Förstörda partitioner C-disk

Permalänk

Förstörda partitioner C-disk

Plötsligt startar inte min stationära dator. Den hittar inte längre rätt media för att boota upp.
Meddelandet jag får är 'Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key'

När jag plockar ur min C-disk och kopplar den via usb-gränssnitt till min laptop, så vill min laptop formattera disken. Svarar jag 'Nej' så får jag nytt meddelande att 'The volume does not contain a recognized file system'.

Den hittar inte nån partition alls..
Vad tror ni ? Är det kört ? Finns det nåt program för att kunna göra disken läsbar igen, åtminstone rädda en del filer ?

Permalänk
Medlem

låter nästan som en SSD-haveri... dvs. ridå ned helt utan förvarning.

Börja med att göra diskimage av disken innan du gör något annat alls - då märker du också om du kan få ur någon data alls ur din C:disk, om inte så är det jobb för diskräddningsföretag - om det är snurrdisk kanske det 'bara' kostar 4000 - 10000:-, är det SSD/NVMe och det inte är känd standardfel som de kan hantera så kan priset bli astronomisk om de ens vill ta på sig uppdraget...

är numera gammal inlägg och i slutet även går igenom hur man hittar en NTFS-partition trots att MBR/GPT är förstörd och sedan montera denna - allt görs i linux.

Permalänk
Medlem

Välkommen till Sweclockers!

Ett alternativ skulle vara att BIOS har tappat bort disken av någon underlig anledning.

En möjlighet är att det går att ta ut informationen som rådata från disken i Linux och sedan med avsökningar se om man kan plocka ur information. Från Linux går det även med en hexeditor se vad som lagras i bootpartitioner och eventuellt återskapa filer.

Programmet Gparted kan även söka av och identifiera partitioner / partitionstabeller som hamnat på fel plats.
Det kan även vara så att $MFT och och dess kopia $MFTmirr är skadad, vilket är en känt problem med NTFS-partioner. Här kan programvara för att söker efter filer mot dess tekniska innehåll (filtyper som gif/jpeg/mp4 etc.) snarare än plats och filnamn. Bra sådan programvara klarar även av fragmenterade filer.

Bor du i Stockholm så kan jag hjälpa dig med ett hembesök annars kan man även ta det via någon form av videosamtal.

När man försöker rädda en hårddisk ska man alltid arbeta mot en avbild. Aldrig originalet. Helst har man två avbilder. En som man arbetar mot och en som man kan kopiera fram en ny arbetskopia av ifall något går snett. Man vill helst undvika att behöva göra om en ny avbild av disken. I värsta fall kanske det inte går mer än en gång.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon