Linux passerar 3 procent av datormarknaden – Mac OS på 21 procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror ditt tidigare inlägg förvirrar lite, "företag i större utsträckning slutar använda dator utan sköter allt på mobila enheter?", om det är icke-företagsanvändere du avser.

Därav jag kommenterade det. Får redigera

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Den dagen du kan spela helt så har jag absolut inga problem med att kliva över helt till någon Linux distro.
Nas, server och laptop rullar redan Linux men spelburken är kvar på Microsoft.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Trist, att UE funkar halvdant skulle jag nog dock snarare klandra Epic för, och är anledningen till att jag är kvar på Windows.

Skumt att skrollhastigheten inte gick att ändra, slog ändringarna helt enkelt inte igenom?

Vet inte om Mint kör med Gnome eller med DE som bygger på gtk, men det finns inget inbyggt sätt att ändra på skrollhastigheten i gtk/Gnome, finns dock många 3e parts.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_quartz:

Säkerhet, integritet, pris, kompatibilitet, anpassningsbarhet.
Finns en hel del anledningar att gå över till linux.

Priset är noll då det alltid ingått i datorerna jag köpt. Säkerhet? Aldrig haft virus eller något problem med nått.
Kompabilitet? 100% med allt jag gjort dom senaste 30 åren iaf.

Anpassningsbarhet? 100% för mitt användarområde.

Nej alla spelar absolut inte och surfar lite samt betalar räkningar. Men skulle tro att större delen av jordens användare använder datorn till just detta.

99% av alla arbetsplatser med kontor där folk jobbar som säljare, administratörer, kalkylatorer eller vad som helst skulle jag säga med använder just Windows. Iaf alla ställen jag jobbat på.

Om jag kan köpa samma dator i en butik och välja mellan Windows och linux för att tex spela så vill jag ha en väldigt bra anledning att välja Linux över Windows som jag är van vid. Tex 20% högre prestanda i alla spel. Men då ska allt fungera exakt lika bra som det gör idag i Windows. Inga undantag.

Förstår absolut dom som programmerar eller gör annat som hellre vill ha Linux. Men faktum kvarstår att det krävs väldigt mycket för normal användaren som använt Windows sen dom varit små att byta och lära sig något helt nytt.

Sweclockers är ett undantag och representerar absolut inte befolkningen på något sätt skulle jag våga påstå.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Och för oss som inte spelar.
Windows 10 och Office 2016 når EOL om något år. Ska jag då lägga pengar på en dator som klarar Windows 11 och köpa ett nytt office-paket eller ska jag installera t ex Debian och LibreOffice som är gratis?

Du kan installera vad du vill egentligen om du bara är en pragmatiker, FreeOffice, OnlyOffice, LibreOffice. Är man FOSS i själen så är det LibreOffice.
Lika så bör du testa ett gäng olika Linux distar och hitta vilken som faller dig i smaken. Iaf de stora som MX Linux, Mint, Fedora, Manjaro. Låter som du har ett work flow och då gäller det att tänka på och acceptera att Linux inte är Windows, om man letar tillräckligt länge så hittar man mer saker man gillar i Linux än saknar ifrån Windows.

Förstår inte riktigt poängen med Windows längre... känns som ett gammalt OS som lever på programvaror likt Adobe-paketet och några som måste spela AAA-titlar med DRM-skydd som inte är kompatibla med Linux.

Senast igår blev det som vanligt en runda i regedit för att Windows inte klarar av att hålla sig till svenskt tangentbord efter omstart, vilket varit en känd bugg i flera år. Omstarter som skett trots att ingen bett om det. Ska behöva kasta upp en WSUS-server bara för att få lite kontroll igen i produktionsmiljön. Samma sak när man använde Windows server, buggar som varit kända i flera år var med i nya server-versioner och inget ställe där man kunde följa utvecklingen och snacket om buggarna för att hitta en workaround.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Du kan installera vad du vill egentligen om du bara är en pragmatiker, FreeOffice, OnlyOffice, LibreOffice. Är man FOSS i själen så är det LibreOffice.
Lika så bör du testa ett gäng olika Linux distar och hitta vilken som faller dig i smaken. Iaf de stora som MX Linux, Mint, Fedora, Manjaro. Låter som du har ett work flow och då gäller det att tänka på och acceptera att Linux inte är Windows, om man letar tillräckligt länge så hittar man mer saker man gillar i Linux än saknar ifrån Windows.

Förstår inte riktigt poängen med Windows längre... känns som ett gammalt OS som lever på programvaror likt Adobe-paketet och några som måste spela AAA-titlar med DRM-skydd som inte är kompatibla med Linux.

Senast igår blev det som vanligt en runda i regedit för att Windows inte klarar av att hålla sig till svenskt tangentbord efter omstart, vilket varit en känd bugg i flera år. Omstarter som skett trots att ingen bett om det. Ska behöva kasta upp en WSUS-server bara för att få lite kontroll igen i produktionsmiljön. Samma sak när man använde Windows server, buggar som varit kända i flera år var med i nya server-versioner och inget ställe där man kunde följa utvecklingen och snacket om buggarna för att hitta en workaround.

https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_lossy,ret_img,w_954/https://priteshpawar.com/wp-content/uploads/2019/12/Microsoft-Revenue-2019.png

Jag har testat runt lite tidigare men fastnat för Debian och LibreOffice. Jag kör då Debian med xfce4. Det blir tillräckligt avskalat för min smak.
Min syn på Windows idag är att det är överlastat och försöker styra hur jag arbetar. Jag vill styra mitt arbete själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Undrar lite varför det finns de som vill att det ska bli "Year Of the Linux Desktop"? Är det för att de vill att användarbasen ska bli så stor så att speltillverkarna ska börja göra nativa spel till Linux.

Inte bara spelutvecklare, men ja, lite så, man vill få en ordentlig konkurrent till Windows helt enkelt.
Vad gäller allt från spel till ordentliga Linux-drivrutiner från vissa hårdvarutillverkare så sitter ju Linux fast i något av ett moment 22, utvecklarna vill inte lägga ner tid då användarna saknas, användarna saknas då utvecklarna inte vill lägga ner någon tid.

Skrivet av Eazy:

Jag är helt tvärt om. Jag vill inte att användarbasen ska bli större av den enkla anledningen att det inte är så stor idé att göra virus och annat skräp till Linux då användarbasen är så liten.

Skulle säga att det redan finns (och har funnits väldigt länge) incitament att skriva malware till Linux, det är ju väldigt stort när det gäller professionella ändamål.

Moderna versioner av Windows är rätt säkra, och jag har inte upplevt några sådana bekymmer på säkert typ 15 år, Linux är om något ännu säkrare så det är inget jag hade oroat mig över.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

[postid="20113011" userid="267703" name="FilleMang"]
Senast igår blev det som vanligt en runda i regedit för att Windows inte klarar av att hålla sig till svenskt tangentbord efter omstart, vilket varit en känd bugg i flera år.
[/quote]
Är detta en vanlig bugg? Jag startarcom min dator både på jobbet och hemma varje dag men har såvitt jag minns aldrig haft problem med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Senast igår blev det som vanligt en runda i regedit för att Windows inte klarar av att hålla sig till svenskt tangentbord efter omstart, vilket varit en känd bugg i flera år.
[/quote]
Är detta en vanlig bugg? Jag startarcom min dator både på jobbet och hemma varje dag men har såvitt jag minns aldrig haft problem med detta.

Använder du flera olika tangentbordslayouter då? Jag har råkat ut för det några gånger.
Senast rätt nyligen faktiskt, trodde först att jag hade blivit senil och glömt bort mitt lösenord, såg sen att den ställt om till Amerikansk layout.
Nu vet ni att mitt inlogg till Windows innehåller något slags specialtecken som är annorlunda på nordisk gentemot amerikansk layout, jag bjuder på den.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Använder du flera olika tangentbordslayouter då? Jag har råkat ut för det några gånger.
Senast rätt nyligen faktiskt, trodde först att jag hade blivit senil och glömt bort mitt lösenord, såg sen att den ställt om till Amerikansk layout

På jobbet har jag svensk + engelsk. Hemma likadant. Dock win10 på jpbbet och win11 hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

[/quote]

Svårt att säga hur vanligt det är, fanns mängder om trådar om det på nätet. Det mest irriterande är att jag inte har engelskt tangentbord installerat utan det kommer som alternativ ändå.
Tricket ska vara att installera det och sedan ta bort det eller ta bort preload av tangentbordet i systemregistret om det inte fungerar men i mitt fall misstänker jag det hör ihop med att Windows 10 inte vill acceptera IgnoreRemoteKeyboardLayout 1 och lägger in engelskt tangentbord automatiskt när jag kommer in via RDP, för de andra tricken vill inte fungera och jag dessvärre kan inte sitta och leka bort arbetstiden med att försöka lösa irriterande småbuggar. Det är inget större problem egentligen, alt + shift så är det fixat men det känns som ett extra spott i ansiktet från MS när de redan startat om och stängt ner alla program man gärna ville ha kvar.

Exempel:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/keyboar...

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/keyboar...

Lägger till en länk.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

... När Linux har fullt stöd för grafiskt användargränssnitt så byter jag till dem. Jag vill inte sitta och knappa kommandon. Jag vill syssla med mina hobbies: CAD, Blender, UE/C++, skriva, teckna. Jag vill inte göra Linux till min hobby, det ska bara finnas där och fungera.

Okej misstolka mig inte som en Linux-översittare. Jag vill bara genuint hjälpa till, och prata om problemen du har haft. Jag skulle klassa dig som lite mer av en "creative power user" då du inte bara använder datorn till att surfa, titta på film, spela, kommunicera och koda. Jag är egentligen väldigt lik dig, Dock pysslar jag med spelutveckling i 2D, inte 3D. Det stora problemet med Linux är den initiala onboardingen av nya användare, speciellt ifall man har höga krav på funktionalitet, likt dig själv, men låg vilja att lära sig ett nytt operativsystem. (Man måste vara öppen för att lära sig ett nytt operativsystem, precis som man en gång lärde sig Windows)

Problemet som jag ser det är att många väljer "Linux Mint" för att distributionen har "Linux" med sig i namnet. Detta är dock en LTS-distribution (Long Term Support) varav mjukvarupaketen ofta är äldre, men i kontrast erbjuder det stabilitet (detta är något som många värderar) Du verkar däremot vilja ha "bleading edge", vilket innebär att du bör vända dig mot en arch-baserad distribution som t.ex. Manjaro. I deras software center finns Blender 3.6 och det handlar bara om ett klick på install-knappen...

Något man behöver förstå i Linux är att det finns olika sätt som mjukvara distribueras. Olika Linux distributioner har olika pakethanterare. Jag har aldrig kört Linux Mint själv så jag kommer inte gå in för mycket på hur saker och ting fungerar där (jag vet inte ens vilken pakethanterare de kör). Vad som däremot hänt i Linux-världen, och vad som troligen är framtiden för pakethantering, är s.k. "flatpaks". I detta distributionssystem delar mjukvara inte beroenden med annan mjukvara, utan de kommer paketerade tillsammans med alla sina beroenden i själva mjukvarupaketet. Detta tar lite mer plats på hårddisken, men jag skulle gissa att detta är framtiden för mjukvarudistribution i Linux då det underlättar för utvecklare då inte behöver stödja flera distributionssystem. I Manjaro går flatpaks att aktivera i "Add/Remove Software" genom att klicka på Preferences > Third Party Support > Enable Flatpaks. Detta utökar ditt utbud av mjukvara i mjukvaruhanteraren och det står tydligt ifall programmet kommer från "Official Repository" från Manjaro, eller ifall det är från "flathub", varav flathub oftast har de senaste versionerna.

Värt att notera är att jag näst intill ALDRIG använder terminalen i Linux längre. För det behövs så otroligt sällan. Däremot är det ett effektivt sätt att hantera datorn på för "power users", och att använda terminalen är ofta också det enda konsekventa sättet att vägleda människor oberoende vilken Linux distribution de kör (eftersom Linux distributioner kommer med olika mjukvara för desktop-gränsnittet). Det kan vara värt att hänga på support-forum för varje individuell distro för att få mer specifik hjälp via det grafiska gränsnittet.

Unreal Engine är lite av ett problem, detta är INTE ett Linux-problem i sig utan snarare Epic's problem då deras support för Linux är begränad och tekniskt komplicerad. Nu är det dock inte omöjligt att köra Unreal Engine i Linux, men för att gå den officiella vägen bör du vara ganska vass i Linux och helst ha vana av programmering och kompilering vad jag kan se. I installationsinstruktionerna kräver Epic mycket av användaren, och detta är inte okej ifall man riktar sig mot en casual desktop-användarmålgrupp. Däremot hittade jag en flatpak som heter "Epic Asset Manager", du kan enkelt installera Unreal Engine och spel via detta program, jag gjorde det precis, väldigt enkelt (däremot kan jag inte garantera driftsäkerheten med uppdateringar och liknande, men det fungerar definitivt för att ladda hem senaste versionen och "pula runt och ha kul"):

Jag tror att din dåliga erfarenhet beror främst på att du använde en distribution som inte fungerade för dina behov. Testa Manjaro. Gillar du att teckna, kör Krita, helt fantastiskt, och det är 100x snabbare i Linux än Windows. Linux är nämligen ett MYCKET moget operativsystem. Och det är inte operativsystemets fel att det saknas stöd för viss proprietär mjukvara. Det är lite som att man kräver att Final Cut Pro ska fungera i Windows.

Jag använder två Windows-mjukvaror som saknar stöd för Linux. Adobe Photoshop CS6 (ja, det är gammalt, men jag har en gammal studentlicens till det) samt Brashmonkey's Spriter. Båda går att installera och köra genom översättnings-lagret "Wine", eller via Steam som non-steam games. (då får man också GPU-hårdvaruaccelerering via Proton) Mitt enda problem med Linux idag är egentligen att stödet för HDR har visat sig bli en otroligt långsam process. Det är på gång, men det har tagit väldigt lång tid och är en stor nackdel med Linux.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Det räcker med elitismen som kan förekomma på linuxsidan, vi behöver inte fårull i kuggarna också.

Du uppvisar samma elitism med detta inlägget ... fårhår i kugghjul, etc.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Jag använder PC för att spela. Är Linux bra då? Jag vill kunna spela alla mina spel och vara lycklig.

Korta svaret är just nu: Nej.
Halvkorta är: Det beror på vilka spel du vill spela.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag är för gammal att byta OS och lära mig något nytt.
Varit ett helsike att gå från xp/7 till 10/11. XP och win7 kan jag mer eller mindre utantill.
Nu hittar jag inte ens vart man visar dolda mappar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Priset är noll då det alltid ingått i datorerna jag köpt. Säkerhet? Aldrig haft virus eller något problem med nått.
Kompabilitet? 100% med allt jag gjort dom senaste 30 åren iaf.

Anpassningsbarhet? 100% för mitt användarområde.

Nej alla spelar absolut inte och surfar lite samt betalar räkningar. Men skulle tro att större delen av jordens användare använder datorn till just detta.

99% av alla arbetsplatser med kontor där folk jobbar som säljare, administratörer, kalkylatorer eller vad som helst skulle jag säga med använder just Windows. Iaf alla ställen jag jobbat på.

Om jag kan köpa samma dator i en butik och välja mellan Windows och linux för att tex spela så vill jag ha en väldigt bra anledning att välja Linux över Windows som jag är van vid. Tex 20% högre prestanda i alla spel. Men då ska allt fungera exakt lika bra som det gör idag i Windows. Inga undantag.

Förstår absolut dom som programmerar eller gör annat som hellre vill ha Linux. Men faktum kvarstår att det krävs väldigt mycket för normal användaren som använt Windows sen dom varit små att byta och lära sig något helt nytt.

Sweclockers är ett undantag och representerar absolut inte befolkningen på något sätt skulle jag våga påstå.

Perfekt exempel på varför det är så satans gött för ett företag att få monopolstatus och varför företag som Microsoft gjorde alla sorters fulknep de kunde (och mer) på 80- och 90-talet för att få just monopol.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Vet inte om Mint kör med Gnome eller med DE som bygger på gtk, men det finns inget inbyggt sätt att ändra på skrollhastigheten i gtk/Gnome, finns dock många 3e parts.

Cinnamon "bygger/kommer" från GNOME3 enligt wiki.
https://handwiki.org/wiki/Software:Cinnamon_(Desktop_Environm...

"Cinnamon is a free and open-source desktop environment for the X Window System that derives from GNOME 3 but follows traditional desktop metaphor conventions. Cinnamon is the principal desktop environment of the Linux Mint distribution and is available as an optional desktop for other Linux distributions and other Unix-like operating systems as well."

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Perfekt exempel på varför det är så satans gött för ett företag att få monopolstatus och varför företag som Microsoft gjorde alla sorters fulknep de kunde (och mer) på 80- och 90-talet för att få just monopol.

Ja sjukt mycket smidigare att ha 100 olika OS på marknaden och utvecklare som väljer olika OS till sina produkter.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Ja sjukt mycket smidigare att ha 100 olika OS på marknaden och utvecklare som väljer olika OS till sina produkter.

Det kanske är så att det finns så många olika verksamheter att ett OS inte täcker alla olika behov?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Här kommer Linux ha konstant uppförsbacke så länge som spelande där i praktiken betyder "köra windows-binärer ihop med någon form av kompatibilitetslager".

Ja, det hade känts naturligt om ett spel med Linuxkompabilitet skulle fungera bra direkt, men ändå verkar vissa spel fungera bättre under Proton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Varför är det så mycket bättre och smidigare att ha ett enda OS eller typ av dator i världen, men det är samtidigt helt ok att ha olika bilmärken, mer än en typ av pizza, olika sorters öl, läsk, eller olika typer av mat för delen och inte enbart margherita till alla alltid?

Varför ha olika politiska partier? Olika tidningar, olika hemsidor, olika typer av jobb (mycket smidigare om vi alla jobbade för Weyland-Yutani).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Linux för nybörjare.

Hej

Har börjat lite smått att grotta ner i boken.
"Linux For Beginners - The Ultimate Guide To The Linux Operating System, Adam Vardy, 2016"

Finns det något bättre som rekommenderas?
Vill lämna Windows.

/Jonas

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Skrivet av Zezo:

Hej

"Linux For Beginners - The Ultimate Guide To The Linux Operating System, Adam Vardy, 2016"

Vill lämna Windows.

/Jonas

Väldigt få människor kommer att ”kunna” ett system efter att ha läst en bok.
Jag rekommenderar snarare att bestämma dig för att tillbringa en viss procentsats av din tid i det andra systemet, och på så sätt frotteras med det i situationer som är verkliga för dig. Du kommer säkert vilja läsa en del böcker och/eller dokumentation ändå, men åtminstone jag funkar så att jag behåller mycket mer av det jag lärt om jag haft en konkret uppgift som fått mig att lära mig något.

Så installera något med en bra community runt sig; exempelvis Ubuntu eller Fedora, och börja utföra, säg, två timmars arbete där istället för i Windows. Efter ett tag kommer du kanske på dig själv med att du inte bootar till Windows lika ofta längre. Eller så inser du att det finns mycket bra orsaker för dig att inte lämna Windows bakom dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zezo:

Vill lämna Windows.

Böcker förvirrar nog mer än vad de hjälper, då vanliga kommandon kan skilja sig åt mellan olika Linux-distar.

Jag rekommenderar istället att du funderar på vilka programvaror du vill använda i framtiden. Sök sedan upp programmen på AlternativeTo och se vilka alternativ det finns för GNU/Linux:
https://alternativeto.net/

Testkör gärna olika Linux-distar i exempelvis VirtualBox till du hittar något du känner dig hemma i.

När du är redo att köra på riktig hårdvara, försäkra dig om att drivrutiner finns för grafikkort, nätverkskort etc och välj distribution eller hårdvara därefter.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Microsoft gjorde alla sorters fulknep de kunde (och mer) på 80- och 90-talet för att få just monopol.

Ah, ja den gamla standardförklaringen.

Jag menar, ingen kan ju få en dominerande ställning av att kunderna tycker att det är det bästa alternativet, nej, det är helt klart mer troligt med en konspiration där Microsoft mutat hela världen att köra Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zezo:

Hej

Vill lämna Windows.

/Jonas

Personligen uppskattar jag utforskning och nyfikenhet. Kör lite "distro-hopping" på en extern SSD (Kan var skönt att bilda sig en uppfattning om vilka distributioner som finns, deras syrkor, svagheter, hur de fungerar innan man väljer att installera på heltid. (distro-hopping innebär att man installerar och avinstallerar olika Linux distributioner för att just utforska dem) Sök efter saker du undrar över. Det är viktigt att veta hur man ska söka också. Söker man bara "hur gör jag X sak" så får man ofta upp ganska tekniska lösningsalternativ hos stackoverflow med terminalkommando. ifall man istället söker i form av "hur fungerar X ämne..." då får man ofta ett betydligt mer pedagogiskt svar. Kanske finns det en Linux-tråd för nybörjare här på sweclockers? Om inte annat bör man kanske skapa en.

När jag var nybörjare ville jag bl.a. förstå hur Linux filsystem och katalogstruktur var uppbyggt, speciellt eftersom man kunde hitta externa enheter i /run/media/ . Jag ville liksom veta vad alla root-katalogerna var till för. Men jag hittade en jättebra video på det. Som vanlig användare ska man däremot inte bry sig om mer än sin hem-katalog egentligen, resten är ju operativsystemets kataloger, och dessa saker sköts automatiskt av pakethanterare och liknande. Det kan också vara bra att kolla up hur användarbehörigheter fungerar. Sedan handlar det om hur teknisk du är och hur djupt du vill gå. Jag skulle argumentera att många Linux distributioner är offantligt mycket enklare att använda än Windows ifall man håller sig till den renodlade användar-/desktopmiljön. Jag har installerat Linux till många tekniskt mindre kunniga, och jag det har resulterat i betydligt färre supportsamtal. Det är mindre strul, de råkar inte installera mcaffee av misstag, de får inte upp stora farliga meddelanden, inga varningar om virus etc. Många av dem har uttryckt att det har känts lättare och tryggare att använda det nya operativssystemet.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd rensad*

Märkligt sidospår raderat, håll er till topic/låt bli posta bait.

Vad var märkligt?

Det råder ofta konsensus kring att dagens spårning av internetanvändare är av ondo och negativt (här i detta forum, i var och varannan tråd som cirkulerar kring ämnet).

Att jag sedan raljerar en aning i en tråd handlande om att Linux passerat 3%, information som kommer från ovanstående spårning - det får folk att balla ur, eller?

Är det för att spårningen i detta fall visar på positiv data kring Linux-användningen som man tycker detta är okej?

Jag tycker inte det var märkligt och absolut inget sidospår sett till vad som skrevs i artikeln.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag menar, ingen kan ju få en dominerande ställning av att kunderna tycker att det är det bästa alternativet, nej, det är helt klart mer troligt med en konspiration där Microsoft mutat hela världen att köra Windows.

Det hade kunnat hända, men det var inte vad som hände.

DOS och sedan Windows överlevde inte på tekniska meriter utan på att hela den professionella mikrodatormarknaden körde de här systemen då PC blev branschstandard och DOS (och sedan Windows) var var du fick med när du köpte din dator. Andelen människor som installerar något annat än vad de fick med sin dator är försvinnande liten (långsamt stigande mot storleksordningen 3%, om siffrorna i artikeln stämmer).

Kunderna tycker uppenbart ändå i stort att det är det bästa alternativet som helhet betraktat eftersom det är den billigaste plattformen (man slipper betala för Appledatorer) som inte behöver manuell handpåläggning efter inköp (som när man ska installera en Linux).
I tillägg till det finns i många branscher fortfarande starka beroenden mot Win32-program med rötter i 80- och 90-talen, vilka man inte velat ersätta med mer moderna lösningar då de gamla fortfarande gör i princip vad de ska.

Kostnaden för dessa beroenden är den ständiga fruktan för de säkerhetshålskategorier Microsoft aldrig lyckas göra sig av med då hela deras existensberättigande i den här nischen är baserat på kompatibilitet med de gamla dåliga sätten att göra saker på, så istället patchar vi dussintals kritiska säkerhetshål i operativsystemet varje månad fortfarande 20 år efter att Patch Tuesdays formaliserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Haha så mycket kul läsning i denna tråden. Du var så spot on med din kommentar.

Edit* så sjukt mycket foliehattar här märker man.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Väldigt få människor kommer att ”kunna” ett system efter att ha läst en bok.
Jag rekommenderar snarare att bestämma dig för att tillbringa en viss procentsats av din tid i det andra systemet, och på så sätt frotteras med det i situationer som är verkliga för dig. Du kommer säkert vilja läsa en del böcker och/eller dokumentation ändå, men åtminstone jag funkar så att jag behåller mycket mer av det jag lärt om jag haft en konkret uppgift som fått mig att lära mig något.

Så installera något med en bra community runt sig; exempelvis Ubuntu eller Fedora, och börja utföra, säg, två timmars arbete där istället för i Windows. Efter ett tag kommer du kanske på dig själv med att du inte bootar till Windows lika ofta längre. Eller så inser du att det finns mycket bra orsaker för dig att inte lämna Windows bakom dig.

Tack för synpunkter.

Jag kan förstå hur du tänker.
Tror att jag uppskattar en grov genomgång så tror det blir bra med en större helikoptersyn först.
Det är lite så jag fungerar, vill utforska det stora/grova för att sedan grotta ner mig längre fram.

Ubuntu server avhandlas i boken.
Har inga speciella program som inte finns till Linux, känner också till att kommandon skiljer sig mellan distron.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."