Permalänk
Medlem

X670E bugg med NVME

Fryser under boot i gigabyte loggan ibland, har tagit allt på eng till supporten men läst runt lite och fler ser ut att ha detta problem

Hey guys,
I wanted to share this on the off chance that somebody out there has the same issues...
I bought the X670e AORUS MASTER motherboard, together with a 7900x, 64GB RAM and and Nvidia Gigabyte 4080.
Since the beginning (a few days ago) my computer locked up during boot, didn't boot at all (always saw the BIOS or Gigabyte logo screen) or kept loading Windows (spinning circle) indefinitely.
I changed the RAM from a kit that was NOT on the QVL list to a Kingston 5600 kit (KF556C40BBK2-64) but these issues persisted. I upgraded to the latest BIOS yesterday to the new F8 from f8h have had this sins the relese of the board, the issues persisted on all. As a last resort before throwing everything out of the window I removed one of the 3 NVME drives (2 were attached to the CPU slots, one was attached to the CHIPSET slot). I removed the one that was attached to the chipset slot because I read somewhere on Reddit that some users experienced issues with drives connected to those slots.
Suddenly EVERYTHING worked! I could remove all the custom settings, load defaults, enable XMP and the PC started up EVERY TIME. It remained stable, no weird hiccups or stutters...
Previously it only hang once every 10-15 times. Now? GONE!

is this the way of the new bios:es fix this this is a board of 500$ this is not ok

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Min x570 aorus elite är buggad med NVME slottarna också, inte just den buggen, men sata portar som dör (som inte är specade i manualen) när vissa slots är inkoppladed osv.

Kommer nog aldrig köpa gigabyte moderkort igen, kör asus eller evga istället nästa gång.

Permalänk
Medlem

Vet du om det gör någon skillnad vilken slot den 3:e disken sitter på?
Enligt manualen sitter slot C och D (de två som kör på PCIe 4.0) på varsitt chipset.
https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_x670e-aorus-master_1001_e_221025.pdf?v=f283718ba1eea7397ab1debf631f151e

Sitter själv på detta moderkortet med 3 NVME-diskar men väntar på processor så det är inte testat/hopbyggt än, men är klart nyfiken på om det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ssavant2:

Vet du om det gör någon skillnad vilken slot den 3:e disken sitter på?
Enligt manualen sitter slot C och D (de två som kör på PCIe 4.0) på varsitt chipset.
https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_x670e-aorus-master_1001_e_221025.pdf?v=f283718ba1eea7397ab1debf631f151e

Sitter själv på detta moderkortet med 3 NVME-diskar men väntar på processor så det är inte testat/hopbyggt än, men är klart nyfiken på om det funkar.

Sitter i vilken som , den beter sig konstigt andå, det händer ju inte hela tiden men ibland , samt att ibland när man bootar om så finns inte den disken med alls, kanske händer 1 av 10 gånger, har läst folk som haft samma problem med asus brädor med, Hela AMD 7000 känns som en budget ver av intel, mucket skumma saker med usb med etc genom olika bios ver,

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0