Permalänk
Medlem

Skärmskydd TV (77”)?

Är på jakt efter någon form av skydd till panelen på TV’n (en 77” TV). Men det jag hittat hittills är TV Armor som kostar någonstans runt 7000:- för ett skydd i den storleken. Och riktigt där vill jag inte landa i kostnad.

Så, är det någon som har ett bra tips på produkt som skyddar panelen mot flygande leksaksbilar och liknande? Gärna till ett vettigt pris (inte halva kostnaden av TV’n). Eller om det finns någon enkel DIY-lösning (fixa-själv-lösningar är inte min starka sida, så behöver vara enkelt isf. Men så klart säkert att använda och ska skydda bra)

Permalänk
Medlem

Enklast borde vara att sätta upp en tunn plexiglas-skiva framför, brukar finnas på Biltema etc. men kanske inte i de dimensionerna. Inte optimalt bild-mässigt eller estetiskt för den delen, men duger i småbarnsåren kanske?

Om du har TVn på väggen kan du sätta fast distanser för skivan vilken borde kunna bli hyfsat diskret.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Hur fungerar hemförsäkring vid sådan skada? Olycka*. TV faller eller flygande leksaksbilar

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Enklast borde vara att sätta upp en tunn plexiglas-skiva framför, brukar finnas på Biltema etc. men kanske inte i de dimensionerna. Inte optimalt bild-mässigt eller estetiskt för den delen, men duger i småbarnsåren kanske?

Om du har TVn på väggen kan du sätta fast distanser för skivan vilken borde kunna bli hyfsat diskret.

Jag tänker att det kan vara något man plockar bort när man ska titta på TV och hänger tillbaka när man är färdig. För att inte påverka bilden när man tittar.

Skrivet av Tawen:

Hur fungerar hemförsäkring vid sådan skada? Olycka*. TV faller eller flygande leksaksbilar

Allrisk/drulle (på hemförsäkringen) var inga problem med Ica försäkring första gången det hände och då sa jag precis vad som skett. Ny tv nu och tänkte arbeta förebyggande så det inte sker igen.

Permalänk
Medlem

Någon form av tavla som ser snygg ut skulle ju kunna fungera och vill man så kan du även förstärka den med någon skiva under.
Problemet är ju storleken på TVn, måste ju ha någonstans att förvara skivan när du tittar på TVn.

Alternativet att bara hänga en tyngre gardin framför, blir ju lite som en ridå som på BIO så kan ju se skapligt ut samt är ju mycket lättare att flytta på än en skiva. Skyddar ju dock inte lika bra som en skiva, men har man lite mellanrum så bör de ju dämpa objekten tillräckligt så att det inte blir några hårdare träffar i panelen, så länge det inte är några stora bilar som flyger runt i huset vill säga.

EDIT: en annan fördel med tung gardin är ju att den även dämpar ljud, har du problem med flygande bilar så kanske barnen är rätt högljudda också?

Permalänk
Medlem

En idé om TV'n är monterad på väggen är ju att sätta upp en rullgardin eller liknande mot taket som man sedan hissar ner framför panelen när man inte tittar för att sedan hissa upp när man skall titta.
Finns garanterat för den storleken också eftersom det finns stora fönster. Kolla på IKEA eller liknande.

Permalänk
Medlem

Skulle föreslå en träpersienn. Fäst i taket och släpp ner för att skydda. Om den är bredare än TVn och det finns något vid gavlarna som hindrar den från att vikas in så borde det räcka för leksaksbilar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Många bra tips nu. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Många bra tips nu. Tack så mycket!

Rapportera gärna tillbaka vad du bestämmer dig för och hur det blev.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Använd för guds skull inte skärmskydd på TV:n! Dels förvärras anti-reflektionsförmågan samt att "flimmerhåren" som är en del av antireflektionsfiltret riskerar att skadas samt kommer inte göra ett fullgott jobb pga skyddet som komprimerar filtret.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Rapportera gärna tillbaka vad du bestämmer dig för och hur det blev.

Det fick bli gardiner framför TV'n.

Jag vill inte försämra bildegenskaperna med någon form av transparent skiva framför panelen som sitter där hela tiden. Men jag är också lite (mycket?) lat och orkar inte kånka en tavla eller transparent skiva av och på TV'n flera gånger om dagen (nåja, 1 eller 2 ggr iaf) som dessutom blir rätt stor (77") och kanske även väger en del. Har heller ingen plats att ställa den under tiden TV'n används som känns rimlig.

Bortse från det skumma valet av blandade gardiner och att de är på tok för långa. Tog det vi hade hemma som en akutlösning tills jag (ok, sambon) valt färg och köpt in detta. Och ja, resten är ett "work-in-progress" då kablar ska gömmas och TV'n sannolikt ska ner en sväng för att väggen behöver målas då jag har lite skruvhål från projektorduken som satt där innan osv.

Its not pretty, but it works.

Permalänk

Oj vad mycket plats i rummet det tog. Jag hade nog valt att bara hänga gardinerna för själva tvn och då mycket närmare så att det inte tar så mycket av rummets volym. Men bra lösning för att skydda tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin Westerling:

Oj vad mycket plats i rummet det tog. Jag hade nog valt att bara hänga gardinerna för själva tvn och då mycket närmare så att det inte tar så mycket av rummets volym. Men bra lösning för att skydda tvn.

Gardinerna är tyvärr inte gjorda av stål. Flyger det in en leksak så kommer gardinen att flytta sig en bit. Vill inte riskera att det sitter för nära. Dessutom har jag ju en bänk med prylar i (förstärkare, mediaspelare. Tv-spel osv) och de behöver hänga framför detta. Men visst, hade det varit möjligt att ha det närmre utan att riskera att krossa panelen och köra utan bänk så hade det varit att föredra.

Och att bara ha gardiner framför TV’n känns inte vettigt i och med att ungarna kan då stå snett från sidan och kasta så att de träffar TV’n. Så jag föredrar att täcka från alla riktningar.

Men tack för tankarna.

Autocorrect