Byta ut komponenter för en bättre spelupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Plockade ut CPU för att säkerhetställa att den satt rätt. Då åkte den med när jag lyfte upp kylaren.
Jag har köpt färdiga sprutor med 1g kylpasta men det ser ut som att det har blivit för mycket. <Uppladdad bildlänk>

Ja, rensa bort pastan med tops/hushållspapper men var försiktig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja, rensa bort pastan med tops/hushållspapper men var försiktig

Kan detta vara anledningen till att den inte startade ? Ska jag applicera ett halvt gram sen?

Permalänk
Medlem

Jag har tagit bort allting på kanterna men det har tagit sig in mellan pinsen och går inte att få bort. Är det kört ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Jag har tagit bort allting på kanterna men det har tagit sig in mellan pinsen och går inte att få bort. Är det kört ?

Går att få bort med https://www.inet.se/produkt/6302475/inet-isopropanol-100-ml eller liknande
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/7lwksa/thermal_pas...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag har tagit en ny tandborste och väldigt försiktigt skrubbat bort kylpastan. Det är en minimal mängd kvar nu men det sista är svårt att få bort. Hur illa är det?

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut nu. Jag är mest orolig över det lilla som kommit in i socketen. Är det illa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Såhär ser det ut nu. Jag är mest orolig över det lilla som kommit in i socketen. Är det illa?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är absolute inte bra eller rätt, du måste göra rent sockeln och CPU'n. Du ska bara ha lite kylpasta, i storleken av ett riskorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är absolute inte bra eller rätt, du måste göra rent sockeln och CPU'n. Du ska bara ha lite kylpasta, i storleken av ett riskorn.

Har du något tips på hur jag kan komma åt i socketen? Det har liksom åkt ner i hålen där pinsen ska sitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Har du något tips på hur jag kan komma åt i socketen? Det har liksom åkt ner i hålen där pinsen ska sitta.

Isopropanyl och skölj

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Isopropanyl och skölj

Kan jag dränka CPUn i isopropanyl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Kan jag dränka CPUn i isopropanyl?

Cpu, ja helst en del sen lite tandborste.

Moderkortet skulle jag lägga på lite samt lägga hushållspapper runt socket och använda tandborste/hushållspapper och vara väldigt försiktig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Cpu, ja helst en del sen lite tandborste.

Moderkortet skulle jag lägga på lite samt lägga hushållspapper runt socket och använda tandborste/hushållspapper och vara väldigt försiktig

Jag får pausa på datorn och köpa isopropanol och sedan komma tillbaks. Men du är säker på att det går att lösa sålänge jag inte böjer pinsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Jag får pausa på datorn och köpa isopropanol och sedan komma tillbaks. Men du är säker på att det går att lösa sålänge jag inte böjer pinsen?

95% 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har köpt den från Inet nu! Återkommer när jag har den och är hemma.

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt Inet Isopropanol och är hemma vid datorn. Hur ska jag komma åt ner i hålen på socketen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Nu har jag köpt Inet Isopropanol och är hemma vid datorn. Hur ska jag komma åt ner i hålen på socketen?

Ta ur moderkortet, håll över socketen över diskbänken

Annars häll lite och använd tandborste försiktig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ta ur moderkortet, håll över socketen över diskbänken

Annars häll lite och använd tandborste försiktig

Du menar att jag ska plocka ut moderkortet och liksom hälla isopropanol och sedan låta det rinna av? Är lite nojig så behöver veta lite mer innan jag grejar med min dator med tanke på hur det har gått nu hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Du menar att jag ska plocka ut moderkortet och liksom hälla isopropanol och sedan låta det rinna av? Är lite nojig så behöver veta lite mer innan jag grejar med min dator med tanke på hur det har gått nu hahaha

Ja att du dränker själva cpu socketen så det löser sig.
Lägg plant
Häll ISO
Ta en tandborste försiktig
Upprepa till rent.
Häll ut vätskan/torka upp med hushållspapper (inte toa!!)
Låt torka

ISO är ingen fara för elektronik

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja att du dränker själva cpu socketen så det löser sig.
Lägg plant
Häll ISO
Ta en tandborste försiktig
Upprepa till rent.
Häll ut vätskan/torka upp med hushållspapper (inte toa!!)
Låt torka

ISO är ingen fara för elektronik

Jag litar inte riktigt på mig själv längre med sådant här.

Jag kommer enkelt åt socketen när den ligger i chassit. Tror du att det hade gått att göra det med moderkortet i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Jag litar inte riktigt på mig själv längre med sådant här.

Jag kommer enkelt åt socketen när den ligger i chassit. Tror du att det hade gått att göra det med moderkortet i?

Absolut, men ta ut allt onödigt som du kan komma åt fysiskt bara

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Absolut, men ta ut allt onödigt som du kan komma åt fysiskt bara

Vad bra ! Är bara rädd att jag ska göra allting mycket svårare för mig själv. Ska fixa pinsen nu med tandborste oh ISO! Återkommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Vad bra ! Är bara rädd att jag ska göra allting mycket svårare för mig själv. Ska fixa pinsen nu med tandborste oh ISO! Återkommer

Har tagit bort på pinsen och kan inte ens se vart kylpastan var längre ! Ska låta det torka på en servett ett tag och sedan börja med socketen.

Förresten! Jag har inte hushållspapper (kanske väldigt konstigt men nu är det så) men jag har tjocka bords servetter. Är det okej om jag använder dessa för att torka istället ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Har tagit bort på pinsen och kan inte ens se vart kylpastan var längre ! Ska låta det torka på en servett ett tag och sedan börja med socketen.

Förresten! Jag har inte hushållspapper (kanske väldigt konstigt men nu är det så) men jag har tjocka bords servetter. Är det okej om jag använder dessa för att torka istället ?

Borde fungera okej, så länge duken inte smular när man torkar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Borde fungera okej, så länge duken inte smular när man torkar

Nu gör jag såhär:
Lägger lite papper runt socketen.
Häller ganska lite med IPA och torkar ur med en servett med minimalt tryck.
Repeterar detta och sedan låter jag det stå ett tag tills det har torkat.
Låter det bra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Nu gör jag såhär:
Lägger lite papper runt socketen.
Häller ganska lite med IPA och torkar ur med en servett med minimalt tryck.
Repeterar detta och sedan låter jag det stå ett tag tills det har torkat.
Låter det bra ?

Ja behöver kanske inte låta servetten ligga

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja behöver kanske inte låta servetten ligga

Det händer inte riktigt någonting. Jag har sett att man kan plocka av den översta delen av socketen för det verkar inte som att kylpastan nått ner till pinsen som är under. Hade det varit smart att försöka plocka av den översta delen och bara låta IPA rena genom hålen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Det händer inte riktigt någonting. Jag har sett att man kan plocka av den översta delen av socketen för det verkar inte som att kylpastan nått ner till pinsen som är under. Hade det varit smart att försöka plocka av den översta delen och bara låta IPA rena genom hålen?

Absolut värt vad dom helst då du blir av med det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Absolut värt vad dom helst då du blir av med det

Är det riskabelt att göra det? Hur gör man det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Är det riskabelt att göra det? Hur gör man det ?

Ganska svårt men
https://youtu.be/JTWgNGoylo8

Kan du inte bara köra ISO och låta det verka lite? Utan servett

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25