Linux passerar 3 procent av datormarknaden – Mac OS på 21 procent

Permalänk
Melding Plague

Linux passerar 3 procent av datormarknaden – Mac OS på 21 procent

Nya siffror från Statcounter visar att Linux för första gången utgör över 3 procent av alla besök på de 1,5 miljoner webbplatser sajten håller koll på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2023: The year of Linux on the desktop!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Windows börjar ju i USA närma sig vad ios har på mobilmarknaden. Så då kan de ju börja låsa in användarna utan att bli straffade...

Permalänk
Medlem

Linux passerar 3 procent av datormarknaden....
Nu hämtar en del sweclockare the lube 🥳😅

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

2023: The year of Linux on the desktop!

Så som år 2022, 2021 etc.😅

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

2023: The year of Linux on the desktop!

Samtidigt som världen överger desktop till förmån för laptop

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Förhoppningvis kommer det bli mer. När Microsoft och co vill att vi sälja vår själ till satan själv och äga vår data. Folk förstår inte att dom är linux användare, deras smarta tv kör linux, deras Volvo 240EC kommer köra Linux. osv osv.

Windows kommer med tiden att minska, då antalet dator användare kommer bli färre och färre till förmån för andra typer av enheter.

Men tittar man lite närmare på sifforna, så är mest länder i asien som sticker ut med många linux användare t.ex Indien. Det är samma sak med skärmupplösningen. I Sverige är full HD standard, men i länder där man äldre hårdvara i drift, så är mindre skärm upplösning som gäller.

Permalänk
Medlem

Spännande att se! Mitt största argument för att stanna med windows tidigare var spel, så det är kan säga att det var tack vare valve och proton som jag valde att gå över till linux som daily

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Kul att se att siffrorna för linux ökar. Är själv inte linuxanvändare annat till server då jag föredrar windows och mac men man kan inte förneka hur kraftfullt det är.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Så som år 2022, 2021 etc.😅

När jag år 1998 under v7 installerade en Redhat (4.2) server för att snacka med skolans Windows 95 maskiner så tänkte jag. Windows dagar är räknade. Linux is the new king.

Men nu börjar det hända bra saker med proton, olika lösningar för windows (Bottles!). Om nu bara lite mer stöd för devices kommer så som rgb o annat sköj. Största hotet just nu är nog linux gemenskapen och valet av den "bästa" distron. Tror det aldrig kommer slå igenom i större skala tills/om steam släpper sitt steamos (Steamdeck) för desktops. (Ett supportat gaming os med en stark aktör och en vision för gaming - kommer nog bumpa up % en del).

Men spela på linux idag är ju inte bara ok, utan väldigt bra. Det är ju helt on par med windows. Ibland bättre, ibland sämre.

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning till varför jag eller 98% av alla andra användare ens borde överväga att byta från Windows. Jag startar datorn, spelar lite och stänger av datorn. Surfar lite youtube, kollar mailen. Till det har Windows fungerat ypperligt sen jag var 10 år tills nu 30 år senare.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Oxies Husse:

När jag år 1998 under v7 installerade en Redhat (4.2) server för att snacka med skolans Windows 95 maskiner så tänkte jag. Windows dagar är räknade. Linux is the new king.

Gjorde nästan exakt likadant 2003 när jag pluggade till Sysadmin.
Hade LIA/Praktik på en skola och de hade en hel del problem med dåvarande system för inloggning så byggde ihop en server, installerade Red Hat samt någon programvara jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på som skötte eleverna inloggningar samt deras privata filer som sparades på servern så de kunde logga in från vilken dator som helst på skolan och fortsätta sitt arbete.

On-topic: Linux största storhet är även deras största svaghet, de hundratusentals distar som finns, detta gör att det aldrig kommer få någon jättestor andel av marknaden (visst har vi Ubuntu, Debian, Pop OS! osv) men detta gör att många program aldrig kommer att komma till Linux just pga spretigheten.

Dock så kan det bli bättre iomed att många program flyttar ut till webben, men då väljer folk istället ChromeOS tex.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Spännande att se! Mitt största argument för att stanna med windows tidigare var spel, så det är kan säga att det var tack vare valve och proton som jag valde att gå över till linux som daily

Samma här. Jag har pendlat mellan Windows och linux under många år. Nu börjar det dock kännas som om man kan gå över till linux på heltid på stationära

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Till det har Windows fungerat ypperligt sen jag var 10 år tills nu 30 år senare.

Sätt Linux i händerna på dina eventuella 10-åringar och vänta och se vad som händer?

Fast då kommer Ninux som underdog istället...

Permalänk
Skrivet av palusa:

Ser ingen anledning till varför jag eller 98% av alla andra användare ens borde överväga att byta från Windows. Jag startar datorn, spelar lite och stänger av datorn. Surfar lite youtube, kollar mailen. Till det har Windows fungerat ypperligt sen jag var 10 år tills nu 30 år senare.

Säkerhet, integritet, pris, kompatibilitet, anpassningsbarhet.
Finns en hel del anledningar att gå över till linux.

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_quartz:

Säkerhet, integritet, pris, kompatibilitet, anpassningsbarhet.
Finns en hel del anledningar att gå över till linux.

Fast just kompatibilitet är väl inte den främsta anledningen till att använda linux?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja konvertera över till Linux en dag men hjälp vad man har rötterna nere i Windows-träsket. Borde ha kört mer Linux parallellt genom åren.

Det jag mest gör idag är att designa modeller i Fusion 360 (CAD) som sedan importeras i CURA för att sedan skickas till 3D-printern.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av palusa:

Ser ingen anledning till varför jag eller 98% av alla andra användare ens borde överväga att byta från Windows. Jag startar datorn, spelar lite och stänger av datorn. Surfar lite youtube, kollar mailen. Till det har Windows fungerat ypperligt sen jag var 10 år tills nu 30 år senare.

För att förstå ökningen till MacOs behöver man tänka in hårdvara och mjukvara i samarbete.
(Macarnas trackpad är till exempel en helt annan (positiv) upplevelse jämfört med dito på PC)

MacOS är ju ett linux OS så det klivet är inte så stort (gällande programvarukompabilitet).Speciellt för utvecklare som navigerar med terminal är det ju samma. kommandon.

Kör mac nu och kan tänka mig linux framöver om jag någonsin bygger egen maskin.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Fast just kompatibilitet är väl inte den främsta anledningen till att använda linux?

Främsta och främsta, beror på. För många äldre system samt hårdvara så är det linux som gäller då support sedan länge har upphört.
Har själv haft två såna situationer. En wacom ritplatta som inte längre fick support under Windows 10. Funkade klockrent under linux. Microsoft egen live CAM webbkamera slutade dom supporta med Windows 10 fall updaten 2019, inget fel på kameran, funkade fin fint under linux.
Windows 11 som kräver tpm på moderkortet samt intel cpu:er från 8 serien och framåt etc etc.

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Skulle vilja konvertera över till Linux en dag men hjälp vad man har rötterna nere i Windows-träsket. Borde ha kört mer Linux parallellt genom åren.

Det jag mest gör idag är att designa modeller i Fusion 360 (CAD) som sedan importeras i CURA för att sedan skickas till 3D-printern.

Cura finns till linux också

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

MacOS är ju ett linux OS så det klivet är inte så stort (gällande programvarukompabilitet).

Det är väl unix i botten?

Permalänk
Skrivet av LessIsMoore:

...
MacOS är ju ett linux OS så det klivet är inte så stort (gällande programvarukompabilitet).Speciellt för utvecklare som navigerar med terminal är det ju samma. kommandon.

...

Nej. Aldrig varit, kommer aldrig att vara.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av palusa:

Ser ingen anledning till varför jag eller 98% av alla andra användare ens borde överväga att byta från Windows. Jag startar datorn, spelar lite och stänger av datorn. Surfar lite youtube, kollar mailen. Till det har Windows fungerat ypperligt sen jag var 10 år tills nu 30 år senare.

Lägger du till

"Ser ingen anledning till varför jag eller 98% av alla andra användare som primärt använder datorn för att spela" så är det rätt mycket hur det ser ut om man går på Steam-statistiken.

Och det känns fullt rimligt givet att spel för PC är i praktiken att likställa med spel på Windows. Här kommer Linux ha konstant uppförsbacke så länge som spelande där i praktiken betyder "köra windows-binärer ihop med någon form av kompatibilitetslager".

Förklaringen till denna (högst hälsosamma trend) är rimligen att spel må vara stort, men en väldigt stor andel använder sin dator till andra saker än att spela på. I det fallet tycker jag man i många lägen kan göra samma uttalande: "jag eller 98% av alla andra användare ens borde överväga att föredra Windows".

Blir också spännande att se om spel tar lite mer fart på andra plattformar. Linux har tyvärr lite uppförsbacke då inte ens plattformarna för spelutveckling fungerar superbra där (svårt att göra bra native-versioner utan det), men MacOS har lyft sig enormt just på spelutvecklarfronten.

Unity fungerar på flera sätt bättre under MacOS än under Windows, framförallt prestandamässigt (finns också "native" Linux stöd i Unity). UE5 fungerar helt klart fortfarande bäst på Windows, men från version 5.2 finns ändå både Linux (officiellt bara Ubuntu) och MacOS/ARM64 stöd direkt från Epic (båda har funnits sedan länge men krävt att man själv bygger allt från källkod, nu är det bättre stöd från Epic).

Windows andel har minskat under en rätt lång tid

Det är självklart enklare att fortsätta använda det man är van med. Använde själv Linux på skrivbordet mellan 2001 till 2019 (specifikt Ubuntu från ~2005 och framåt) och sedan MacOS. Behöver ibland använda Windows, det är ofta en frustrerande upplevelse i inkonsekvens och, då jag föredrar att jobba med CLI för vissa moment, WTF-moments när man sitter med PowerShell.

Bästa som hänt i Windows-världen senaste deceniet är WSL2, riktigt bra jobbat av Microsoft där!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

…det är ofta en frustrerande upplevelse i inkonsekvens och, då jag föredrar att jobba med CLI för vissa moment, WTF-moments när man sitter med PowerShell.

Bästa som hänt i Windows-världen senaste deceniet är WSL2, riktigt bra jobbat av Microsoft där!

Riktigt enerverande också om man måste sitta och jobba med bägge systemen samtidigt då vissa saker man gör på jobbet kräver Windows medans andra kräver linux.
Försöka få till en fin synnergi emellan dom är en riktig pain in the ass..

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_quartz:

Cura finns till linux också

Riktigt bra! Verkar lite värre med Fusion 360 som bara har native-support på MacOS och Windows. Hoppas Autodesk kan göra något åt det framöver.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är väl unix i botten?

MacOS är ett UNIX, ja. Linux är inte ett UNIX. För att räknas som UNIX ska man klara Open Groups certifiering (och framför allt betala för det).

Beteenden som en UNIX ska uppfylla kallades förr för Single UNIX Specification och Posix, nyare versioner av specen har tydligen andra namn.

Hittills har ingen Linux-dist brytt sig om detta. Jag vet inte exakt varför, men det kan ha att göra med att alla distar går att bygga från källkod och därmed är möjliga att anpassa så att de inte längre skulle vara en UNIX. Till exempel skulle säkerligen OpenWrt som är minimerat av prestandaskäl inte kunna bli ett UNIX, ”onödig” funktionalitet är bortplockad/har aldrig funnits. Möjligt att det faktiskt finns faktiska kompabilitetsproblem mot specarna också.

Både Linux-kärnan och GNU lägger ofta till funktionalitet som går utöver vad som krävs av en UNIX, men det tror jag inte är ett problem. Program som använder sådan funktionalitet kan dock bli svårare att porta till till exempel MacOS, i den mån funktionaliteten inte finns även där.

En gång i tiden hade Windows (NT4 har jag för mig) ett Posix-kompabilitetslager. Det försvann när Linux började ta marknadsandelar. När Ballmer försvann blev ju sedan Windows en Linux-distribution, på riktigt när Windows Subsystem for Linux 2 började skeppa Linux-kärnan. I övrigt är Windows ostandardiserat skräp, till skillnad från UNIX och nästan-UNIX som Linux.

Permalänk
Medlem

Och för oss som inte spelar.
Windows 10 och Office 2016 når EOL om något år. Ska jag då lägga pengar på en dator som klarar Windows 11 och köpa ett nytt office-paket eller ska jag installera t ex Debian och LibreOffice som är gratis?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Hubertus:

lägga pengar på en dator som klarar Windows 11

Vadå, en processor som släpptes för 6 år sen är väl inte ohemult avlägset? Kom igen

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Och för oss som inte spelar.
Windows 10 och Office 2016 når EOL om något år. Ska jag då lägga pengar på en dator som klarar Windows 11 och köpa ett nytt office-paket eller ska jag installera t ex Debian och LibreOffice som är gratis?

Libre office fungerar till windows Ladda ner och testa en vända innan vetja, så ser du om det fungerar för dig.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Ser ingen anledning till varför jag eller 98% av alla andra användare ens borde överväga att byta från Windows. Jag startar datorn, spelar lite och stänger av datorn. Surfar lite youtube, kollar mailen. Till det har Windows fungerat ypperligt sen jag var 10 år tills nu 30 år senare.

Precis! Håller med dig till 100%!

Samtidigt så "tvingar" Microsoft användarna till att överge Windows 10 och fullt fungerande hårdvara i och med Windows 11 och dess höga hårdvarukrav (om än påhittade).

För mig funkar Windows, macOS och GNU/Linux i många fall likadant. Men Microsoft vill få mig att sluta använda fullt fungerande hårdvara, då mer eller mindre allt tillverkat innan 2018 snart blir obrukbart för normalanvändaren.

Själv har jag förmånen att kunns köra Windows 10 LTSC fram till 2029 (plus några år extra med IoT-versionen).

Men "vanligt" folk kommer bara ha två val om ett par år. Köp ny hårdvara tillsammans med Windows 11/12 (eller macOS), eller välj GNU/Linux.

De som vill köra Windows framöver på äldre hårdvara, kommer bli hänvisade till Windows 365 från valfri enhet.