Statiskt ljud från PC till Reciever

Permalänk
Medlem

Statiskt ljud från PC till Reciever

Har efter diverse racklande med Shielden och att spela från pcn i hemmabion tröttnat och köpt en 5m HDMI kabel för att slippa huvudvärk.... Efter diverse trial and error har jag nu fått 4k120 till tvn MEN med ett hemskt statiskt ljud som ökar i frekvens då jag använder musen etc så är definitivt nåt som datorn gör och skickar vidare till receivern.

Ljudet finns inte om jag kopplar HDMI kabeln direkt till tvn utan receivern.
Alla sakerna ligger på samma säkring.
Tvn är en 75" X90J, grafikkortet 3060ti tuf, kabeln är en nördic som funkar upp till 4k120.

Vart ska jag börja, varför skickar datorn ut högfrekventa ljud över hdmi?

Tack på förhand.

/Micke

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

***bort/mod***
Har du jordade uttag kan du testa sätta receiver på annan fas (säkringsgrupp) om det hjälper.
Jorda datorn ordentligt skadar inte heller.

har du en multimeter kan du mäta kontinuitet mellan datorchassi och vattenburet element, eller vattenkran t.ex. för att se om det finns verklig jord i uttaget.

I min förra lya fick jag sätta jordkabel i chassit på förstärkarna och jorda fristående för att få tyst på brummet.

Liknande fenomen kan uppstå i bilar när man bygger speldosa, och i 9 av 10 fall är det just jordproblem.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Japp, du har en jordström eftersom det är olika jordpotential i systemet i PCn och i hemmabion. PCn är givetvis jordard. Återstår att förstå var hemmabion är jordad. En receiver är normalt sett inte jordad i vägguttaget (eftersom de som säljer sådana vet vad jordström är), så det är något som den är kopplad till. Moderna TV är inte heller jordade där, men något många inte vet är att centralantennen i flerbostadshus är jordade. Om du bor i ett sådant, prova att dra ur antennkabeln och se om problemet försvinner. Om det gör det, löses problem lättast genom att bryta den kontakten med en så kallad galvanisk avskiljande.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Okej
Det är ju en massa saker som är kopplade i receivern (shield, subbar etc) men alla sitter på samma säkring/fas. Kan man ändå få jordbrum från datorn och påverkas det av lasten på gpun?

Uttagen är jordade och går på samma slinga så bör väl inte spela någon roll att det är olika uttag?

Jag kan väl mäta jorden mellan uttagen med, fungerar den så ska det väl va liten/ingen resistans däremellan?

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av HCP:

Jorda receivern i vattenburet element om du har ett.

Man skall absolut INTE jorda på det sättet då det kan orsaka livsfara.

Är det något fel i utrustningen kan man strömsätta hela värmesystemet och orsaka potentiell fara i både den egna och (exempelvis i bostadshus) andra lägenheter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Japp, du har en jordström eftersom det är olika jordpotential i systemet i PCn och i hemmabion. PCn är givetvis jordard. Återstår att förstå var hemmabion är jordad. En receiver är normalt sett inte jordad i vägguttaget (eftersom de som säljer sådana vet vad jordström är), så det är något som den är kopplad till. Moderna TV är inte heller jordade där, men något många inte vet är att centralantennen i flerbostadshus är jordade. Om du bor i ett sådant, prova att dra ur antennkabeln och se om problemet försvinner. Om det gör det, löses problem lättast genom att bryta den kontakten med en så kallad galvanisk avskiljande.

Bor i villa så ingen antenn. Det enda som inte är kopplat i samma slinga som hela bion/PCn är ju nätverkskablarna, kan dessa ens ställa till det?

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Bor i villa så ingen antenn. Det enda som inte är kopplat i samma slinga som hela bion/PCn är ju nätverkskablarna, kan dessa ens ställa till det?

Koppla ur dem och se vad som händer. Koppla ur allt som inte absolut behövs och se om ljudet försvinner.

EDIT: dubbelkolla så att receivern trots allt inte är jordad.

Visa signatur

5900X | 6700XT