Permalänk

Larmapp

Hej
Ny här och vill höra med alla kloka människor.
Det kanske inte hör hemma här men gör ett försök.
Har sedan ett ca 10 år ett Visonic hemlarm PM10 som jag köpte av en elfirmor och installerade själv. Det innehöll även en ip modul så att jag kunde ha koll på det när jag ej var hemma via Visonic-Go appen och mitt hemmanätverk. Man kopplade upp sig mot Powermaster.se och det var en kostnadsfri tjänst. Poängen att jag skaffade mig det var att jag inte ville ha en dyr månadskostnad med en larmcentral som administrerade det.
Nu har tjänsten blivit en betaltjänst. Larmet funkar som vanligt och jag får ett sms när det händer något, men är mycket bökigare att sköta än med appen.
Nu till frågan: Är det någon som har samma problem och har löst det. Hur svårt kan det vara att sätta ihop något eget. Massor av prylar idag administreras ju via en app.
Jag är ingen snål djävel utan poängen med larmet var att slippa den dyra månadskostnaden.
Förslag?
M.v.h
Gunnar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurtanders:

Hej
Ny här och vill höra med alla kloka människor.
Det kanske inte hör hemma här men gör ett försök.
Har sedan ett ca 10 år ett Visonic hemlarm PM10 som jag köpte av en elfirmor och installerade själv. Det innehöll även en ip modul så att jag kunde ha koll på det när jag ej var hemma via Visonic-Go appen och mitt hemmanätverk. Man kopplade upp sig mot Powermaster.se och det var en kostnadsfri tjänst. Poängen att jag skaffade mig det var att jag inte ville ha en dyr månadskostnad med en larmcentral som administrerade det.
Nu har tjänsten blivit en betaltjänst. Larmet funkar som vanligt och jag får ett sms när det händer något, men är mycket bökigare att sköta än med appen.
Nu till frågan: Är det någon som har samma problem och har löst det. Hur svårt kan det vara att sätta ihop något eget. Massor av prylar idag administreras ju via en app.
Jag är ingen snål djävel utan poängen med larmet var att slippa den dyra månadskostnaden.
Förslag?
M.v.h
Gunnar

vera har ett plugin för visonic powermaster 10 där du ska kunna både styra och använda larmets senorer för att trigga scener, nu är det dock rätt många år sedan jag pulade med detta med vera och jag fick aldrig till det då jag körde powermaster 30 som det inte fanns stöd för. (valde då att bygga en egen lösning) sedan finns det plugin för homeassistant om du har en rpi eller nuc liggande.
https://community.home-assistant.io/t/visonic-powermax-and-po...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Tack
Får kolla på det men verkar lite för avancerat för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurtanders:

Tack
Får kolla på det men verkar lite för avancerat för mig.

du skulle ju kunna skrota larmet och sätt in ett par kameror i stället. (är lite uttråkad så det bir en längre text
Jag kan säga att sensorerna för larm används inte för larm hos mig. dom används för att om fönster och dörrar är stängda och trigga scener för lampor osv, sedan har dom flesta bara magnet sensorer på dörrarna och då främst för att få en fördröjningen vid av larmning.

Jag har jobbat under många som som platschef för ett större skydds bolag, det jag lärde mig där är att larm avskräcker inte i villa nämnvärt utan ger mer en falsk trygghet (brukar dock vara bra för äldre som kan vara oroliga), ryck tiden för vanliga vaktbolag är löjlig lång och inbrottet är över långt innan någon kommer fram, enda fördelen är att man får tex en ruta lagad om man är bortrest, Men i med du inte vill ha den tjänsten tappar larmet även den funktionen.

kameror avskräcker betydligt bättre särskilt moderna kameror där du kan tala med personerna genom kameran, du kan fortfarande få samma funktioner som vid larm och du kan ställa så kamerorna kör in linsen under skalet när du kommer hem och inaktiverar sig och aktiverar automatiskt när du åker igen. du kan köra dom helt lokalt eller via cloude eller köra tex en vpn så endast dom enheter du vill ska kunna nå kamerorna. kameror som jag själv kör är Imou som ägs av dahua, inne kör jag ranger 2 4mp och ute kör jag blandat mellan dahua och imou. imou kan spara till minneskort, till cloud tjänst och till nas/nvr du kan som sagt tala med personen och dom har inbyggda sirener. köper du dom direkt av dahua på aliexpress ligger dom runt 500kr (jag vet ingen annan kamera som ger så mycket prestanda för dom pengarna) du kan köra dom på timer
och närvaro med telefonen, detta styr du enkelt i appen i telefonen. dom har till och med autotracking så dom följer personen, du kan ställa dom på en bänk,montera dom på vägg eller i tak. (dom är små, typ 10cm höga 6-7cm breda och drivs av usb, dom har både wifi och trådat)

vill du göra mer avancerade saker som att endast larma när någon kommer som inte ska vara där, går det utmärkt att göra med tex en dahua ai nvr, du kan både lägga in fordon och foton på dom som ska ha tillgång, du kan till och med lägga in så du blir meddelad när posten kommer. Detta låter avancerat men det är väldigt lätt, det största problemet brukar vara att välja rätt kamera och lins för kamerorna som ska vara ute. (löser man dock med ett måttband)
tycker man en ai nvr är för dyr finns det massa andra lösningar tex bluiris för Windows är poppis. (nvr är dock väldigt smidigt)

som exempel på hur det fungerar när jag eller någon i familjen kommer hem, då tänds lampor upp och dörren låser upp sig automatiskt, kamerorna inne kör ner linsen och stänger ner sig.
det görs då dels genom att den känner av telefonen men också att ansikte stämmer med telefonen som kommer hem.
kameran som är vid tomt gräns tänder ute belysningen om den känner igen reggskyltar,färgen och märke på bilen.

OM du ska sätta kameror ute, skulle jag råda dig att titta på kameror som ger färg 24/7 för att dels slippa småkryp som älskar ir men också för bilden blir väldigt mycket bättre och det är lättare att känna igen mål.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Hej
Det kanske kan vara något.
Precis som du skriver sa Polisen för många år sedan när vi hade haft inbrott. Larmet ger inget. De tar sig Max 5 min. och då har de kollat hela huset och stuckit.
Jag tar till mig dina idéer och kollar vidare.
Tack
/Gunnar

Permalänk
Medlem

Jag tänker att larm med utomhus-siren väcker grannarnas uppmärksamhet. Så att de kan ingripa

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag tänker att larm med utomhus-siren väcker grannarnas uppmärksamhet. Så att de kan ingripa

det är inte 1970 längre dvs det
händer inte, eller jo det har hänt fast då är det vanligare att personerna som skulle "ingripa" själva råkat illa ut.
finns en anledningen till att folk säger dom inte sett eller hört något om dom så stått 1 meter ifrån.

Det är prylar, dom ersätts av försäkringsbolaget, sätt kameror så tar man dom i efterhand utan att kalle banan ska få en slipad mejsel i sig för han ska leka hjälte.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurtanders:

Hej
Ny här och vill höra med alla kloka människor.
Det kanske inte hör hemma här men gör ett försök.
Har sedan ett ca 10 år ett Visonic hemlarm PM10 som jag köpte av en elfirmor och installerade själv. Det innehöll även en ip modul så att jag kunde ha koll på det när jag ej var hemma via Visonic-Go appen och mitt hemmanätverk. Man kopplade upp sig mot Powermaster.se och det var en kostnadsfri tjänst. Poängen att jag skaffade mig det var att jag inte ville ha en dyr månadskostnad med en larmcentral som administrerade det.
Nu har tjänsten blivit en betaltjänst. Larmet funkar som vanligt och jag får ett sms när det händer något, men är mycket bökigare att sköta än med appen.
Nu till frågan: Är det någon som har samma problem och har löst det. Hur svårt kan det vara att sätta ihop något eget. Massor av prylar idag administreras ju via en app.
Jag är ingen snål djävel utan poängen med larmet var att slippa den dyra månadskostnaden.
Förslag?
M.v.h
Gunnar

Hej!
Jag använder Visonic-Go och installatörs-appen AlarmInstall till en PM10 f/w:I18.415. Ingen av dem kostar något och jag tycker att båda funkar bra.
Hälsningar
Anders

Visa signatur

Jag har haft fel förr...

Permalänk
Skrivet av nergyn:

Hej!
Jag använder Visonic-Go och installatörs-appen AlarmInstall till en PM10 f/w:I18.415. Ingen av dem kostar något och jag tycker att båda funkar bra.
Hälsningar
Anders

Det ska testas.
Vad betyder det du skrivit efter PM10

Permalänk

VisonicGo

Skrivet av nergyn:

Hej!
Jag använder Visonic-Go och installatörs-appen AlarmInstall till en PM10 f/w:I18.415. Ingen av dem kostar något och jag tycker att båda funkar bra.
Hälsningar
Anders

Vad betyder det du skrivit efter PM10. AlarmInstall är det ytterligare en app. Är dålig på det här som du förstår. Körde tidigare med VisonicGo och server adress powermaster.se, men man måste väl läggas upp som användare på någon server. Kan du förklara lite bättre så att jag förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurtanders:

Vad betyder det du skrivit efter PM10. AlarmInstall är det ytterligare en app. Är dålig på det här som du förstår. Körde tidigare med VisonicGo och server adress powermaster.se, men man måste väl läggas upp som användare på någon server. Kan du förklara lite bättre så att jag förstår.

Ska försöka
f/w:I18.415 betyder FirmWare version 18.415, kanske onödig info men kan vara bra att veta ifall det skulle skilja sig mellan versionerna

Ja, AlarmInstall är ytterligare en app
Från apparna VisonicGo och AlarmInstall ansluter jag mot visonic.tycomonitor.com och i centralenheten PowerMaster 10 har jag angett 052.058.105.181 i fältet IP RCVR 1.

Visa signatur

Jag har haft fel förr...

Permalänk
Medlem

Ärvt detta system och har enbart 2G modul. Kan larmet ringa upp med IP modulen eller man måste skaffa 4G modulen? Tycker den är dyr för 2000kr.

Permalänk
Medlem

Det finns även tredjeparts-integration av detta larmsystem i Home Assistant med möjlighet att använda alla sensorer till automatik för att exempelvis plinga till i Home Assistant appen i telefonen, eller skicka mejl eller SMS via extern SMS-gateway-tjänst eller vad du nu kan önska, eller för att tända upp belysning utifrån rörelse, skicka bilder från en kamera vid rörelse eller för att köra igång en eller flera sirener.

https://github.com/davesmeghead/visonic/wiki

För min egen del har jag gjort så pass mycket automation i mitt hem, att det i princip ser ut som att det alltid är någon hemma, även när det inte är det.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se