Snabbtest: Asus ROG Ally X – ett steg i rätt riktning

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Asus ROG Ally X – ett steg i rätt riktning

Asus har släppt en uppdaterad ROG Ally med större batteri och Calle har lagt vantarna på den för att undersöka nykomlingen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Markusas:

Kul test, den stora fördelen som en Windows-enhet har mot Steam Deck är att du kan spela med moddar och inte är begränsad till Steam. Man kan dessutom köra Gamepass eller GeForce Now om man vill hyra fetare grafik.

Testa den med Geforce now helt amazing tbh
Får se om det blir ett köp

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Förbättra dom supporten samtidigt

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Hade den haft OLED så hade det varit en tydligare uppgradering, men med dagens prisbild är det inte så lockande oavsett

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på att Rog Ally i performance 15w läget presterar bättre än Rog Ally X i performance 17w läget?
Den nya drar i det läget mer men presterar sämre utan att de nämns i testet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Bara jag som reagerar på att Rog Ally i performance 15w läget presterar bättre än Rog Ally X i performance 17w läget?

Speciellt i 720p ser det lite funky ut, i 1080p presterar ju X-versionen identisk lägsta FPS med originalet i 30W, dock 2 fås lägre i medel..

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Köpte min Rog Ally (Extreme) för 5000 vilket var ett riktigt bra pris. Hade kunnat tänka mig 7000 som något slags max men 11000 är väldigt mastigt. Jag använder min Ally ganska flitigt måste jag erkänna men inte 11000 flitigt. Sen är det otroligt svårmotiverat just nu att köpa något dyrt av dom med Asus klavertramp om vart annat gällande garantier och service färskt i minnet.

EDIT:

Just det, glömde nämna att jag rätt ofta streamar från min main PC via Moonlight och det fungerar ju hur magiskt bra och enkelt som helst. För spel som Baldurs Gate 3 som Ally har svårt att driva bra och som mördar batteriet så är det rätt magiskt att kunna köra enheten på silent läget och ha fantastisk grafik och kunna använda dom 120 hzen skärmen har. Verkligen så man ska spela AAA titlar på Ally!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Det verkar som det är en felbenämning i graferna? Alla andra benchmarks jag sett på Youtube visar ju det motsatta.

Jag tycker detta verkar vara en grym handhållen. Föredrar Windows över SteamOS. Med batteritiden och prestandan är detta den bästa handhållna nu. Tråkigt bara att svenska valutan är skräp och högt skattetryck på elektronik utöver det. I USA kostar det 800 USD vilket är ju betydligt rimligare.

Permalänk
Medlem

Priset är ju helt galet. Den är ju helt klart bättre än steam deck men för dubbla priset? nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Kul test, den stora fördelen som en Windows-enhet har mot Steam Deck är att du kan spela med moddar och inte är begränsad till Steam. Man kan dessutom köra Gamepass eller GeForce Now om man vill hyra fetare grafik.

Spela med moddar? Menar du att det inte går att modda tex skyrim med steam deck? Det har jag själv ingen koll på.
Edit efter en snabb "googling" så verkar det fungera också, så du får utveckla vad du menar
Begränsad till steam är man inte med en steam deck, kör själv epic, gog och alla sorts emulatorer för samtliga Nintendo och äldre playstation mm.
Gamepass fungerar på Steam deck via xcloud men du kan inte ladda ner game pass spel.
Det är det enda som inte fungerar vad jag vet på Steam deck.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Det verkar som det är en felbenämning i graferna? Alla andra benchmarks jag sett på Youtube visar ju det motsatta.

Jag tycker detta verkar vara en grym handhållen. Föredrar Windows över SteamOS. Med batteritiden och prestandan är detta den bästa handhållna nu. Tråkigt bara att svenska valutan är skräp och högt skattetryck på elektronik utöver det. I USA kostar det 800 USD vilket är ju betydligt rimligare.

800 + moms.
Det tillkommer alltid USA, inga priser är med moms där.
Jag kollade Best Buy, kundvagnen sade då "Estimated Sales Tax ~$70"
Så ca 870 dollar kostar denna i USA.
Man får aldrig glömma deras VAT som alltid tillkommer, Value Added Tax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Spela med moddar? Menar du att det inte går att modda tex skyrim med steam deck? Det har jag själv ingen koll på.
Edit efter en snabb "googling" så verkar det fungera också, så du får utveckla vad du menar
Begränsad till steam är man inte med en steam deck, kör själv epic, gog och alla sorts emulatorer för samtliga Nintendo och äldre playstation mm.
Gamepass fungerar på Steam deck via xcloud men du kan inte ladda ner game pass spel.

Håller med, Linux kan i princip göra allt som en Windows-maskin kan.
Har själv lagt in Bazzite på min Legion Go och än så länge har jag inte stött på några problem alls.
Steam, GOG, Epic, allt funkar perfekt under Linux.
Tror många lever kvar med en gammal uppfattning om Linux där det var betydligt mer begränsande.
Så är ju inte fallet idag.
Det är inte ens svårt att komma igång, fem minuters läsning sen har man all info man behöver för att få allt up and running.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Håller med, Linux kan i princip göra allt som en Windows-maskin kan.
Har själv lagt in Bazzite på min Legion Go och än så länge har jag inte stött på några problem alls.
Steam, GOG, Epic, allt funkar perfekt under Linux.
Tror många lever kvar med en gammal uppfattning om Linux där det var betydligt mer begränsande.
Så är ju inte fallet idag.
Det är inte ens svårt att komma igång, fem minuters läsning sen har man all info man behöver för att få allt up and running.

Ja och det linux som SteamOS baseras på tycker jag är väldigt enkelt dessutom. Hittar ju allt som behövs under en egen "store" eller vad det nu heter 😄

Windows menatliteten är bara (o)vana. Sitter man en stund med linux så lär man sig precis lika lätt det enkla och avancerade saker är bara en googling bort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Köpte min Rog Ally (Extreme) för 5000 vilket var ett riktigt bra pris. Hade kunnat tänka mig 7000 som något slags max men 11000 är väldigt mastigt. Jag använder min Ally ganska flitigt måste jag erkänna men inte 11000 flitigt. Sen är det otroligt svårmotiverat just nu att köpa något dyrt av dom med Asus klavertramp om vart annat gällande garantier och service färskt i minnet.

EDIT:

Just det, glömde nämna att jag rätt ofta streamar från min main PC via Moonlight och det fungerar ju hur magiskt bra och enkelt som helst. För spel som Baldurs Gate 3 som Ally har svårt att driva bra och som mördar batteriet så är det rätt magiskt att kunna köra enheten på silent läget och ha fantastisk grafik och kunna använda dom 120 hzen skärmen har. Verkligen så man ska spela AAA titlar på Ally!

Håller med kring Asus som märke. Efter att ha sett det bland annat Gamers Nexus rapporterat om håller jag mig borta så gott det går.

Men om de kommer med OLED och ett ännu bättre pris blir det svårt att hålla fingrarna i styr...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Ortovox:

Skrivet av Markusas:

Speciellt i 720p ser det lite funky ut, i 1080p presterar ju X-versionen identisk lägsta FPS med originalet i 30W, dock 2 fås lägre i medel..

Skrivet av blitzsnake:

Ni har helt rätt grabbar. I 1080P-testet hade jag råkat mata in 44 istället för 40 som Average FPS för Ally och i 720p var det helt enkelt fel siffra på fel ställe alternativt rätt siffra fast fel benämning. Detta är fixat nu och skyller på att det var fredag och eftermiddag när jag gjorde graferna.

Permalänk
Medlem

Får nog sitta på min SteamDeck tills nästa generation släpps, 11k finns inte på kartan.
Tror det blir svårt att konkurrera med SteamDeck i slutänden, då Valve kan sälja sina till förlust och fortfarande gå plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Får nog sitta på min SteamDeck tills nästa generation släpps, 11k finns inte på kartan.
Tror det blir svårt att konkurrera med SteamDeck i slutänden, då Valve kan sälja sina till förlust och fortfarande gå plus.

Hur nöjd är du med din Deck? Är sugen på att slå till, men hade helst velat vänta till nästa generation (RDNA 5?). Upplever inte att jag behöver spela CP2077 på enheten, men vill gärna att spel med lite äldre år på nacken flyter på väl.

Är uteblivandet av VRR ett problem och hur ”grynig” upplevs 800p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Ni har helt rätt grabbar. I 1080P-testet hade jag råkat mata in 44 istället för 40 som Average FPS för Ally och i 720p var det helt enkelt fel siffra på fel ställe alternativt rätt siffra fast fel benämning. Detta är fixat nu och skyller på att det var fredag och eftermiddag när jag gjorde graferna.

Tackar nu är jag inte förvirrad längre

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa den billigare versionen för GFNOW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Hur nöjd är du med din Deck? Är sugen på att slå till, men hade helst velat vänta till nästa generation (RDNA 5?). Upplever inte att jag behöver spela CP2077 på enheten, men vill gärna att spel med lite äldre år på nacken flyter på väl.

Är uteblivandet av VRR ett problem och hur ”grynig” upplevs 800p?

Kört deck sen nån månad efter release.
Mycket nöjd.
Spelar mest Nintendo switch och spel som Hades och spel med enklare/retro/"2,5D" osv.
Men även spel som Snowrunner, God of war.
Allt fungerar väll, god of war kunde se lite grynigt ut men det var mer nått jag störde mig på direkt jag gick från vanliga datorn och körde handheld.
Min upplevelse att spel med några år på nacken fungerar väl.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok nu när du säger så, så tog jag mig faktiskt tid och kollade runt lite och de flesta launchers/butiker verkar faktiskt ha Steam Deck stöd idag. Även GeForce Now har en beta med stöd för Steam Deck. Raderar mitt fake news-inlägg.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

11 000:- är väl ingen jättesumma egentligen, men tycker det är för mycket inom ett segment där tekniken utvecklas så snabbt och konkurrensen är så hög. Kolla bara de steg vi tagit från 18 månader som gått sedan Steam Deck släpptes. Å andra sidan, för någon som idag befinner sig mitt i livet där tid är en betydligt större brist än pengar så kanske det kan vara värt de där sista tusenlapparna för att få "det bästa"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

11 000:- är väl ingen jättesumma egentligen, men tycker det är för mycket inom ett segment där tekniken utvecklas så snabbt och konkurrensen är så hög. Kolla bara de steg vi tagit från 18 månader som gått sedan Steam Deck släpptes. Å andra sidan, för någon som idag befinner sig mitt i livet där tid är en betydligt större brist än pengar så kanske det kan vara värt de där sista tusenlapparna för att få "det bästa"?

Det har snarare gått nästan 2½ år sen Steam Deck lanserades.
https://www.sweclockers.com/nyhet/33834-recensenter-hyllar-st... Leveranserna inleds den sista februari

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med min (original) Ally. Kostade 9000kr vid release? Kändes iallafall inte speciellt dyrt för vad man får. Dock är en dockningsstation av någon sort ett mindre måste för att kunna köra i stationärt läge, så det får man lägga på till priset. Sen gick Allyn ner i pris relativt snabbt, så det kan man väl ändå gissa att denna också kommer göra (om man inte måste ha den dag1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Det har snarare gått nästan 2½ år sen Steam Deck lanserades.
https://www.sweclockers.com/nyhet/33834-recensenter-hyllar-st... Leveranserna inleds den sista februari

Tack! Skallen som slant ganska ordentligt när jag räknade tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Jag är lite mer sugen på Anbernic rg556 eller Odin 2 Pro för GeForce Now, men det har inte blivit av än. Det är bara ännu ett prylbegär, får se hur länge jag håller mig.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av maoi:

Lekte lite med GFNOW Ultimate under helgen och det fungerar ruskigt bra på en handhållen enhet. Den relativt "lilla" skärmen och 1080P-upplösningen gör det ärligt talat rätt svårt att se kompressionsartefakter som kan uppstå och synas när man spelar på en större skärm. Känns rätt fett att kunna köra Cyberpunk med RT-overdrive settings på en handhållen enhet i soffan.

Permalänk
Medlem

Det här blir min första Handhållna spel PC. Lite besviken att min beställning är försenad till senare i augusti.