Hjälp! Problem Med Tele2 Coax Fiber

Permalänk
Medlem

Hjälp! Problem Med Tele2 Coax Fiber

Hej!

Har ett problem jag inte förstår mig på och det är så att jag har bredband via Tele2 Coax fiber.

Wifi kopplar bort till och från helt utan anledning på min Hitachi Android TV. Testat 3st olika C2 routers från dem och problemet kvarstår, dem hävdar att det är fel på min utrustning.

Men Tvn fungerar perfekt hos andra som använder deras Coax fiber med likadan modell av router. Samma gäller min Pixel 7 Pro den fungerar på andra ställen också utan problem det är enbart hemma det strular. Dem testade att dela upp 2.4Ghz och 5Ghz för att se om det var så att den kopplade ifrån men det var samma där också.

Jag har återställt routern och telefonen samt tvn utan några resultat. Sedan är det dags för att klippa Coax fiber kabeln till fastigheten där jag bor den 1/6 på grund av att hyresvärden har installerat Lan fiber via IP Only. Jag ska då få behålla samma pris hos Tele2 men få liknande bredband som jag tror är 100/100, men dem kan inte göra ett infrastrukturbyte förens det är en vecka kvar tills dem ska klippa kabeln och Coax uttaget ej är i bruk längre. Och jag ska då få en annan router för Lan fiber men innan dess måste jag vänta.

Vad kan jag göra för att slippa dessa frånkopplingar utav mitt wifi? Lan kabel från routern fungerar ej heller under tiden som wifi bryter. Och ibland får man glömma nätverket och sedan skriva in koden igen då kanske det fungerar om jag har tur annars kan det gå cirka 1min till 1 dag innan det fungerar igen och detta är tröttsamt. Tele2 verkar inte kunna göra något åt det eftersom dem hävdar att det inte är något problem.

Permalänk
Medlem

Lite otydligt, du nämner TV, telefon och LAN-kabel. Har du problem med både telefon och TV, och eventuellt en dator, eller handlar allt om denna TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Lite otydligt, du nämner TV, telefon och LAN-kabel. Har du problem med både telefon och TV, och eventuellt en dator, eller handlar allt om denna TV?

Ja är lite otydlig det är så många saker som krånglar.

Tvn tappar kontakt med wifi och likaså telefon.

Testade vanlig internet kabel från c2 routern till tvn under tiden wifi kopplade ifrån funkade ej. När wifi funkar igen så funkar internet kabel.

Tjejen har iPhone och den funkar på wifi trots wifi på min telefon och tvn slutar funka när det väl kopplar ifrån.

Antingen går det ej att ansluta eller Ansluten inget internet eller autentiseringsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perra234:

Ja är lite otydlig det är så många saker som krånglar.

Tvn tappar kontakt med wifi och likaså telefon.

Testade vanlig internet kabel från c2 routern till tvn under tiden wifi kopplade ifrån funkade ej. När wifi funkar igen så funkar internet kabel.

Tjejen har iPhone och den funkar på wifi trots wifi på min telefon och tvn slutar funka när det väl kopplar ifrån.

Antingen går det ej att ansluta eller Ansluten inget internet eller autentiseringsproblem.

Ja, hade det bara varit TV:n hade jag sagt att problemet låg där, men ok, telefon krånglar också.

Med tappad anslutning, menar du att du inte längre är ansluten mot WiFi-nätverket längre, eller att internet bara slutat fungera? Om det senare, kan du fortfarande pinga andra enheter på nätverket?

Permalänk
Medlem

Ja, hade det bara varit TV:n hade jag sagt att problemet låg där, men ok, telefon krånglar också.

Med tappad anslutning, menar du att du inte längre är ansluten mot WiFi-nätverket längre, eller att internet bara slutat fungera? Om det senare, kan du fortfarande pinga andra enheter på nätverket?

Nej den kopplar från helt och jag kan ej kolla på youtube eller liknande streaming tjänst. Är inte så insatt i nätverk vad menar du med pinga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perra234:

Nej den kopplar från helt och jag kan ej kolla på youtube eller liknande streaming tjänst. Är inte så insatt i nätverk vad menar du med pinga?

Med ping kan du testa om andra enheter kan hittas på nätverket, men det hade mest varit intressant om internet slutat fungera medans du fortfarande var ansluten till WiFi.

Riktigt udda problem. Att 3 routrar krånglar bör peka på problem med TV, men även samma problem på telefon. Samtidigt fungerar telefonen på andra WiFi-nät, vilket bör peka på problem med din egen router.

Hur fungerar TV:n om du kopplar upp den på hotspot på telefonen?

Permalänk
Medlem

Med ping kan du testa om andra enheter kan hittas på nätverket, men det hade mest varit intressant om internet slutat fungera medans du fortfarande var ansluten till WiFi.

Riktigt udda problem. Att 3 routrar krånglar bör peka på problem med TV, men även samma problem på telefon. Samtidigt fungerar telefonen på andra WiFi-nät, vilket bör peka på problem med din egen router.

Hur fungerar TV:n om du kopplar upp den på hotspot på telefonen?

Hotspot fungerar! Tvn är testad med annan router eftersom det är tele2 också coax.

När felet inträffar så kan man hitta nätverket men det går ej att ansluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perra234:

Hotspot fungerar! Tvn är testad med annan router eftersom det är tele2 också coax.

När felet inträffar så kan man hitta nätverket men det går ej att ansluta.

Dem ska även klippa coax kabeln in till lägenheten 1/6 i och med att hyresvärden installerat fiber via global connect. Så kommer jag få en ny router för Lan fiber en vecka innan kabeln klipps. Men mitt internet krånglar fortfarande hemma. Har sagt detta till tele2 också men dem säger nej det är din tv och telefon som är trasiga men sa att det funkar på andra ställen då sa han nej det kan inte vara möjligt.

Testade med en Chromecast 4k nyaste modellen du kan ej hemma men på annat ställe fungera den. Apple tv har funkat utan problem det förstår jag inte heller.

Har testat med en gammal Netgear Coax router den funka allt utan problem med. Det är tele2s C2 router som strular just hos mig. Men inte enligt dem själva.

Tele2 säger olika saker också till exempel att man kunde säga upp i förtid om man inte kunde ha samma bredband på nya adressen men pratade med en annan nyss som säger tvärtom. Och att jag tvingas betala för bredbandet när jag flyttat.

Grejen är att jag ska flytta inom samma hyresvärd samma fiber är installerad i lägenheterna i min nuvarande kan ha tele2 fiber och den nya inte alls trots samma företag som installerat fibern.. och det är aktiverat så man ska kunna skaffa på båda ställena. Fattar ingenting. Och dem sa att man kan inte garantera att wifi ska fungera om man är betalande kund. Och jag har svårt att förstå eftersom jag har en autism diagnos.

Vet inte vad jag ska göra heller.