Permalänk
Medlem

Hjälp – ljudet har slutat att fungera

Ljudet har helt plötsligt slutat att fungera på datorn.

Har gogglat och använt felsökaren och får fram att Windows audio inte körs. Försöker starta denna men får felmeddelandet ”åtkomst nekad”. Jag verkar hamnat i en återvändsgränd och vet inte vad mer jag kan göra annat än att installera om Windows vilket jag helst inte vill göra. Någon som har en idé om vad man kan göra?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack. Skall titta på det men det verkar aningen krångligt.

Jag kör också Windows 11 och detta operativsystem står inte med i länken du skickade, funkar det ändå?

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag kör inte Windows 11 själv men hade liknande problem några gånger i Windows 10 på min HTPC där ljudet lade av ibland.

Testa kör en cmd i admin-läge och kör
net stop audiosrv
net start audiosrv

Det kanske blir samma resultat, eller inte är exakt likadant i Windows 11, men värt ett försök.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag kör inte Windows 11 själv men hade liknande problem några gånger i Windows 10 på min HTPC där ljudet lade av ibland.

Testa kör en cmd i admin-läge och kör
net stop audiosrv
net start audiosrv

Det kanske blir samma resultat, eller inte är exakt likadant i Windows 11, men värt ett försök.

Tack för tipset men det fungerade inte. Får att: "Systemfel 5 har uppstått" "åtkomst nekad". (Fast jag startade cmd som administratör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Tack. Skall titta på det men det verkar aningen krångligt.

Jag kör också Windows 11 och detta operativsystem står inte med i länken du skickade, funkar det ändå?

Ja, sfc /scannow (som det främst handlar om) fungerar i Windows 11 också. Kortare beskrivning där Windows 11 står med om det känns bättre.

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/anv%C3%A4nda-syst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ja, sfc /scannow (som det främst handlar om) fungerar i Windows 11 också. Kortare beskrivning där Windows 11 står med om det känns bättre.

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/anv%C3%A4nda-syst...

Körde kommandona och så stor det att "the restore operation completed successfully" och sen "Windows resourse protection did not find any integrity violations".

Ljud har jag fortfarande inte så det verkar inte ha hjälpt.

Permalänk
Medlem

Googlat på realtek audio och installerat nya drivrutiner? I värsta fall får du använda DDU det borde funka var säker bara på att du väljer specifikt ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Googlat på realtek audio och installerat nya drivrutiner? I värsta fall får du använda DDU det borde funka var säker bara på att du väljer specifikt ljud

Vad jag googlat mig till är det ett Windows-relaterat problem och inte drivrutiner. Men eftersom jag inte får det att funka kanske det är drivrutinsfel ändå.

Jag har hamnat i någon form av återvändsgränd, jag har ju fått flera tips i denna tråden men jag har ändå inget ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Vad jag googlat mig till är det ett Windows-relaterat problem och inte drivrutiner. Men eftersom jag inte får det att funka kanske det är drivrutinsfel ändå.

Jag har hamnat i någon form av återvändsgränd, jag har ju fått flera tips i denna tråden men jag har ändå inget ljud.

Hur ser det ut i enhetshanteraren?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Hur ser det ut i enhetshanteraren?

Ser ut såhär:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Ser ut såhär:

<Uppladdad bildlänk>

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Har du ett ljudkort så kan den behöva byta PCI-E plats. Så fick jag göra med mitt nya moderkort. Trodde först att ljudkortet höll på att dö men det verkar vara någon sorts bugg på bios-nivå istället.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Vad har du för moderkort?

Asus ROG STRIX B560-F GAMING WIFI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Asus ROG STRIX B560-F GAMING WIFI

Om du kör med moderkortets ljudkort så borde du ha ett "Realtek(R) Audio" i enhetshanteraren?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Om du kör med moderkortets ljudkort så borde du ha ett "Realtek(R) Audio" i enhetshanteraren?

Bra fråga. Har inget externt ljudkort så det kanske jag borde ha. Felsökaren i Windows verkar ju dock indikera att det är ett Windows-relaterat problem.

Skall jag försöka installera drivrutiner från Realtek och se vad som händer?

Permalänk
Medlem

Har du anslutit några kablar till ljuddelen när datorn har varit på ?, lätt att kortsluta och döda "ljudkoret"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Har du anslutit några kablar till ljuddelen när datorn har varit på ?, lätt att kortsluta och döda "ljudkoret"

Ljudet fungerade igår under dagen, och när jag satte på datorn på kvällen hade jag helt plötsligt inget ljud. Högtalarna har varit inkopplade de senaste två åren.

Enligt felsökaren i Windows verkar det vara ett Windowsrelaterat problem med en process (Windows audio) som inte körs. Jag har fått tips om att starta om processen men det funkar inte.

Gissar att jag får testa att installera om Windows vilket jag helst inte vill göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Bra fråga. Har inget externt ljudkort så det kanske jag borde ha. Felsökaren i Windows verkar ju dock indikera att det är ett Windows-relaterat problem.

Skall jag försöka installera drivrutiner från Realtek och se vad som händer?

Har du högerklickat på ditt datornamn högst uppe i enhetshanteraren & klickat på sök efter maskinvaruförändringar?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Installerade om Windows och nu har jag ljud igen. Får jag hoppas att problemet inte återkommer.

Tack till alla som kom med hjälpsamma tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Asus ROG STRIX B560-F GAMING WIFI

Asusdrivrutiner till ditt moderkort Välj windows-version i rullgardinsmenyn, skrolla ner till Realtek Audio och ladda ner den senaste versionen.

*edit* jäklar vad snabb du va med ominstallation. Skönt att det löste sig!

too late
Permalänk
Medlem
Skrivet av magzflip:

Asusdrivrutiner till ditt moderkort Välj windows-version i rullgardinsmenyn, skrolla ner till Realtek Audio och ladda ner den senaste versionen.

*edit* jäklar vad snabb du va med ominstallation. Skönt att det löste sig!

Ja glad att ljudet är tillbaka!