Nya Macbook Pro i basmodell får långsammare lagring

Permalänk
Melding Plague

Nya Macbook Pro i basmodell får långsammare lagring

Likt tidigare syskon får Macbook Pro med färsk M2 Pro-krets färre NAND-kretsar med högre kapacitet på bekostnad av hastighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker att Apples instegsmodeller är väldigt prisvärda, men det tas ofta genvägar till det lägre priset.

De användarna som behöver högre prestanda, går antagligen även upp ett extra steg till en bättre modell.

Tidigare MacBook Pro 14 M1 Pro kom med "binnad" SoC, där ett par kärnor är avstängda.

Det samma gällde även MacBook Air M1 där GPU:n är 7-core i grundutförandet, men gick att få som 8-core i samband med val av 16GB RAM. Tyvärr har Apple gjort en fuling här, då 8-core GPU:n mystiskt försvunnit oberoende av konfiguration.

Permalänk
Medlem

Vem behöver egentligen flera gb/s i läs/skrivhastighet på en vanlig dator? Jag har det också i datorn i form av 980pro nvme diskar, men jag hade varit nöjd med bara några få hundra mb/s med. Är ju accesstiden som är primärt av intresse.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Tycker att Apples instegsmodeller är väldigt prisvärda, men det tas ofta genvägar till det lägre priset.

De användarna som behöver högre prestanda, går antagligen även upp ett extra steg till en bättre modell.

Tidigare MacBook Pro 14 M1 Pro kom med "binnad" SoC, där ett par kärnor är avstängda.

Det samma gällde även MacBook Air M1 där GPU:n är 7-core i grundutförandet, men gick att få som 8-core i samband med val av 16GB RAM. Tyvärr har Apple gjort en fuling här, då 8-core GPU:n mystiskt försvunnit oberoende av konfiguration.

5000kr mer för 32GB istället för 16GB? Där kan vi snacka prisinflation utan motstycke!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Vem behöver egentligen flera gb/s i läs/skrivhastighet på en vanlig dator? Jag har det också i datorn i form av 980pro nvme diskar, men jag hade varit nöjd med bara några få hundra mb/s med. Är ju accesstiden som är primärt av intresse.

Det finns absolut de som behöver det, men vi har lämnat de nivåer där en vanlig användare kan märka en skillnad för ett tag sen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Håller med om slutklämmen, att det mest är trist ur ett signalvärdesperspektiv. Hastigheterna ligger på nivåer som vida överstiger mina behov. Skulle jag vara beredd att betala 1 000 kr extra för en snabbare disk? Nej, troligen inte, jag använder en extern SSD i de fall jag behöver ytterligare lagringskapacitet (exempelvis när jag jiddrar omkring i Lightroombiblioteket) och den duger fint för det användningsområdet. Hade förstås gärna haft ytterligare 2TB i integrerad disk, men Apples prissättning på allt som går över basspecfikationerna är irriterande...

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det finns absolut de som behöver det, men vi har lämnat de nivåer där en vanlig användare kan märka en skillnad för ett tag sen.

Jo självklart, finns mängder med scenarion och tillfällen då du behöver det. Men i en laptop eller för en vanlig hemanvändare är det knappast något man behöver

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av bubbelbabbel:

Håller med om slutklämmen, att det mest är trist ur ett signalvärdesperspektiv. Hastigheterna ligger på nivåer som vida överstiger mina behov. Skulle jag vara beredd att betala 1 000 kr extra för en snabbare disk? Nej, troligen inte, jag använder en extern SSD i de fall jag behöver ytterligare lagringskapacitet (exempelvis när jag jiddrar omkring i Lightroombiblioteket) och den duger fint för det användningsområdet. Hade förstås gärna haft ytterligare 2TB i integrerad disk, men Apples prissättning på allt som går över basspecfikationerna är irriterande...

Ja, det blir ju lite den. Min gissning är att det handlar om att dra in på kostnaden och att göra det på ett ställe där väldigt få faktiskt märker någon skillnad är ju på sitt sätt faktiskt varken ett dåligt eller orimligt beslut, men det solkar på något vis ändå ned helheten lite.

Permalänk

Och som vanligt syns det mest om man har lite ram. Då macbook gillar swapa. Nu säljs inga nya Macbook Pro med 8GB ram som minskar problemet emot den vanliga macbooken.

Permalänk

Någon som sett hur skillnaden mellan M1 och M2 ser ut med 1TB SSD:er? Eller måste man upp på 2TB för att Apple:s "snålhet" ska försvinna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Vem behöver egentligen flera gb/s i läs/skrivhastighet på en vanlig dator? Jag har det också i datorn i form av 980pro nvme diskar, men jag hade varit nöjd med bara några få hundra mb/s med. Är ju accesstiden som är primärt av intresse.

Allt apple gör är bäst. Betala bara och va nöjd

Permalänk
Medlem

Inte för att försvara Apple, men, tror detta görs i ett sätt att förbättra generellt, även om det försämras för vissa individer. Tror inte detta drabbar någon. De flesta som behöver den hastigheten man förlorar knappast kör på instegsmodellen av någon laptop någonsin

När Apple inte längre säljer mindre lagring än 256gb ex så slutade man köpa lagring med moduler på 128gb, och alla med 256gb lagring fick det långsammare då man hade en modul och inte två. Rimligen finns det en kostnadsbesparing här också, i utbyte mot den mer långsamma lagringen, som knappast märks - någon som vet om man sänkt priserna för lagring i någon form, eller åts besparingen upp av inflationen?

Permalänk
Medlem

En försämring är en försämring. Försämrar man så det knappt är märkbart från föregående generation och siffrorna hela tiden jämförs mot förra generationen så kommer det "aldrig" att vara någon märkbar skillnad. Det är såklart snart av Apple ett hela tiden hitta nya sätt att ge mindre för pengarna. Apples kunder lär ju heller inte klaga. Så egentligen finns det inget problem. Om de tänkta kunderna är nöjda så har man lyckats som företag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En försämring är en försämring. Försämrar man så det knappt är märkbart från föregående generation och siffrorna hela tiden jämförs mot förra generationen så kommer det "aldrig" att vara någon märkbar skillnad. Det är såklart snart av Apple ett hela tiden hitta nya sätt att ge mindre för pengarna. Apples kunder lär ju heller inte klaga. Så egentligen finns det inget problem. Om de tänkta kunderna är nöjda så har man lyckats som företag.

ja tillslut har de inte ens en hårddisk... och ändå märker inte någon något..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det finns absolut de som behöver det, men vi har lämnat de nivåer där en vanlig användare kan märka en skillnad för ett tag sen.

De som verkligen har behov av det kan ju också välja en dyrare modell med snabbare SSD, så jag ser egentligen inget problem så länge Apple är tydliga med siffrorna.
Själv märker jag knappt skillnad på SATA och NVMe för vanligt bruk. Oftast ligger läshastigheten mellan 20-30 MB/s och kanske 2-300 korta stunder när man t.ex. laddar spel, oavsett disk.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Vet inte om man helt kan klassa det som en nergradering, beror lite på priset. Om priset "per krets" håller sig konstant, så kan man väl anta att 1TB med fyra nya kretsar har samma prestanda som 512GB med fyra gamla kretsar. Man får alltså dubbla kapaciteten och samma prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En försämring är en försämring. Försämrar man så det knappt är märkbart från föregående generation och siffrorna hela tiden jämförs mot förra generationen så kommer det "aldrig" att vara någon märkbar skillnad. Det är såklart snart av Apple ett hela tiden hitta nya sätt att ge mindre för pengarna. Apples kunder lär ju heller inte klaga. Så egentligen finns det inget problem. Om de tänkta kunderna är nöjda så har man lyckats som företag.

Alltså grejen är ju att dem använder ett moderna NAND chip som har större kapacitet och därmed ersätter flera. Tyvärr är ju data överföringen parallel så bandbredden går ner. Simpelt.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

ja tillslut har de inte ens en hårddisk... och ändå märker inte någon något..

Jag garderade mig lite genom att sätta aldrig inom citat. Jag vet inte var smärtgränsen går men uppenbarligen finns det ju marginaler kvar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Alltså grejen är ju att dem använder ett moderna NAND chip som har större kapacitet och därmed ersätter flera. Tyvärr är ju data överföringen parallel så bandbredden går ner. Simpelt.

Då är det väl bara hoppas att hastigheten ändå är tillräcklig när det finns så stora NAND-chip att Apple tycker att det räcker med ett.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Sötast

Jag kan inte förstå hur detta än en gång är en nyhet som är värd att prata med.
Är det en "cover up" för faktumet att SSDerna på de nya M1 laptopsen faktiskt är lödda kretsar direkt på moderkortet?

När SSDn har nått sitt maxtak av skrivningar eller bara går sönder av någon random anledning så är din 25.000 kronors maskin färdig.
Bara att byta SSDn? Well.... no

Tycker att det borde vara en större snackis än att man kan se 3millisekunds skillnad på skrivhastighet till en specifik databas om man skriver x antal rader per sekund.

Det blir för dyrt för apple att löda av och på nya minnen.... så gissar på att som kund får man stå för ett nytt moderkort, cpu, ram, ja rubbet, plus reparationskostnaden... så ..... kanske 80% av nypriset på en ny macbook?

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jag kan inte förstå hur detta än en gång är en nyhet som är värd att prata med.
Är det en "cover up" för faktumet att SSDerna på de nya M1 laptopsen faktiskt är lödda kretsar direkt på moderkortet?

När SSDn har nått sitt maxtak av skrivningar eller bara går sönder av någon random anledning så är din 25.000 kronors maskin färdig.
Bara att byta SSDn? Well.... no

Tycker att det borde vara en större snackis än att man kan se 3millisekunds skillnad på skrivhastighet till en specifik databas om man skriver x antal rader per sekund.

Det blir för dyrt för apple att löda av och på nya minnen.... så gissar på att som kund får man stå för ett nytt moderkort, cpu, ram, ja rubbet, plus reparationskostnaden... så ..... kanske 80% av nypriset på en ny macbook?

Typisk windows användare som gnäller för att den själv tycker ytmontering är svårt.

Jag själv tänker på att vi går emot en extrem utveckling av planerat åldrande och de som borde gnälla är för inkompetenta för att kunna gnälla. Typ all elektronik man köper idag har ett laddbart batteri i sig, som både är väldigt svår att byta, men även om man kan detta så är de svåra att få tag på. Vilket leder till att folk har i mängder produkter som de snart kommer få kassera. -Ens mus, fjärrkontroller, hörlurar, skaftdamsugare, självgående dammsugare osv) Just laptop och mobil, finns det dock gott om utbytesbatterier för.

När det gäller Apples laptop med inbyggd ssd så gillar jag inte alls lösningen. Men det beror på hur lång garanti man har.
Dock jag dock mest stör mig på är att det är så extremt dyrt om man vill ha vettig mängd ssd. Vad vettig mängd är kan diskuteras, men mindre ssd än 2TB rör jag knapp idag. -De kostar oftast endast 2000kr

*edit*
Batterierna (NICA) har idag blivit bättre. Men för 20år sedan kallade man folk som köpte elektronik med inbyggd ej enkelt utbytbara batterier för idioter.
Jag tror dock i Apples fall med deras SSD, så kommer dessa datorer användas av folk som i huvudsak inte gör någon större databearbetning på deras dator. Det leder kanske till att ytterst få kommer få problem att ssd rasar inom de närmsta åren. Jag har dock workstations som är över 10år och fullt dugliga idag som surf/filmlaptop och samma förväntan finns såklart på macbookarna att de också ska fungera även efter 10år.

Permalänk
Skrivet av ApanNilsson:

Någon som sett hur skillnaden mellan M1 och M2 ser ut med 1TB SSD:er? Eller måste man upp på 2TB för att Apple:s "snålhet" ska försvinna?

Vad jag förstått blir det snabbt (snabbare) igen vid 1 TB.

Skrivet av Allexz:

Jag kan inte förstå hur detta än en gång är en nyhet som är värd att prata med.
Är det en "cover up" för faktumet att SSDerna på de nya M1 laptopsen faktiskt är lödda kretsar direkt på moderkortet?

När SSDn har nått sitt maxtak av skrivningar eller bara går sönder av någon random anledning så är din 25.000 kronors maskin färdig.
Bara att byta SSDn? Well.... no

Tycker att det borde vara en större snackis än att man kan se 3millisekunds skillnad på skrivhastighet till en specifik databas om man skriver x antal rader per sekund.

Det blir för dyrt för apple att löda av och på nya minnen.... så gissar på att som kund får man stå för ett nytt moderkort, cpu, ram, ja rubbet, plus reparationskostnaden... så ..... kanske 80% av nypriset på en ny macbook?

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Typisk windows användare som gnäller för att den själv tycker ytmontering är svårt.

Jag själv tänker på att vi går emot en extrem utveckling av planerat åldrande och de som borde gnälla är för inkompetenta för att kunna gnälla. Typ all elektronik man köper idag har ett laddbart batteri i sig, som både är väldigt svår att byta, men även om man kan detta så är de svåra att få tag på. Vilket leder till att folk har i mängder produkter som de snart kommer få kassera. -Ens mus, fjärrkontroller, hörlurar, skaftdamsugare, självgående dammsugare osv) Just laptop och mobil, finns det dock gott om utbytesbatterier för.

När det gäller Apples laptop med inbyggd ssd så gillar jag inte alls lösningen. Men det beror på hur lång garanti man har.
Dock jag dock mest stör mig på är att det är så extremt dyrt om man vill ha vettig mängd ssd. Vad vettig mängd är kan diskuteras, men mindre ssd än 2TB rör jag knapp idag. -De kostar oftast endast 2000kr

*edit*
Batterierna (NICA) har idag blivit bättre. Men för 20år sedan kallade man folk som köpte elektronik med inbyggd ej enkelt utbytbara batterier för idioter.
Jag tror dock i Apples fall med deras SSD, så kommer dessa datorer användas av folk som i huvudsak inte gör någon större databearbetning på deras dator. Det leder kanske till att ytterst få kommer få problem att ssd rasar inom de närmsta åren. Jag har dock workstations som är över 10år och fullt dugliga idag som surf/filmlaptop och samma förväntan finns såklart på macbookarna.

Samtidigt undrar jag hur många maskiner ni sett vars SSD blivit utsliten? Min uppfattning som IT-tekniker med Mac-fokus är att maskinerna snarare anses för gamla och "passas vidare" (returneras till Apple eller återförsäljare eller Inrego eller liknande) innan det är något som går sönder. Detta handlar ändå om maskiner som används i arbete dvs flera timmar om dagen.

Tror inte slitage av disken är något att oroa sig för i första hand, men visst hade jag gärna sett att den gick att byta enkelt. Vet inte vad Apple skulle ta för den manöver vid behov, men antar att det inte blir billigt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Vad jag förstått blir det snabbt (snabbare) igen vid 1 TB.

Samtidigt undrar jag hur många maskiner ni sett vars SSD blivit utsliten? Min uppfattning som IT-tekniker med Mac-fokus är att maskinerna snarare anses för gamla och "passas vidare" (returneras till Apple eller återförsäljare eller Inrego eller liknande) innan det är något som går sönder. Detta handlar ändå om maskiner som används i arbete dvs flera timmar om dagen.

Tror inte slitage av disken är något att oroa sig för i första hand, men visst hade jag gärna sett att den gick att byta enkelt. Vet inte vad Apple skulle ta för den manöver vid behov, men antar att det inte blir billigt.

Jag skrev att jag inte tror de kommer slitas ut i början. Så företag som byter var 3:e år inga problem.
Angående utsliten ssd så har jag sett det på många laptops. Men vi pratar om såna som är över 5år gamla och arbetat mycket.

Permalänk
Medlem

Framför allt 256GB vs 512GB som vi se stora skillnader. Dock intressant att även nya M2 512GB är sämre.

https://www.youtube.com/watch?v=x7bIHnSGovI

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tycker att Apples instegsmodeller är väldigt prisvärda, men det tas ofta genvägar till det lägre priset.

16 gig minne och 512 gig disk 2023 är orimligt på något man väljer att kalla "PRO".
Jag sitter på 1TB disk i min nuvarande (stationära) burk och det är lite tajt. 64 gig minne (funkar fint).

Med 32gig ram och 1TB disk för samma pris hade jag köpt instegsmodellen av nya PRO direkt.

Nu vet jag inte vad det är för minne som sitter i burkarna, men kollar jag DDR5 på prisjakt köper man 32 gig för mellan 1500-6000:-.
Att då ta 5000:- från 16->32GB är inget annat än totalt hutlöst. (Och då är jag ändå en person som går all in på Apple).

Även deras 512->1TB disk-upgrade är ju dyrare än vad rimligtvis en 1TB disk kostar löst(!).

Men men, är väl som folk tidigare svarat mig främst företagsanvändare som köper, och dom verkar ju kunna strössla med stålarna.

Därav att man nu sänker hastigheter, visst, det kanske inte _gör_ så mycket för gemene användaren, men det ser återigen inte bra ut i ett PRO-segment.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

16 gig minne och 512 gig disk 2023 är orimligt på något man väljer att kalla "PRO".
Jag sitter på 1TB disk i min nuvarande (stationära) burk och det är lite tajt. 64 gig minne (funkar fint).

Med 32gig ram och 1TB disk för samma pris hade jag köpt instegsmodellen av nya PRO direkt.

Nu vet jag inte vad det är för minne som sitter i burkarna, men kollar jag DDR5 på prisjakt köper man 32 gig för mellan 1500-6000:-.
Att då ta 5000:- från 16->32GB är inget annat än totalt hutlöst. (Och då är jag ändå en person som går all in på Apple).

Även deras 512->1TB disk-upgrade är ju dyrare än vad rimligtvis en 1TB disk kostar löst(!).

Men men, är väl som folk tidigare svarat mig främst företagsanvändare som köper, och dom verkar ju kunna strössla med stålarna.

Därav att man nu sänker hastigheter, visst, det kanske inte _gör_ så mycket för gemene användaren, men det ser återigen inte bra ut i ett PRO-segment.

Citat: "16 gig minne och 512 gig disk 2023 är orimligt på något man väljer att kalla "PRO". Absolut inte om det är uppgraderingsbart. Men nu när det inte är detta så blir det en semantisk fråga.
Väldigt många som jobbar med administrativa saker behöver inte ha mer och ssd kompletterar ram när macbook älskar att swapa.

Nå problemet idag tycker främst är att det är skitlätt att klaga på Macbook Pro, då ställer någon frågan. Vilken laptop rekommenderar du istället? Och jag kan inte rekommendera någon laptop, jag tycker alla har så stora brister där största bristen är att de blir så extremt dyra.

Ta klassiska populära ThinkPad T15p Gen 3, standardkonfig 8 GB ram och 256GB ssd för 23 000kr
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/t-series/ThinkP...
Alltså det är knappt datorn i Windows 11 duger till att surfa på för det priset. Dock är den enkel att uppgradera själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag sitter på 1TB disk i min nuvarande (stationära) burk och det är lite tajt. 64 gig minne (funkar fint).

Låter som att du kör något OS som är lite mer bloatat än macOS

Permalänk
Sötast
Skrivet av star-affinity:

Vad jag förstått blir det snabbt (snabbare) igen vid 1 TB.

Samtidigt undrar jag hur många maskiner ni sett vars SSD blivit utsliten? Min uppfattning som IT-tekniker med Mac-fokus är att maskinerna snarare anses för gamla och "passas vidare" (returneras till Apple eller återförsäljare eller Inrego eller liknande) innan det är något som går sönder. Detta handlar ändå om maskiner som används i arbete dvs flera timmar om dagen.

Tror inte slitage av disken är något att oroa sig för i första hand, men visst hade jag gärna sett att den gick att byta enkelt. Vet inte vad Apple skulle ta för den manöver vid behov, men antar att det inte blir billigt.

Personligen så tycker jag att det handlar mer om att Apple i detta fall har 2 val att göra.

Hårddiskar och ssder benämns som förbrukningsvara inom branschen.

Det finns alltid en risk att en komponent fallerar...
Men gällande lagring så är det inte en risk, det är vetskap att de kommer behöva bytas ut då de aktivt slits under användning.

Apple (och alla andra tillverkare kan därför göra valet mellan:

Bygga eventuellt e-skrot
Eller
Bygga garanterat e-skrot

Andra är rätt magstarkt emot sina kunder, miljö etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Låter som att du kör något OS som är lite mer bloatat än macOS

Troligtvis så har BasseBaba mer än bara OS och lite dokument på sin SSD.
De flesta installerar nog extra program/spel på sin dator utöver det som ingår i OS.
Sen beroende på vad man har för filer så kan det ta mycket plats.
Text dokument får man skriva en väldig massa innan det blir hundratals Gigabyte.
Men jobbar man exempelvis med video är det inte så svårt att fylla en Terabyte.

Det är väl ändå ganska rimligt att lägger man över 28000kr på en ny dator,
Att man använder den till något där en gammal Sandy Bridge dator inte räcker till längre.
Eller köper folk nya 30kkr+ laptops bara för att batteriet blivit utslitet på sin gamla eller mekaniskt/fysiskt slitage på gångjärn, tangentbord, mm ?

För använder man bara datorn för att surfa på nätet och betala räkningar så borde 1TB lagring räcka väldigt länge. Men då känns hela datorn ganska overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Personligen så tycker jag att det handlar mer om att Apple i detta fall har 2 val att göra.

Hårddiskar och ssder benämns som förbrukningsvara inom branschen.

Det finns alltid en risk att en komponent fallerar...
Men gällande lagring så är det inte en risk, det är vetskap att de kommer behöva bytas ut då de aktivt slits under användning.

Apple (och alla andra tillverkare kan därför göra valet mellan:

Bygga eventuellt e-skrot
Eller
Bygga garanterat e-skrot

Andra är rätt magstarkt emot sina kunder, miljö etc.

Med samma logik så bör du ju även räkna på vad det kostar extra för att kunna byta ut lagringen:
- För varje dator går det åt X antal extra kvadratcentimeter PCB för disken (det innebär rätt mycket nasty kemikalier vid tillverkning)
- Kontaktstycke och extra lödtenn
- Guld för varje kontaktbleck
- ...

Jag har då aldrig hört att "slita ut en SSD" skulle klassa som ett vanligt förekommande problem.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux