W10 kalkylator uppdaterad till hopplöst GUI - kan man backa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag använder både räknaren i telefonen och datorn, men har jag en fysisk nära föredrar jag oftast den, särskilt om datorn inte har sifferdel till höger på tangentbordet.

Lite Off-topic, men du råkar inte ha tips på en bra miniräknare till iPad? Smått ofattbart att Apple fortfarande inte har någon officiell miniräknare där. Iofs så är det främst min iPhone som får agera extern miniräknare här

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lite Off-topic, men du råkar inte ha tips på en bra miniräknare till iPad? Smått ofattbart att Apple fortfarande inte har någon officiell miniräknare där. Iofs så är det främst min iPhone som får agera extern miniräknare här

Hehe, nej, jag tar gärna emot tips där också… Har inte orkat testa igenom och sträcker mig efter telefonen eller en fysisk räknare. Onekligen lite störande att den inte har räknare när båda ligger utom räckhåll.

Tillägg: Man kan förvisso för enklare saker fuska med Google och det går även med sökfunktionen i iPaden, men det är inte supersmidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kunde inte låta bli för ett tag sedan bara för att...

<Uppladdad bildlänk>

(Mobilbild i dåligt ljus…)

Fast jag har bl a en TI-89 Titanium också. Den kan ju förstås mer än 12C då Voyager-serien ju hade en räknare för respektive område, men det är bara 12C som fortsatt tillverkas. Finns dock SwissMicros-versioner av dem. Jag använder både räknaren i telefonen och datorn, men har jag en fysisk nära föredrar jag oftast den, särskilt om datorn inte har sifferdel till höger på tangentbordet.

(Dessa "moderna" 12C har både RPN och algebraiskt läge, till skillnad från originalvarianten som bara har RPN, kan möjligen tilläggas.)

Härligt att se! Ja, TI-89 är ju en riktig best. Såg att vissa installerar en ti-83 emulator på telefonen som ger en exakt sådan på mobilen. Rätt coolt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tydlig: https://apps.apple.com/se/app/tydlig/id721606556

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, för jag använder för det mesta funktioner som inte finns i tangentbordet, så jag måste ändå klicka med musen i nästan varje räkneoperation.

Här finns en lista med alla tillgängliga tangentbordsgenvägar som kanske kan vara till hjälp då dom flesta (alla?) funktioner har tangentbordsgenvägar: Tangentbordsgenvägar för Kalkylatorn

Scrolla lite ned på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Här finns en lista med alla tillgängliga tangentbordsgenvägar som kanske kan vara till hjälp då dom flesta (alla?) funktioner har tangentbordsgenvägar: Tangentbordsgenvägar för Kalkylatorn

Scrolla lite ned på sidan.

Jag är en utpräglad musanvändare sen 30 år, och avskyr att göra mer än absolut nödvändigt med tangentbord, så nej.

Men alltid bra med en lista förstås, så tack ändå!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Fasen, jag hade glömt att Visual Studio kräver en idiotisk kontolicens som måste uppdateras hela tiden, och det har gått för länge sen senast (30 dagar har man, och det är väl två år sen den gick ut). Sån skit orkar ingen jävel med.

Då är frågan om det går att kompilera en fungerande version av kalkylatorn i nåt annat än VS? Gissningsvis har MS sett till att det bara går med deras egna verktyg, men kanske finns det en chans att det funkar med nåt annat. Vad för helt gratis, fullt funktionella och ljustemade IDE:er finns det, tro?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kunde inte låta bli för ett tag sedan bara för att...

<Uppladdad bildlänk>

(Mobilbild i dåligt ljus…)

Fast jag har bl a en TI-89 Titanium också. Den kan ju förstås mer än 12C då Voyager-serien ju hade en räknare för respektive område, men det är bara 12C som fortsatt tillverkas. Finns dock SwissMicros-versioner av dem. Jag använder både räknaren i telefonen och datorn, men har jag en fysisk nära föredrar jag oftast den, särskilt om datorn inte har sifferdel till höger på tangentbordet.

(Dessa "moderna" 12C har både RPN och algebraiskt läge, till skillnad från originalvarianten som bara har RPN, kan möjligen tilläggas.)

detta är en ekonom-räknare - riktig räknare heter hp15c eller hp42s (båda kan hantera komplexa tal på de flesta operationerna inklusive de hyperboliska funktionerna)

jag har en 'modern' variant av hp15c men favoriten är och förblir hp42s (som jag också ha en fysisk version av från 1988 bredvid tangentbordet) - och finns för dator som free42s för flertal olika miljöer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fasen, jag hade glömt att Visual Studio kräver en idiotisk kontolicens som måste uppdateras hela tiden, och det har gått för länge sen senast (30 dagar har man, och det är väl två år sen den gick ut). Sån skit orkar ingen jävel med.

Då är frågan om det går att kompilera en fungerande version av kalkylatorn i nåt annat än VS? Gissningsvis har MS sett till att det bara går med deras egna verktyg, men kanske finns det en chans att det funkar med nåt annat. Vad för helt gratis, fullt funktionella och ljustemade IDE:er finns det, tro?

VS 2022 Community kräver ingen licens.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

VS 2022 Community kräver ingen licens.

Jo, tyvärr. En gratis 30-dagars som måste förnyas hela tiden.
Vad värre är, de har nu infört obligatorisk tvåfaktorsautentisering med SMS, vilket jag alltid tvärvägrar att använda, så nu avinstallerade jag hela skiten. Trist att MS gör sån skit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

detta är en ekonom-räknare - riktig räknare heter hp15c eller hp42s (båda kan hantera komplexa tal på de flesta operationerna inklusive de hyperboliska funktionerna)

jag har en 'modern' variant av hp15c men favoriten är och förblir hp42s (som jag också ha en fysisk version av från 1988 bredvid tangentbordet) - och finns för dator som free42s för flertal olika miljöer.

Nej, det är väl ingen hemlighet med tanke på beteckningarna på en del av knapparna att 12C är det. Fast på SweClockers borde det väl vara 16C man ska ha och inte 15C?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nyss uppdaterades kalkylatorn i W10 utan nån som helst handling från min sida. Tyvärr har gränssnittet försämrats enormt genom att knapparna inte längre "tänds" tydligt när man har muspekaren över dem. I stället är det bara en knappt skönjbart mörkare grå ton. Det gör att man som användare inte får tydlig återkoppling i var man pekar, och vad man ska trycka på och trycker på. Hopplöst!

Finns det nåt sätt att "hacka" Windows till att återskapa den föregående versionen, eller om den går att få tag på som ett fristående program enkelt?

Tyvärr verkar det inte finnas nån lika smidig och användarvänlig kalkylator i övrigt, som är gratis och har öppen källkod.

Jag använder kalkylatorn väldigt mycket varje dag, så det är en stor förlust för mig att den nu blivit så ansträngande att använda. Mina felklick har skjutit i höjden katastrofalt.

HP Prime Free kanske är nåt för dig:
https://apps.microsoft.com/store/detail/hp-prime-free/9NCL1WW...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Lust att förklara? Muspekaren är ju just den vi använder för att se var man siktar o vad det är man klickar på.

om du testar kalkylatorn i ljust läge så kommer du inse att muspekaren knappt syns mot det ljusa temat på inbyggda kalkylator appen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, det är väl ingen hemlighet med tanke på beteckningarna på en del av knapparna att 12C är det. Fast på SweClockers borde det väl vara 16C man ska ha och inte 15C?

Den, ja, väntade bara på att den skulle nämnas - HP16C är ännu mera sällsynta än 15C - och en miniräknare som knappt gå att räkna på något annat än just boolsk algebra etc. och hantera olika baser som binär, hexadecimalt, oktalt och konvertera mellan dem, göra 1' och 2' komplementärer etc. och många skulle ha stora problem att ens kontrollräkna kvittot från affären med den. det är väldigt speciell för sin sak och har stora problem (läs kan inte ens) med tex. trigometri eller drar roten ur något.

mycket av dom funktionerna fins i hp42s (eller free42) under 'base' men då i menyform.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du testar kalkylatorn i ljust läge så kommer du inse att muspekaren knappt syns mot det ljusa temat på inbyggda kalkylator appen.

Antingen har ni något fel på bildskärmarna eller ögonen. Syns hur tydligt som helst oavsett om man använder ljust eller mörkt tema.

Personligen använder jag numera mörkt tema för att inte anstränga ögonen lika mycket.

Permalänk
Medlem

Ett litet bildexempel för tvivlarna. Vilken knapp är muspekaren över?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

I Pro versionen av Windows 10/11 så behöver man inte ha ett MS konto för att hämta appar, så det är därför du kunnat hämta hem dom

Har inget MS konto och home versionen Windows 11, inget problem med att hämta valfri app med store...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Framgår inte om den har färgändrade knappar när man har muspekaren över, men har den det ser den i övrigt bra ut.
Frågan är bara hur jag ska få ner den till datorn eftersom jag inte har MS-konto i Windows.

Skrivet av Printscreen:

Du har ju valt själv att ställa dig utanför ekosystemet. Ett konto är gratis och tar nolltid att skapa

Vad stojar ni om egentligen?

Går utmärkt att köra med lokalt konto och logga in i ett Microsoft-konto i Microsoft Store. Om det nu behövs, ska inte behövas (om du har Pro?) för en gratisapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Den, ja, väntade bara på att den skulle nämnas - HP16C är ännu mera sällsynta än 15C - och en miniräknare som knappt gå att räkna på något annat än just boolsk algebra etc. och hantera olika baser som binär, hexadecimalt, oktalt och konvertera mellan dem, göra 1' och 2' komplementärer etc. och många skulle ha stora problem att ens kontrollräkna kvittot från affären med den. det är väldigt speciell för sin sak och har stora problem (läs kan inte ens) med tex. trigometri eller drar roten ur något.

mycket av dom funktionerna fins i hp42s (eller free42) under 'base' men då i menyform.

16C illustrerar förstås bäst det där med en räknare för respektive område och den är väl extra mycket ”barn av sin tid”. Dock har den faktiskt roten ur på knappsatsen och problemen att kontrollräkna kvitton beror nog mest på RPN. Och då är alla av dem likadana, om det inte är en nyare där det går ett byta läge och kontrollräknaren förstår hur man gör. Jag var förstås inte helt allvarlig med mitt ”förslag”, men nördfaktorn är rätt hög och i ärlighetens namn behöver de flesta inte imaginära tal heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

<Uppladdad bildlänk>

Ingen. Oavsett så syns ju muspekaren mycket bättre i rörelse.
Men sure jag köpet att vissa har sämre syn, men ser ni musprkaren så ills kan ni ju öka syoeleken på den, alternativt skaffa läsaglasögon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ingen. Oavsett så syns ju muspekaren mycket bättre i rörelse.
Men sure jag köpet att vissa har sämre syn, men ser ni musprkaren så ills kan ni ju öka syoeleken på den, alternativt skaffa läsaglasögon

Jo, femman är muspekaren över.
De vanliga knapparna är helvita med RGB 255/255/255. Femman har 252/252/252.

Färgen har inget med storleken att göra.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Supertydligt ju...

Nej det är kasst. Beroende på hur bra ens skärm är så kan det vara aningen bättre eller sämre, men skillnaden är för liten. Men storleken på muspekaren underlättar ju att man ser den i alla fall, vilket borde göra det lättare att pricka rätt. Jag har märkt, sedan jag bytte till en stor 4K-skärm, att jag ibland har svårt att hitta muspekaren snabbt, speciellt mot en ljus bakgrund, så jag fick öka storleken på den. Tyvärr blir den rätt ful men tydlig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Supertydligt ju...

Nej det är kasst. Beroende på hur bra ens skärm är så kan det vara aningen bättre eller sämre, men skillnaden är för liten. Men storleken på muspekaren underlättar ju att man ser den i alla fall, vilket borde göra det lättare att pricka rätt. Jag har märkt, sedan jag bytte till en stor 4K-skärm, att jag ibland har svårt att hitta muspekaren snabbt, speciellt mot en ljus bakgrund, så jag fick öka storleken på den. Tyvärr blir den rätt ful men tydlig i alla fall.

Du kan installera Microsofts "Powertoys" ( https://learn.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/ ) Där finns en funktion som kallas "Mouse Utilities" ( https://learn.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/mouse-uti... ) med den funktionen aktiverad så räcker det med att man dubbelklickar på CTRL för att snabbt kunna hitta muspekaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Musen har ju dock svart kant o är i rörelse också, o ökar man storleken så syns den bättre ja. Men sure, jag har ju väldigt bra syn så blir lättare då.

Permalänk
Rekordmedlem

Funktionen för att visa musspår finns fortfarande om man har svårt att hitta pekaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

<Uppladdad bildlänk>

Kommer muspekaren med på en skärmdump?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Beror på hur skärmbilden är tagen. Via win+shift+s så nej, men om du använder win+printscreen knappen så ja

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Nu gällde det färgerna på knapparna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 57josa:

Du kan installera Microsofts "Powertoys" ( https://learn.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/ ) Där finns en funktion som kallas "Mouse Utilities" ( https://learn.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/mouse-uti... ) med den funktionen aktiverad så räcker det med att man dubbelklickar på CTRL för att snabbt kunna hitta muspekaren.

Varför installera en massa j*a program för att göra en inställning som redan finns i kontrollpanelen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 57josa:

Jo jag har Powertoys installerat. Men om jag har händerna på tangentbordet så behöver jag ju sällan musen. Problemet är mer när man sitter bakåtlutad och slösurfar eller så.