Dräktighetstid för en Samsung Galaxy Tab

Permalänk
Medlem

Dräktighetstid för en Samsung Galaxy Tab

Jag har en Galaxy Tab A som har svullnat upp rejält det senaste året.
Hur lång tid kan man beräkna innan nedkomst?
Dessutom förstår jag inte hur den har kunnat bli gravid.
Är de hermafroditer?
Skämt åsido, så ställer jag mig lite tvekande till kvaliteten på Samsungs batterier.
Googlar man problemet så känns man inte direkt ensam om att uppleva detta.
Någon annan som lyckats på någon samsung pryl att svullna upp så här?

Permalänk
Medlem

Ser ut som att den sitter på väggen? Antar du haft den på laddning hela tiden också?
Tror det kan vara förklaringen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tips är att aktivera din ersättning så den bara laddar 85% av batteriet så håller den längre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AmbiJens:

Dessutom förstår jag inte hur den har kunnat bli gravid.
Är de hermafroditer?
Skämt åsido, så ställer jag mig lite tvekande till kvaliteten på Samsungs batterier.
Googlar man problemet så känns man inte direkt ensam om att uppleva detta.
Någon annan som lyckats på någon samsung pryl att svullna upp så här?

<Uppladdad bildlänk>

Händer med iphone/ipad också efter ett tag, eller snarare med alla batterier efter tillräckligt många laddcykler. Li-ion är små tickande bomber, eller kryddiga kuddar som vissa säger. Ska du sätta upp en batteridriven enhet på det där viset måste du ta ur batteriet eller åtminstone stänga av laddning, ev kan det kräva det att du rootar den eller löder lite.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmbiJens:

Jag vet att du skämtar men du bör montera ned den nu och lägga den i något eldfast genast.
https://www.youtube.com/watch?v=8nz5ijXcckI
Min favorit är 1:13

Batterier brinner explosivt och är svåra att släcka. När de svullnar upp räcker det att det finns en vass kant inne i plattan som punkar kudden och så har du en eldsvåda. Röken är dessutom giftig (i synnerhet för små barn och djur) så även om det bara blir en svedd vägg är det farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ser ut som att den sitter på väggen? Antar du haft den på laddning hela tiden också?
Tror det kan vara förklaringen.

Uttaget som laddaren är kopplad till är styrt så att enheten fått ström 12 timmar var 3:e dag.
Men det blir ju del laddcykler över tid det också.

Jag har aldrig lyckats få några andra enheter som jag ägt genom åren att svullna upp på det här sättet.
(Apple, Lenovo, Dell, HP, Tesla, o.s.v)
Tycker att jag misskött alla på liknande sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmbiJens:

Jag har aldrig lyckats få några andra enheter som jag ägt genom åren att svullna upp på det här sättet.

Hur bra eller dåligt man sköter batterierna kan så klart påverka en del, men i slutändan så handlar det mest om otur om batteriet sväller upp. Alla batterier är inte heller skapta lika, en del är mer motståndskraftiga än andra.

Också: /r/spicypillows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmbiJens:

Batteriet på min Dell XPS laptop svällde och petade upp touchpaden ur chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Batteriet på min Dell XPS laptop svällde och petade upp touchpaden ur chassit.

Bild hade varit kul!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Min Tab S5e köptes för snart 4 år sen och jag har inga sådana problem än så länge. Men ta ned den, öppna och se efter? Eller bara kolla med Samsung?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmbiJens:

Bild hade varit kul!

Har ingen bild på min egen men det är/var ett vanligt fel på deras laptops så det är lätt att hitta.

Här t ex:

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Eller bara kolla med Samsung?

Hur gör man det?
Har ganska dålig erfarenhet av stora företags customer relations.

Det finns ingen garanti eller liknande på produkten längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmbiJens:

Hur gör man det?

Du kan kolla här, Vad jag kan se så finns det en verkstad i GBG.
https://www.samsung.com/se/support/service-center/

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Min Wii U Gamepad hade svullnat ganska rejält efter sådär en 10 år i sin dockningsstation så det är sådant som händer, bara att byta batteriet och se glad ut

Det är väl just det som gör att det sväller att de alltid ligger i laddaren med 100% batteri, kan ju erkänna att mitt Wii U inte varit flitigt använt sen Switchen lanserades.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hörde från en som hade rätt mycket plattor uppsatta på olika platser på sin arbetsplats att i stort sett alla Samsung gjorde så här men inga Apple.

Men det är ju några år sedan..

Obs, jag är ingen Apple fanboy själv, men deras plattor verka onekligen vara rätt ok.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmbiJens:

Uttaget som laddaren är kopplad till är styrt så att enheten fått ström 12 timmar var 3:e dag.
Men det blir ju del laddcykler över tid det också.

Aha då borde det laddats rätt skonsamt.

@Karaff: Skulle tro det är slump. Kanske att alla plattor kom från samma batch som råkade ha sämre batterier.
Enda tablet jag sett i verkliga livet som svällt upp var en Ipad (användes för tidregistrering på ett litet kontor)
Har också en iphone 4S (?) som svällt upp, men den låg i en byrålåda, så var väl på grund av ålder.

Min bärbara jobbdator svällde för ~3 år sen (HP av någon enklare modell).

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Viking
Skrivet av Aphex:

Händer med iphone/ipad också efter ett tag, eller snarare med alla batterier efter tillräckligt många laddcykler. Li-ion är små tickande bomber, eller kryddiga kuddar som vissa säger. Ska du sätta upp en batteridriven enhet på det där viset måste du ta ur batteriet eller åtminstone stänga av laddning, ev kan det kräva det att du rootar den eller löder lite.

<Uppladdad bildlänk>

Är dock mycket vanligare bland vissa Samsung-enheter som vi såg för några månader sedan.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av AmbiJens:

Hur gör man det?

Enklast är att ringa Samsung eller besöka en av deras verkstäder i din kommun, om sådan finns.
Även om det är utanför garanti kan de säkert hjälpa till på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Aha då borde det laddats rätt skonsamt.

@Karaff: Skulle tro det är slump. Kanske att alla plattor kom från samma batch som råkade ha sämre batterier.
Enda tablet jag sett i verkliga livet som svällt upp var en Ipad (användes för tidregistrering på ett litet kontor)
Har också en iphone 4S (?) som svällt upp, men den låg i en byrålåda, så var väl på grund av ålder.

Min bärbara jobbdator svällde för ~3 år sen (HP av någon enklare modell).

I detta fallet var det lite för många för att tro att det var en slump..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

I detta fallet var det lite för många för att tro att det var en slump..

Ja, okej, och speciellt med tanke på youtube-videon som länkades så verkar Samsung ha ett större problem

Visa signatur

Det var High noon.