Analytiker: "Förbokning av Iphone 14 lägre än väntat"

Permalänk
Melding Plague

Analytiker: "Förbokning av Iphone 14 lägre än väntat"

Förbokning av Apples nya telefoner drog igång kort efter evenemanget, men intresset för Iphone 14 och 14 Plus är svalare än väntat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Marknaden har mättats.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Ja nej det är för lika hela tiden på sista tiden så min gamla får räcka ett tag till helt enkelt för lite "nytt" som gör det värt att uppgradera.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Snusfri

Inte alls konstigt.
iPhone 14 är alldeles för lik iPhone 13, vanliga 14 (Ej Pro/Pro Max) är till 99.99% exakt samma telefon som iPhone 13.
Sedan så har priserna ökat väldigt mycket, iaf här i Svedala, samt att folk inte känner samma behov av att byta varje år eller har råd med tanke på hur mycket dyrare bensin, mat, el osv blivit.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

I Sverige är det fullt förståeligt. Jag hade rekommenderat alla jag känner att köpa en 13 för 9300kr före en 14 för 12000kr.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Musikälskare

Har en iPhone 13 Pro och har uppdaterat varje år dom senaste 3-4 åren men den här gången känns det inte värt det imo
Förutspår en mindre flopp tyvärr men Apple överlever

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Man prioriterar väl bolån och elräkningen före ny telefon?

Permalänk
Rekordmedlem

Sunt. Telefonerna är svindyra och tillför inte direkt nått nytt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vilken analytiker trodde att en identisk telefon med föregångaren skulle sälja bra??

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Rimligt. De som sitter på äldre lurar som fortfarande funkar har ingen anledning att uppgradera - bättre att köpa 13 isf. De som redan sitter på 13 (och inte max/pro) ser antagligen liten anledning att uppgradera.
Bra för naturen antar jag

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Marknaden har mättats.

Som någon annan skrev, har folk annat att lägga pengar på. Det var länge sen någon behövde en ny telefon varje eller ens vartannat år men lik förbaskat har många hittat råd att byta så ofta. Nu när det både kniper i plånboken hos många och telefonpriset hoppat upp ett par snäpp i stora delar av världen - och, som någon noterade, det verkar vara relativt modesta förbättringar i standardmodellen av telefonen som naturligtvis är den som säljer mest - så är det fler som inser att de kan klara sig en stund till.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte tro det spelar så värst mycket roll att 13 och 14 är för lika. Tiden verkar ändå vara förbi för de flesta att uppgradera varje år, så folk som funderar på en 14 sitter ändå inte med en 13 i fickan. Entusiaster som fortfarande kör årscykeln är nog snarare de som köper "pro"-telefonen.

Jag tror detta mest beror på verkligheten med dyrare priser på allt. Har telefonen inte fallit sönder så undviker man att köpa en ny. Det är förstås en hälsosam inställning egentligen, men att känna sig fattigare är ju inte helskoj förstås. /Deepthinkfilosofi

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Nej, det finns ju ingen ny mini att uppgradera till, så det får vara. Jag överlever nog några generationer tills den kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem

12000kr för en mobil utan 120hz skärm Apple måste leva i en annan värd jämfört med deras konkurrenter. Vad är ens skillnaden på en iPhone 12 och en 14 förutom att "flärpen/notchen" som har blivit mindre ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag skulle inte tro det spelar så värst mycket roll att 13 och 14 är för lika. Tiden verkar ändå vara förbi för de flesta att uppgradera varje år, så folk som funderar på en 14 sitter ändå inte med en 13 i fickan. Entusiaster som fortfarande kör årscykeln är nog snarare de som köper "pro"-telefonen.

Jag tror detta mest beror på verkligheten med dyrare priser på allt. Har telefonen inte fallit sönder så undviker man att köpa en ny. Det är förstås en hälsosam inställning egentligen, men att känna sig fattigare är ju inte helskoj förstås. /Deepthinkfilosofi

Jopp, jag sitter på en 11 Pro Max som jag fortfarande är nöjd med. Visst att den nya Pro'n såg nice ut, men får hålla mig minst ett år till, priserna har blivit löjliga.

Permalänk
Medlem

Nu är jag vanligtvis team Apple men det betyder inte att de står fria från kritik i allt de gör (och inte gör!)

iPhone 14 borde rent tekniskt döpts till iPhone 13s på sin höjd. Till och med på de gamla S-modellerna fick man den senaste processorn, detta var dock innan "Pro"-eran börjande.

Detta är icke-uppdatering som alla ovan är inne på men alla som förstår marketing fattar att man tagit bort "S"-modellbeteckningen och säljer fler telefoner med "årets namn".

Jag förstår att man vill segmentera basmodellen vs Pro men fel väg att gå tycker jag att inte skicka med senaste CPU:n.
Plus-modellen kan jag ändå förstå, där får man en större skärm utan att betala Pro-priset.

Nu kommer inte detta drabba någon fattig men ändå, gör om och gör rätt till nästa år Apple!

Permalänk
Medlem

Enligt den tidigare nomenklaturen skulle den nya modellen heta 13s. det är en marginell uppdatering av iPhone13. Säkert bra enhet, men skapar för höga förväntningar när den presenteras som en ny generation.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Dom borde övergå till USB Type-C, och lägga på rejält med hastighet. Lightningporten med USB 2.0 är ett skämt. Konstigt att det ska till lag från EU innan det ska ske.

Permalänk
Medlem

Tycker min 12 Pro är mer än bra! Vad saknar jag?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Prishöjningar i kombination med ekonomisk osäkerhet skulle jag gissa är större faktorer än hur lik den är föregångaren.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kollade skillnaden på 14 och 13, och köpte en 13 istället.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Nej, det finns ju ingen ny mini att uppgradera till, så det får vara. Jag överlever nog några generationer tills den kommer tillbaka.

Mini är nog tyvärr inget som återuppstår eventuellt blir nästa SE en "mini" om de går ifrån Iphone 8 designen på de modellerna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Apple-kunder förväntar väl sig att varje ny generation skall vara en revolution. Men nu verkar det mest handla om en evolution och det duger väl inte. Tycker själv att de blivit mycket mindre innovativa sedan Steve Jobs inte längre är vid rodret. Så jag tror det blir svårt att motivera ett byte om man redan har en hyfsat ny iPhone.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Dollarn är stark, så priset har gått upp i många länder samtidigt som folk håller i plånboken just nu och telefonen har väldigt lite nytt. Kan gissa att Apple hoppades att 14 Plus skulle sälja en del i asiatiska länder (där många har stor lur för att de inte har någon dator hemma utan gör allt på mobilen), men de kanske inte har certat klart överallt?

Hela presentationen var rätt avslagen. Nya AirPods Pro var ju en rimlig uppdatering av en redan bra produkt, Watch Ultra var en kul grej även om jag är ointresserad, men resten…meh.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Dom borde övergå till USB Type-C, och lägga på rejält med hastighet. Lightningporten med USB 2.0 är ett skämt. Konstigt att det ska till lag från EU innan det ska ske.

Det finns väl ingen EU-lag om högre hastighet?

Permalänk
Medlem

Deras prissättning här i riket var ju direkt värdelöst.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

+10'000kr för en telefon som inte ger något mervärde mot den telefonen man har idag. Tveksam att marknaden är så stor som den var förut. själv kommer jag inte satsa några större pengar vid nästa uppgradering.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Känns lite underligt att folk blir upprymda över nya telefoner år 2022.

Permalänk
Medlem

Den billigaste modellen kostar ungefär lika mycket som datorn i min signatur kostade för snart två år sedan, det är rätt galet.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av NaturMackan:

Dom borde övergå till USB Type-C, och lägga på rejält med hastighet. Lightningporten med USB 2.0 är ett skämt. Konstigt att det ska till lag från EU innan det ska ske.

Dom borde gå över till usb-c, men bara för att det bli lite enklare.

Hastigheten är skitsamma, mina lightningkablar har nog inte överfört data på minst 5-6 år, det är ju bara för att ladda telefonen man behöver sladd

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com