Vilka butiker redovisar priser enligt den nyligt uppdaterade prisinformationslagen?

Permalänk
Medlem

Vilka butiker redovisar priser enligt den nyligt uppdaterade prisinformationslagen?

Prisinformationslag (2004:347)
"7 a § /Träder i kraft I:2022-09-01/ Om en produkt tillhandahålls med angivande av att priset har sänkts ska även det tidigare priset anges.

Det tidigare pris som ska anges ska vara det lägsta pris som näringsidkaren har tillämpat för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Om priset under denna tid har sänkts gradvis, ska i stället det pris som gällde före den första prissänkningen anges.

Det tidigare priset behöver inte anges för varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla. Lag (2022:654)."

Går även läsa på konsumentverket och på hallå konsument kan vi läsa följande.

"Det tidigare pris som ska anges är det lägsta pris som företaget har haft på produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Har priset sänkts gradvis under de 30 dagarna ska det pris som gällde före den första prissänkningen anges."

Med tanke på att vi befinner oss i den tid på året då kampanjer och reor avlöser varandra, så blir det ju allt mer aktuellt för oss konsumenter. Själv så försöker jag förgäves hitta igen den webbbutik som jag sett detta på. Nu är jag ju också övertygad om att många priser börjar skruvas uppåt en bra bit före 30 dagar, speciellt inför black friday hysterin. Just elektronik så lär nog majoriteten av oss kolla prishistoriken på prisjakt/pricerunner och på så sätt så blir vi inte "lurade" på samma sätt. Men för den stora massan så kan ju denna förändring göra det lite svårare att trolla bort konsumenten som inte kollar upp via prisjakt/pricerunner.

Vilka butiker känner ni till som har applicerat denna funktionalitet som då redovisar det lägsta priset butiken haft under de senaste 30 dagarna? Kommentera gärna så kan vi skapa en lista över vilka företag som har infört denna redovisning.

Permalänk
Medlem

Detta gäller ju inte alla produkter utan bara när butiken anger att priset är rabatterat. Då måste butiken ange det lägsta priset som gällt senaste 30 dagarna. Butikerna kan alltså inte skriva ett högre pris så att det ser ut som man får en större rabatt. Kolla upp valfri webshop så ser man att de rabatterade produkterna har ett tidigare pris angett och de ska då vara det lägsta som butiken haft de senaste 30 dagarna.

Permalänk
Medlem

Alla företag visar "ordinarie pris" när det är rea. Men den nya lagen är en åtstramning så det blir svårare att ljuga om vad ordinarie pris var (exempelvis höja priset några dagar innan rean).

Svårt att göra en lista med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willmans:

Detta gäller ju inte alla produkter utan bara när butiken anger att priset är rabatterat. Då måste butiken ange det lägsta priset som gällt senaste 30 dagarna. Butikerna kan alltså inte skriva ett högre pris så att det ser ut som man får en större rabatt. Kolla upp valfri webshop så ser man att de rabatterade produkterna har ett tidigare pris angett och de ska då vara det lägsta som butiken haft de senaste 30 dagarna.

Korrekt, det ska anges då priset är rabatterat. En viktig detalj, du säger att butiken ska ange det lägsta pris som gällt de senaste 30 dagarna. Riktigt så är det ju inte, utan det är "Det tidigare pris som ska anges ska vara det lägsta pris som näringsidkaren har tillämpat för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen". Du räknar alltså dagarna före själva prissänkningen och inte från dagens datum och bakåt.

Exempel från inet: https://www.inet.se/produkt/6600971/blue-microphones-yeticast...
Produkten tillhör kampanj och varit 1649:- sedan 3e oktober.
2022-10-03 1649kr
2022-10-01 2190kr
2022-09-08 1649kr

I det här fallet så ska ju inet redovisa det lägsta pris butiken haft på produkten under perioden 2022-09-03 - 2022-10-03. Vilket är 1649kr och inte 2190kr.

Exempel 2 från webbhallen: https://www.webhallen.com/se/product/350626-LG-2022-55-OLED55...
2022-11-10 9990kr
2022-11-09 15490kr
2022-10-31 9990kr
2022-09-08 15490kr

Även här så redovisas ju fel pris. Visst ordinarie pris kan mycket väl vara 154590kr, men det måste ju framgå någonstans vad det lägsta pris de senaste 30 dagarna före prissänkningen är, vilket då är 9990kr.

La till exempel 2 från webhallen.
Permalänk
Medlem

Antingen gör de fel eller tolkar lagen annorlunda.
Vill man läsa hur lagstiftaren tänkte kan man läsa i propositionen https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/propositi... sida 58 och 153.

Elgiganten och Amazon.se visar iallafall en liten inforuta vid priserna där de anger det lägsta priset 30 dagar innan sänkningen.

Permalänk
Snusfri

Enligt mig så skall felaktigt visande av "tidigare pris" som i väldigt många fall inte alls stämmer leda till dryga böter och om det efter böter fortsätter skall de då helt sonika få näringsförbud.

Det måste sättas hårt mot detta aber och skall påpekas vid varje tillfälle, oavsett om det gäller Inet, Amazon, Komplett osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Enligt mig så skall felaktigt visande av "tidigare pris" som i väldigt många fall inte alls stämmer leda till dryga böter och om det efter böter fortsätter skall de då helt sonika få näringsförbud.

Det måste sättas hårt mot detta aber och skall påpekas vid varje tillfälle, oavsett om det gäller Inet, Amazon, Komplett osv.

Instämmer. Åtminstone butiker med en omsättning över ett visst belopp, några miljoner per år, borde vara tvungna att ha en prisgraf för varje listad vara, som man som kund kan klicka fram och se t ex senaste månadens priser, senaste halvåret och kanske senaste året. På allt från en liten USB-kabel till toppmodeller av grafikkort och liknande. Om detta saknas, utgår ett vite på fem procent av årsomsättningen för varje månad, tills det är åtgärdat. Efter ett år blir det halva årsomsättningen per månad i stället.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Korrekt, det ska anges då priset är rabatterat. En viktig detalj, du säger att butiken ska ange det lägsta pris som gällt de senaste 30 dagarna. Riktigt så är det ju inte, utan det är "Det tidigare pris som ska anges ska vara det lägsta pris som näringsidkaren har tillämpat för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen". Du räknar alltså dagarna före själva prissänkningen och inte från dagens datum och bakåt.

Exempel från inet: https://www.inet.se/produkt/6600971/blue-microphones-yeticast...
Produkten tillhör kampanj och varit 1649:- sedan 3e oktober.
2022-10-03 1649kr
2022-10-01 2190kr
2022-09-08 1649kr

I det här fallet så ska ju inet redovisa det lägsta pris butiken haft på produkten under perioden 2022-09-03 - 2022-10-03. Vilket är 1649kr och inte 2190kr.

Exempel 2 från webbhallen: https://www.webhallen.com/se/product/350626-LG-2022-55-OLED55...
2022-11-10 9990kr
2022-11-09 15490kr
2022-10-31 9990kr
2022-09-08 15490kr

Även här så redovisas ju fel pris. Visst ordinarie pris kan mycket väl vara 154590kr, men det måste ju framgå någonstans vad det lägsta pris de senaste 30 dagarna före prissänkningen är, vilket då är 9990kr.

Jag har sett att på Webhallen har de skrivit lägsta pris senaste 30 dagarna, däremot verkar de inte göra det på alla reavaror.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Alla företag visar "ordinarie pris" när det är rea. Men den nya lagen är en åtstramning så det blir svårare att ljuga om vad ordinarie pris var (exempelvis höja priset några dagar innan rean).

Svårt att göra en lista med andra ord.

Istället höjer de en månad innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Exempel från inet: https://www.inet.se/produkt/6600971/blue-microphones-yeticast...
Produkten tillhör kampanj och varit 1649:- sedan 3e oktober.
2022-10-03 1649kr
2022-10-01 2190kr
2022-09-08 1649kr

I det här fallet så ska ju inet redovisa det lägsta pris butiken haft på produkten under perioden 2022-09-03 - 2022-10-03. Vilket är 1649kr och inte 2190kr.

Exempel 2 från webbhallen: https://www.webhallen.com/se/product/350626-LG-2022-55-OLED55...
2022-11-10 9990kr
2022-11-09 15490kr
2022-10-31 9990kr
2022-09-08 15490kr

Även här så redovisas ju fel pris. Visst ordinarie pris kan mycket väl vara 154590kr, men det måste ju framgå någonstans vad det lägsta pris de senaste 30 dagarna före prissänkningen är, vilket då är 9990kr.

Var hittar du den här datan? Samlat in den själv eller från prisjakt eller dylikt?

Om det går att få tag på data utan att skrapa webbsajterna så borde det ju vara en smal sak att scripta upp ett anmälningsförfarande till konsumentverket tänker jag. Om du samlat in datan själv, varför inte göra en anmälan, så att berörda parter skärper sig?

@Inet har ju en hel tråd någonstans på Sweclockers där de flera gånger erkänt att de gjort fel avseende den nya lagen. Att @Webhallen har en avslappnad inställning till lagar förvånar i alla fall inte mig.

Jag fattar att det kan vara knepigt att hålla reda på sin egen prishistorik om man har ett standardiserat affärssystem som inte stödjer detta. Men om man inte kan ha kampanjer utan att följa lagen så får man ju strunta i att ha kampanjer, eller i alla fall strunta i att sätta ut ett felaktigt ordinarie pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willmans:

Antingen gör de fel eller tolkar lagen annorlunda.
Vill man läsa hur lagstiftaren tänkte kan man läsa i propositionen https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/propositi... sida 58 och 153.

Elgiganten och Amazon.se visar iallafall en liten inforuta vid priserna där de anger det lägsta priset 30 dagar innan sänkningen.

Kollade upp Elgiganten och Amazon, och som du säger så har dessa en inforuta som ger denna information till konsument. Elgiganten anger priset för de senaste 30 dagarna medans Amazon anger priset under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Amazon har ju helt klart den tydligaste informationen i mina ögon som är enligt lagen.

Skrivet av jnsson:

Jag har sett att på Webhallen har de skrivit lägsta pris senaste 30 dagarna, däremot verkar de inte göra det på alla reavaror.

Om du hittar sådan vara så får du gärna länka eller ladda upp bild. För det är ju intressant om det är så på endast vissa reavaror.

Skrivet av KAD:

Var hittar du den här datan? Samlat in den själv eller från prisjakt eller dylikt?

Om det går att få tag på data utan att skrapa webbsajterna så borde det ju vara en smal sak att scripta upp ett anmälningsförfarande till konsumentverket tänker jag. Om du samlat in datan själv, varför inte göra en anmälan, så att berörda parter skärper sig?

@Inet har ju en hel tråd någonstans på Sweclockers där de flera gånger erkänt att de gjort fel avseende den nya lagen. Att @Webhallen har en avslappnad inställning till lagar förvånar i alla fall inte mig.

Jag fattar att det kan vara knepigt att hålla reda på sin egen prishistorik om man har ett standardiserat affärssystem som inte stödjer detta. Men om man inte kan ha kampanjer utan att följa lagen så får man ju strunta i att ha kampanjer, eller i alla fall strunta i att sätta ut ett felaktigt ordinarie pris.

Jag har bara gått in på deras sida och valt en produkt som är på kampanj/har reducerat pris och kollat prishistoriken på prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Om du hittar sådan vara så får du gärna länka eller ladda upp bild. För det är ju intressant om det är så på endast vissa reavaror.

Här har du en bild på det

Länk: https://www.webhallen.com/se/product/319390-Roborock-S6-MaxV-...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Här har du en bild på det
<Uppladdad bildlänk>
Länk: https://www.webhallen.com/se/product/319390-Roborock-S6-MaxV-...

Wow, riktigt kass deal när man jämför med 30 dagars priset

Permalänk
Medlem

Jag kollar prisjakt ändå.

Permalänk
Medlem

Inet ex har alltid varit fula med deras "reor" tyvärr, där ordinariepris är lite taget ur luften och ett pris de inte haft på väldigt länge, eller inte alls då det är "lanseringspris" som produkten inte ens kostat i handeln vid lansering.

Hoppas alla inför "lägsta priset senaste 30 dagarna" tydligt på varje produkt, tycker det är väldigt smart och all heder till de som faktiskt infört detta och inte fortsätter försöker luras med "rea" priser (som inet)

Sen finns ju prisjakt, pricerunner också såklart som blivit ett måste under åren med fulrabatter.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd som är högaktuell nu inför Black Friday. Då lär vi hitta mycket rackartyg!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Hur ser ni på det här?

https://www.hifiklubben.se/denon-dra-800h-receiver/dendra800h...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5157543#statistics

[

Observera att det är olika pris på modellen i silver och svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Hur ser ni på det här?

https://www.hifiklubben.se/denon-dra-800h-receiver/dendra800h...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5157543#statistics

<Uppladdad bildlänk>

[<Uppladdad bildlänk>

Observera att det är olika pris på modellen i silver och svart.

Att det är ytterligare ett företag i mängden som inte har applicerat korrekt redovisning.

Gör ju inte saken bättre att produkten idag har ett ordinarie pris på 7149kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Att det är ytterligare ett företag i mängden som inte har applicerat korrekt redovisning.

Gör ju inte saken bättre att produkten idag har ett ordinarie pris på 7149kr.

Var ju ett bra black friday erbjudande att ha ett högre pris än ordinarie...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Enligt mig så skall felaktigt visande av "tidigare pris" som i väldigt många fall inte alls stämmer leda till dryga böter och om det efter böter fortsätter skall de då helt sonika få näringsförbud.

Det måste sättas hårt mot detta aber och skall påpekas vid varje tillfälle, oavsett om det gäller Inet, Amazon, Komplett osv.

Kom att tänka på en replik... " Don't ever underestimate the other mans greed" när jag ser allt detta hahaha

Permalänk
Medlem

Dagens pris

Har faktiskt ingen aning om logiken och vad som avgör vilken summa som redovisas som "Förr" https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5157543