med detta problem. Detta gör mig lite lugnare iallafall

Permalänk
Medlem

Det är säkerligen felaktigheter i Windows Defender virus-definitioner.

Allt Chrome-relaterat som Electron och MS Edge flaggas som denna trojan.

Och det fullkomligt svämmar över på Internet om detta idag.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

yes fick samma meddelande under förmiddagen valde bara att defender skulle ta bort det, sedan dess har det varit lugnt.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk

Händer samma för mig. Det poppar upp flera gånger i minuten och "försvinner" så som du beskriver. Verkar röra sig om nån bugg/update som sagt men vi får väl se.
Det händer dock inte på min bärbara eller flickvännens dator. Alla kör win10 på samma nätverk.

Permalänk
Medlem

Samma här, men jag får det även när jag öppnar en PDF med Adobe Acrobat Reader. Men antar att det är samma bug...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Jag hoppas detta är en bug!

Jag gör full genomsökning av hot på datorn och så fort windows defender lägger märke till de dessa hive hot, blockerar windows defender hoten!

Permalänk
Medlem

Behavior:Win32/Hive.ZY

Jag får också upp detta hela tiden, kör en fullständig kontroll av datorn nu med defender. Har bara fått det på laptopen inte mobilen, har visserligen inte kollat min andra dator än. Annars får jag väl köra en fullständig återställning. Kan bara hoppas att allt är sparat då på molnet så inget går förlorat av mina arbeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cilla72:

Jag får också upp detta hela tiden, kör en fullständig kontroll av datorn nu med defender. Har bara fått det på laptopen inte mobilen, har visserligen inte kollat min andra dator än. Annars får jag väl köra en fullständig återställning. Kan bara hoppas att allt är sparat då på molnet så inget går förlorat av mina arbeten.

vänta tills microsoft fixar det bara, det började med senaste updateringen av deras virusprogram som släpptes idag, det är inte ett faktiskt virus

Permalänk
Medlem

Spännande ändå att det finns en fil i Chromium som heter hive. Ganska suspekt namnval.

Visa signatur

GeForce 3 > 9800 Pro > X800 > 7800 GTX > 8800 GT > 4870 CF > 6870 CF > 280X > 390 > Vega 56 > 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Boomerino:

Spännande ändå att det finns en fil i Chromium som heter hive. Ganska suspekt namnval.

rätt logist det är anslutningen till googles hivemind och ni chrome användare är dess drones.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Borgers:

Ja, och när windows defender fönstret öppnas står det ""win32/hive.zy - allvarligt" bland annat. Detta försvinner dock efter knappt en sekund och det återgår till det normala "inga hot hittades"

Nu är väl "alla" mer eller mindre överens om att detta är en bugg, men du bör hur som helst kunna hitta mer info om notiserna under skyddshistorik. Så här ser det iallafall ut hos mig.

Det är dock lätt att bli lite orolig när det står saker som Det här programmet är farligt och kör kommandon från en attackerare och Läs mer-länken leder till sidan @Borgers länkade till. Plus att sidor som den här smäcker upp artiklar med alarmerande info som Behavior:Win32/Hive.ZY is an information collecting spyware which will record the keystrokes and user interactions of any user it infects m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

rätt logist det är anslutningen till googles hivemind och ni chrome användare är dess drones.

Ni? Jag har då använt Firefox i nästan 20 år. 😬 Tyvärr får jag inte välja vad Steam kör för backend.

Visa signatur

GeForce 3 > 9800 Pro > X800 > 7800 GTX > 8800 GT > 4870 CF > 6870 CF > 280X > 390 > Vega 56 > 6700 XT

Permalänk

jag har samma problem med exakt samma virus och det började idag utan att jag gjorde något speciellt.
varje gång jag öppnar upp webläsaren så säger windows defender att detta viruset hittades, tar jag bort viruset och öppnar webläsaren igen så hamnar samma virus på datorn igen.
låter jag viruset vara kvar och öppnar upp läsaren igen, så hamnar ytterligare ett virus, samma virus på datorn, alltså att jag har 2 st virus utav samma sort, så öppnar och stänger jag webläsaren 10 gånger så har jag då 10 virus utav samma sort på datorn, högst irriterande.
vad göra?

EDIT: läste ovanstående, så nu vet jag

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Jag får också upp detta hela tiden nu.. men tydligen inget att oroa sig för.

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Ska vara fixat sedan några timmar om ni uppdaterar det. Efter en hel dag med DING DING DING i hörlurarna..

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Skrivet av Quinz:

Ska vara fixat sedan några timmar om ni uppdaterar det. Efter en hel dag med DING DING DING i hörlurarna..

vad exakt ska man uppdatera? windows?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon mer som har ett problem, de verkar ha fixat så man inte får nya hot. Men när jag startade datorn idag hade den inte senast uppdateringen och fick varningen på uppstart.
Nu är jag fast med detta och även om jag klickar på vidta åtgärder eller ta bort så händer inget. Blir ju lite svettig.

Permalänk
Skrivet av mangemani:

vad exakt ska man uppdatera? windows?

Jag gissar på att det är Uppdateringar för Skydd mot virus & hot som ska uppdateras om det inte redan gjorts automagiskt som på min burk. Jag testade att starta ett Chromium-baserat program när jag kom hem nu och det kom inga varningar längre.

Permalänk
Skrivet av Toarulle:

Någon mer som har ett problem, de verkar ha fixat så man inte får nya hot. Men när jag startade datorn idag hade den inte senast uppdateringen och fick varningen på uppstart.
Nu är jag fast med detta och även om jag klickar på vidta åtgärder eller ta bort så händer inget. Blir ju lite svettig.
<Uppladdad bildlänk>

@Toarulle gör det någon skillnad om du tar bort allt innehåll i den här mappen C:\ProgramData\Microsoft\Windows Defender\Scans\History\Service?

Permalänk
Skrivet av backspaze:

Jag gissar på att det är Uppdateringar för Skydd mot virus & hot som ska uppdateras om det inte redan gjorts automagiskt som på min burk. Jag testade att starta ett Chromium-baserat program när jag kom hem nu och det kom inga varningar längre.

<Uppladdad bildlänk>

när jag kom hem idag och slog på datorn, så ville datorn nästan direkt köra en windows uppdatering och det stod att uppdateringen enbart gällde windows defender, så jag tillät uppdateringen, efter uppdateringen så var problemet helt löst, så tydligen var det lösningen

så ni alla som fortfarande sitter med problemet, uppdatera era windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/microsoft-def...

Tydligen "Microsoft Defender security intelligence update version 1.373.1537.0" som fixar problemet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304