Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Du kan ju uppgradera till 7700X för samma pris som en 5950X. Känns väldigt dumt att köpa en 5950X för spel idag.

7700x funkar väl inte i min AM4 sockel?

Anyway, kör curve Optimizer på 5950x nu. Det handlar inte så mycket om gaming längre, har blivit besatt av att få 165fps stabilt i Forza

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Viking
Skrivet av old53:

7700x funkar väl inte i min AM4 sockel?

Nej, men 7700X är 2000kr billigare än 5950X. Vilket du kan köpa nytt moderkort för.
Skillnaden mellan 5800X och 5950X i spel är ju i princip noll, så mycket dummare uppgradering finns inte.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Som TS dator ser ut idag så vet jag inte varför han egentligen funderar på att uppgradera CPU?

Han kan inte få ett markant, märkbart lyft om han spelar 1080P oavsätt mängd pengar han slänger på den datorn. (which is a good thing, grejerna är ruggit bra ändå)

Sure en 5800X3D med negative offset för power curve, jaga rätt i ett par B-Die och öka frekvens samt sänka timings till absoluta bristnings gränsen kan man göra på ett AM4 system och antagligen se ett ganska bra upplyft.

Men för samma pengar hade du kunnat köpa en 13900K/12900K cpu där du inte hade behövt göra nått och den hade ändå varit bättre så länge den hålls kyld

sure man ska ha moderkort med! men det är den nivån det är på typ. Man kan alltid bygga det ultimata AM4 gaming systemet men det kommer kosta mer än det smakar och vill man i närheten av vad nya cpuer kan typ Intel eller kommande AMD7000X3D så jagar man i fel ände kan jag tycka(om man i TS sitts sitter på det näst bästa för spel pretty much)

Du har helt rätt, den här burken har kostat för mycket redan 🙂 men det har blivit en besatthet i jakten på 165fps i FH5 på just den här burken 🙂

Allt började med att jag fick en dator som var bättre än nåt jag haft innan....

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast stämmer det? Sure, om man säger att 5800X3D motsvarar en tänkt 6000-serien så blir det tekniskt sett en generation före. Men 5800X3D hänger inte ens med 7600X från nuvarande generation (i genomsnitt, är medveten om att det finns undantag). Tycker LTT belyser detta rätt bra

https://youtu.be/3zcCX7yyiz4?t=420

Väldigt tveksamt att ett byte från 5800X till 5800X3D skulle ge något relevant. Framförallt om man nu råkat fått en 5800X som det finns någon relevant överklockningspotential och man är OK med att utnyttja den. Där man kan tala om dimishing returns i hur mycket extra effekt man får trycka in för att få några enstaka %-bättre prestanda (har i.o.f.s. inte testat att överklocka min 5950X, men 3900X gick att skrämma upp 0-10 % lite beroende på use-case, dock till kostnaden av >50 % högre effekt...).

Håller på att amatörklocka min 5950x nu med Ryzen Master. Efter att endast kört auto oc så fick jag några ynka fps mer men förre drops.

Återkommer med resultat efter curve Optimizer om en stund.

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Skrivet av Rotten:

5600x, 5700x, 5800x, 5900x, 5950x de är same shit vad gäller de flesta spel. 5800x3d är det enda framtidssäkra valet.

7000 serien är det enda framsäkra valet, då kan man ju byta cpu senare till en 2025 årsmodell utan att byta allt annat

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur mycket är 15/30 FPS relativt sett?

Tittar man på TechPowerUp som testar väldigt många spel är det inte speciellt stor skillnad mellan 5800X och 5800X3D ens med ett 3080 i 720p. Det är minimal skillnad mellan 5800X och 5900X. 5800X3D är en vettig uppgradering om man bara bryr sig om spel och sitter på något tidigare än 5000-serien.

5800X3D är fortfarande långsammare (i genomsnitt, finns undantag) jämfört med AMDs 7000-serie och Intels 13000-serie.

Som redan nämnts varierar det hur mycket boost man får från en väldigt stor L3-cache. Som du redan märkt ger högre frekvens också en (liten) boost. Stor L3-cache hjälper i vissa fall, snabbare CPU-kärna hjälper i princip alla lägen där CPU är flaskhals.

Hur mycket boost man får från stor L3-cache beror vidare på fler faktorer. T.ex. ju snabbare RAM man har, ju mindre skillnad gör en större cache. Är rätt bra överensstämmande med saker som påverkas av snabbt RAM som påverkas av stor cache, d.v.s. är långt ifrån allt där det gör skillnad men just spel tenderar se en vinst (men varierar hur mycket skillnad det gör mellan titlar).

Många nämner att 5800X3D ger bättre lägsta FPS. Det är delvis sant. Givet tillräckligt snabb GPU, så man är nära 100 % CPU-begränsad så ger en stor cache i nästan alla lägen större effekt på genomsnittlig FPS jämfört med lägsta FPS. D.v.s tvärt emot vad som påstås.

Orsaken är att lägsta FPS orsakas väldigt ofta av att "något nytt" händer, d.v.s. CPU behöver processa information som inte tidigare används och den dras då från RAM och i det läget hjälper inte större cache. Lägsta FPS kommer ibland också av att väldigt mycket händer, i det läget kan större cache hjälpa men är minst lika vanligt att högre CPU-frekvens hjälper (beror på om beräkningskraft är en större flaskhals än hur snabbt data kommer fram till CPU)

Men om man ibland är CPU-begränsad och ibland GPU-begränsad är det normala att man oftare är GPU-begränsad i lägen med hög FPS. I det läget kommer inte genomsnittlig FPS öka speciellt mycket, den begränsas primärt av GPU, medan lägsta FPS ökar då den oftare är CPU-begränsad.

I det läget blir det i praktiken så att 5800X3D hjälper mer för lägsta FPS, men pratar man "framtidssäkrad" så blir det fel då framtidens GPUer kommer vara tillräckligt snabba för att man går mot att primärt vara CPU-begränsad.

Tack för svar! Mycket info att smälta.

I mitt fall med 1080p så är jag CPU-begränsad, det har jag kommit fram till genom att jag inte får nån ökning när jag klockar upp GPU. Däremot blir det skillnad när jag överklockar CPU.

Och i mitt fall så är en överklockad 5800x bättre än X3D, vilket beror på högre frekvens om jag fattat rätt?

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av old53:

Varför skratt? Har du läst hela tråden?

Kommer snart faktiska siffror på 3 olika processorer i samma rigg, X3D ligger sämst till hittills, därav överhypad.

Prove me wrong 😉

Din slutsats är byggd på smalast möjliga spelutval. Tror inte det är något att konkludera något som helst med egentligen.
Verkligt jämförelse får du inte utan att ha diagram med frametimes över tid.

Om dina 165fps dippar mycket, har du då bättre prestanda än en 5800x3d som är spikrak på 145 hela tiden?

Du har fallit offer för din egen psykologi, även om det är kul testa och jämföra grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

7000 serien är det enda framsäkra valet, då kan man ju byta cpu senare till en 2025 årsmodell utan att byta allt annat

Ibland undrar jag om ni försöker vara maximalt efterblivna.

Grabben har am4 idag och har just köpt en 5950x till ingen nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej, men 7700X är 2000kr billigare än 5950X. Vilket du kan köpa nytt moderkort för.
Skillnaden mellan 5800X och 5950X i spel är ju i princip noll, så mycket dummare uppgradering finns inte.

Du har helt rätt, blev nån enstaka fps i skillnad mot 5800x. Däremot blev det bra fart på Adobe Premiere så jag får vara nöjd med det. Då har jag gjort det jag kan med mitt AM4-system så nu kan jag börja använda datorn igen för jobb och spel.

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Ibland undrar jag om ni försöker vara maximalt efterblivna.

Grabben har am4 idag och har just köpt en 5950x till ingen nytta.

Gubben har köpt en 5950x till ingen nytta. Men det visste jag inte innan, och sen jag köpte de första grejerna 20 december har jag lärt mig väldigt mycket och har haft kul under tiden.

Det blev trots en väldig fart på Adobe Premier när jag videokodar. Sen startar Word och Excel väldigt snabbt också.

Men du behöver inte oroa dig för mig, jag har koll på vad jag gör och om det är värt summan, allt mäts trots allt inte i FPS, känslan av att lyckas är rätt grym också, och den får kosta en del...

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem

Slutsatsen är att 5950x ger marginellt bättre fps i FH5.

I RDR2 är det ingen skillnad, där sätter GPU begränsningen. Av nån anledning kan jag endast ha Afterburner igång för att få OSD i RDR2. Klockar jag upp GPU och minne så kör RDR2 slut på videominne. Först trodde jag det var curve optimizer så den stängde jag av. Skall prova att slå på den igen.

Det har kostat en del men Adobe Premier blev i alla fall blixtsnabb liksom mina andra kontorsprogram

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz