Telia fejkar datamängd i mobilt bredband?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om du kan, stäng av modemet helt ett par dagar, så absolut ingen trafik kan gå den vägen. Surfa på mobilens abonnemang ett tag. Om Telia fortfarande visar att data överförs vet du ju helt säkert att Telia gör fel.

Sant. Har ett par dagar kvar på Hallon SIM. Kan ju stoppa i det igen ett par dagar och se.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Jagers:

nu tänkte jag på Ajja Bajja filmer if you know what i mean, dem som är 1080p vs dem blurays i 1080p jag har så ser iaf inte jag någon skillnad på ljud eller bild, och dem har lyckats komprimera ner hela filmen till 2-4 gb

Kan ju vara en usel skärm eller dålig syn eller en kombination av de två.
Kvalitet är ju lite knepigt för det är både objektivt och subjektivt på samma gång.

En hög upplösning möjliggör att visa fler pixlar.
En låg bitrate gör att de fler pixlarna ändå innehåller samma eller liknande färger och filmerna kan se blocky eller suddiga ut. (Testa Netflix 1080P på bra datorskärm så blöder ögonen)

Tar man en 1080P med riktigt hög bitrate så är det inget problem att urskilja hårstrå, skäggstrå, rynkor och dylikt i skarp kvalitet.
Tar man då en 4K med ännu högre bitrate så blir det såklart ännu bättre.

Sen finns det gott om folk som säger att en film på 2GB ser hur bra ut som helst medans andra av oss gråter inombords. Själv tycker jag att filmer förstörs om det inte är knivskarpt så är definitivt en kvalitets junkie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mebbot:

Japp jag kör samma, har alltid funkat bra.
Varför tror du jag skulle behöva göra en reset? Menar du för dataloggen eller något annat?
Nollställde använd data innan för att kolla från och med idag.

Min tankegång är enkel.
Du har en rapporterad datamängd hos Telia, där det är gigantiska hopp i förbrukningen på enskilda dagar, 338GB, 340GB, 120GB ~800GB...
Då tittar jag inte på de dagar där du förbrukat ~10-40GB.

Laptopen behöver vi inte ta med då den hade mindre än 10GB förbrukning.
Vet inte hur mycket du surfar på telefonen eller använder MiBoxen men jag gissar att du haft MiBoxen med Hallonabonnemanget också.
Har du inte haft MiBoxen med Hallonabonnemanget så är det värt att kolla upp hur mycket denna använder.
Du kanske helt enkelt har missat att stänga av den vissa dagar? Det behöver ju inte direkt tänka på data-förbrukningen om du har obegränsad datamängd.

Tanken är helt enkelt. Om förburkningen hos Telia är mycket högre än vad du anser dig förbruka, med den information du har, så är ett logiskt steg att nollställa routern så det inte finns en risk att det ligger kvar gamla inställningar för Hallonabonnemanget...

Även om det är möjligt att siffrorna hos Telia är felaktiga så är det mindre troligt om inte någon utrustning någonstans har gått sönder och inte fungerar riktigt som den skall...

Permalänk

Tror inte att man kan lita på Telias dataförbrukning särskilt då jag hade använt 27 terabyte under ett dygn jag knappt varit hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Min tankegång är enkel.
Du har en rapporterad datamängd hos Telia, där det är gigantiska hopp i förbrukningen på enskilda dagar, 338GB, 340GB, 120GB ~800GB...
Då tittar jag inte på de dagar där du förbrukat ~10-40GB.

Laptopen behöver vi inte ta med då den hade mindre än 10GB förbrukning.
Vet inte hur mycket du surfar på telefonen eller använder MiBoxen men jag gissar att du haft MiBoxen med Hallonabonnemanget också.
Har du inte haft MiBoxen med Hallonabonnemanget så är det värt att kolla upp hur mycket denna använder.
Du kanske helt enkelt har missat att stänga av den vissa dagar? Det behöver ju inte direkt tänka på data-förbrukningen om du har obegränsad datamängd.

Tanken är helt enkelt. Om förburkningen hos Telia är mycket högre än vad du anser dig förbruka, med den information du har, så är ett logiskt steg att nollställa routern så det inte finns en risk att det ligger kvar gamla inställningar för Hallonabonnemanget...

Även om det är möjligt att siffrorna hos Telia är felaktiga så är det mindre troligt om inte någon utrustning någonstans har gått sönder och inte fungerar riktigt som den skall...

Förstår Får göra det till ett projekt senare. Måste kolla igenom lite vilka inställningar jag har gjort i övrigt på routern eftersom jag inte riktigt minns. Den har rullat i några år utan problem, någon firmware updatering då och då bara.

Ja alla min utrustning är densamma som innan. Bara SIM kortet som är nytt.

Kollade min förbrukning från igår på routern, 16.6 GB står det där. Telia säger 166 GB. Intressant att det är precis 10 ggr högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumpy_SWE:

Tror inte att man kan lita på Telias dataförbrukning särskilt då jag hade använt 27 terabyte under ett dygn jag knappt varit hemma.

Wow den ja, haha.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mebbot:

Intressant att det är precis 10 ggr högre.

Och det är inte nått missförstånd med vad som mäts typ bit eller byte, om det används förkortningar är det alltid lurigt och måga blandar ihop bit och byte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och det är inte nått missförstånd med vad som mäts typ bit eller byte, om det används förkortningar är det alltid lurigt och måga blandar ihop bit och byte.

Nja, det ser ut så här

https://imgur.com/YpTTA1F

https://imgur.com/2CIiGYG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Kan ju vara en usel skärm eller dålig syn eller en kombination av de två.
Kvalitet är ju lite knepigt för det är både objektivt och subjektivt på samma gång.

En hög upplösning möjliggör att visa fler pixlar.
En låg bitrate gör att de fler pixlarna ändå innehåller samma eller liknande färger och filmerna kan se blocky eller suddiga ut. (Testa Netflix 1080P på bra datorskärm så blöder ögonen)

Tar man en 1080P med riktigt hög bitrate så är det inget problem att urskilja hårstrå, skäggstrå, rynkor och dylikt i skarp kvalitet.
Tar man då en 4K med ännu högre bitrate så blir det såklart ännu bättre.

Sen finns det gott om folk som säger att en film på 2GB ser hur bra ut som helst medans andra av oss gråter inombords. Själv tycker jag att filmer förstörs om det inte är knivskarpt så är definitivt en kvalitets junkie.

Jo jag minns de gamla DivX-rippar och sånt man kollade på på tjock-TV-tiden. De TV-apparaterna slätade ju över rätt mycket saker och det såg väl helt ok ut på den tiden liksom, trots att en långfilm gick på en en CD eller 700 MB. Men på datorskärmen såg det ju skit ut, även på CRT-skärm, då den högre upplösningen avslöjade allt fult.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag tid och ringde dom och dom säger att dom har haft det felet ett tag nu att det visar såpass fel som det gör

Permalänk
Medlem

Jag hade förbrukat över 3 TB på ett dygn. Sitter på band28 4G LTE med max hastighet på 70mbit, är bara nätter man får dom hastigheterna. Vilket är helt omöjligt. Så nåt är fuffens med deras mätdata. Har fler dagar då det är fel med men detta var den som stack ut mest.

Visa signatur

3960@4.7ghz ht off, 16 gb ram, 2x780gtx sli med 3d surround. 2xssd raid 0 med trim igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av morpeus:

Jag hade förbrukat över 3 TB på ett dygn. Sitter på band28 4G LTE med max hastighet på 70mbit, är bara nätter man får dom hastigheterna. Vilket är helt omöjligt. Så nåt är fuffens med deras mätdata. Har fler dagar då det är fel med men detta var den som stack ut mest.

Jo lite så. Dom sa ju att dom visste om det och jobbar på det. Visst jag vet ju inte, har bara haft mitt i två veckor medans du och andra haft sedan längre tillbaka. Om det inte var nyss du hade det dvs.
Men ringer man kundsupport så jobbar dom ju alltid redan med problemet oavsett vad det än är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mebbot:

Nu fick jag tid och ringde dom och dom säger att dom har haft det felet ett tag nu att det visar såpass fel som det gör

Hej, har det hänt något med det här? Det visas ibland orimlig datamängd i min trådlösa router t ex 640GB över natten medan Windows 11 visar 2,7GB på senaste 30 dagar (vilket också verkar orimlgt). Routern är ZTE MC888 Pro. WiFi är avstängt.