Allt från Computex 2023

SFTP-klient som fixar ed25519 SSH - till OSX

Permalänk
Medlem

SFTP-klient som fixar ed25519 SSH - till OSX

Hej, som trådnamnet vittnar om är jag på jakt efter bästa möjliga lösningen för jobba mot en SFTP-server med SSH ed25519 kryptering. Jag har inte kört FTP på kanske tio år och aldrig med SSH ed25519 nycklar. Någon som har erfarenhet och kan rekommendera något? Jag har givetvis googlat men innan jag väljer första bästa så vore jag djupt tacksam om någon av er kunde komma med lite input och som kanske testat flera olika allternativ etc.

Jag skulle inte gråta efter en bra tutorial också.

Allt gott och tack på förhand!

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk

törs inte svara på om Filezilla stödjer just den men jag har alltid kört Filezilla för filöverföring mot mina lokala datorer när jag behöver flytta filer från en dator till en annan utan problem senaste säker 10 åren.

dock iom att jag inte släpper ut datan utanför lokalt nätverk eller är använt för kritisk data för den delen så har jag aldrig använt kryptering och bara kört okrypterat så kan inte svara på om det stödjer det eller inte.

men den stödjer iaf någon form av SFTP kryptering iaf.

kan va värt att slänga ett öga iaf är ju gratis och open source.
https://filezilla-project.org/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 3900X, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, MSI GTX 1070ti gaming oc@ 1979Mhz/8996Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Valfri ftp-klient för MacOS?

Cyberduck, Transmit, ForkLift, CrossFTP, Fetch, Commander One, FTP Rush, Viper FTP etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

törs inte svara på om Filezilla stödjer just den men jag har alltid kört Filezilla för filöverföring mot mina lokala datorer när jag behöver flytta filer från en dator till en annan utan problem senaste säker 10 åren.

dock iom att jag inte släpper ut datan utanför lokalt nätverk eller är använt för kritisk data för den delen så har jag aldrig använt kryptering och bara kört okrypterat så kan inte svara på om det stödjer det eller inte.

men den stödjer iaf någon form av SFTP kryptering iaf.

kan va värt att slänga ett öga iaf är ju gratis och open source.
https://filezilla-project.org/

https://youtu.be/NO92-qh9X00

Tusen tack, ja det var ett av de programen jag använt tidigare (använde WS_FTP på WIndows) men när jag kollat in det känns det rätt föråldrat nu mer så jag tänkte att det kanske finns något smidigare med autosync etc som påminner mer om säg Dropbox eller så.

Skrivet av Petterk:

Valfri ftp-klient för MacOS?

Cyberduck, Transmit, ForkLift, CrossFTP, Fetch, Commander One, FTP Rush, Viper FTP etc.

Hej och tack men är du säker på att de alla fixar SSH, det kanske alla program gör nu mer?
Och sedan var jag även nyfiken på om någon kunde rekommendera ett program framför andra etc.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Skrivet av Peus:

Tusen tack, ja det var ett av de programen jag använt tidigare (använde WS_FTP på WIndows) men när jag kollat in det känns det rätt föråldrat nu mer så jag tänkte att det kanske finns något smidigare med autosync etc som påminner mer om säg Dropbox eller så.

ja det har ett relativt gammalt GUI det kan jag hålla med om ser mer eller mindre lika dant ut som det gjort typ senaste 20 åren.

kolla in något av det längst ned på denna sidan

https://www.sftp.net/clients

ingen koll på hur de är aldrig använt dem men de längst ner ska ju få Sftp servern att typ dyka upp som en lagringsenhet/mapp

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 3900X, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, MSI GTX 1070ti gaming oc@ 1979Mhz/8996Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Peus:

Hej, som trådnamnet vittnar om är jag på jakt efter bästa möjliga lösningen för jobba mot en SFTP-server med SSH ed25519 kryptering. Jag har inte kört FTP på kanske tio år och aldrig med SSH ed25519 nycklar. Någon som har erfarenhet och kan rekommendera något? Jag har givetvis googlat men innan jag väljer första bästa så vore jag djupt tacksam om någon av er kunde komma med lite input och som kanske testat flera olika allternativ etc.

SFTP har inget med vanlig FTP att göra, det är ett helt eget protokoll.
Stöd för ed25519 finns i openssh sedan v6.5

Du skriver inte vad du jobbar i, men här är en instruktion för att lägga till ed25519-nyckel i xcode: https://gist.github.com/brennanMKE/8e09593ca4064deab59da80707...

Visa signatur

I have free will but I choose to oscillate

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja det har ett relativt gammalt GUI det kan jag hålla med om ser mer eller mindre lika dant ut som det gjort typ senaste 20 åren.

kolla in något av det längst ned på denna sidan

https://www.sftp.net/clients

ingen koll på hur de är aldrig använt dem men de längst ner ska ju få Sftp servern att typ dyka upp som en lagringsenhet/mapp

Eftersom sshfs verkar finnas där så torde det vara det absolut smidigaste alternativet. Sshfs är kung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peus:

Hej och tack men är du säker på att de alla fixar SSH, det kanske alla program gör nu mer?
Och sedan var jag även nyfiken på om någon kunde rekommendera ett program framför andra etc.

Alla fixar SFTP.

Cyberduck är kostnadsfri och bör fungera fint.

Permalänk
Skrivet av Peus:

Hur kommer du att jobba mot SFTP-servern?

Har du bara behov av en filhanterare/-överförare så har du många bra tips här i tråden.

(Två varningar:
- Filezilla är sedan många år illvilliga och gör det lätt att få med sig reklamprogram av misstag om man inte läser prompterna på nerladdningssidan och i installationsprogrammet noga. Det kan vara bättre att installera en annan klient. Transmit och Forklift har sedan många år väldigt bra rykte men båda kostar pengar.
- FUSE-baserade drivrutiner är bekväma på så sätt att de integrerar med Finder. Nackdelen är att de kan vara långsammare än önskat. Det är dock inte fel att testa och se om det uppfyller dina önskemål).

Om du istället är ute efter att automatisera saker, har du sftp- och scp-kommandon direkt i kommandoraden, vilka kan användas i script.

Slutligen: om du huvudsakligen kommer redigera textfiler på den andra datorn, har många textredigeringsprogram SFTP-stöd inbyggt. Jag gillar BBEdit, men många andra fungerar på liknande sätt.

(Petimäter-anmärkning: Numera heter systemet macOS och har under åren lyfts från version 10 (”X”) till 13. 🙂)

Permalänk
Medlem

och handlar det om filsynk och filflytt och man är villig att göra via terminal så är 'rsync' den stora arbetshästen och att kopiera mellan lokaldator och en ssh-fjärrdator kan göras med:

rsync -aP ~/sökväg/mapp/ testanvändare@192.168.20.23:~/backupdir/

och man byter bara plats på sökvägarna om datat skall tillbaka igen

de flesta rsync förstår det direkt men somliga kanske man får skriva

rsync -aP ~/sökväg/mapp/ -e ssh testanvändare@192.168.20.23:~/backupdir/

om inte annat så för tydligheten skull.

Normalt får man upp en fråga om password för kontot när man vill starta överföringen men har man lagt in open-SSH-nycklar korrekt så behövs ingen inlogging och detta kan därmed scriptas och köras automatiskt med en schemaläggare som cron mfl.

rsync är effektiv i avseende att inte kopiera över filer som redan finns på mottagarsidan, har samma modifieringstid och storlek på filen, med '-c' som flagga kan den också checka filerna mellan sändande och mottagande mapp, men då går det långsammare då alla filer skall läsas igenom från början till slut vare sig det skall överföras eller inte.

Den är också så pass smart (med rätt flaggor satta) att tex en stor databas fil med några få poster ändrade sedan förra synkningen så tankas inte hela den uppdaterade filen på nytt igen utan man har rullande checksummor som resp. process på host och remote-sidan och så skickas bara datat som avviker till den mottagande sidan och att det också går att göra det 'inplace' - dvs den mottagande filen modifieras på plats utan temporär-kopia skapas som annars är den vanliga sättet - vilket kan vara aktuellt om filerna är enormt stora och man kanske inte har plats för ytterligare en upplaga av dessa filer.