Kamera på robotdammsugare, säkerheten?

Permalänk
Medlem

Kamera på robotdammsugare, säkerheten?

Skulle vilja köpa en till robotdammsugare. Har idag en Ecovacs T9. Deras nya modeller har kamera. Känns dock lite olustigt med en IoT som kan kännas bristfällig i just säkerhet, även om jag satt alla IoT på ett egen Vlan.

Hur ser ni på detta? Använder ni robotdammsugare med inbyggd kamera?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har än så länge en med endast LIDAR och ingen kamera, men om man vill undvika kamera på så har t.ex. Roborocks nyare modeller ersatt det med IR-sensorer på deras premiummodeller (medan lägre modeller fortsatt endast har LIDAR).

Intressant nog så är det rätt många sökresultat på ämnet som klagar på att de tog bort kameran från tidigare modeller, att de uppskattade att ha möjligheten att använda det för manuell styrning eller som en form av mobil bevakningskamera och dylikt.
Svårt att få alla nöjda.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag har än så länge en med endast LIDAR och ingen kamera

...är det så mycket bättre att företaget har en perfekt mappad bild över din bostad?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

...är det så mycket bättre att företaget har en perfekt mappad bild över din bostad?

Vad ska de använda bilden till ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

...är det så mycket bättre att företaget har en perfekt mappad bild över din bostad?

Lite nyfiken här, kan helt klart förstå problemet med en kamera som potentiellt skickar bilder på hem och familj för alla att se - men vad är faran med planlösningen vid 1,2dm höjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Lite nyfiken här, kan helt klart förstå problemet med en kamera som potentiellt skickar bilder på hem och familj för alla att se - men vad är faran med planlösningen vid 1,2dm höjd?

Kamerorna är riktade upp också för att manövrera med hjälp av taket så de får oftast med hela rummen de kör i.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Min robotdammsugare har en kamera men inget jag bryr mig över.

Eller jo litegrann bryr jag mig. För den gillar verkligen fötter och varje gång man är i närheten medans den dammsuger så ska den jaga fötterna för att identifera vad fan det är för något.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kamerorna är riktade upp också för att manövrera med hjälp av taket så de får oftast med hela rummen de kör i.

Jo det vet jag, men här snackades det lidar vilket är strikt horisontellt.

Permalänk
Medlem

Vår kör i rum vi inte är i. Kameran riktad mot väggen när den laddar. (Roborock)

Skulle inte köpa en utan kamera igen med tanke på våra hundar och hur dåligt avoidance funkar på maskiner utan kamera.
Man har försökt lösa det på olika sätt, men inget sätt som inte är kamera är riktigt bra. (Kamera är inte heller 100% men betydligt bättre - källa - valfritt klipp av man som testar dammsugare på Youtube (varför är det nästan alltid män som testar robotdammsugare ??))

(Vi har också en Z10 Pro som skall lösa object recognition genom sin "laser" . Denna funktion är avstängd då han tycker mattkanter är ett hinder och kör stora svängar runt dom. Bra maskin i övrigt, men aldrig mer en utan kamera).

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Skulle vilja köpa en till robotdammsugare. Har idag en Ecovacs T9. Deras nya modeller har kamera. Känns dock lite olustigt med en IoT som kan kännas bristfällig i just säkerhet, även om jag satt alla IoT på ett egen Vlan.

Hur ser ni på detta? Använder ni robotdammsugare med inbyggd kamera?

ser inget direkta problem med det alls, vad är problemet om den har kamera?
o nej någon ser vad jag har inomhus...... fan varenda jäkel foto och video dokumenterar hela sitt liv på plattformar som verkligen använder information hur som helst, men det ser man inte som ett problem "för det är ju deras val,,,"
men jäklar om dammsugaren har en kamera där den hypotetiskt skulle kunna göra att en kines ser hur det ser ut inomhus.

fördelarna är att den kommer garanterat fastna mindre och inte köra in saker som kommer i vägen,
+ man kan vanligen köra dom som en drönare vilket är väldigt smidigt.
Ps: Kolla på dreamboot L10 ultra eller x10 ultra väldigt trevliga maskiner.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av reaperishere:

Vad ska de använda bilden till ?

De gjodre ritningar på bostaden (inte bara genom kameran) och identifierade prylar för att veta vad du ägde för att bättre kunna bedöma vad du kunde tänkas vara mottaglig för i reklamen och man kan ju även fundera på vad kriminella skulle kunna göra med informationen.
Det har även förekommit andra dumheter senast i vintras läckte det bilder på en kvinna på toaletten från en Roomba kamera och bilderna publicerades på Facebook.
Riskerna är antagligen rätt stora och dammsugarna har också kunnat genererat ganska stor datatrafik så de spionerar flitigt och strömmar nånstans,varför inte direkt till Twitch och inte bara till annonssäljarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ser inget direkta problem med det alls, vad är problemet om den har kamera?
o nej någon ser vad jag har inomhus...... fan varenda jäkel foto och video dokumenterar hela sitt liv på plattformar som verkligen använder information hur som helst, men det ser man inte som ett problem "för det är ju deras val,,,"
men jäklar om dammsugaren har en kamera där den hypotetiskt skulle kunna göra att en kines ser hur det ser ut inomhus.

fördelarna är att den kommer garanterat fastna mindre och inte köra in saker som kommer i vägen,
+ man kan vanligen köra dom som en drönare vilket är väldigt smidigt.
Ps: Kolla på dreamboot L10 ultra eller x10 ultra väldigt trevliga maskiner.

Nja, det finns stora nackdelar med om dammsugaren hackas och bilder eller videos som man inte själv väljer, kommer ut.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Ni som anser att kameran hjälper väldigt mycket i navigeringen, vad har ni haft för dammsugare tidigare? Våran T9 har jag inget att anmärka på i det avseendet.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa en robotdammsugare med kamera. Att det populäraste modellerna i dagsläget kommer från kinesiska företag (Dreame, Xiaomi, Ecovacs) bör man också ta i beaktade. Vi har en robotdammsugare från Neato som fortfarande fungera mycket bra, tyvärr gick de i konkurs i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Jag skulle inte köpa en robotdammsugare med kamera. Att det populäraste modellerna i dagsläget kommer från kinesiska företag (Dreame, Xiaomi, Ecovacs) bör man också ta i beaktade. Vi har en robotdammsugare från Neato som fortfarande fungera mycket bra, tyvärr gick de i konkurs i år.

Kan inte se att de gått i konkurs? https://neatorobotics.se/ Inte heller på en Googling https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Neato

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Nja, det finns stora nackdelar med om dammsugaren hackas och bilder eller videos som man inte själv väljer, kommer ut.

du har samma problem med telefoner,datorer,kameror,bilar osv, ska man oroa sig för integritet bör man inte använda en telefon, den kan man ju inte bara få bilder och filmer ur, den kan kartlägga allt du säger,skriver,köper var du är när du är där osv.

Skrivet av maweric:

Ni som anser att kameran hjälper väldigt mycket i navigeringen, vad har ni haft för dammsugare tidigare? Våran T9 har jag inget att anmärka på i det avseendet.

s5,t6,s7plus dessa är då utan kamera, jämför jag dom med de t8aivi,x1 omni,dreambot L10 ultra har dom inte en chans när det gäller att undvika saker som ligger på golvet, tex vår s7plus som vi fortfarande kör på övervåningen fastnar nästan var gång i något, den älskar att fastna i toapapper och sladdar som ligger på golven, kör vi vår dreambot L10 på övervåningen är det aldrig ett problem. vi kör 2st x1 omni samt t8aivi på klubben, innan vi hittade dessa var det två stora problem som jämt orsakade problem med alla vi testade, 1 lidar på tex roborock når bara enstaka meter vilket gör dom obrukbara i större lokaler utan möbler, samt modellerna utan kamera fastande alltid på hopprep,gummiband,remmar, samt pappers "bollar" det problemet finns inte med kamera dammsugnare (har hänt men väldigt ovanligt)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kan inte se att de gått i konkurs? https://neatorobotics.se/ Inte heller på en Googling https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Neato

Neato som varumärke kommer inte vara kvar https://feber.se/pryl/robotdammsugartillverkaren-neato-lagger... .

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De gjodre ritningar på bostaden (inte bara genom kameran) och identifierade prylar för att veta vad du ägde för att bättre kunna bedöma vad du kunde tänkas vara mottaglig för i reklamen och man kan ju även fundera på vad kriminella skulle kunna göra med informationen.
Det har även förekommit andra dumheter senast i vintras läckte det bilder på en kvinna på toaletten från en Roomba kamera och bilderna publicerades på Facebook.
Riskerna är antagligen rätt stora och dammsugarna har också kunnat genererat ganska stor datatrafik så de spionerar flitigt och strömmar nånstans,varför inte direkt till Twitch och inte bara till annonssäljarna.

Då är väl A-ritningar över hela byggnadens planlösning bättre? Allt från bygglov är ju offentliga handlingar.

Om vi pratar ”kriminella kan se din planlösning”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

du har samma problem med telefoner,datorer,kameror,bilar osv, ska man oroa sig för integritet bör man inte använda en telefon, den kan man ju inte bara få bilder och filmer ur, den kan kartlägga allt du säger,skriver,köper var du är när du är där osv.

s5,t6,s7plus dessa är då utan kamera, jämför jag dom med de t8aivi,x1 omni,dreambot L10 ultra har dom inte en chans när det gäller att undvika saker som ligger på golvet, tex vår s7plus som vi fortfarande kör på övervåningen fastnar nästan var gång i något, den älskar att fastna i toapapper och sladdar som ligger på golven, kör vi vår dreambot L10 på övervåningen är det aldrig ett problem. vi kör 2st x1 omni samt t8aivi på klubben, innan vi hittade dessa var det två stora problem som jämt orsakade problem med alla vi testade, 1 lidar på tex roborock når bara enstaka meter vilket gör dom obrukbara i större lokaler utan möbler, samt modellerna utan kamera fastande alltid på hopprep,gummiband,remmar, samt pappers "bollar" det problemet finns inte med kamera dammsugnare (har hänt men väldigt ovanligt)

Tycker det är stor skillnad mellan enheter som får ständiga säkerhetsuppdateringar jämfört med dammsugare som inte får det.

Jag lutar åt att köpa nya T20 omni som verkar ha liknande system som T9.

Sidofråga, hur tycker du X1 fungerar vid moppning?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Tycker det är stor skillnad mellan enheter som får ständiga säkerhetsuppdateringar jämfört med dammsugare som inte får det.

Jag lutar åt att köpa nya T20 omni som verkar ha liknande system som T9.

Sidofråga, hur tycker du X1 fungerar vid moppning?

Vi uppdaterar våra damsugare ett par gånger per år så nog uppdateras dom, hur ofta uppdaterar du din tv,dina surfplattor som kanske har ett par år på nacken, dina övriga saker med kamera,gps,mic osv?

X1 moppning är bra, men den lyfter inte mopparna så du tänker på det. Den klättrar inte bra med mopparna monterade. Igen kolla på drambot den moppar minst lika bra, kan lyfta mopparna och du har automatisk dosering av medel som du kan återfylla med tex gulsåpa.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Vi uppdaterar våra damsugare ett par gånger per år så nog uppdateras dom, hur ofta uppdaterar du din tv,dina surfplattor som kanske har ett par år på nacken, dina övriga saker med kamera,gps,mic osv?

X1 moppning är bra, men den lyfter inte mopparna så du tänker på det. Den klättrar inte bra med mopparna monterade. Igen kolla på drambot den moppar minst lika bra, kan lyfta mopparna och du har automatisk dosering av medel som du kan återfylla med tex gulsåpa.

Tycker Ecovacs inte skickar uppdateringar så ofta. Tror senaste uppdateringen var för något år sedan och då på våran 930. Tror aldrig T9:an fått någon uppdatering.

T20 lyfter sin mopp. Vill gärna samla alla enheter på samma app. Därför vill jag gärna fortsätta med Ecovacs.

Edit: gällande andra enheter så har jag endast några IoT som inte får uppdateringar. Men de är inte känsliga på det sättet och kopplat via annat nät. Surfplattor och liknande har jag endast sådana fabrikat och OS som ger uppdateringar över en lång period.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VitSnickersGlass:

Då är väl A-ritningar över hela byggnadens planlösning bättre? Allt från bygglov är ju offentliga handlingar.

Om vi pratar ”kriminella kan se din planlösning”.

De saknar bilder på vad som finns var i huset och är dessutom svårare att få tag på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Koppla inte upp dammsugaren till något nätverk. Om den måste "ringa-hem" för att klara av sin arbetsuppgift, köp en som inte behöver Internet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De saknar bilder på vad som finns var i huset och är dessutom svårare att få tag på.

Och berättar inte när du brukar vara hemma/borta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Tycker Ecovacs inte skickar uppdateringar så ofta. Tror senaste uppdateringen var för något år sedan och då på våran 930. Tror aldrig T9:an fått någon uppdatering.

T20 lyfter sin mopp. Vill gärna samla alla enheter på samma app. Därför vill jag gärna fortsätta med Ecovacs.

Edit: gällande andra enheter så har jag endast några IoT som inte får uppdateringar. Men de är inte känsliga på det sättet och kopplat via annat nät. Surfplattor och liknande har jag endast sådana fabrikat och OS som ger uppdateringar över en lång period.

Jag kan inte säga hur ofta det kommer för varje modell då vi har flera olika och oftast har dom på automatisk uppdatering, jag märker det oftast då jag startar appen och får meddelande om ny tjänster som installerats.
personligen förstår jag inte rädslan för kameror på dammsugare, men är man nojig men ändå vill ha funktionen så kör dom off-line.

a.ok jo det är ju smidigt när man kan ha alla i samma app.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Min robotdammsugare (s5) har ingen kamera och klarar av sin uppgift galant. Vi skulle inte kunna vara mer nöjda med den.

Skulle aldrig tillåta en fjärrstyrd enhet med kamera i mitt hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

du har samma problem med telefoner,datorer,kameror,bilar osv, ska man oroa sig för integritet bör man inte använda en telefon, den kan man ju inte bara få bilder och filmer ur, den kan kartlägga allt du säger,skriver,köper var du är när du är där osv.

Det visade ju sig nyss att anställda på Tesla hade tittat på filmer på folk som hade sex i bilarna. Så jo, jag skulle undvika en bil som filmar, såvida inte säljaren går med på något slags vite om bilderna skulle komma på avvägar.

För telefon och dator kör jag Apple som jag känner lite större tillit till eftersom de dels tjänar pengar på hårdvaran snarare än kunddata som t ex Google gör, och dels för att de profilerar sig genom att bry sig om personlig integritet. Jag tror det skulle drabba dem hårt ekonomiskt om det läckte ut bilder eller annan privat data från deras enheter, särskilt om det visar sig att de gör det för att tjäna några slantar extra eller skiter i användarna.

För dammsugare och andra internet-of-shit-saker är det ingen som bryr sig det minsta. Ett företag som skiter i säkerheten och råkar ut för hackare, eller helt enkelt bestämmer sig för att sluta drifta servrarna som krävs för att enheterna ska fungera, verkar inte drabbas nämnvärt av några negativa effekter, varken juridiska eller ekonomiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Jag skulle inte köpa en robotdammsugare med kamera. Att det populäraste modellerna i dagsläget kommer från kinesiska företag (Dreame, Xiaomi, Ecovacs) bör man också ta i beaktade. Vi har en robotdammsugare från Neato som fortfarande fungera mycket bra, tyvärr gick de i konkurs i år.

Är man orolig för vad företag etc gör med ens data så bör man nog skippa mobilen helt, samt facebook etc och allt vad online mjukvara gör.

Så länge man har en mobil koppling så är man spårad etc

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara två helt skilda saker folk oroar sig för.
Det ena är att "kriminella" skulle hacka sig in i dammsugen för att kartlägga ens hem, vanor, ägodelar o.s.v. Kan inte se att detta är en reell risk. Dammsugaren krypterar informationen den skickar och man har förhoppningsvis ett strakt lösenord till sitt WiFi. Den största svagheten är kanske appen i sig, om man har ett svagt lösenord, ingen 2FA, gammal Android-version o.s.v. Men jag kan inte se att en simpel inbrottstjuv skulle ta till sådana metoder istället för att helt enkelt bara kolla när man tänder/släcker lyset, hämtar posten o.s.v. (eller lägger ut på Facebook att man ska åka till Thailand i 3 veckor).

Det andra är kanske mer realistiskt, att tillverkaren säljer/ger bort information till andra företag, annonsörer eller kinesiska staten. Samtidigt kartläggs vi redan effektivare via våra surfvanor, appar o.s.v. så det finns inte så mycket mer man kan göra med en kamera. Däremot finns det väl en risk att kinesiska staten har tillgång till all information från dammsugaren inklusive ljud- och videoinspelningar, då alla kinesiska företag är tvingade att dela information med kinesiska staten.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det visade ju sig nyss att anställda på Tesla hade tittat på filmer på folk som hade sex i bilarna. Så jo, jag skulle undvika en bil som filmar, såvida inte säljaren går med på något slags vite om bilderna skulle komma på avvägar.

För telefon och dator kör jag Apple som jag känner lite större tillit till eftersom de dels tjänar pengar på hårdvaran snarare än kunddata som t ex Google gör, och dels för att de profilerar sig genom att bry sig om personlig integritet. Jag tror det skulle drabba dem hårt ekonomiskt om det läckte ut bilder eller annan privat data från deras enheter, särskilt om det visar sig att de gör det för att tjäna några slantar extra eller skiter i användarna.

För dammsugare och andra internet-of-shit-saker är det ingen som bryr sig det minsta. Ett företag som skiter i säkerheten och råkar ut för hackare, eller helt enkelt bestämmer sig för att sluta drifta servrarna som krävs för att enheterna ska fungera, verkar inte drabbas nämnvärt av några negativa effekter, varken juridiska eller ekonomiska.

jobbigt, du kommer snart inte kunna köpa någon eller åka bil,bus, tåg, osv allt har snart kameror.
Hur är det mer säkert att apple har tillgång till dina saker, bilder osv vs att roborock har det? eller skulle usa baserade förtag vara bättre för integriteten?
Om detta skulle stämma skulle vi har tusentals av intrång i dammsugare, det värsta är väll typ från roomba, frågan är ju dock hur dom kom in, var det en anställd som tex som vid verisure eller var det användare som använder lösenord som 1234.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.