Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem

Wifi strul efter flytt

har flyttat och min stationära dator som är rätt ny hittar inte vårat Wifi men laptoppen gör det även mobilerna, har kunnat ansluta 2 gånger med min stationära men då med extrem dålig mottagning och efter några minuter så dog uppkopplingen, bör jag skaffa en wifi förstärkare eller kan det va något annat? får inte ihop det hela iom att den bärbara får upp signal i samma rum..

hoppas det finns någon där ute som har ett svar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det har knappt funkat innan flytt och efter flytt funkar det inte? Skillnaden är att inget är på samma ställe; Avstånd, väggar, annat trådlöst eller på 2.4/5Ghz osv.

Vad har du för prylar?

Permalänk
Medlem

innan flytten funkade allt som det ska sitter så långt bort från router som möjligt tyvärr, kan inte välja mellan 2.4/5Ghz.
tycker det ät konstigt iom att allt annat får kontakt med nätverket

har provat att starta om routern plus återställning

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätverkskort du kör med? USB-donglar brukar inte vara det bästa, speciellt inte om de sitter direkt i datorn baktill. Det du kan prova isf är att köra med en usb förlängare så du kan ha den mer synlig.
Laptops har bättre förutsättningar med antenner etc. Samt att den står inte på exakt samma ställa som din stationära. Metrar spelar roll i detta samanhang.

Det är just detta som är "problemet" med trådlöst. Det fungerar kanon ena stunden sen andra stunden fungerar det inte alls. Har du ett pci-e kort så kan du prova ställa datorn på ett annat ställe, kan räcka med 1 m hit eller dit, och testa igen. Eller så drar du en kabel så är det aldrig mer ett problem.

Visa signatur

.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nova1990:

innan flytten funkade allt som det ska sitter så långt bort från router som möjligt tyvärr, kan inte välja mellan 2.4/5Ghz.
tycker det ät konstigt iom att allt annat får kontakt med nätverket

har provat att starta om routern plus återställning

Som sagt, vad har du för utrustning? Som jag också skrev kan vad som påverka

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Vad är det för nätverkskort du kör med? USB-donglar brukar inte vara det bästa, speciellt inte om de sitter direkt i datorn baktill. Det du kan prova isf är att köra med en usb förlängare så du kan ha den mer synlig.
Laptops har bättre förutsättningar med antenner etc. Samt att den står inte på exakt samma ställa som din stationära. Metrar spelar roll i detta samanhang.

Det är just detta som är "problemet" med trådlöst. Det fungerar kanon ena stunden sen andra stunden fungerar det inte alls. Har du ett pci-e kort så kan du prova ställa datorn på ett annat ställe, kan räcka med 1 m hit eller dit, och testa igen. Eller så drar du en kabel så är det aldrig mer ett problem.

nätverkskortet heter Intel(R) Wi-fi 6 AX201 160mhz och nej kör inte med USB, nej även min laptop är i samma rum

Hur vet man om man har pci-e kort?

Permalänk
Medlem

Hur sitter antennerna på nätverkskortet i förhållande till hur du placerar laptopen? Det låter som att det är ett täckningsproblem. Kanske andra antenner som sitter mer optimalt löser problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hur sitter antennerna på nätverkskortet i förhållande till hur du placerar laptopen? Det låter som att det är ett täckningsproblem. Kanske andra antenner som sitter mer optimalt löser problemet

hur kollar man antennerna, antar att jag måste öppna upp datorn?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nova1990:

hur kollar man antennerna, antar att jag måste öppna upp datorn?

Du har en stationär dator så antennerna måste vara på utsidan lådan, eller är det möjligen så att du inte monterat dem ? I så fall borde det finnas antennkontakter på utsidan datorn, vanligast är det sma kontakter.
De flesta kort brukar ha 2 eller 3 antenner och monterar man inte antennerna så ser de ut nått likt detta, ett internt wifikort där antennerna inte är påsatta.

Ett wifikort med antenner på ser ut nått likt detta

Och är det ett bättre wifikort har det minst 3 antenner och de ansluts via en kabelstump så de kan placerass en liten bit från datorlådan

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ännu en faktor att räkna med är interferens från grannarnas WiFi.

För många närliggande WiFi gör att alla DFS-kanaler blir oanvändbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har en stationär dator så antennerna måste vara på utsidan lådan, eller är det möjligen så att du inte monterat dem ? I så fall borde det finnas antennkontakter på utsidan datorn, vanligast är det sma kontakter.
De flesta kort brukar ha 2 eller 3 antenner och monterar man inte antennerna så ser de ut nått likt detta, ett internt wifikort där antennerna inte är påsatta.
https://www.tradeinn.com/f/13817/138174484/gigabyte-wifi-natverkskort-gc-wb1733d-i.jpg

Ett wifikort med antenner på ser ut nått likt detta
https://www.elgiganten.se/image/dv_web_D180001002729457/301521/asus-pce-ax3000-pcie-wifi-adapter--pdp_zoom-3000--pdp_main-960.jpg

https://images.fyndiq.se/images/f_auto/t_600x600/prod/a088b89b6f5c44df/2bc6ccc3f2be/1200-mbps-tradlost-pci-e-wifi-kort-bluetooth-50-24-5g-ultralag-latens-kompatibilitet-med-windows-7-8-10-11

Och är det ett bättre wifikort har det minst 3 antenner och de ansluts via en kabelstump så de kan placerass en liten bit från datorlådan
https://images.anandtech.com/doci/10306/asus_802-11ac_card_678-1_678x452.jpg

aha kollade och jag insåg att jag inte har några antenner, det borde man ju ha, skulle du säga att det skulle bli stor skillnad med dem på?
antar att man kan köpa dom på komplett webbhallen men har ingen aning om vilken typ det ska va

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nova1990:

aha kollade och jag insåg att jag inte har några antenner, det borde man ju ha, skulle du säga att det skulle bli stor skillnad med dem på?
antar att man kan köpa dom på komplett webbhallen men har ingen aning om vilken typ det ska va

Antenn är den viktigaste delkomponenten för all radioteknik.
Vad är det för dator du har, du har ju bara skrivit om wfikkretsen och det brukar följa med antenner men är det en märkesdator eller hembygge och i så fall med vilka delar ?
Har du tomma sma kontakter på baksidan datorn eller inte och kan du posta bilder ?

Det är som sagt nästan alltid sma kontakt för anslutningen och desto större antennen desto bättre men det vore vbra att veta hur det ser ut och mer än bara vilken wifikrets som används.

Intel(R) Wi-fi 6 AX201 är "2x2" så det använder alltså 2 antenner
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/130293/i...
Eftersom det står i specen att det är M.2 interface så är det kanske monterat på moderkortet och inte ett pci-e kort ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kanaler

Esnils har rätt.
Kolla upp vilken kanal grannarna ligger på, så lägger du dig så långt som möjligt där ifrån. Många routers har en automatisk kanalväljare för att inte krocka med andra närverk.

Alt två är att dra en kabel till den stationära. Det är en jättebra idé ändå om du ska spela tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nova1990:

Så länge du inte har dem inbyggda och ser att du har två antennkontakter på datorn så kommer du se enorm skillnad med antenner.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke92:

Så länge du inte har dem inbyggda och ser att du har två antennkontakter på datorn så kommer du se enorm skillnad med antenner.

Har man inte externa antenner är de närmast värdelösa i vilket fall.

Ett moderkort med wifikretsar på brukar ha sma kontakter för antennanslutning på kontaktpanelen.

och de har ofta antenner med på reklambilderna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Löst problemet!!

Vet att när jag köpte datorn fick jag med en kartong med massa saker i som jag bara tyckte var massa reservdelar o annat plock, kollade runt lite o hittade en antenn där som är av den modellen som ovan skrev om så skruvade i den o vipps nu funkar internet dock med varierande täckning men ändå tillräckligt för o surfa o div. Om jag bara hade kommit på detta tidigare!

Tack för hjälpen alla som skrev!