Varning för Next och returer

Permalänk
Medlem

Varning för Next och returer

När barnens (tre till antalet) höstgarderober behövde uppdateras beställde frugan en laddning kläder från Next. Vi har handlat där förr och tycker det är rätt prisvärda kläder till barnen, och inte haft några egentliga problem med dem som företag.

Denna gången blev det rätt mycket kläder, varav mycket vi valde att behålla men även en del som vi ville returnera p g a dålig passform osv. Det är här det mindre roliga uppdagas, Next tillhandahåller inga retursedlar utan anger bara en adress i Tyskland som det ska skickas till, självklart i samma förpackningar som det kom i vilket dessutom var två stycken.

Jag måste då gå och köpa frakt själv som privatperson utan några som helst avtal, vilket gör att jag får betala 550 kr i frakt för de två paketen...

Jag behöver nog inte säga att vi aldrig kommer handla av dem igen.

Vet inte hur stora de är inom e-handel i Sverige, men ja här kommer ett varningens finger för att beställa från dem iaf.

Permalänk
Medlem

Tack för varningen. Låter sannerligen oseriöst.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det där är väl ganska standard tänker jag? Om du inte kollat villkoren innan köp där det står hur returer går till kanske man inte bör köpa produkter(kläder) där man inte vet om det ska behållas.

Har du pratat med Next och bett om returfraktsedel? För det lär ju behöva skickas som företagspaket för att komma fram korrekt också. Troligtvis så kan de då fixa en fraktsedel du skriver ut och de drar av priset på returen. Oftast blir det ju inte värt och man behåller kläderna/prylarna och sedan säljer det på tex facebook eller något.

Tex från Webhallen "Du står själv för returfrakten och ansvarar för att produkten är väl paketerad och når Webhallen oskadad."

Läste deras villkor.
Du kan returnera oanvända artiklar inom 28 dagar efter att du har tagit emot dem via post med hjälp av returetiketten på baksidan av leveransavin. Porto måste betalas av avsändaren och återbetalas inte av Next. (Detta påverkar inte dina lagstadgade rättigheter).
BETALAR JAG FÖR RETURER?

Ja, vi erbjuder inte gratis returer för tillfället. Porto betalas av avsändaren och återbetalas inte av Next.
KAN JAG BYTA EN ARTIKEL

Vi erbjuder tyvärr inte byte. Du kan dock helt enkelt returnera artiklar du inte vill ha till oss, få en full återbetalning enligt vår ”Returpolicy” och sedan göra en ny beställning av de artiklar du vill ha.
Jag har tappat bort min retursedel

Oroa dig inte om du inte längre har retursedeln eller etiketten som låg i paketet, vi kan skicka en ny via e-post. Du måste returnera artiklarna tillsammans med retursedeln, för att undvika problem vid behandlingen av återbetalningen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur du betalade men Om du betalade med paypal så står dom för frakten för ett visst antal köp varje år, dom ska dock upphöra med den tjänsten snart tyvärr.

Känns för övrigt att just returpolicy är det första man kollar när man handlar nånstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det där är väl ganska standard tänker jag? Om du inte kollat villkoren innan köp där det står hur returer går till kanske man inte bör köpa produkter(kläder) där man inte vet om det ska behållas.

Har du pratat med Next och bett om returfraktsedel? För det lär ju behöva skickas som företagspaket för att komma fram korrekt också. Troligtvis så kan de då fixa en fraktsedel du skriver ut och de drar av priset på returen. Oftast blir det ju inte värt och man behåller kläderna/prylarna och sedan säljer det på tex facebook eller något.

Tex från Webhallen "Du står själv för returfrakten och ansvarar för att produkten är väl paketerad och når Webhallen oskadad."

Läste deras villkor.
Du kan returnera oanvända artiklar inom 28 dagar efter att du har tagit emot dem via post med hjälp av returetiketten på baksidan av leveransavin. Porto måste betalas av avsändaren och återbetalas inte av Next. (Detta påverkar inte dina lagstadgade rättigheter).
BETALAR JAG FÖR RETURER?

Ja, vi erbjuder inte gratis returer för tillfället. Porto betalas av avsändaren och återbetalas inte av Next.
KAN JAG BYTA EN ARTIKEL

Vi erbjuder tyvärr inte byte. Du kan dock helt enkelt returnera artiklar du inte vill ha till oss, få en full återbetalning enligt vår ”Returpolicy” och sedan göra en ny beställning av de artiklar du vill ha.
Jag har tappat bort min retursedel

Oroa dig inte om du inte längre har retursedeln eller etiketten som låg i paketet, vi kan skicka en ny via e-post. Du måste returnera artiklarna tillsammans med retursedeln, för att undvika problem vid behandlingen av återbetalningen.

Ja jag har pratat med dem, det de menar med retursedel är inte en retursedel utan en klisterlapp som de använder internt. Frakten måste man köpa själv, som dessutom ska till Tyskland. Att stå för returfrakten är inget konstigt nej, men att man måste köpa frakt själv som dessutom blir så här dyr har jag aldrig varit med om tidigare.

Jag brukar själv kolla just returvillkoren, men det var frugan som beställde... och skulle väl säga att infon på deras sida inte riktigt reflekterar att det kommer kosta rätt mycket att returnera.

Skrivet av Linus:

Nu vet jag inte hur du betalade men Om du betalade med paypal så står dom för frakten för ett visst antal köp varje år, dom ska dock upphöra med den tjänsten snart tyvärr.

Känns för övrigt att just returpolicy är det första man kollar när man handlar nånstans

Nej, det var troligtvis Klarna...

Som jag skrev till ovan, det var inte jag själv som beställde och inte hade väl du trott att returfrakt skulle kunna gå på så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Ja jag har pratat med dem, det de menar med retursedel är inte en retursedel utan en klisterlapp som de använder internt. Frakten måste man köpa själv, som dessutom ska till Tyskland. Att stå för returfrakten är inget konstigt nej, men att man måste köpa frakt själv som dessutom blir så här dyr har jag aldrig varit med om tidigare.

Jag brukar själv kolla just returvillkoren, men det var frugan som beställde... och skulle väl säga att infon på deras sida inte riktigt reflekterar att det kommer kosta rätt mycket att returnera.

Som jag skrev till ovan, det var inte jag själv som beställde och inte hade väl du trott att returfrakt skulle kunna gå på så mycket?

Ajdå, då förstår jag. Nej det är väl lite dåligt av dem att inte tillhandahålla en förbetald returfraktsedel de sedan drar av på summan du får tillbaka. Det brukar vara mer förmånligt för kunden och bolaget brukar ju ta självpris så det blir ändå +-0. Att sedan behöva skicka (stora?) paket till Tyskland är ju väldigt dyrt. Jag hade kollat på Schenker eller DHL som brukar vara billigare för sådana paket om nu summan på returen är värt besväret. Annars kanske det går att sälja kläderna på facebook eller något beroende på vilken mängd vi pratar om här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ajdå, då förstår jag. Nej det är väl lite dåligt av dem att inte tillhandahålla en förbetald returfraktsedel de sedan drar av på summan du får tillbaka. Det brukar vara mer förmånligt för kunden och bolaget brukar ju ta självpris så det blir ändå +-0. Att sedan behöva skicka (stora?) paket till Tyskland är ju väldigt dyrt. Jag hade kollat på Schenker eller DHL som brukar vara billigare för sådana paket om nu summan på returen är värt besväret. Annars kanske det går att sälja kläderna på facebook eller något beroende på vilken mängd vi pratar om här.

Det blev med DHL, jämförde med PostNord men det ena paketet var för stort konstigt nog. PostNord var något billigare om det nu hade gått.

Det var kanske kläder för 2 000 kr, lite väl mycket för att behålla och ev. sälja. Hade det varit för en mindre summa hade vi nog övervägt att behålla rubbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Det blev med DHL, jämförde med PostNord men det ena paketet var för stort konstigt nog. PostNord var något billigare om det nu hade gått.

Det var kanske kläder för 2 000 kr, lite väl mycket för att behålla och ev. sälja. Hade det varit för en mindre summa hade vi nog övervägt att behålla rubbet.

Då förstår jag. Trist!
Edit: jag ville inte framkomma som dryg heller. Det verkar ändå vara den bästa lösningen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jo, har rätt bra koll över hur dyrt det är att skicka prylar utomlands från Sverige då jag sålt en hel del via ebay och Tradera, men förstår att merparten inte har koll på de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Tack för varningen. Låter sannerligen oseriöst.

Så det är ett oseriöst företag för att du som konsument inte läser villkoren du godkänner..?

Rent generellt så har ju vi konsumenter blivit bortskämda med gratis frakt och fri retur. Vilket resulterar i en självförvållad negativ upplevelse som i det här fallet. Istället för ta sig tiden att läsa returvillkoren så utgår man från sin egen tro om hur det fungerar.

Nu är ju företaget i fråga en tyskt bolag, vilket kan förklara i varför man ej erbjuder en bättre returupplevelse för sina konsumenter. Sverige är ju ledande inom e-handel i europa som också är en förklaring till varför vi reagerar så kraftigt då andra länder och företag inte erbjuder det som vi kan anse är en standard. Att erbjuda en bättre returupplevelse för konsumenter så som att registrera sin retur online, där man samtidigt kan köpa returfraktsedel via företagets fraktavtal, det är ju något som vi kan se som en standard. Medans företag i andra länder ligger ett par år efter oss i utvecklingen och vikten av bra eftermarknadshantering.

Visst svider det att betala så pass mycket för returfrakt, men man får se det som en påminnelse av hur viktigt det är att läsa denna typ av villkor innan man genomför ett köp.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem

Varför handlar du inte från Zalando? smidigaste näthandlaren i byn:)
Skitlätt att retunera artiklar,samt att man får med en retursedel man kan klistra på bara och skicka iväg utan kostnad.

Permalänk
Medlem

Även om det står att man ska stå för returfrakten själv så hade jag tänkt att företaget tillhandahåller returfrakt. Samma pris som frakten hem eller typ 99kr. Det borde bli smidigast för dem också. Istället för att kunden väljer random speditör och kanske inte inkluderar utkörning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Så det är ett oseriöst företag för att du som konsument inte läser villkoren du godkänner..?

Rent generellt så har ju vi konsumenter blivit bortskämda med gratis frakt och fri retur. Vilket resulterar i en självförvållad negativ upplevelse som i det här fallet. Istället för ta sig tiden att läsa returvillkoren så utgår man från sin egen tro om hur det fungerar.

Nu är ju företaget i fråga en tyskt bolag, vilket kan förklara i varför man ej erbjuder en bättre returupplevelse för sina konsumenter. Sverige är ju ledande inom e-handel i europa som också är en förklaring till varför vi reagerar så kraftigt då andra länder och företag inte erbjuder det som vi kan anse är en standard. Att erbjuda en bättre returupplevelse för konsumenter så som att registrera sin retur online, där man samtidigt kan köpa returfraktsedel via företagets fraktavtal, det är ju något som vi kan se som en standard. Medans företag i andra länder ligger ett par år efter oss i utvecklingen och vikten av bra eftermarknadshantering.

Visst svider det att betala så pass mycket för returfrakt, men man får se det som en påminnelse av hur viktigt det är att läsa denna typ av villkor innan man genomför ett köp.

Som jag skrivit tidigare så tycker jag inte det är konstigt att betala returfrakt, det får man nog göra hos de flesta bolag. Det blir missvisande när de skriver att det medföljer retursedel/returetikett vilket det inte gör. Ja det är en etikett som följer med, men det är endast för deras interna hantering och inte för frakt hos ex. DHL.

Så jag tror definitivt att detta kan misstolkas av många.

Skrivet av Hondaxl:

Varför handlar du inte från Zalando? smidigaste näthandlaren i byn:)
Skitlätt att retunera artiklar,samt att man får med en retursedel man kan klistra på bara och skicka iväg utan kostnad.

Håller med om att Zalando är smidiga att handla av, men det handlar ju om utbud och pris också Tror dock inga slår Footway/Sportamore när det gäller returer, det behövs inte registreras nåt utan bara att köra retur via Instabox där en retursedel medföljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Som jag skrivit tidigare så tycker jag inte det är konstigt att betala returfrakt, det får man nog göra hos de flesta bolag. Det blir missvisande när de skriver att det medföljer retursedel/returetikett vilket det inte gör. Ja det är en etikett som följer med, men det är endast för deras interna hantering och inte för frakt hos ex. DHL.

En retursedel är ju en lapp du fyller i som specificerar vilka produkter du returnerar till återförsäljaren (för internt bruk som du säger). En fraktsedel sätts på paketet som berättar för speditören vart paketet ska.

Så de anger rätt men du tolkar fel. Tråkigt att det skett men se returfrakten som sura läropengar, och nu vet du skillnaden på dem i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

En retursedel är ju en lapp du fyller i som specificerar vilka produkter du returnerar till återförsäljaren (för internt bruk som du säger). En fraktsedel sätts på paketet som berättar för speditören vart paketet ska.

Så de anger rätt men du tolkar fel. Tråkigt att det skett men se returfrakten som sura läropengar, och nu vet du skillnaden på dem i framtiden.

Ja du har nog rätt i att retursedeln är den man fyller i, men flera e-handlare kallar fraktsedeln för retursedel. Det helt korrekta uttrycket här är nog returfraktsedel, så kallar PostNord den. Next kallar den dessutom inte för något av dem.

Next skriver så här på sin sida; Du kan returnera oanvända artiklar inom 28 dagar efter att du har tagit emot dem via post med hjälp av returetiketten på baksidan av leveransavin.

Tolkar du det som att jag själv måste köpa frakten?

Som jag skrivit till de andra var det min fru och inte jag som gjorde beställningen, och hon (som säkert många andra) läser inte igenom returvillkoren då de flesta brukar ha rätt schyssta villkor med antingen fria returer eller mellan 49-99 kr i fraktavgift. Och returfraktsedel brukar som oftast följa med, eller så kan man få en skickad till sig.
I fallet med Next så säger de i princip att returer ska skickas till en adress, hur de kommer dit eller vad det kostar struntar de helt i.

Permalänk
Medlem

Detta låter som helt vanligt retur-förfarande faktiskt. Många företag har ett bättre system men det är inget man bara kan förutsätta att de har. De följer ju lagen åtminstone och bara det är ju ett litet plus i kanten.
Men jag tackar för varningen.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Next skriver så här på sin sida; Du kan returnera oanvända artiklar inom 28 dagar efter att du har tagit emot dem via post med hjälp av returetiketten på baksidan av leveransavin.

I fallet med Next så säger de i princip att returer ska skickas till en adress, hur de kommer dit eller vad det kostar struntar de helt i.

Ledsen att jag inte ger dig bifall, men det är precis så jag hade tolkat de angivna villkoren. Jag antar att jag är van vid att handla ifrån företag som ofta har villkor efter sådan regi och därmed ser det mer som en glad bonus om jag slipper betala returfrakt. Det får mig även att tänka efter en gång extra innan jag handlar på nätet.

Permalänk
Medlem

Påminner mig om när garantin på en Corsair HX-nätdel bestod av att jag var tvungen att skicka den med express-flygfrakt till Nederländerna. Jag åkte till NetOnNet istället och köpte en ny EVGA SuperNova G3 750W för typ 100 kr ytterligare av vad frakten hade kostat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Jag skulle dock säga att den helt korrekta terminologin är "returformulär" (som man fyller i) och "returfraktsedel". Personligen hade jag tolkat "retursedel" som en förkortning av det sistnämnda. Så jag håller verkligen med TS om att det är otydligt.

När de senare nämner att man kan returnera försändelsen med hjälp av retursedeln så blir det ännu mer otydligt vad de menar.

Sen tror jag dessvärre inte att otydligheterna kanske räcker för att ställa några krav, men de får F i tydlighet av mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Är det next.se vi pratar om? Under rubriken "Rensning" kan man tydligen "Handla pojke". Eventuellt översatt från "Schlussverkauf" respektive "Jungen". Terminologi är inte alltid så lätt...

Om vi tittar på hela texten (https://www.next.se/sv/faqs), som den ser ut nu...

Citat:

Alla returer ska skickas via post till:

Next c/o DHL Home Delivery GmbH
Vor der Hecke 980
Tor 100,34355
Staufenberg, Germany

Det är ju fullt möjligt att de har ändrat texten på förekommen anledning de senaste veckorna, men jag tycker i alla fall att det framgår extremt tydligt att konsumenten betalar returfrakten till Tyskland. Det står dessutom en gång till längre ner på sidan (ej citerat).

Returfrakt inom Tyskland verkar vara gratis. Antagligen är det jäkligt jobbigt att hålla på och administrera frakt från alla andra länder de säljer till.

Distansavtalslagen säger så här:

Citat:

13 § /Träder i kraft I:2022-09-01/ Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren. Om näringsidkaren har gått med på att stå för kostnaden för återsändande av varan eller inte har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 11 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket, ska kostnaden bäras av näringsidkaren.

Så det är av väsäntlig betydelse hur texten på sidan såg ut när avtalet ingicks.

Citat:

2 § /Träder i kraft I:2022-09-01/ Innan ett avtal ingås ska näringsidkaren ge konsumenten information om
11. den skyldighet konsumenten vid utövande av ångerrätten kan ha att på egen bekostnad återsända varan samt, vid distansavtal, kostnaden för att återsända varan om den är sådan att den inte kan återsändas med post,

Notera att näringsidkaren bara behöver upplysa om kostnaden om det är annat fraktsätt än post, däremot behöver näringsidkaren upplysa om att det är konsumenten som står för kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Att alltid ha gratis returfrakt anser jag såklart är orimligt men att frakta tillbaka varor till Tyskland känns såklart snäppet mer galet. Nog för att de finns där men att bara ha ett laget i Sverige borde inte rimligtvis kosta dem så mycket extra.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Att alltid ha gratis returfrakt anser jag såklart är orimligt men att frakta tillbaka varor till Tyskland känns såklart snäppet mer galet. Nog för att de finns där men att bara ha ett laget i Sverige borde inte rimligtvis kosta dem så mycket extra.

Inser att jag låter gnällig och spelar djävulens advokat just nu, men:

Det är ju du som har valt att handla ifrån Tyskland, och ett suffix med .se är inte något kvitto på att det är ett svenskt företag.

Jag förstår att det känns bittert, men du har väll handlat de billigaste kläderna du hittade som du gillade? Lagerkostnaderna kan mycket väl vara högre i Sverige och det är väll ett sätt för företaget att hålla priserna nere genom att ha ett centralt lager i Europa med ett förmånligt avtal med speditören om frakt.

I det moderna distans- och näthandelsklimatet vi har inom EU så vill jag påstå att det krävs lite mer Due Diligence ("due diligence" = "skälig aktamhet" eller undersökningsplikt) om vilka avtal och villkor du ingår när du handlar.

Sorry att jag ältar samma saker, men jag tror att om TS med flera fortsätter med samma gamla tankesätt om fri returfrakt så är det inte sista gången ni kommer åka på att betala en returfrakt till exempelvis Tyskland, eller även inom Sverige för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Sorry att jag ältar samma saker, men jag tror att om TS med flera fortsätter med samma gamla tankesätt om fri returfrakt så är det inte sista gången ni kommer åka på att betala en returfrakt till exempelvis Tyskland, eller även inom Sverige för den delen.

Ingen fara. Tar inte illa vid. Men det är precis därför jag gör som du skriver och alltid läser deras returvillkor.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Det är ju du som har valt att handla ifrån Tyskland, och ett suffix med .se är inte något kvitto på att det är ett svenskt företag.

Finns ju företag i Tyskland som har en returadress i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är dyrt med lagerhållning. Om du tycker det låter galet med att frakten ska tillbaka till tyskland. Då lär du väl svimma av informationen om hur exempelvis Ellos returer fungerar i praktiken. Ellos har ju sin bas och lager i Borås. Returnerar du till Ellos så åker paketet inte till Borås. Utan det skickas först till Polen för att det ska granskas och packas om, för att sedan skicka tillbaka till Borås. Ellos är förövrigt inte ensam om att ha sådant upplägg. Finns andra större aktörer som skickar sina returer för att mellanlanda på en returhub i baltikum/polen innan det anländer till svenska lagret.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Det är dyrt med lagerhållning. Om du tycker det låter galet med att frakten ska tillbaka till tyskland. Då lär du väl svimma av informationen om hur exempelvis Ellos returer fungerar i praktiken. Ellos har ju sin bas och lager i Borås. Returnerar du till Ellos så åker paketet inte till Borås. Utan det skickas först till Polen för att det ska granskas och packas om, för att sedan skicka tillbaka till Borås. Ellos är förövrigt inte ensam om att ha sådant upplägg. Finns andra större aktörer som skickar sina returer för att mellanlanda på en returhub i baltikum/polen innan det anländer till svenska lagret.

Det låter så galet att jag är redo att tro dig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag tolkar det inte som att de erbjuder gratis retur i alla fall. Då hade de garanterat skyltat hej vilt med det då det är en otroligt bra deal för oss som köpare. Men som sagt är det inget som ska tas för givet.

Skrivet av Thex:

Som jag skrivit till de andra var det min fru och inte jag som gjorde beställningen, och hon (som säkert många andra) läser inte igenom returvillkoren då de flesta brukar ha rätt schyssta villkor med antingen fria returer eller mellan 49-99 kr i fraktavgift. Och returfraktsedel brukar som oftast följa med, eller så kan man få en skickad till sig.

Att inte läsa villkoren innan köp och istället tänka "äsch, andra företag erbjuder ju bra villkor" är att sätta krokben för sig själv. Men förhoppningsvis har ni lärt er att inte ta vissa villkor för givet framöver.

Det kanske låter hårt men du har grävt en grop åt sig själv när du försöker svartmåla ett företag på grund av ett misstag som ni själva begått.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra