Någon som testat U2 adapter kabel till M2 MVME?

Permalänk
Medlem

Någon som testat U2 adapter kabel till M2 MVME?

Hej!

Är det någon som provat en adapater för att koppla in en NVME u2 disk till en NVME m2 plats?
U.2 Till M.2-kabel

Fungerar de för alla diskar som har U2 anslutning? Anledningen till min fråga är att jag sett att vissa diskar står angivna för dessa kablar.

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Hej!

Är det någon som provat en adapater för att koppla in en NVME u2 disk till en NVME m2 plats?
U.2 Till M.2-kabel

Fungerar de för alla diskar som har U2 anslutning? Anledningen till min fråga är att jag sett att vissa diskar står angivna för dessa kablar.

Mvh
Anders

Har inte själv testat men tycker det verkar oväntat att det skulle vara något extra kompatibelt med just de specifika modellerna de nämner.

M.2 är PCIe x4 i en lustig kontakt
U.2 är PCIe x4 i en lustig kontakt

Så det är ju i grund och botten typ samma sak oavsett om man börjar i en vanlig PCIe-plats, en M.2-plats eller en U.2-kontakt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja, jag har testat en snarlik adapter från U.2 till en PCI-E x4 slot. Fungerade fint.

Eftersom U.2 och M.2 bara är olika fysiska kontakter för PCI-E när det gäller just SSD:er är adaptrarna passiva. Kompabiliteten bör med andra ord vara utmärkt. Det enda som skiljer är att ledningsbanorna blir lite längre.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Har inte själv testat men tycker det verkar oväntat att det skulle vara något extra kompatibelt med just de specifika modellerna de nämner.

M.2 är PCIe x4 i en lustig kontakt
U.2 är PCIe x4 i en lustig kontakt

Så det är ju i grund och botten typ samma sak oavsett om man börjar i en vanlig PCIe-plats, en M.2-plats eller en U.2-kontakt.

Det är min tanke också men jag tänkte att det är bäst att fråga då det omnämns specifika disk-modeller.

Mvh
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Det är min tanke också men jag tänkte att det är bäst att fråga då det omnämns specifika disk-modeller.

Mvh
Anders

Kan ju vara så att de är testade med kabeln och verifierade att de fungerar, vilket inte säger att andra skall göra det. Är nog lite dyrt att köpa in alla U.2 diskar för att kunna testa att alla fungerar.

Lite likt RAM rekommendationerna för moderkort eller Hårddiskar till NAS enheter, inte värt att testa alla, bara de vanligaste, och betyder ju inte att andra inte fungerar.