Datorn carashar/fryzer ihop
Jag har ett enligt mig mystiskt problem. Problemet uppstår endast när jag spelar vissa sorts spel.
Problemets symptom:
1. Alla 3st skärmar låser sig.
2. Det går fortfarande att höra ljud.
3. Ingen indata till datorn fungerar. Till exempel, dator, mus eller headset. (När man trycker CAPS LOCK börjar ej lampan för detta lysa). (ctr, alt, delete gör inget). Enda lösningen är att hålla in ON-OFF knappen. Vid uppstart efter crash klagar den oftast inte på något. Någon gång har den startat i "Fail-safe" läge.
Då problemet uppstår:
När jag spelar vissa titlar som, Apex legends, The Witcher eller Assassin's creed odyssey. När datorn fryser gör jag inget speciellt, alltså tabbar inte ur, pausar youtube eller liknande.
Spel som går bra att spela:
League of Legends, Counter Strike, Mw2, Mw3. (Fast Mw2 crashade när jag hostade games).
Det har inte alltid varit på detta vis. Det fanns en tid då tidigare nämnda spel gick bra att spela. Vad jag har annorlunda sedan det gick bra att spela dessa titlar: 3st skärmar (istället för 2st), Överklockad CPU (Håll i hästarna innan ni bestämmer er för att det är detta som är problemet).
Specs:
Operativsystem: Windows 10
Processor: Intel Core i5 6600k
Processorkylare: Någon större variant med fläktar på varsin sida
Moderkort: msi z170a m7
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz
Grafikkort: GeForce GTX 1070 strix 8GB
Hårddisk: En kingston 500gb ssd (med operativsystem på), En 2TB mekanisk hårddisk av märket seagate barracuda (med nämnda spel på).
Nätaggregat: Corsair CX650 M
Övrig kylning: 1x140mm och 2x120mm insug, 2x120mm på cpu kylare och 1x140mm utblås i lådan
Temperaturer: 50C processor och 75C GPU med full belastning.
Övrigt: CPU:n har varit överklockad i ca ett år till 4,5Ghz. (Problemet kvarstår om jag återgår till standard klockning, kan kanske ha förkortat livslängden avsevärt? Minns ej om dessa problem fanns innan jag hade överklockat men jag tror det).
Vad jag testat:
Byta ram
Byta GPU
Flyttat spel som krånglat till min SSD istället.
Sett till att jag har de senaste drivrutinerna (förutom det på moderkortet).
Mina teorier:
Enda komponenten som kan strula i mitt huvud är CPU:n?
Kan jag har tur och ni dator-gururar misstänker någon enkel mjukvarufix?