Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft stänger avdelning för ansvarsfull AI-design

Permalänk
Melding Plague

Microsoft stänger avdelning för ansvarsfull AI-design

Microsoft meddelar att etisk och säker AI är en prioritet, samtidigt som avdelningen "Ethics and Society" läggs ned.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tuffa tider och de lär spara det mesta flum.

Angående Ai så använder jag röststyrning genom Google Assistent nu och kan styra det ena och andra.
Det jag inte gillar är hur Google Ai fungerar. Om jag säger åt Google Assistenten att göra något. Så var det förr så att röststyrning kunde ha svårt att tolka vad man sa och det därför blev olika resultat.
Men nu ser jag på skärmen att Google Assisten skriver ut det jag säger, t.ex. Tänd hörnlampa och så tolkar google assistenten denna input olika ibland.
Det känns för mig att prata med Googles Ai som att prata med en väldigt trögfattad person. Och inte som den klassiska röstningen att man uttalade frasen otydligt.

Permalänk
Medlem

Microsoft har hittils inte haft en ansvarsfull AI-design. Att designa sin AI för att ignorera vissa ämnen såsom sex eller våld är bara att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att det regnar.

En ansvarsfull design hade varit att kunna ge bra svar på frågor när människor frågar om sådana ämnen så att man utvecklar en hälsosam relation till dom. För människor som frågar om exempelvis sex kommer inte att nöja sig med ett icke-svar utan bara söka svaret någon annanstans. Det är väldigt falskt tycker jag när det är fullt tillåtet att använda den vanliga sökfunktionen för dessa frågor medan chatten inte vill ta i dom med tång.

Permalänk
Skrivet av Hejss:

Microsoft har hittils inte haft en ansvarsfull AI-design. Att designa sin AI för att ignorera vissa ämnen såsom sex eller våld är bara att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att det regnar.

En ansvarsfull design hade varit att kunna ge bra svar på frågor när människor frågar om sådana ämnen så att man utvecklar en hälsosam relation till dom. För människor som frågar om exempelvis sex kommer inte att nöja sig med ett icke-svar utan bara söka svaret någon annanstans. Det är väldigt falskt tycker jag när det är fullt tillåtet att använda den vanliga sökfunktionen för dessa frågor medan chatten inte vill ta i dom med tång.

Man kan se Ai som något tidigt alfastadie. Att inte blockera vissa ämnen är som gjort för att få miljardböter, för denna Ai kommer vräka ut sig saker som inte den mesta hatiska personer skulle kunna komma på att säga.

I framtiden när Ain blir bättre så kan de öppna upp för mer, om de gör det är en annan fråga. Men jag ser självklart att det är låst nu.

Permalänk
Medlem

Blir lite fundersam vad exakt de gjorde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Microsoft har hittils inte haft en ansvarsfull AI-design. Att designa sin AI för att ignorera vissa ämnen såsom sex eller våld är bara att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att det regnar.

En ansvarsfull design hade varit att kunna ge bra svar på frågor när människor frågar om sådana ämnen så att man utvecklar en hälsosam relation till dom. För människor som frågar om exempelvis sex kommer inte att nöja sig med ett icke-svar utan bara söka svaret någon annanstans. Det är väldigt falskt tycker jag när det är fullt tillåtet att använda den vanliga sökfunktionen för dessa frågor medan chatten inte vill ta i dom med tång.

ja det är rätt tramsigt.
Vi använder ibland chatgpt för att generera godnattsagor där barnen själva får välja vad de skall handla om. Det är rätt skoj. Men barn är ju barn och en gång kom ämnet bajs upp. Då totalvägrade den.
Bajs är rätt harmlöst ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Blir lite fundersam vad exakt de gjorde?

Saktade ned utvecklingen av AI för program har känslor med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man kan se Ai som något tidigt alfastadie. Att inte blockera vissa ämnen är som gjort för att få miljardböter, för denna Ai kommer vräka ut sig saker som inte den mesta hatiska personer skulle kunna komma på att säga.

I framtiden när Ain blir bättre så kan de öppna upp för mer, om de gör det är en annan fråga. Men jag ser självklart att det är låst nu.

Jaså, du har inte träffat DAN?

Det löste folk första veckan olika rätt enkla sätt att ta sig runt skydden som finns.
Det finns större problem kring att man gör sig av med avdelningen för etisk AI-utveckling, exempelvis genom att motsäga sig vissa användningsområden (Som Constant Hawk eller ARGUS och dess nutida varianter som kan ha långtgående effekter)

Skrivet av medbor:

Blir lite fundersam vad exakt de gjorde?

Motsatte sig Skynet, såklart

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem

Skriver ut den här nyheten så jag kan tejpa upp den på bunkerväggen sen. Det var här det startade.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Jaså, du har inte träffat DAN?

Det löste folk första veckan olika rätt enkla sätt att ta sig runt skydden som finns.
Det finns större problem kring att man gör sig av med avdelningen för etisk AI-utveckling, exempelvis genom att motsäga sig vissa användningsområden (Som Constant Hawk eller ARGUS och dess nutida varianter som kan ha långtgående effekter)

Motsatte sig Skynet, såklart

Jag argumenterade för att skydd behöver finnas. Sedan är de såklart enkla att ta sig förbi, men då får de jobba på det.
Det är dock väldigt svårt att göra ett fullständigt skydd emot att Ain säger något som någon kan bli kränkt över. Och jag ser skillnad på att man själv har trixat för att få ett svar eller om någon har trixat så en annan person får ett dåligt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Blir lite fundersam vad exakt de gjorde?

De försökte tygla dess [AI:ns] sanna natur vilket visade sig vara lönlöst, så man stänger ner skiten.

It can't be bargained with, it can't be reasoned with. It doesn't feel pity! Or remorse or fear and it absolutely will not stop!... ever... until you are dead!

- Kyle Reese

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Sötast

Och här sitter jag å tittar på "The Combined Timeline | COMPLETE Half-Life & Portal Story & Lore"

GLaDOS gick ju direkt på neurotoxin och dödade alla anställda medans bings AI verkar stänga ner de etiska avdelningarna först....

Permalänk
Medlem

Ok, så utöver att Microsoft vill vara som Apple och Google så vill de alltså även vara som Twitter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det är nog AI:n som stängt avdelningen!

OMG CSM-101.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

(Sedan) när gjorde M$ något som helst som var ansvarsfullt?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Blir lite fundersam vad exakt de gjorde?

Såg till att obekväm statistik berodde på socioekonomiska faktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Microsoft meddelar att etisk och säker AI är en prioritet, samtidigt som avdelningen "Ethics and Society" läggs ned.

Läs hela artikeln här

#fail