(SOLVED) Soundbar startar inte med TV-fjärr

Permalänk
Medlem

(SOLVED) Soundbar startar inte med TV-fjärr

OBS! Lösning finns längst ned

Hej!

Har precis skaffat en soundbar som jag kopplat med medföljande HDMI-kabel i ARC-portarna både på TV och soundbar.
Ljudet är magiskt och jag är helnöjd! Problemet är bara att jag behöver välja inställningar/snabbinställningar/AV Q910A(HDMI) varje gång för att få ljudet via soundbar.

Så gör jag i dagsläget:
Startar TV, (soundbar startar ej).
Går till inställningar/snabbinställningar, under snabbinställningar bläddrar jag där det står tv-högtalare, (trycker ok för att bläddra), väljer Mottagare HDMI, laddar en sekund, sedan ändras namnet från Mottagare HDMI till [AV] Soundbar Q910A(HDMI), soundbar startar och jag har nu ljud via den.
Det här behöver jag göra varje gång jag startar TVn sen funkar allt smärtfritt. Men vill såklart att soundbaren startar samtidigt när jag startar TVn

Strömtest fungerar enligt nedan:
Under Källa finns Samsung tillagd.
Samsung HDMI 4
Kontrollera enhetens strömanslutning
Kontrollera att enheten har anslutits korrekt. Försök sedan att slå på enheten med knappen nedan.
*knapp* "ström på"
Jag trycker på den och det fungerar att både stänga av och starta soundbaren med TV-fjärren här.

• Under inställningar, allmänna, extern enhetshanterare finns Anynet+ (HDMI-CEC). Denna är aktiverad.

• Under inställningar, ljud, expertinställningar, HDMI-ingångsljudformat är PCM valt. Har provat Bitstream men detta förändrar inget.

• På limpan har väljer jag källan D.IN

Har försökt göra detta men att hålla in högerpil gör ingenting med varken soundbar eller TV. "Press and hold the right direction on the direction pad on the remote for more than 5 seconds or until Anynet+ appears on the soundbar display to activate or deactivate Anynet+."
https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00062384/

Tycker det är märkligt att det fungerar att höja och sänka volym med tv-fjärren samt att stänga av TV och soundbar. Men att starta vill inte fungera.
Har läst på lite snabbt om HDMI-CEC som soundbaren stödjer och allt jag såg är att man endast kan stänga av samtliga enheter med hjälp av det. Ska inte Anynet+/CEC även inkludera möjligheten för att starta samtliga enheter? Om det nu är så, hur löser jag detta på bästa sätt eller är det ens möjligt att få båda enheterna att starta med en kontroll samt få soundbar som standard ljudkälla?

Soundbar: Samsung HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar (2021)
Specs: https://www.samsung.com/se/multistore/benifyse/pd.HW-Q910AXE/

TV: Samsung UE55MU8005

Bifogar lite bilder för att visa er vart jag befinner mig i det jag beskriver.
https://imgur.com/a/MhDdiIm

Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få! Jag hoppas på att ni kan dumförklara mig stenhårt! <3

Lösning/fix
Inställningar/allmäna/gör inställningar

Här fick man återställa alla kanaler och det som var kopplat till TVn.
Ha ljudenheten igång när man följer stegen så fungerar allt som det är tänkt.

Permalänk
Medlem

Bara spånar lite här:
Uppdateringar? Låter som mjukvara.
Fins inga inställningar i ljudbaren som okså måste sättas på ? För att den kanske drar för mycket ström i standbay annars enligt EU så den fuktionen måste va avstängd från fabrik?

Nu är ju båda samsung så det bör ju fugera bättre tillsammans.
Men tyvärr så det här med CEC är ibland "hitt and miss"...

Ps: Du kommer nog att få bättre ljud från baren om tvin står på bitström, pröva lite olika filmer och hör

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Du har följt detta?
Annars har jag samma inställningar med en samsung TV och limpa och de startar automatiskt med TVns remote.
Jag har samma settings som du annars.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Bara spånar lite här:
Uppdateringar? Låter som mjukvara.
Fins inga inställningar i ljudbaren som okså måste sättas på ? För att den kanske drar för mycket ström i standbay annars enligt EU så den fuktionen måste va avstängd från fabrik?

Nu är ju båda samsung så det bör ju fugera bättre tillsammans.
Men tyvärr så det här med CEC är ibland "hitt and miss"...

Ps: Du kommer nog att få bättre ljud från baren om tvin står på bitström, pröva lite olika filmer och hör

Har uppdaterat soundbaren. Kan vara något sådant men fick ingen bra manual på hur jag styr limpan egentligen. Ska prova bitstream!

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

<Uppladdad bildlänk>

Du har följt detta?
Annars har jag samma inställningar med en samsung TV och limpa och de startar automatiskt med TVns remote.
Jag har samma settings som du annars.

har provat och ingen förändring! Tack för tipset dock, hade ingen aning om det där! Kan det vara någon annan funktion som döljer sig i kontrollen för soundbaren? Vart hittade du den instruktionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinkie:

Har uppdaterat soundbaren. Kan vara något sådant men fick ingen bra manual på hur jag styr limpan egentligen. Ska prova bitstream!

har provat och ingen förändring! Tack för tipset dock, hade ingen aning om det där! Kan det vara någon annan funktion som döljer sig i kontrollen för soundbaren? Vart hittade du den instruktionen?

Hittade det i manualen för HWQ950A / Q960A (storebrorn till din så borde vara samma manual).
Här är för just din limpa. https://www.manualscat.com/en/samsung-hw-q900a-manual

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinkie:

Jag kom på en grej.
Hade du provat power cycle? Gör reset på limpa (checka manualen). Dra ur TV och limpa ur väggen så de inte har ström. Dra ur alla kablar ur både TV och limpa (HDMI osv allt utom ström). Starta prylarna. Koppla in HDMI mellan TV och limpa eARC. Testa igen. Funkar det då kan du koppla in resterande kablar och se om det fortfarande fungerar. Har för mig jag fick göra nåt sånt när jag köpte min faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinkie:

Okej.
tar för givet att tvin med är det då.

Skummade igenom manualen som en länkades åvan och där står under felsökning att : om inte sundbaren startar med tvin så är det för att den stängs av före tvin. Alltså tvin ska stängas av först.
Käns inte som det hjälper dock?...

Hur ligger det annars till med suport/garanti från samsungs sida på grejerna?

Kanske en fabrikåterstälning av både tv och lipa kanske okså kan tästas.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Vill härmed meddela att allting är löst! Fick ny energi och gick in på en inställning på TVn som fixade allt.

Lösning/fix
Inställningar/allmäna/gör inställningar

Här fick man återställa alla kanaler och det som var kopplat till TVn.
Ha ljudenheten igång när man följer stegen så fungerar allt som det är tänkt.
Tänk att det skulle vara mitt framför näsan på mig men att jag vägrade gå in på just den inställningen till en början haha!

Stort tack ska ni alla ha som ändå gjorde ert bästa för att hjälpa en vilsen själ <3