Permalänk
Medlem

5G modem till bra pris, finns det?

Sitter och letar efter ett 5G modem som har nätverksport , kan vara en router men måste kunna koppla in till befintligt nätverk. Tyvär verkar alla externt dyra mot 4g som går att hitta hyffsat billigt.
En 5G mot 4g Tele skiljer sig ju inte mycket.
Behöver inga funktioner allas vara att man kan slänga in ett SIM och inget mer.

Har en unifi router och mig veterligen går det inte via usb eller att använda en vanligt mobil.

Några tips?

Permalänk
Medlem

Tipset är att köpa en 4G istället. Är ju med dagens version samma hastighet o samma latens. Men bättre mottagning.
5G är än så länge en produkt av marknadsavdelningar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag har fått 923 dl och 71 Uk i Mbps som mest med min telefon som är 5G det klarar väl knappast 4g?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Jag har fått 923 dl och 71 Uk i Mbps som mest med min telefon som är 5G det klarar väl knappast 4g?

Inte på dl. Däremot uppladdning på 71 klarar 4G av.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Väcker liv i tråden för att låna. Bygger hus nu med inflytt i augusti men som det ser ut så dröjer fibernedgrävningen till mars april 2024 och på tomten har jag hyffsad 5G mottagning med telia iaf ca 200/90 i snitt de gånger jag mätt. Finns det något modem som går att koppla in i vårat meshsystem? Helst under 3000 men ger en större investering stora fördelar så kan det vara värt det.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Väcker liv i tråden för att låna. Bygger hus nu med inflytt i augusti men som det ser ut så dröjer fibernedgrävningen till mars april 2024 och på tomten har jag hyffsad 5G mottagning med telia iaf ca 200/90 i snitt de gånger jag mätt. Finns det något modem som går att koppla in i vårat meshsystem? Helst under 3000 men ger en större investering stora fördelar så kan det vara värt det.

De kostar över 3000 kr, vill du diskutera detaljer kanske egen tråd är bättre?

Se https://www.prisjakt.nu/c/routrar?101041=103025&7296=10205&b_...

ZTE MC801A är det Telenor kör, tror den är 3600 kr från dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Väcker liv i tråden för att låna. Bygger hus nu med inflytt i augusti men som det ser ut så dröjer fibernedgrävningen till mars april 2024 och på tomten har jag hyffsad 5G mottagning med telia iaf ca 200/90 i snitt de gånger jag mätt. Finns det något modem som går att koppla in i vårat meshsystem? Helst under 3000 men ger en större investering stora fördelar så kan det vara värt det.

Om tre har täcking hos Er så kör dom en ok deal med modem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Om tre har täcking hos Er så kör dom en ok deal med modem.

Tack, ska kolla har bara mätt med telia.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tipset är att köpa en 4G istället. Är ju med dagens version samma hastighet o samma latens. Men bättre mottagning.
5G är än så länge en produkt av marknadsavdelningar.

Vad menas med detta? Under vilka förutsättningar har 4 och 5G samma latens och hastighet? Annat än low band på landet dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tipset är att köpa en 4G istället. Är ju med dagens version samma hastighet o samma latens. Men bättre mottagning.
5G är än så länge en produkt av marknadsavdelningar.

Ja, fick ju automatiskt 5G påslaget på mitt SIM i telefonen utan att byta ut det (som jag fick göra för 3G och 4G) och rätt ofta så går telefonen på 5G och sedan är det väldigt lång svarstid. Snabbt om man står vid masten, men annars... Igår lyckades jag dock stanna på en plats längs norra Roslagsbanan där jag inte ens fick någon uppkoppling alls. Signal fanns, så det lär ha varit GSM, men noll datatrafik. Känns som attt det finns lite jobb att göra om de ska slå av det också... Det har hänt mig på tåget till Köpenhamn också, där jag hört hur samtalet degraderats succcessivt kvalitetsmässigt till GSM.