Telia fejkar datamängd i mobilt bredband?

Permalänk
Medlem

Telia fejkar datamängd i mobilt bredband?

Halloj

Skaffade nyligen Telias mobilt bredband obegränsad och kollade nyligen hur det såg ut med surfhistoriken och det var ju löjligt shockande. På första dygnet ska jag ha använt 380 GB och nu uppe i 990 BG på under två veckor!
Har haft Hallon kontant innan med 200 GB i månaden utan problem.
Har logg i routern också.
Jag vet att det är obegränsad data abonnemang men ändå, vad kommer deras siffror ifrån tror ni?
Det är sen kväll och helg, ska ringa dom vid tilfälle

https://imgur.com/a/TJxoHTl

Permalänk
Medlem

Antingen har du en bugg i mjukvaran eller så har ett botnätverk bosatt sig i ditt nätverk som drar ner väldigt mycket data, men sen kan Netflix tugga på i 7GB/timme om du kör på deras UltraHd, då tuggar det på snabbt

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Svårt att säga beroende på vad du gör på internet. Dagarna med 300 GB+ sticker ju dock ut lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Antingen har du en bugg i mjukvaran eller så har ett botnätverk bosatt sig i ditt nätverk som drar ner väldigt mycket data, men sen kan Netflix tugga på i 7GB/timme om du kör på deras UltraHd, då tuggar det på snabbt

Inget har förändrats sedan tidigare. Kör bara 1080 och musik. Är ensam användare. Klarade mig på 200 GB i månaden.
Telia bumpade upp mig på nästan 400 GB på ett dygn :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Svårt att säga beroende på vad du gör på internet. Dagarna med 300 GB+ sticker ju dock ut lite.

Jo precis, 300 GB är över normal månadsförbrukning på tidigare kortet så det verkar ju riktigt skumt.

Permalänk

du får nog försöka minnas vad du gjorde på internet:

18/1-23
24/1-23
25/1-23

de ser dagarna ser ju ut att ha varit de största datatjyvarna med ca 388gb, 339gb, 119gb dom dagarna totalt 846gb på de 3 dagarna av totala 991gb använda mellan 17e till 28e januari så ca 145gb för resten av spannet.

Stora uppdateringar till steamspel?

många nyinstallerade spel från steam?

finns ju div spel som tar typ ett par hundra gb att ladda ner med alla dlc osv på steam.

det värsta på rak arm jag kommer på just nu som jag själv äger är typ ARK: survival evolved på mastiga ~400gb med alla dlc (lite mindre nedladdning pga komprimerade filer som laddas ner men ändå typ 300-350gb eller nå sånt om man installerar från scratch)...

vet också att div spel när de uppdateras behöver skriva om i princip hela filbiblioteket då uppdateringen kan va i princip lika stor som hela utrymmet det tog installerat men mappen växer knappt alls när man sen kollar hur mycket utrymme det tog efter uppdateringen.

så kolla om du har automagiska uppdateringar igång i någon spel launcher för kan isf va att den drog ned nån eller några väldigt stora uppdateringar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du får nog försöka minnas vad du gjorde på internet:

18/1-23
24/1-23
25/1-23

de ser dagarna ser ju ut att ha varit de största datatjyvarna med ca 388gb, 339gb, 119gb dom dagarna totalt 846gb på de 3 dagarna av totala 991gb använda mellan 17e till 28e januari så ca 145gb för resten av spannet.

Stora uppdateringar till steamspel?

många nyinstallerade spel från steam?

finns ju div spel som tar typ ett par hundra gb att ladda ner med alla dlc osv på steam.

det värsta på rak arm jag kommer på just nu som jag själv äger är typ ARK: survival evolved på mastiga ~400gb med alla dlc (lite mindre nedladdning pga komprimerade filer som laddas ner men ändå typ 300-350gb eller nå sånt om man installerar från scratch)...

Jag förstår, och det är ju just det. Jag spelar knappt numera och när jag gör det så är det WoW, men dom expansionerna var redan installerade.

17/1 var dagen jag aktiverade kortet och dagen efter 380 GB det går ju inte ens om jag skulle försöka på 4g
Och skulle det vara sådan data så skulle det synas på mina diskar också vilket det inte gör.

Permalänk
Skrivet av Mebbot:

Jag förstår, och det är ju just det. Jag spelar knappt numera och när jag gör det så är det WoW, men dom expansionerna var redan installerade.

17/1 var dagen jag aktiverade kortet och dagen efter 380 GB det går ju inte ens om jag skulle försöka på 4g
Och skulle det vara sådan data så skulle det synas på mina diskar också vilket det inte gör.

blir väl ~3.9MByte/s utslaget på 24h

så 31.2Mbit/s så en helt normal skaplig hastighet för 4g som har en teoretisk maxhastighet på 100-150Mbit/s eller nått sånt så runt 30Mbit är inte helt orimligt.

men syns det inte på disken så har ju datan hamnat istället för andra filer typ en uppdatering

eller så har du något som drar data men inte skapar några stora mängder existerande filer samtidigt så det inte syns på något märkvärdigt på lagringsenheter.

om du har wifi logga så de inte sitter obehöriga enheter som lyckats ta sig in och tankar ned sin porr på ditt bredband.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Mebbot nja, är du säker på det.

Du får börja felsöka och kolla vad som rullar i datorerna, kolla om det är en massa datatrafik som går. Kolla loggarna i routern eller börja kontrollera vad det är som drar en massa datatrafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

blir väl ~3.9MByte/s utslaget på 24h

så 31.2Mbit/s så en helt normal skaplig hastighet för 4g som har en teoretisk maxhastighet på 100-150Mbit/s eller nått sånt så runt 30Mbit är inte helt orimligt.

Jo jag förstår Men exempelvis dagtid är det svårt att få den hastigheten och sedan är inte datorerna igång dygnet runt och jag har haft som vana att vara sparsam och brukar stoppa det som jag inte behöver

Permalänk
Medlem

förlåt om jag kapar din tråd lite här men kan någon förklara för mig hur netflix och prime video etc drar 6-7 GB/timmen för 1080p?
vad använder dem för muppat videocodec som drar sånna mängder när en hel film ligger på 2-4 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

förlåt om jag kapar din tråd lite här men kan någon förklara för mig hur netflix och prime video etc drar 6-7 GB/timmen för 1080p?
vad använder dem för muppat videocodec som drar sånna mängder när en hel film ligger på 2-4 GB

Beror väl helt på vad för bitrate Netflix levererar filmerna i, eller?
Även om en film "bara" har upplösningen 1080p så kan den innehålla hysteriskt bra bitrate, så därav de höga antalet GB (gissar jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Mebbot nja, är du säker på det.

Du får börja felsöka och kolla vad som rullar i datorerna, kolla om det är en massa datatrafik som går. Kolla loggarna i routern eller börja kontrollera vad det är som drar en massa datatrafik.

Igentligen bara min desktop som används och en Mibox för tv.
Routerlogg är inget fancy och vet inte hur pålitlig, det är en Teltonika. Men den säger 420 totalt, 40 upp och 380 ner. På en månad.
Och då har jag använt mer nu än innan eftersom det är obegränsat nu istället för 200 GB i månaden.

Är windows nätverksstatus pålitlig? Den ger mig 307 GB
Laptopen 8.4 GB

Boxen har ingen logg vad jag vet men det ser ut att rimma.
Men detta är på en månad, inte under två veckor.

https://imgur.com/Twq6jfp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

förlåt om jag kapar din tråd lite här men kan någon förklara för mig hur netflix och prime video etc drar 6-7 GB/timmen för 1080p?
vad använder dem för muppat videocodec som drar sånna mängder när en hel film ligger på 2-4 GB

Har snarare varit förvånad hur lite data det tar för just 1080, och då binge kollar jag gärna en eller flera säsonger på raken.
Jag sitter ju alltså bara med en ful 1080 skärm ändå lol. Lägger ju mer på musik än video.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut under: Start-menyn -> inställningar -> Nätverk och Internet -> Status -> Dataanvändning ?

Edit: För övrigt tror jag du kan logga in på Telias sida och se hur mycket dataanvändning du "förbrukat".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Hur ser det ut under: Start-menyn -> inställningar -> Nätverk och Internet -> Status -> Dataanvändning ?

Edit: För övrigt tror jag du kan logga in på Telias sida och se hur mycket dataanvändning du "förbrukat".

Ja i första inlägget är länk på förbrukning om det var den du tänkte på?
Kollade dataanvändning nu du visade. Bör det se ut så?
Jag använder ju Mullvad.

https://imgur.com/sHPftK0

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jagers:

förlåt om jag kapar din tråd lite här men kan någon förklara för mig hur netflix och prime video etc drar 6-7 GB/timmen för 1080p?
vad använder dem för muppat videocodec som drar sånna mängder när en hel film ligger på 2-4 GB

Det var inte mycket data du ville ha för en film, mer realistiskt så borde det väl ta 20-25 Gbyte för att nå anständig kvalitet och helst mer för att bli riktigt bra, inte ens en dvd är så liten som det du skriver.

TS: Är det några problem eller är det bara att det rapporterar en hög dataförbrukning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var inte mycket data du ville ha för en film, mer realistiskt så borde det väl ta 20-25 Gbyte för att nå anständig kvalitet och helst mer för att bli riktigt bra, inte ens en dvd är så liten som det du skriver.

TS: Är det några problem eller är det bara att det rapporterar en hög dataförbrukning ?

Nej inga upplevda problem iallafall utan jag undrade ju just hur det kan vara sådan skillnad. Om det är något jag missat eller borde kolla. Det är därför jag ställer frågan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mebbot:

Nej inga upplevda problem iallafall utan jag undrade ju just hur det kan vara sådan skillnad. Om det är något jag missat eller borde kolla. Det är därför jag ställer frågan

OK, vad är det för enhet du använder som simkortet sitter i ärt det nån typ v router eller en telefon för det ser ju ut som du mätt med en telefon ? Telefoner brukar kunna visa trafik per app.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mebbot:

Ja i första inlägget är länk på förbrukning om det var den du tänkte på?
Kollade dataanvändning nu du visade. Bör det se ut så?
Jag använder ju Mullvad.

https://imgur.com/sHPftK0

Så, länken i första inlägget är förbrukning registrerad hos Telia?
Frågan är bara för att bekräfta så jag inte missuppfattat det.

Sedan tror jag data-trafiken i Windows "dataanvändning" räknas dubbelt eftersom du använder en VPN.
En gång för applikationen och en gång för VPN-klienten "openvpn.exe" såvida du inte stänger av denna med jämna mellanrum...

Förbrukningen för "openvpn.exe" stämmer hyffsat bra överens med förbrukningen för de andra applikationerna.

Hur ansluter du till din 4g-anslutning? USB? WiFi? LAN?
Om du ansluter via WiFi eller LAN, har du kontrollerat så du inte har ett öppet gästnätverk eller liknande så det inte visar sig att du har grannar (om du har grannar) som nyttjar din anslutning?

Permalänk
Medlem

Jag har Telia obegränsat sen ett par år tillbaka. Jag kollar mycket på streamingtjänster (mobilen och surfplatta, men det har väl ingen betydelse?), ofta via telia play som jag märkt drar tre gånger mer data än Prime, Disney och HBOmax, men har svårt att komma över 100GB-gränsen varje månad. Så det där låter ju jättekonstigt.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Noctua u12A. Corsair Vengeance 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Fractal Design Torrent Compact. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var inte mycket data du ville ha för en film, mer realistiskt så borde det väl ta 20-25 Gbyte för att nå anständig kvalitet och helst mer för att bli riktigt bra, inte ens en dvd är så liten som det du skriver.

TS: Är det några problem eller är det bara att det rapporterar en hög dataförbrukning ?

nu tänkte jag på Ajja Bajja filmer if you know what i mean, dem som är 1080p vs dem blurays i 1080p jag har så ser iaf inte jag någon skillnad på ljud eller bild, och dem har lyckats komprimera ner hela filmen till 2-4 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

OK, vad är det för enhet du använder som simkortet sitter i ärt det nån typ v router eller en telefon för det ser ju ut som du mätt med en telefon ? Telefoner brukar kunna visa trafik per app.

Den mätningen är Telias resultat på mina sidor där. Min data användning på telefonen är också ganska obetydlig,
Använder en Teltonika RUT950 för sim kortet och det är bara mina egna enheter anslutna där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Så, länken i första inlägget är förbrukning registrerad hos Telia?
Frågan är bara för att bekräfta så jag inte missuppfattat det.

Sedan tror jag data-trafiken i Windows "dataanvändning" räknas dubbelt eftersom du använder en VPN.
En gång för applikationen och en gång för VPN-klienten "openvpn.exe" såvida du inte stänger av denna med jämna mellanrum...

Förbrukningen för "openvpn.exe" stämmer hyffsat bra överens med förbrukningen för de andra applikationerna.

Hur ansluter du till din 4g-anslutning? USB? WiFi? LAN?
Om du ansluter via WiFi eller LAN, har du kontrollerat så du inte har ett öppet gästnätverk eller liknande så det inte visar sig att du har grannar (om du har grannar) som nyttjar din anslutning?

Japp den datan är från Telia.

VPN är inte alltid igång. Jag tänkte också att det skulle vara så som du beskrev.
Jag är inte jätteduktig på sådant här dock

Är på LAN och WiFi, har inga gästnätverk och bara mina egna enheter synliga.
Ska övervaka hur mycket som går genom routern nu ett par dagar och jämföra.

Permalänk
Medlem

Kolla även datamängden som skrivs till disken (SMART eller liknande uppgifter från Windows) parallellt med din mätning så du kan stämma av hur mycket som skrivs på den. Då får du en grov uppdelning på vad som är uppdateringar och webbmaterial kontra ren strömning. Kör en mätning vid frukost och vid kvällsmackan. Glöm inte att kika på trafiken i telefonen också samtidigt. Minst åtta kolumner upp/ner (Router,Dator,Disk,Telefon) två gånger per dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har Telia obegränsat sen ett par år tillbaka. Jag kollar mycket på streamingtjänster (mobilen och surfplatta, men det har väl ingen betydelse?), ofta via telia play som jag märkt drar tre gånger mer data än Prime, Disney och HBOmax, men har svårt att komma över 100GB-gränsen varje månad. Så det där låter ju jättekonstigt.

Ja det ser allt lite skumt ut.

Permalänk
Medlem

Hade du "Teltonika RUT950"-routern till Hallon-abonnemanget också?
Om ja, prova gör en "reset" på routern...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Hade du "Teltonika RUT950"-routern till Hallon-abonnemanget också?
Om ja, prova gör en "reset" på routern...

Japp jag kör samma, har alltid funkat bra.
Varför tror du jag skulle behöva göra en reset? Menar du för dataloggen eller något annat?
Nollställde använd data innan för att kolla från och med idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Kolla även datamängden som skrivs till disken (SMART eller liknande uppgifter från Windows) parallellt med din mätning så du kan stämma av hur mycket som skrivs på den. Då får du en grov uppdelning på vad som är uppdateringar och webbmaterial kontra ren strömning. Kör en mätning vid frukost och vid kvällsmackan. Glöm inte att kika på trafiken i telefonen också samtidigt. Minst åtta kolumner upp/ner (Router,Dator,Disk,Telefon) två gånger per dygn.

Okej ska kolla. Min diskanvändning brukar dock bara vara det jag vill ha och det skulle sticka ut ganska snabbt om det vore sådana mängder.

Permalänk
Medlem

Om du kan, stäng av modemet helt ett par dagar, så absolut ingen trafik kan gå den vägen. Surfa på mobilens abonnemang ett tag. Om Telia fortfarande visar att data överförs vet du ju helt säkert att Telia gör fel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S