hemsideserver (wp+lightspeed)

Permalänk
Medlem

hemsideserver (wp+lightspeed)

Hej,

jag bygger en wordpress hemsida som jag har på one.com. Tanken om hemsidan tar fart är att bygga egen server. Om det är möjligt för en rimlig slant som ändå ger bra fart.

Jag hade isåfall tänkt använda lightspeedmjukvaran. Jag har byggt mycket datorer för många år sedan men bara vanliga datorer så detta är nytt område. Var börjar man? Är det prisjakt och vanliga datoraffärer som jag satt på förut? Inet, komplett och webbhallen osv?

Samt räcker 1gigabit internet för att hosta en rejäl hemsida eller behöver man helt andra förutsättningar?

Så frågan är kanske främst om detta är värt att forska vidare kring och om ja, har ni några tips?

Mvh/Oskar

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Officiell jultomte

Du kan såklart köra en webbserver hemma men det känns inte värt besväret enligt mig. Säkerhetsmässigt är nog den största anledningen till att jag inte skulle välja det alternativet för en produktions-miljö.

Måste det vara WP? Annars kan du t ex. lära dig Next.js (React framework) och hosta hemsidor via Netlify gratis. Det är mycket snabbare än vilken WP-sida som helst & du har alla möjligheter att utveckla sidan smidigt via Git.
Du kan också använda CMS i Netlify för att få en någorlunda WP-liknande administration.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Avstängd

Tipset är att du inte hostar sidan hemma alls, börja med en VM och finns behovet så kan du skala upp till en dedikerad server antingen som du hyr eller har på colo någonstans.

Summa sumarum finns ingen anledning eller fördel alls att hosta hemsidan hemma, endast nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Du kan såklart köra en webbserver hemma men det känns inte värt besväret enligt mig. Säkerhetsmässigt är nog den största anledningen till att jag inte skulle välja det alternativet för en produktions-miljö.

Måste det vara WP? Annars kan du t ex. lära dig Next.js (React framework) och hosta hemsidor via Netlify gratis. Det är mycket snabbare än vilken WP-sida som helst & du har alla möjligheter att utveckla sidan smidigt via Git.
Du kan också använda CMS i Netlify för att få en någorlunda WP-liknande administration.

Okej tack. Det kanske var en dum tanke att försöka hosta själv egentligen. Blev bara så trött på one.com som känns rätt segt fast jag köpt största paketet dom har. Hittar inga andra som erbjuder samma hårdvara för pengarna. Jag får t.ex. 8kärnor hos one.com men alla andra har ca 2-4st endast osv.

Det har blivit WP för att jag behövde börja någonstans (allt med hemsidor osv var helt nytt för mig när jag började). Men om iden flyger och jag får in pengar så kommer jag bara använda den som en mall för att köpa en översatt produkt till en korrekt och optimerad lösning av folk som kan. Men för att komma igång är det WP som gäller

Skrivet av Stradale1:

Tipset är att du inte hostar sidan hemma alls, börja med en VM och finns behovet så kan du skala upp till en dedikerad server antingen som du hyr eller har på colo någonstans.

Summa sumarum finns ingen anledning eller fördel alls att hosta hemsidan hemma, endast nackdelar.

Duly noted.

1) Vad är VM?
2) Var hittar jag bra leverantörer som hostar på dedikerad server?
3) Vad är colo?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av flamur:

Duly noted.

1) Vad är VM?
2) Var hittar jag bra leverantörer som hostar på dedikerad server?
3) Vad är colo?

1. Virtual Machine
2. Jag skulle kolla typ det jag skrev om innan, Netlify om du är öppen för alternativ. Annars är Amazon väldigt populära idag att hosta hos.
3. Colocation, du hostar din egen server på tredje-parts hårdvara (existerande datahall basically)

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av flamur:

Hej,

jag bygger en wordpress hemsida som jag har på one.com. Tanken om hemsidan tar fart är att bygga egen server. Om det är möjligt för en rimlig slant som ändå ger bra fart.

Jag hade isåfall tänkt använda lightspeedmjukvaran. Jag har byggt mycket datorer för många år sedan men bara vanliga datorer så detta är nytt område. Var börjar man? Är det prisjakt och vanliga datoraffärer som jag satt på förut? Inet, komplett och webbhallen osv?

Samt räcker 1gigabit internet för att hosta en rejäl hemsida eller behöver man helt andra förutsättningar?

Så frågan är kanske främst om detta är värt att forska vidare kring och om ja, har ni några tips?

Mvh/Oskar

Vet ej om du är nöjd med dina svar här. Har en liten avdelning inom min verksamhet som bygger i WordPress och där hanteras cirka 500 sidor så inte särskilt mycket i sammanhanget. Däremot växte vi ur webbhotellen väldigt fort rent administrativt och kör sedan två år på VPSer. Dessa VPSer låg tidigare hos Hetzner i Tyskland och Finland. En VPS där gick på cirka 35kr i månaden och prestanda var ungefär fyrdubbel mot vad valfritt webbhotell kunde erbjuda i Sverige. En VPS hanterar 50 sidor, så tio VPSer sammanlagt var det. Nu har vi valt Azure sedan september i år istället på grund av andra, parallella, behov och där är prestandan ännu större men priset steg likaså.

Mitt tips till dig är att du antagligen överskattar ditt behov i inledningen och det finns ingen anledning till att du inte kan växa organiskt. Kör på ditt webbhotell och använd rätt plugins, när du börjar nå sådan trafik att det inte räcker så väljer du en vettig VPS. Du bör även ha en eller flera backuper offsite och någon version som du kan jobba med lokalt. Som du är inne på är prestandan som natt och dag där men när du är klar laddar du bara upp sidan till One. Det krävs hundratals, om inte mer, uppslag samtidigt för att det skulle bli slött.

Permalänk
Skrivet av flamur:

Hej,

jag bygger en wordpress hemsida som jag har på one.com. Tanken om hemsidan tar fart är att bygga egen server. Om det är möjligt för en rimlig slant som ändå ger bra fart.

Jag hade isåfall tänkt använda lightspeedmjukvaran. Jag har byggt mycket datorer för många år sedan men bara vanliga datorer så detta är nytt område. Var börjar man? Är det prisjakt och vanliga datoraffärer som jag satt på förut? Inet, komplett och webbhallen osv?

Samt räcker 1gigabit internet för att hosta en rejäl hemsida eller behöver man helt andra förutsättningar?

Så frågan är kanske främst om detta är värt att forska vidare kring och om ja, har ni några tips?

Mvh/Oskar

Som andra har sagt: Det är troligen inte värt att hosta hemifrån om du inte är särskilt intresserad av serverdrift.
Hur mycket bandbredd och hur stor server man behöver är ju problemställningar som gäller både om du ska investera i egen utrustning/infrastruktur och om du ska betala någon annan för att drifta dessa åt dig: Att köpa på sig alldeles för mycket är pengar i sjön - samtidigt som en för liten investering riskerar att driva folk till tjänster som upplevs som snabbare och därmed också i förlängningen kosta dig pengar.

Grundförutsättningen för att fatta bra beslut här är a) testning, och b) optimering.
Sätt upp mätverktyg på server och klienter samt på eventuella hjälpsystem (reverse proxies, cachetjänster) för att kunna mäta dataflöde in/ut, responstider, och så vidare.
Se också över vad du gör i dina webbtjänster: 8 tilldelade CPU-kärnor är löjligt mycket. Om det känns trögt med den mängden resurser innan du fått rejäl last har du antingen skapat ett monster av ineffektivitet eller så behöver du ta en seriös funderare runt hur du ska finansiera din oerhört komplexa webbtjänst.

I tillägg till övriga förslag du fått skulle jag rekommendera att ta en titt på https://www.linode.com som levererar allt från delade virtuella maskiner till dedikerad hårdvara till helt OK priser, och som har gott rykte i branschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Se också över vad du gör i dina webbtjänster: 8 tilldelade CPU-kärnor är löjligt mycket. Om det känns trögt med den mängden resurser innan du fått rejäl last har du antingen skapat ett monster av ineffektivitet eller så behöver du ta en seriös funderare runt hur du ska finansiera din oerhört komplexa webbtjänst.

Det hör stycket vill jag understryka som extra viktigt.

Om det känns trögt på åtta kärnor med låg eller liten last måste du fundera kring vad som kan optimeras, annars är risken stor att det är omöjligt att skala upp.

Jag hostar t.ex. två sajter på en tio år gammal NAS - och de känns hur rappa som helst. De är förstås inte särskilt komplexa, men en del trafik har jag och några mysql-kopplingar och annat godis finns backend.

(Med det sagt skulle jag aldrig rekommendera att hosta något hemma, särskilt inte om du är oerfaren. Jag har 15 år i branchen (som utvecklare, inte servernisse) och gör det bara på skoj, för att se hur mkt jag kan kräma ur den kassa hårdvaran.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför alla verkar vara så emot att hosta något hemma i garderoben, så länge det inte handlar om utgående mail som alla ISP:er verkar spärra.

Det största problemet är väl att du antagligen har en dynamisk IP-adress och även om den troligen inte ändras speciellt ofta, så är det en bra idé att ha något slags automatik som uppdaterar DNS-inställningen för din domän, när IP-adressen väl ändras.

Tuta och kör

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Säger som ovanstående. Tuta och kör så länge Du inte har något att förlora på det. Alltid kul att lära sig nytt och göra lite fel på vägen .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Jag förstår inte varför alla verkar vara så emot att hosta något hemma i garderoben, så länge det inte handlar om utgående mail som alla ISP:er verkar spärra.

Det största problemet är väl att du antagligen har en dynamisk IP-adress och även om den troligen inte ändras speciellt ofta, så är det en bra idé att ha något slags automatik som uppdaterar DNS-inställningen för din domän, när IP-adressen väl ändras.

Tuta och kör

Jag har inget emot att hosta saker hemma (från källaren i mitt fall), men om man inte har intresset är det inte jättedyrt att åtminstone börja betala någon att göra den delen av jobbet åt en. Har man en firma runt det kan det också finnas ekonomiska skäl att vilja ha serverkostnader som en fast, löpande driftskostnad snarare än som en semiregelbunden investering, lite beroende av hur jämnt pengarna kommer in och vilken mängd pengar man har tillgänglig i varje läge.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Superfrog:

Jag förstår inte varför alla verkar vara så emot att hosta något hemma i garderoben, så länge det inte handlar om utgående mail som alla ISP:er verkar spärra.

Det största problemet är väl att du antagligen har en dynamisk IP-adress och även om den troligen inte ändras speciellt ofta, så är det en bra idé att ha något slags automatik som uppdaterar DNS-inställningen för din domän, när IP-adressen väl ändras.

Tuta och kör

Exakt.
Jag kör några servrar i garderoben.
Huvudservern är en i5 10400F med 64GB RAM som kör Proxmox i botten och med några VM's för TrueNAS, Ubuntu Server bla.

Jag skulle köpa en NUC eller annan liten burk om jag skulle bygga något nytt för serverbruk idag om jag inte behövde mycket lagring.
Kolla igenom STH's videos och artiklar om det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Jag förstår inte varför alla verkar vara så emot att hosta något hemma i garderoben, så länge det inte handlar om utgående mail som alla ISP:er verkar spärra.

Det största problemet är väl att du antagligen har en dynamisk IP-adress och även om den troligen inte ändras speciellt ofta, så är det en bra idé att ha något slags automatik som uppdaterar DNS-inställningen för din domän, när IP-adressen väl ändras.

Tuta och kör

Håller med, är generellt sett för detta och undviker gärna molnet. Däremot är det smidigt med molnet så länge man kommer ihåg att datan bara ligger hos tredje part. Ben bra rutiner och lite pill så kan man lösa det minst lika bra själv. Förutsätter ju att man har intresset så klart men det har man väl om man hänger här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Som andra har sagt: Det är troligen inte värt att hosta hemifrån om du inte är särskilt intresserad av serverdrift.
Hur mycket bandbredd och hur stor server man behöver är ju problemställningar som gäller både om du ska investera i egen utrustning/infrastruktur och om du ska betala någon annan för att drifta dessa åt dig: Att köpa på sig alldeles för mycket är pengar i sjön - samtidigt som en för liten investering riskerar att driva folk till tjänster som upplevs som snabbare och därmed också i förlängningen kosta dig pengar.

Grundförutsättningen för att fatta bra beslut här är a) testning, och b) optimering.
Sätt upp mätverktyg på server och klienter samt på eventuella hjälpsystem (reverse proxies, cachetjänster) för att kunna mäta dataflöde in/ut, responstider, och så vidare.
Se också över vad du gör i dina webbtjänster: 8 tilldelade CPU-kärnor är löjligt mycket. Om det känns trögt med den mängden resurser innan du fått rejäl last har du antingen skapat ett monster av ineffektivitet eller så behöver du ta en seriös funderare runt hur du ska finansiera din oerhört komplexa webbtjänst.

I tillägg till övriga förslag du fått skulle jag rekommendera att ta en titt på https://www.linode.com som levererar allt från delade virtuella maskiner till dedikerad hårdvara till helt OK priser, och som har gott rykte i branschen.

Det är nog en kombination av ineffektivitet från mig när jag byggt allt (okunskap) och en väldigt komplex webbtjänst. Jag har byggt om en del sedan jag skrev här för att optimera mer. Jag var i början av året helt färsk med allt vad hemsidor innebär och har lärt mig och byggt konstant under året. Jag har lärt mig nu i slutet att hur jag bygger hemsidan är viktigt med sektioner och widgets osv - som säger sig självt egentligen. Men hemsidan börjar bli snabbare nu ut mot användaren - dock rätt seg när jag går in som admin. Jag gissar att det laddar väldigt mycket verktyg och JS för mig som admin... så det är mycket laddtider tyvärr.

Hittar ni något som kan optimeras får ni gärna säga till: www.arbetssokande.nu heter hemsidan och jag hoppas lansera snart 🙂

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Vet ej om du är nöjd med dina svar här. Har en liten avdelning inom min verksamhet som bygger i WordPress och där hanteras cirka 500 sidor så inte särskilt mycket i sammanhanget. Däremot växte vi ur webbhotellen väldigt fort rent administrativt och kör sedan två år på VPSer. Dessa VPSer låg tidigare hos Hetzner i Tyskland och Finland. En VPS där gick på cirka 35kr i månaden och prestanda var ungefär fyrdubbel mot vad valfritt webbhotell kunde erbjuda i Sverige. En VPS hanterar 50 sidor, så tio VPSer sammanlagt var det. Nu har vi valt Azure sedan september i år istället på grund av andra, parallella, behov och där är prestandan ännu större men priset steg likaså.

Mitt tips till dig är att du antagligen överskattar ditt behov i inledningen och det finns ingen anledning till att du inte kan växa organiskt. Kör på ditt webbhotell och använd rätt plugins, när du börjar nå sådan trafik att det inte räcker så väljer du en vettig VPS. Du bör även ha en eller flera backuper offsite och någon version som du kan jobba med lokalt. Som du är inne på är prestandan som natt och dag där men när du är klar laddar du bara upp sidan till One. Det krävs hundratals, om inte mer, uppslag samtidigt för att det skulle bli slött.

jag tar till mig av det tipset - tusen tack för ett utförligt svar från er resa 🙏 Jag tror jag får göra något liknande om det tar fart med trafiken 🙂👍

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB