Byta ut komponenter för en bättre spelupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Mer vid behov av reparation.
Vilken cpu kör du med nu?

Det var en Ryzen series 3. Tror 2400/300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Det var en Ryzen series 3. Tror 2400/300

Det var en AMD Ryzen 3 2200G

Permalänk
Medlem

Vad i…? Öppnade bios och ser detta:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Vad i…? Öppnade bios och ser detta: <Uppladdad bildlänk>

BIOS version är: E7A40AMS.AGO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Vad i…? Öppnade bios och ser detta: <Uppladdad bildlänk>

Är det rätt bios? Antar du saknar din sata där?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är det rätt bios? Antar du saknar din sata där?

Min BIOS har inte sett ut så tidigare. Vad menar du? Har jag kopplat ur någon sladd ?
Ja min stora hårddisk på 1TB visas ju inte vilket är konstigt. Är den urkopplad isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Min BIOS har inte sett ut så tidigare. Vad menar du? Har jag kopplat ur någon sladd ?
Ja min stora hårddisk på 1TB visas ju inte vilket är konstigt. Är den urkopplad isåfall?

Att bios utseende ändras kan hända, är det rätt version?

Ja antingen ström eller sata till moderkortet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Att bios utseende ändras kan hända, är det rätt version?

Ja antingen ström eller sata till moderkortet

Allting var inkopplat och jag kopplade också in den nya GPUn och datorn startar som vanligt. Jag förstår inte riktigt hur det kan vara en BIOS version eftersom att alla versioner som är listade på MSI hemsida startar med 7?

Permalänk
Medlem

Det är nånting med att när man extraherar själva BIOSET ur nedladdningsfilen så byter det namn. Jag la in USB stickan jag använde för att uppdatera BIOS och namnet som finns där stämmer överens med det som stod i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Det är nånting med att när man extraherar själva BIOSET ur nedladdningsfilen så byter det namn. Jag la in USB stickan jag använde för att uppdatera BIOS och namnet som finns där stämmer överens med det som stod i BIOS.

Då stämmer bios iaf...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Det är nånting med att när man extraherar själva BIOSET ur nedladdningsfilen så byter det namn. Jag la in USB stickan jag använde för att uppdatera BIOS och namnet som finns där stämmer överens med det som stod i BIOS.

Då har uppdateringen gått igenom korrekt.

Då är det något tok med nya CPUn sedan incidenten (alternativt så var den död från fabrik)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Då har uppdateringen gått igenom korrekt.

Då är det något tok med nya CPUn sedan incidenten (alternativt så var den död från fabrik)

Vad gör jag då? Den ser ju otroligt bra ut, alltså helt ny. Hur skickar man tillbaks till Elgiganten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Då har uppdateringen gått igenom korrekt.

Då är det något tok med nya CPUn sedan incidenten (alternativt så var den död från fabrik)

Ja men fungerar några av dina cpuer eller enbart 2200g?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja men fungerar några av dina cpuer eller enbart 2200g?

Jag har gjort sönder min tidigare Ryzen 5 2400G så den går inte in i sockeln längre. Sen har jag bara den nya och den fungerar ju inte heller

Permalänk
Medlem

Det är ju inget synligt fel på pinsen eller CPUn och den fungerade ju inte även innan kylpastan nådde ner till pinsen? Då måste det väl varit lågt fel från början ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Det är ju inget synligt fel på pinsen eller CPUn och den fungerade ju inte även innan kylpastan nådde ner till pinsen? Då måste det väl varit lågt fel från början ?

Du bör testa att reklamera kan jag tycka

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du bör testa att reklamera kan jag tycka

Ska jag gå till min Elgiganten med digitalt kvitto då eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Ska jag gå till min Elgiganten med digitalt kvitto då eller ?

Ja... Tyvärr

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja... Tyvärr

Riktigt segt asså. Men jag får ta mig dit imorgon och se vad de kan göra!

Permalänk
Medlem

Lite positivt för att glada upp denna tråden bara! Kopplade in min nya MSI 144HZ skärm och JÄVLAR vilken skillnad. Det är heeelt otroligt hur smooth det känns när jag cirkulerar muspekaren på hemskärmen. Otroligt nöjd !

Permalänk
Medlem

Nu är jag tillbaka… med ännu en besvikelse. Efter en hel del strul hit och dit med leveranser osv så har jag äntligen fått hem en ny CPU. En 5 5600 rakt ut ur boxen och när jag pluggar in den i datorn får jag inget svar. CPU indikatorn lyser bara vitt.

Finns det nägot som kan vara fel med mitt BIOS? Kan jag ominstallera det eller liknande på något sätt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Nu är jag tillbaka… med ännu en besvikelse. Efter en hel del strul hit och dit med leveranser osv så har jag äntligen fått hem en ny CPU. En 5 5600 rakt ut ur boxen och när jag pluggar in den i datorn får jag inget svar. CPU indikatorn lyser bara vitt.

Finns det nägot som kan vara fel med mitt BIOS? Kan jag ominstallera det eller liknande på något sätt ?

Jag lyckades få igång datorn nu och den bootade Windows som vanligt, men på homescreen så låter det otroligt mycket från kylaren. Jag öppnade taskmanager för att leka smart men jag förstår ju inte riktigt. Base speed är 3,50GHZ. Är det normalt att den går upp till 4,25ghz??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Jag lyckades få igång datorn nu och den bootade Windows som vanligt, men på homescreen så låter det otroligt mycket från kylaren. Jag öppnade taskmanager för att leka smart men jag förstår ju inte riktigt. Base speed är 3,50GHZ. Är det normalt att den går upp till 4,25ghz??

<Uppladdad bildlänk>

Jag tror det är en inställning för amd i bios med någon curve optimizer, jag har själv inte amd så vet inte hur man ställer in det. Men det är normalt dock

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tror det är en inställning för amd i bios med någon curve optimizer, jag har själv inte amd så vet inte hur man ställer in det. Men det är normalt dock

Vad bra! Allting funkar som det ska nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Vad bra! Allting funkar som det ska nu

Härligt och äntligen! Hoppas du blir nöjd. Om du tycker att fläkten är högljudd ställ in fläktkurvor i bios /FanControl

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Härligt och äntligen! Hoppas du blir nöjd. Om du tycker att fläkten är högljudd ställ in fläktkurvor i bios /FanControl

Det har varit ett väldigt hit och dit med denna uppgraderingen, ligger ju också i mina okunnigheter men det är väääldigt skönt att allting fungerar som det ska nu! Jag är samtidigt nästan lite glad att det blev strul (i måttliga mängder) eftersom att jag fick lära mig väldigt mycket om datorer. Stort tack till alla som har varit till hjälp då jag aaaldrig hade klarat detta utan er!

Jag tvekar inte på att jag kommer skapa en ny tråd om inte allt för länge för jag har säkert något jag behöver hjälp med haha. Tack till alla återigen, önskar er inget annat än bra saker!