Spara inspelade program på TV/digitalboxen till extern HDD/laptop?

Permalänk
Medlem

Spara inspelade program på TV/digitalboxen till extern HDD/laptop?

Jag vill börja med att vara väldigt tydlig att denna fråga handlar uteslutande om privat bruk.

Finns det något sätt att spara TV-program man spelat in på digitalboxen till extern lagring eller till laptop? Detta borde ju räknas in i samma kategori som när man spelade in TV-program på VHS förut och kunde spara i sin privata samling, men programmen som man spelar in på digitalboxen måste man ju ta bort allteftersom. Men jag vill kunna spara dem permanent nånstans innan jag måste radera dem från digitalboxens inbyggda hårddisk, utan att bryta mot DRM såklart.

Jag har TV via parabol och som digitalbox använder jag en Samsung GX-VI680SJ från Viasat med medföljande 1TB HDD.

Visa signatur

AI-BURKEN: MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB

Permalänk
Bildexpert 📺

Kruxet är just DRM. Orsaken till att det tillåts att spela in på HDD på det sättet är att det ska vara försvårat eller "omöjligt" att flytta innehållet utanför digitalboxen/TV:ns hårddisk. Allt från specialformatering av disken till kryptering av innehållet. Därför finns det heller normalt inga enkla knep för att hantera detta. Boxarnas/TV:ns digitalbox är en väg som är begränsad från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kruxet är just DRM. Orsaken till att det tillåts att spela in på HDD på det sättet är att det ska vara försvårat eller "omöjligt" att flytta innehållet utanför digitalboxen/TV:ns hårddisk. Allt från specialformatering av disken till kryptering av innehållet. Därför finns det heller normalt inga enkla knep för att hantera detta. Boxarnas/TV:ns digitalbox är en väg som är begränsad från början.

Jag läste nåt om att koppla in nåt slags capture card via HDMI till digitalboxen. Jag trodde sånt bara var till för att streama när man spelar? Eller kan man "fånga" TV-sändningen till ett USB-minne via ett sånt?

Visa signatur

AI-BURKEN: MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av favouredhawk:

Jag läste nåt om att koppla in nåt slags capture card via HDMI till digitalboxen. Jag trodde sånt bara var till för att streama när man spelar? Eller kan man "fånga" TV-sändningen till ett USB-minne via ett sånt?

Det går att manuellt spela in via olika HDMI-capture-lösningar även om kryptering och HDCP sätter stopp för de lösningar som följer licenser och riktlinjer. Vilket förpassas en till gråzons-lösningar. Det som fångas den här vägen brukar också kräva mer lagringsutrymme om man ska behålla kvaliteten.

Detta ska ju sedan vägas mot kostnaden för den typen av utrustningen, plus den tid och energi det tar att manuellt i realtid spela in på det sättet. Blir också en fråga om syftet och poängen med det hela. Mycket av syftet med dåtiden VHS-bibliotek var att hantera hur av hur tekniken fungerade då. Man hade en eller ett par sändningar av filmen+repris. Sedan var det stopp. Idag kan pengarna och tiden gå till annat, likt att köpa DVD- eller BD-utgåvan av den material man verkligen vill behålla. Alla är vi nog olika hur vi tänker där.

Oavsett: det finns inga enkla tillgängliga lösningar utan det blir att fördjupa sig i gråzonen.