Nätverk mellan byggnader med CPE210.

Permalänk
Medlem

Nätverk mellan byggnader med CPE210.

Hejsan.
Jag behöver hjälp med en sak. Jag har två CPE201 mellan två byggnader. Den ena inställd på AP och den andra på Client. Det fungerar bra och jag ligger på 100mbit mellan husen. Jag har en router i huvudhus och en i gästhus.
Inne i ”Huvudhus” kommer jag ju åt min router på 192.168.1.1 samt dom två CPE210 på .147 och .148. Inne i gäststuga har jag en router (Netgear N600). Den kommer jag inte åt.
Kopplar jag kabeln från CPE210 i WAN/Internet. Så får alla enheter som ansluter till den ip-nummer som 10.0.0.x. Och jag kan logga in i routern via 10.0.0.1 (förståligt)
Kopplar jag den i en lanport så får alla som ansluter 192.168.1.x. Men jag kommer inte in i routern Netgear däremot når jag 192.168.1.1 .147 .148.

I routern i gästhus (Netgear N600). Finns en funktion som heter Trådlös upprepningsfunktion där man kan skriva i IP och Mac-adress till huvudrouter och som jag förstår få samma Wi-Fi som inne i Huvudhus? Hur gör man detta?

Hoppas ni förstår hur jag menar. Fråga gärna annars så försöker jag förklara problemet mer.

Mvh Christian

Permalänk
Medlem

Felet torde vara att gäst stuge routern inte är satt i rätt mode. Bör vara Bridge mode så att även den ligger på samma nätadress som övriga delar. Det funkar inte att ha en annan IP om du skal komma åt den från ditt ordinarie nät.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför har du en router i gäststugan? Den bör iaf konfas som AP/Klient/Switch.
Netgear-routern har säkert samma IP som routern i huvudhuset, därför kommer du inte åt den. Sätt statiskt IP på routrar och CPE's med IP utanför DHCP-omfånget.

Vad jag förstår är det:
WAN > Huvudrouter 192.168.1.1 > CPE x.147---- CPE x.148 > Netgear-Router (troligast 1.1) ?

Permalänk
Medlem

@allower det går att köra så.

Jag gör det själv men det blir internet -> router (mitt lan) -> länken -> router (annat hus med LAN)

I mitt fall så är det pga jag vill köra en DHCP server på det nät som ligger bakom mitt LAN och länken till det andra nätet. Det händer att länken går ner då och relativt ofta pga mycket störningar på WiFi i området, tättbebyggt och många WiFi nät här. Då tappar datorer och annan utrustning inte sin IP etc utan det som händer är att Internet slutar fungera till det att länken är uppe igen. Inte optimalt men så är det just nu, jag använder en sunkig hemma router. Det jag behöver är äkta routing och inte en brandvägg men jag har inte kommit så långt ännu.

Om det inte var speciella omständigheter som i mitt fall så skulle jag välja en switch. Då blir hela nätet ett enda LAN och länken du redan har är just det, en trådlös länk som ersätter en kabeldragning. På de viset slipper man en massa andra problem och konstigheter. Vill man köra separerade LAN är det antagligen bättre med VLAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför har du en router i gäststugan? Den bör iaf konfas som AP/Klient/Switch.
Netgear-routern har säkert samma IP som routern i huvudhuset, därför kommer du inte åt den. Sätt statiskt IP på routrar och CPE's med IP utanför DHCP-omfånget.

Vad jag förstår är det:
WAN > Huvudrouter 192.168.1.1 > CPE x.147---- CPE x.148 > Netgear-Router (troligast 1.1) ?

Tack för hjälpen.
Det är rätt uppfattat. I netgear routern ska jag ha tpkablen i wan ingången eller i en av laningångarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@allower det går att köra så.

Jag gör det själv men det blir internet -> router (mitt lan) -> länken -> router (annat hus med LAN)

I mitt fall så är det pga jag vill köra en DHCP server på det nät som ligger bakom mitt LAN och länken till det andra nätet. Det händer att länken går ner då och relativt ofta pga mycket störningar på WiFi i området, tättbebyggt och många WiFi nät här. Då tappar datorer och annan utrustning inte sin IP etc utan det som händer är att Internet slutar fungera till det att länken är uppe igen. Inte optimalt men så är det just nu, jag använder en sunkig hemma router. Det jag behöver är äkta routing och inte en brandvägg men jag har inte kommit så långt ännu.

Om det inte var speciella omständigheter som i mitt fall så skulle jag välja en switch. Då blir hela nätet ett enda LAN och länken du redan har är just det, en trådlös länk som ersätter en kabeldragning. På de viset slipper man en massa andra problem och konstigheter. Vill man köra separerade LAN är det antagligen bättre med VLAN.

Tack för hjälp.

Ja en switch och sen kanske en mesh-puck så det blir wifi. Men eftersom jag har en router där nere så tycker jag det känns lite onödigt när det finns en trådlös upprepningsfunktion i routern, där kan man skriva i IP och mac adress till huvudrouter så ska de om jag fårstår rätt hämta wifiinställningar från huvudroutern och sända ut samma wifi i det andra huset. Alla som ansluter får således IPnummer tilldelat från huvudrouter. Då hamnar alla på samma nätverk.
I gästhuset bor min frus farfar och det hade varit smidigt att kunna starta nått åt honom på chromecasten som han har och då behöver man ju ligga på samma lan.

Jag undrar om lankablen till routern i gästhuset (Netgear routern) ska sitta i wan eller lan ingång. sätter jag den i lan ingången får jag känslan av att det beter sig lite mer som en switch.

Christian

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av allower:

Tack för hjälpen.
Det är rätt uppfattat. I netgear routern ska jag ha tpkablen i wan ingången eller i en av laningångarna?

LAN, den ska också konfigueras med fast IP utanför DHCP-omfånget som första routern ger samt (eventuellt) klientläge/AP.
Vad gäller att ange IP till första routern, var kommer det från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av allower:

Tack för hjälp.

Ja en switch och sen kanske en mesh-puck så det blir wifi. Men eftersom jag har en router där nere så tycker jag det känns lite onödigt när det finns en trådlös upprepningsfunktion i routern, där kan man skriva i IP och mac adress till huvudrouter så ska de om jag fårstår rätt hämta wifiinställningar från huvudroutern och sända ut samma wifi i det andra huset. Alla som ansluter får således IPnummer tilldelat från huvudrouter. Då hamnar alla på samma nätverk.
I gästhuset bor min frus farfar och det hade varit smidigt att kunna starta nått åt honom på chromecasten som han har och då behöver man ju ligga på samma lan.

Jag undrar om lankablen till routern i gästhuset (Netgear routern) ska sitta i wan eller lan ingång. sätter jag den i lan ingången får jag känslan av att det beter sig lite mer som en switch.

Christian

Netgear-routern ska konfigureras som accesspunkt. Du ansluter ju den med kabel och då ska du inte fylla i någon IP-adress eller så till huvudroutern.

Konfigurera den som accesspunkt och skapa ett SSID med samma namn som ditt förra. Klart.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det. Jag måste ha gjort nån tavla nånstans. Trådlös Upprepningsfunktion fungerar och Router i huvudhus delar ut IPnummer i båda byggnaderna. Tack för er hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av allower:

Nu fungerar det. Jag måste ha gjort nån tavla nånstans. Trådlös Upprepningsfunktion fungerar och Router i huvudhus delar ut IPnummer i båda byggnaderna. Tack för er hjälp

Netgear-routern är väl inkopplad med kabel till din repeater? Då ska routern konfigureras som accesspunkt. Exakt vad är det du har gjort? Informationen kan vara bra för andra i framtiden.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Netgear-routern är väl inkopplad med kabel till din repeater? Då ska routern konfigureras som accesspunkt. Exakt vad är det du har gjort? Informationen kan vara bra för andra i framtiden.

Jag precis så. Netgear router är kopplad med kabel från repeater.

Jag hade samma lan-ip på båda routrar. Under avancerat och lan ändrade jag till ett IP utanför huvudrouterns dhcp-omfång. Jag hade ändrat IP innan men det var ip från ISP jag hade satt till statiskt.

Däremot hittade jag en länk är det stog att jag skulle sätta routern i AP-mode och att jag gick Select ADVANCED > Advanced Setup > Wireless AP
Men den menyns finns inte i routern.

Så här gjorde jag.
Först kopplade jag ur alla RJ45 kontakter ur routern. Gjorde en fabriksåterställning. Anslöt med Wi-Fi till routern. Gick till Avancerat lan-inställningar och satte ett statiskt IP utanför huvudrouterns dhcp-omfång.
Gick in i wifi-inställningar och ställde in ssid och lösenord på både 2,4ghz och 5ghz.
Sen gick jag till Avancerat - Trådlös upprepningsfunktion och skrev i IP nummer och macadress till huvudroutern inne i huvudhuset, i detta fall 192.168.1.1.

Sen kopplade jag i kontakten från repeatern startade om routern och sen har det fungerat.