Asus ROG Ally, Asus svar på Steam Deck

Permalänk
Medlem

Asus ROG Ally, Asus svar på Steam Deck

Tänkte att vi drar igång en tråd för Asus nya portabla spelkonsol, Asus ROG Ally.

Fick min enhet idag och tänkte dela med mig av mina första intryck.

Pros:
Ergonomin. Den är betydligt nättare än vad jag hade förväntat mig.
Skärmen. 1080p 120hz uppdateringsfrekvens ger ett rappt och snyggt intryck
Råstyrka. Efter en stunds pillande drog jag igång Nier automata och Mama Mia, det såg otroligt bra ut på den lilla skärmen!
OS: Windows 11, man känner igen sig, det var lätt att installera Steam och Gamepass.

Cons:
Ofärdig produkt. Fick ett väldigt dåligt första intryck när jag startade konsolen, för det första så ville den inte starta, utan fick trycka flera gånger på startknappen innan den till slut gick igång. Windows installationen gick väl som det brukar med förfrågningar om diverse (för mig) helt onödiga program som Office365 och OneDrive. Efter installationen som tog nästan en timme så startar den om ett par gånger och om jag utrycker mig snällt är det som att Asus inte riktigt har hunnit polera färdigt på användarupplevelsen, jag hade mus och tangentbord inkopplat för att förenkla processen.

Oklart med uppdateringar. Det finns flera olika sätt för att uppdatera drivrutiner och det är oklart vilket program jag ska använda, det är dels i Armory Crate men också i ett annat program som heter MyAsus, Amd Radeon software och sen slutligen via windows update. Det festliga är att drivrutiner till grafiken finns på alla de ställena som jag precis beskrev...

W11. Personligen tycker jag att windows 11 är det bästa versionen av Windows som har släppts men det gäller tyvärr inte för handhelds, det är pilligt, plåttrigt och småttigt. När jag ökar skalningen är det vissa fönster där man inte ser allt innehåll vilket gör mig milt sagt upprörd, det är drivrutiner och diverse program som ligger och tuggar på som (jag inbillar mig?) äter batteri och potentiell prestanda.

Så rekommenderar jag produkten?

Nej, eller tycker du om att pilla och trixa för att få saker att fungera så ja då är den säkert väldigt rolig, jag har suttit med den i flera timmar utan att egentligen ha spelat något och jag tycker det är kanonkul men för priset så förväntar jag mig en mer fullständig plug and play-upplevelse.

Dela med er av era tankar och funderingar och frågor, vill ni jag ska testa något spel så kan ni skriva det så ska jag göra mitt bästa för att bidra med lite benchmarks!

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Vilken modell köpte du?
Hur känns batteritiden när man letar sig upp mot max frekvens?
Ljudbild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vilken modell köpte du?
Hur känns batteritiden när man letar sig upp mot max frekvens?
Ljudbild?

Köpte den från Inet och det är z1 extreme varianten.
Kör man på maxläget så ryker batteriet snabbt!!
Jag tycker att ljudet är bra! Tycker att det låter ganska snarlikt det från min iPad Pro 2021.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorcgsdf:

Köpte den från Inet och det är z1 extreme varianten.
Kör man på maxläget så ryker batteriet snabbt!!
Jag tycker att ljudet är bra! Tycker att det låter ganska snarlikt det från min iPad Pro 2021.

Tack för svar!

Hur ser det ut med fläktljud? Jag antar att det beror på hur mycket man pressar den

Permalänk

Fick också min igår. Har inte hunnit spela mycket ännu, blivit mest pill som jag iofs uppskattar. Känns just nu som en ofärdig och nischad nördprodukt med det svenska priset i åtanke, men jag är personligen nöjd och oerhört imponerad. Älskar hårdvaran, batteriet är den enda egentliga svagheten är intrycket so far.

Permalänk
Medlem

Borde finnas enkel montering för externa batterier för dessa, så man kan ha ett på laddning och ett att spela med

Går såklart med en vanlig powerbank, men lite otympligt och osmidigt att fästa och byta

Permalänk
Skrivet av medbor:

Borde finnas enkel montering för externa batterier för dessa, så man kan ha ett på laddning och ett att spela med

Går såklart med en vanlig powerbank, men lite otympligt och osmidigt att fästa och byta

Kan ju ha sladd i valfri längd till en powerbank. Och slipper slita på handlederna.

Permalänk

Hur har det sett ut med batteritiden om du skalar ner till 720p? Hur blir bildkvaliteten då?

Permalänk

Missa inte att testa Moonlight om ni har en gaming-PC!

Permalänk
Medlem

Finns på Elgiganten här på Dreamhack med TW ROG hörlurar för 9500 sek. Är riktigt jäkla sugen på den. Helt underbart på semestern och Diablo IV. Bara så svårt att rättfärdiga ett köp bara för att spela under semestern.
Kanske köpes idag, kanske inte..

Permalänk

Köpte en också och det var som sagt en hel del pillande i början. Det jag reagerade på var att den måste vara kopplad till ström under firmware, vilket iofs inte är orimligt. Men det var svårt att få tag på en 65W adapter för usb-c. En galaxy book hade det och jag lånade den men Ally vägrade acceptera det var en tillräcklig strömkälla.

Så jag har en svag misstanke om att det kan bli rätt segt med en powerbank om man inte är riktigt nogrann med valet av PB. Annars gillar jag den det lilla jag hunnit spela, Förbannelse över vuxenlivet!

Sitta på balkióngen med en GT i sommar och streama från datorn vi wifi kan nog bli en grej. Funkar med steam i alla fall.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Menar du att Windows inte är installerat redan på den? Eller tog det en timme bara att ställa in och uppdatera?

Är det bra stöd för äldre spel? Tänkte äldre spel borde kunna drivas lätt i 1080p 120hz med rätt låg watt. Typ spel från 2005-2013 borde kunna köras lätt. Om nu den har bra stöd för så gamla spel. Nya spel antar jag man får dra ner grafiken eller köra 30 eller iaf 60 fps snarare än 120.

Hur länge håller batteriet med låg watt på för enkla spel typ Stardew Valley eller sånt? Hört att med hög watt så kan det försvinna på
En timme vilket känns meningslöst att ens spela. 3 timmar känns minimum. Vill helst ha 5 timmar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Köpte på mig en för att testa fastän jag vart skeptisk.

Byggkvalitén är sådär. Känns billig och plastig även i jämförelse mot min Deck som också är plastig

Och själva uppstarten är som natt och dag. Deck är som en iPad eller Switch. Ally är bökig och krånglig, virtuella tangentbordet försvinner, sätter fingeravtryck men Windows skiter i det och kräver pin. Sen helt plötsligt funkar inte pin längre utan jag måste logga in med kontot och byta pin

Skärmen är riktigt bra! Deck skärmen är sunkig i jämförelse. Tyvärr har Asus gjort bort sig med senaste BIOS och sänkt prestandan på batteri med 15-20%

Decks problem är ju Proton, alla spel fungerar inte och vissa som har fungerat kan sluta fungera. Men Valve erbjuder ett OS gjort för bärbart, man kan mixtra med watt för att hitta en sweet spot för optimal prestanda per watt. Men! Om man ändå bara spelar hemma och kan tänka sig ha kabeln insatt så kör ju Ally över Deck, man får rätt bra prestanda och alla spel funkar även dom med anti-cheat

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Menar du att Windows inte är installerat redan på den? Eller tog det en timme bara att ställa in och uppdatera?

Det kom förinstallerat men det kändes som en ganska kladdig installation med Asus egna program och massa officegrejer på typ 20 olika språk. Är osäker på vilken tdp som kördes under installationen för det gick ju inte fort direkt. Sammanlagt med uppdateringar från alla olika källor så tog det långt över en timme.

Citat:

Är det bra stöd för äldre spel? Tänkte äldre spel borde kunna drivas lätt i 1080p 120hz med rätt låg watt. Typ spel från 2005-2013 borde kunna köras lätt. Om nu den har bra stöd för så gamla spel. Nya spel antar jag man får dra ner grafiken eller köra 30 eller iaf 60 fps snarare än 120.

Jag har inte provat att köra något äldre spel men det beror väl på hur pass tungdrivet det är, om du spelar typ Supreme Commander *eller doom 3 i 1080p på höga inställningar lär den nog få svettas lite. När det kommer till nya spel är det överlag low-medium på allt som gäller samt 720p + uppskalat till 1080p men det är också väldigt olika från spel till spel och vilken tdp du lägger dig på, och vilken fps du siktar på. Jag har svårt för att spela med lägre fps än 60 så jag prioriterar det framför allt. Det är också väldigt olika från spel till spel, jämför jag Hogwarts legacy med Nier Automata så upplever jag att Hogwarts legacy både ser bättre ut och har högre fps men det kan ju bero på att det stödjer senaste amd fsr.

Citat:

Hur länge håller batteriet med låg watt på för enkla spel typ Stardew Valley eller sånt? Hört att med hög watt så kan det försvinna på
En timme vilket känns meningslöst att ens spela. 3 timmar känns minimum. Vill helst ha 5 timmar.

Har installerat stardew valley men inte testat än

*Man måste nog vara lite sjuk i huvudet för att klara av att spela det på en 7 tum stor skärm...

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Har du funderat på att ha SteamOS på din?

Permalänk
Medlem
Skrivet av musa02:

Har du funderat på att ha SteamOS på din?

Njaej, alltså det vore väl kanske kul att prova och skulle det komma en build som är stabil att köra som daily driver men än så länge är jag nöjd med w11, Asus är dessutom rätt duktiga på att uppdatera drivrutiner och bios.

Installerade Playnite och la på ett Switchtema, börjar bli riktigt fäst vid det här lilla supergameboyet.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Har en LG OLED 42" som kontorsskärm där jag också lirar på min PS5. Varit sugen på en gaming laptop ett längre tag nu för att kunna lira lite strategispel, framför allt Total War Warhammer serien.

Har nu fått upp ögonen för Ally och tycker den ser väldigt trevlig ut, att behöva pilla, krångla och tweaka stör mig inte ett dugg men hur tror ni den klarar av att lira typ TW Warhammer 3 i 1440p om den är dockad? Tror 1080p tyvärr blir lite för suddigt på OLED men 1440p bör inte vara några problem.
Någon som kan testa till och med?

Tack för hjälp

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Har en LG OLED 42" som kontorsskärm där jag också lirar på min PS5. Varit sugen på en gaming laptop ett längre tag nu för att kunna lira lite strategispel, framför allt Total War Warhammer serien.

Har nu fått upp ögonen för Ally och tycker den ser väldigt trevlig ut, att behöva pilla, krångla och tweaka stör mig inte ett dugg men hur tror ni den klarar av att lira typ TW Warhammer 3 i 1440p om den är dockad? Tror 1080p tyvärr blir lite för suddigt på OLED men 1440p bör inte vara några problem.
Någon som kan testa till och med?

Tack för hjälp

Borde ju kunna köra FSR: FHD -> 4K

Permalänk
Medlem

Nån som lyckats få 53w turbomode i nån docka? Asus förstaparts med 1 usb2 + 1 hdmi för 900 sek är skandalöst.

Permalänk
Medlem

Har nu haft min Ally i snart en vecka, den tuggar igenom batteriet rätt fort när man spelar i Turboläget men får anses som ok med tanke på prestandan man faktiskt får ut, riktigt imponerande!

Det som jag har testat en del nu de senaste dagarna är att streama via min stationära dator med hjälp av Moonlight och det är verkligen något jag rekommenderar ifall man nu har en stationär dator, batteriet håller betydligt mycket längre då. Går ju även att köra det via internet om man nu vill det också. Är mycket enkelt att sätta igång om man har ett Nvidia kort.

Permalänk
Medlem

Min SD kort läsare fungerar inte. Hur har ni andra gjort som reklamerat? Åkt till Elgiganten eller ska man kontakta Asus själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Min SD kort läsare fungerar inte. Hur har ni andra gjort som reklamerat? Åkt till Elgiganten eller ska man kontakta Asus själv?

Det har varit ett stort antal rapporter där kort tar skada pga värmen. Oftast är det ÅF som ska hantera ärendet, men skadar nog inte att fråga båda

Permalänk
Medlem

Lämnade in min på Elgiganten för ett par veckor sedan och fick tillbaka den idag. Nytt moderkort i den och nu fungerar läsaren som den ska.
Tråkigt med alla dessa problem, får hoppas Asus har fått iordning på sin kvalitetsavdelning.

Permalänk
Medlem

För er som vill installera en fysiskt större nvme disk finns den här vinkeln att köpa för under en hundralapp på Ali-express. Installerade igår och den fungerar som den ska. Installationen var busenkel.

https://a.aliexpress.com/_mM3k6zK

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

För er som vill installera en fysiskt större nvme disk finns den här vinkeln att köpa för under en hundralapp på Ali-express. Installerade igår och den fungerar som den ska. Installationen var busenkel.

<Uppladdad bildlänk>

https://a.aliexpress.com/_mM3k6zK

Personligen skulle jag tänka lite extra där, men alla får göra som de vill såklart. Enheten har ju extrema värmeproblem redan och bränner SD-kort, så detta kanske kan leda till mer problem? Inte detaljkoll på hur detta sitter inuti chassit dock

Kul produkt dock!

Permalänk
Medlem

Jag har följt reddit för rådgivning om moddar och liknande för Allyn.
Så här ser det ut med en 2 TB disk installerad. Allt passar och sen får vi se hur det blir med temperaturerna.

Permalänk

Jag köpte en Z1 extreme precis och blev väldigt förvånad över ett extremt märkligt surr när jag startade den.

Det är absolut inte fläktarnas hummande ljud utan låter mer som coil whine mixat med borren hos tandläkaren och ljudet skär rätt genom mitt huvud och kommer ge migrän attack utan dess like.

Är det ett måndagsexemplar jag fick eller ska den låta såhär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlockBuilder:

Jag köpte en Z1 extreme precis och blev väldigt förvånad över ett extremt märkligt surr när jag startade den.

Det är absolut inte fläktarnas hummande ljud utan låter mer som coil whine mixat med borren hos tandläkaren och ljudet skär rätt genom mitt huvud och kommer ge migrän attack utan dess like.

Är det ett måndagsexemplar jag fick eller ska den låta såhär?

Så ska det inte låta såklart.

Permalänk
Medlem

Någon som har en rog ally och en stream deck? Jag har svårt att bestämma mig för vilken jag ska välja.

Jag gillar att stream decken känns mer ergonomisk och att den har touchplattor. Känns även som att valve inte överger sin enhet så snabbt, är tydligen en Rog Ally 2 på väg.
Rog Ally har ju istället sjukt bra prestanda men saknar ergonomi och touchplattor. Stora fördelen är ju även att du inte är begränsad som på en steam deck när det kommer till launchers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlockBuilder:

Jag köpte en Z1 extreme precis och blev väldigt förvånad över ett extremt märkligt surr när jag startade den.

Det är absolut inte fläktarnas hummande ljud utan låter mer som coil whine mixat med borren hos tandläkaren och ljudet skär rätt genom mitt huvud och kommer ge migrän attack utan dess like.

Är det ett måndagsexemplar jag fick eller ska den låta såhär?

Nu kanske det har löst sig för dig men upplevde samma problem. Dök upp efter ca 5 månader. Slutade med rma där bland annat skärm byttes. Nu är det endast fläktsurr som hörs.