Seagate 10TB och 12TB värdering?

Permalänk
Medlem

Seagate 10TB och 12TB värdering?

Tjena gott folk!

Har bytat till en NAS och tyckte att mina externa hårddiskar är lite överflödiga.
Vad tycker ni man kan begära för dom, med tanke på S.M.A.R.T testerna.
Dom heter Seagate Expansion desktop drive om det är viktigt.

Ha det toppen så länge!

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk

Jag tycker att 2/3 av billigaste nypris idag är ett bra riktmärke för vad som är rimligt att begära för en begagnad produkt i bra skick som fortfarande är relevant för marknaden, oavsett om det handlar om teknikprylar eller andra saker. Vilket pris som sedan är rimligt att sälja för beror förstås på hur gärna du vill ha pengarna kontra hur viktigt det är att få så mycket betalt som möjligt för varan. Bara du kan avgöra vad som är rätt för dig i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeattractor:

Jag tycker att 2/3 av billigaste nypris idag är ett bra riktmärke för vad som är rimligt att begära för en begagnad produkt i bra skick som fortfarande är relevant för marknaden, oavsett om det handlar om teknikprylar eller andra saker. Vilket pris som sedan är rimligt att sälja för beror förstås på hur gärna du vill ha pengarna kontra hur viktigt det är att få så mycket betalt som möjligt för varan. Bara du kan avgöra vad som är rätt för dig i det här fallet.

Tack för ett väldigt utförligt svar, jag hade tänkt lägga dom på ca 50% av ny priset.
Och visste inte om det skulle vara för högt 😅, samt inget nytta av dom nu när jag fått tag på en NAS.
Så bättre det kommer till användning av någon annan.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Du behöver backup för din NAS - Så ha inte för bråttom att göra dig av med dem innan du har en fungerande 3-2-1 backuplösning som fungerar - dvs. alla filer du är rädd om finns i 3 exemplar på 3 olika media (NAS är en media oavsett antal diskar) och en av dem på offsite - dvs. 3-kopior - 2 hemma varav 1 i NAS och 1 är på backupdisk som synkas då och då och 1 borta (tex. en molntjänst) som också synkas då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Du behöver backup för din NAS - Så ha inte för bråttom att göra dig av med dem innan du har en fungerande 3-2-1 backuplösning som fungerar - dvs. alla filer du är rädd om finns i 3 exemplar på 3 olika media (NAS är en media oavsett antal diskar) och en av dem på offsite - dvs. 3-kopior - 2 hemma varav 1 i NAS och 1 är på backupdisk som synkas då och då och 1 borta (tex. en molntjänst) som också synkas då och då.

Jag har 3 olika redan 😁
Nas, min stationära och via dropbox, samt att min nas är i raid för att ge lite högre säkerhet 😅

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Säg efter mig:

"RAID är inte backup. RAID är inte backup. RAID är inte backup"

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Säg efter mig:

"RAID är inte backup. RAID är inte backup. RAID är inte backup"

Fast det är det.
Sen vill ju vissa ha 3-2-1 backup där en är helt offline (och ska man gå helt crazy så ska den inte vara på samma plats heller i fall huset brinner ner).

Men klart det är en backup i all teknisk mening.

Och även om raid 1 inte skyddar mot kanske ransomware attack eller liknande så skyddar det mot hårdvarufel (vilket nog drabbar fler än ransomware).

Och räddade även min mors 10 TB bilder då ena raid1 disken dog.

Sen är det självklart aldrig 100% med någon backup, även om man har en 3-2-1 lösning. Men har man så extremt värdefull data på sina diskar så ja, då kanske man ska se över det mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fast det är det.
Sen vill ju vissa ha 3-2-1 backup där en är helt offline (och ska man gå helt crazy så ska den inte vara på samma plats heller i fall huset brinner ner).

Men klart det är en backup i all teknisk mening.

Och även om raid 1 inte skyddar mot kanske ransomware attack eller liknande så skyddar det mot hårdvarufel (vilket nog drabbar fler än ransomware).

Och räddade även min mors 10 TB bilder då ena raid1 disken dog.

Sen är det självklart aldrig 100% med någon backup, även om man har en 3-2-1 lösning. Men har man så extremt värdefull data på sina diskar så ja, då kanske man ska se över det mer

Nej, Raid är inte backup. Raid 1 är tillgänglighet.

Backup skyddar bland annat mot hårdvarufel men även mot malware, oavsiktlig radering och ändring. Det gör inte Raid 1. Om man vill ha sin data i flera exemplar i samma dator/nas är det bättre att ha två eller flera fiskar som speglas automatiskt med hjälp av versionshanterande mjukvara.

Gör man enligt boken skyddar backup även mot dataförlust pga brand, stöld och åsknedslag mm. Det gör inte Raid 1.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Fråga de som fått HD skadade av att nätagget i NAS:en havererat och skjutit mycket högre spänning än 5 Volt där det borde vara 5 Volt - då hjälper inte en RAID1 kopia på 5 diskar i NAS:en... tror en av de stora NAS-märkerna har haft problem med just detta.

Nästa är angripen klientdator som krypterar eller skadar/raderar alla filer den kommer åt över nätverket.

Modernare NAS med BTRFS som filsystem kan idag göra osynliga backupper (som inte tar någon extra plats) i bakgrund och som är skrivskyddade och ger en möjlighet att göra åtkomst av de äldre generationernas filer eller kunna göra rollback där det har skitit sig ordentligt. Där är snarare att folk inte förstår eller slår på denna funktion och man har ingen backup tillgänglig när man supit bort filer eller fått dessa krypterade

Nästa och det svåraste är hackad NAS som QSNAP, NETGEAR, Asustor mfl. ofta via (multimedia)appar som gör annat än själva NAS-funktionen och släppt in ransomware som krypterar upp allt på diskarna.

I sista fallet är en backup på en molntjänst och som har retension/version/generations-hantering av filer - vilket de flesta molntjänster inte lovar om man inte betalar extra för det, och man kan får sin backup förstörd av krypterade filer vid NAS:ens schemalagda synkningar om det gått ett tag från angrepp till upptäckt - tex. över semester-period.

Många Ransomware-kampanjer körs ofta igång i samband med storhelger och semestrar just för att angreppet skall få tid på sig innan det upptäcks och sabbar då många automatiska backuppers kopior av ett flertal antal synkningar.

I det läget är en undanlagd nytagen backup av NAS:en på en undanställd extern USB-disk som räddar dagen - och att återställning från en extern USB-disk går mycket fortare och oftast billigare än om det skall tankas hem från en molntjänst.

En backuppdisk är ingen backuppdisk så länge den är inkopplad - det är först när USB-sladden och ev. strömförsrjning kopplats ur och ställs undan som disken blir en backup.

Permalänk
Medlem

Utöver att ta backup regelbundet så måste den testas genom återläsning lika regelbundet. Då kan det gå som för en liten kommun som tappade en hel del data. https://sverigesradio.se/artikel/7503017

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Jag har 3 olika redan 😁
Nas, min stationära och via dropbox, samt att min nas är i raid för att ge lite högre säkerhet 😅

Skrivet av zarkov:

Säg efter mig:

"RAID är inte backup. RAID är inte backup. RAID är inte backup"

Jag VISSTE att det där utlåtandet av TS skulle leda till att tråden numera handlar om hur ”raid inte är backup” 😂 Backup-lösningar-fanatikerna är så förutsägbara.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Underbart att se alla som brinner för backup 😁
Finns massor att grotta ner sig i, men jag hoppas att det kommer räcka för mig.
Kan snabbt bli dyrt i dessa tuffa tider 😎

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M