Övervakning med PoE och ONVIF

Permalänk
Medlem

Övervakning med PoE och ONVIF

Är ett sådan djungel att jag blir blind, har ni tips och råd på övervakningskameror med GEDIGEN POE och ONVIF?

Det ska driftas via Synology Surveillance Station med PoE+ switch från Axis.

Inga propertiära system... de flesta verkar bara ha skit WiFi kameror och jag upplever det är svårt att hitta PoE kameror som inte kostar lika mycket som ett 4080 grafikkort.

Hittar Reolink 820A, verkar vara lagom och bra för det jag söker men det är ju förbannemig slutsåld överallt...

har ni några bra tips?

Permalänk

Skall det vara för inomhusbruk eller utomhusbruk?

Sen så undrar jag vad syftet är med en kamera som drivs med POE men som skall anslutas med WI-FI. Verkar ju lite korkat.
Helt rätt val där iaf. "More Ethernet to the pepole"

https://www.kjell.com/se/produkter/sakerhet-overvakning/kamer...

https://www.webhallen.com/se/product/328202-TP-Link-Tapo-C310...

Du kan välja om du vill köra på WI-FI eller Ethernet verkar det som.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Skall det vara för inomhusbruk eller utomhusbruk?

Sen så undrar jag vad syftet är med en kamera som drivs med POE men som skall anslutas med WI-FI. Verkar ju lite korkat.
Helt rätt val där iaf. "More Ethernet to the pepole"

https://www.kjell.com/se/produkter/sakerhet-overvakning/kamer...

https://www.webhallen.com/se/product/328202-TP-Link-Tapo-C310...

Du kan välja om du vill köra på WI-FI eller Ethernet verkar det som.

PoE är definitionen av giga-chad!

Tack, bra tips där! Ska bara säkerställa att de kan köras enbart på PoE så är beställningar givna!
edit; de har ethernet jack men stöder inte PoE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Är ett sådan djungel att jag blir blind, har ni tips och råd på övervakningskameror med GEDIGEN POE och ONVIF?

Det ska driftas via Synology Surveillance Station med PoE+ switch från Axis.

Inga propertiära system... de flesta verkar bara ha skit WiFi kameror och jag upplever det är svårt att hitta PoE kameror som inte kostar lika mycket som ett 4080 grafikkort.

Hittar Reolink 820A, verkar vara lagom och bra för det jag söker men det är ju förbannemig slutsåld överallt...

har ni några bra tips?

dahua är sjukt trevliga och finns i alla prisklasser.
budget lösningen är deras budget system imou, imou går även dom köra mot nas,minnes kort dator.
jag själv blandar dessa (båda stödjer varandras appar och system helt)
billigast är att köpa direkt av dahua på aliexpress
dahua ai funktioner är väldigt funktionsrika, dvs du kan lägga in foton på vem som får ha tillgång så larmar den bara om okänd kommer eller tex talar om när ungarna kommer hem osv. det finns även integrerat till HA (homassistant) så du kan köra scener för att tända och låsa upp automatiskt osv

skulle även råda dig att mäta området du vill täcka, samt vad det ska vara för krav på kameran, dvs du kan köpa billiga 500kr för ställen där man inte behöver kunna se näshåren på 5-10m sedan finns det dom ställen som vid dörren,altenanen,garage osv där man vill med lätthet kunna se vem som kommer.

anledningen att du ska mäta det är för vilken lins du ska ha, dvs sitter en halvdan kamera 10meter bort vill du ha en lins med tex 6mm i stället för 3.6mm för att komma närmare. Men du förlorar då sikt i sidled.
köper du en bra kamera kan du ha 3.6mm lins och sedan zooma in.

andra saker att tänka på, väljer du ir kamera kommer du får rengöra kamerorna för småkryp älskar ir,
kör du 24/7 färgkameror slipper du det samt tycker jag man mycket lättare känner igen den som kommer med dessa.

kolla vad din nas klarar för data mängd, dvs köper du 8st 12mp kameror kommer den nog gå på knäna väldigt fort och bli obrukbar.

dahua stöds av din nas, tex amcrest är dahuas oem kameror.
det finns en sida på din nas hemsida där supportade kameror listas om du vill vara extra säker.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Är ett sådan djungel att jag blir blind, har ni tips och råd på övervakningskameror med GEDIGEN POE och ONVIF?

Det ska driftas via Synology Surveillance Station med PoE+ switch från Axis.

Inga propertiära system... de flesta verkar bara ha skit WiFi kameror och jag upplever det är svårt att hitta PoE kameror som inte kostar lika mycket som ett 4080 grafikkort.

Hittar Reolink 820A, verkar vara lagom och bra för det jag söker men det är ju förbannemig slutsåld överallt...

har ni några bra tips?

Jag har 2st. RLC-820A som jag är mycket nöjd med. Du kan beställa dom direkt från Reolink: https://reolink.com/flash-sale/
Har handlat både RLC-520A och RLC-820A där och det är ganska snabb frakt (skickas från Tyskland).
Har ingen erfarenhet av Synology men jag har kört Onvif till dom via Home Assistant och Onvif Device Manager.

Permalänk
Medlem

Jag har lite blandade erfarenheter av Reolink och Dahua. Jag har själv köpt begagnade Axis-kameror av varierande årgångar som jag kör med, och kvalitetsmässigt springer de åttor runt Reolinks, både konstruktionsmässigt och även mjukvarumässigt i mitt tycke. Men ja, även begagnade är de dyrare än Reolink...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag har lite blandade erfarenheter av Reolink och Dahua. Jag har själv köpt begagnade Axis-kameror av varierande årgångar som jag kör med, och kvalitetsmässigt springer de åttor runt Reolinks, både konstruktionsmässigt och även mjukvarumässigt i mitt tycke. Men ja, även begagnade är de dyrare än Reolink...

får man fråga vad som strulat med dahua för dig?
reolink gissar jag på gått sönder och ghosting (min kamera kille hade rycket på dom)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Nu tronar 520A och 820A hemma hos mig, då jag hellre lägger pengar på annat och inte har biffig Synology fick det blir Reolinksen. De verkar fungera överkomligt tillsammans med Surveillance Station. Tack för hjälpen och råden!

I framtiden får det bli Axis när man har 70k i lön...