Microsoft Store app inte aktiv - stort problem!

Permalänk
Medlem

Microsoft Store app inte aktiv - stort problem!

Windows 10. Allt uppdaterat.

Har problem som plötsligt har hänt och påverkar hur jag vill ha det.
Kan nån hjälpa, tack?

- Microsoft Store appen går inte att använda som den ska.

Appen har dött under W10 lista på appar. Lyser bara vit, går inte agera med alls eller högerklicka.
Jag kommer inte åt att installera appar alls från Microsoft Store.
Det medför att bl.a även Foto-appen, Paint 3D och Micorosoft Store appen är oresponsive + att Skärmklipparverktyget ballat ur också i sin normala funktion.

Gjorde wsreset.exe i CMD: "Det går inte att hitta filen ms-windows-store:PurgeCashes"

Jag har kört "alla rekommenderade" cmd på hjälpsidor som sfc /scannow (etc).
Och gjort omstart av File explorer.

"Hur tar man bort Microsoft Store?
Det går inte att avinstallera Microsoft Store-appen och om du avinstallerar den kan det leda till oavsiktliga konsekvenser. Det finns ingen lösning som stöds för att avinstallera eller installera om Microsoft Store."

Hur får jag tillbaka och kan få Microsoft Store aktiverad igen?
Finns några inställningar i Regedit för det?

Permalänk
Avstängd

Det finns inställningar. Mitt jobb blockerar butiken förutom några (väldigt få) appar som företaget godkänt, så jag använder en .reg-fil för att återställa det. Jag sitter inte på den just nu, men jag kan lägga upp filen ganska snart. Inte alls säker på att det löser ditt problem dock, inte det nedan heller, men det är saker värda att pröva i alla fall.

Annars finns det ju också inställningar för detta i gpedit så kör gpedit.msc och gå till Datorkonfiguration -> Administrativa mallar -> Windows-komponenter -> Store och kolla vad som är satt och ändra lite, med omstarter emellan.

Kan också vara en lokal säkerhetsprincip, kör secpol.msc och kolla Programkontrollprinciper. Är det inte aktiverat så aktivera inte, men är det igång kan det vara problemet.

Permalänk
Medlem

påvisade sfc /scannow problem? isåfall ska du köra
"Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth* och sen sfc igen. se om det hjälper.

en kommentar här föreslår att öppna xbox appen, så kommer den säga att en del paket saknar, och låta dig installera dessa, vilket inkluderar store.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

påvisade sfc /scannow problem? isåfall ska du köra
"Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth* och sen sfc igen. se om det hjälper.

en kommentar här föreslår att öppna xbox appen, så kommer den säga att en del paket saknar, och låta dig installera dessa, vilket inkluderar store.

Kört dism kommandon flera ggr nu. Hjälper inte.

Xbox appen testade jag också. Den var också vit i listan. Kunde göra en omstart och återställning av den via högerklick men det hjälpte inte, när jag klickar på appen så öppnar den men den Xboxgröna rutan bara flashar en halv sekund och stänger sen ner sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns inställningar. Mitt jobb blockerar butiken förutom några (väldigt få) appar som företaget godkänt, så jag använder en .reg-fil för att återställa det. Jag sitter inte på den just nu, men jag kan lägga upp filen ganska snart. Inte alls säker på att det löser ditt problem dock, inte det nedan heller, men det är saker värda att pröva i alla fall.

Annars finns det ju också inställningar för detta i gpedit så kör gpedit.msc och gå till Datorkonfiguration -> Administrativa mallar -> Windows-komponenter -> Store och kolla vad som är satt och ändra lite, med omstarter emellan.

Kan också vara en lokal säkerhetsprincip, kör secpol.msc och kolla Programkontrollprinciper. Är det inte aktiverat så aktivera inte, men är det igång kan det vara problemet.

När jag skriver in secpol.msc i Start kommer bara en lista i startmenyn upp med att jag kan välja att öppna secpol.msc i webläsaren eller välja secpol.msc run.
Väljer jag webläsaren öppnas bara förslag på hur man använder secpol.msc.
Väljer jag run så händer ingenting alls.

"To open Local Security Policy, on the Start screen, type secpol.msc, and then press ENTER.
Under Security Settings of the console tree, do one of the following:
Select Account Policies to edit the Password Policy or Account Lockout Policy.
Select Local Policies to edit an Audit Policy, a User Rights Assignment, or Security Options."

Ska testa gpedit.msc nu.

Permalänk
Medlem

Det här är samma som händer för mig.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows...

Det händer också med Mouse Over på Anteckningar när jag skriver något, direkt jag slutar skriva så stängs sidan ner och är aktiv i aktivitetsfältet så jag måste öppna skrivsidan där igen. Firefox beter sig segt och märkligt och plötsligt så kraschar flikar (aldrig hänt tidigare). Reparera FF hjälper inte. Testade starta om med adons o tillägg i felsäkert läge men ingen förändring mer än attt då vägrade FF att visa några flikar alls!
Rörigt? JA!
Börjar tro också att det har något med policy och registerändring att göra som omfattar det mesta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stressad:

När jag skriver in secpol.msc i Start kommer bara en lista i startmenyn upp med att jag kan välja att öppna secpol.msc i webläsaren eller välja secpol.msc run.
Väljer jag webläsaren öppnas bara förslag på hur man använder secpol.msc.
Väljer jag run så händer ingenting alls.

"To open Local Security Policy, on the Start screen, type secpol.msc, and then press ENTER.
Under Security Settings of the console tree, do one of the following:
Select Account Policies to edit the Password Policy or Account Lockout Policy.
Select Local Policies to edit an Audit Policy, a User Rights Assignment, or Security Options."

Ska testa gpedit.msc nu.

Om du kör secpol.msc, alltså Win+R och skriv in det i rutan följt av enter, så borde det funka, men det kan vara så att det inte finns på alla utgåvor av Windows.

I alla fall så är registernycklarna man behöver ändra följande (byt X:en mot din profil):

[HKEY_USERS\XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX\Software\Policies\Microsoft\WindowsStore] "RequirePrivateStoreOnly"=dword:00000000 "RemoveWindowsStore"=dword:00000000

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

I alla fall så är registernycklarna man behöver ändra följande (byt X:en mot din profil):

[HKEY_USERS\XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX\Software\Policies\Microsoft\WindowsStore] "RequirePrivateStoreOnly"=dword:00000000 "RemoveWindowsStore"=dword:00000000

Det finns ingen MicrosoftStore under Microsoft i registret.

"Policies - Microsoft - SystemCertificates"

Vid sök i registret så hittas endast två mysko strängar med Microsoft Window Store och dom är i Local settings Program files. Står inget mer än att dom finns där. Inga tal anges, ingen övrig info.
Så Microsoft Store finns inte i registret, går inte ladda hem nytt och går inte heller attt reparera.

Är det någon specifik KB som hör till det programmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stressad:

Hur får jag tillbaka och kan få Microsoft Store aktiverad igen?

Testat detta?
https://www.winhelponline.com/blog/restore-windows-store-wind...

Själv kör jag helt utan Windows Store och installerar ett fåtal appar mha App Installer istället:
https://store.rg-adguard.net/

Kör Windows 10 LTSC här där Windows Store aldrig ens är installerat. Även befriat från Cortana och Edge

Permalänk
Medlem

Du skriver att det hände bara så där.
Men är du säker på att du inte har gjort något konstigt överhuvudtaget?
Du har inte avinstallerat Microsoft Store någon gång?

Du kan testa att installera om Store med kommandot nedan i PowerShell. (Måste startas med adminrättigheter)
Starta därefter om datorn.

Get-AppXPackage *WindowsStore* -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}

Funkar inte det så kan du kolla om du har en återställningspunkt som gjorts nyligen. Förutsatt att du inte har några viktiga filer på din system drive så kanske det räcker med att gå tillbaka till en återställningspunkt.
Annars låter det som att du behöver göra en ominstallation.

EDIT:
walkir han visst före...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Tacksam för er tid att skriva och hitta förslag.
Får ingen rätsida på det. Läst att man ska inte avinstallera WindowsStore eftersom det kommer påverka flera andra appar och funktioner och kan ställa till det.
Ok men samtidigt rekommenderas att avinstallera appen när den inte fungerar - och den finns inte att ladda hem igen!

5. Open "AppData"

6. Open "Local"

7. Open "Packages"

8. Open "Microsoft.WindowsStore_8wekyb3d8bbwe"

9. Open "LocalCache"

10. Delete the entire folder, with contents, you see there.

C:\Users\Username\AppData\Local\Packages\Microsoft.WindowsStore_8wekyb3d8bbwe\LocalCache

Then delete the one folder in LocalCache.

Börjar därför ana att den felande Windows Store också är ansvarig för att program bara flashar, inte kan öppnas och bara stänger ner sig direkt :

Om jag gjort något som fick det att bli så här huxflux vet jag inte mer än att när versionen 114 kom av Firefox så började musen att autoscrolla och det gick inte använda flikar i Firefox. Så där har jag pillat på registret och ändrat /stängt av autoscrollning, och det fungerar.
Men samtidigt stänger program (Anteckningar och appar som öppnas via Windows Store) ner direkt efter dom har öppnats!

Har ingen systemåterställningspunkt tidigare än efter när detta hände (ca 1,5 vecka) sen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stressad:

Läst att man ska inte avinstallera WindowsStore eftersom det kommer påverka flera andra appar och funktioner och kan ställa till det.
Ok men samtidigt rekommenderas att avinstallera appen när den inte fungerar - och den finns inte att ladda hem igen!

Testa PowerShell fixen även om du inte har avinstallerat Store. Det kan vara någon uppdatering som förstört något.
Har man avsintallerat Store så kan man installera det igen med kommandot ovan. Men nej, det finns ej att ladda ned som en installer vilket är lite dumt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Testa PowerShell fixen även om du inte har avinstallerat Store. Det kan vara någon uppdatering som förstört något.
Har man avsintallerat Store så kan man installera det igen med kommandot ovan. Men nej, det finns ej att ladda ned som en installer vilket är lite dumt.

PowerShell (som admin) fixet kördes igenom på nån sekund och det dök upp mängder med tack-kommentarer, gick inte att läsa något om själva resultatet. Men efter omstart så var allt lika fel som före.

Microsoft Store appen är upplyst nu i appar men den går inte att öppna. Det dyker antingen upp en ruta om programmet som snabbt stänger ner sig själv. Eller så går den inte att öppna alls vid dubbelklick.

Något blockar program från att öppnas. Behörighet? Vad får rutor att flasha och stänga ner sig när programmet öppnas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stressad:

Något blockar program från att öppnas. Behörighet? Vad får rutor att flasha och stänga ner sig när programmet öppnas?

Ett lätt test brukar vara att skapa en ny användare i Windows. Strular det även där, så finns det fler sätt att felsöka på.

Själv "råkar" jag ibland stänga av ett par services för mycket som sedan gör att vissa appar kraschar direkt vid uppstart.

Vissa Debloater-script kan skapa liknande oreda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ett lätt test brukar vara att skapa en ny användare i Windows. Strular det även där, så finns det fler sätt att felsöka på.

Själv "råkar" jag ibland stänga av ett par services för mycket som sedan gör att vissa appar kraschar direkt vid uppstart.

Vissa Debloater-script kan skapa liknande oreda.

Fördröjd start! Där sa du nåt. Kan det vara en anledning till knas i och med att det är en enorm fördröjning på precis allt jag trycker på som ska öppnas och startas upp.

Vilken tjänst ansvarar för öppning av ett program, vad heter den vet du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stressad:

Vilken tjänst ansvarar för öppning av ett program, vad heter den vet du det?

Lättast är om du kan lista dina services genom följande från PowerShell:

Get-Service | Out-File “C:\logs\All_Services.txt”

Vet bara att om man stänger av fler services än nedan, så ber man om problem:
https://justpaste.it/7cku0

Permalänk
Medlem

Ger upp för tillfället, vill bara tacka er för tipsen ändå.
Känns som jag läst - och testat - varenda "how to" tråd på hela internet snart och läst att så många andra har samma problem, men ingen lösning presenteras från Microsoft support.

Kvar är -
- Microsoft Store öppnas i en stor ruta nu men rutan bara flashar och stänger sen ner sig nån halvsekund senare.
- Skärmklipparverktyget. Det man klippt ut autoscrollar sig till höger i rutan. Det går heller inte att spara det man klippt ut för "spara som" hamnar på en redan tidigare sparat dokument (!) och går inte att namnändra. Så i princip obrukbart.
- Alla program jag öppnar måste öppnas två tre gånger före dom öppnas, plus att dom autostänger ner sig alltsom oftast ändå.

Som sagt, tack ändå.