Linux passerar 3 procent av datormarknaden – Mac OS på 21 procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är nog oftare så här det funkar för mig:

sudo add-apt-repository ppa:xuzhen666/gnome-mpv sudo apt update sudo apt install celluloid

Kör dock helst inte Windows. Apple (macOS/iOS) har den enda butiken jag använder frivilligt.

Windows är absolut inget att eftersträva i min bok.

Hela min Ubuntu-installation är full med ppa:er!

Just celluloid har dock funnits i stock Ubuntu (eller i Universe iaf) sedan minst 20.04 (går inte att söka äldre än 20.04 på packages.ubuntu.com). Davinci är väl dock closed source så den lär ju inte dyka upp i det första i en Debian-baserad distro.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

I EndeavourOS är det så här lätt

yay -S davinci-resolve softmaker-office-2024-bin celluloid

Precis som det bör vara alltså! Mitt tidigare inlägg visar lite på trubbigheten med att hålla sig till Ubuntu LTS, även om jag gillar stabiliteten. Kanske dags att hoppa på en rullande release helt enkelt!

@F.Ultra: Har legat kvar på Ubuntu 18.04 LTS alldeles för länge, då 20.04 LTS var väldigt buggigt (främst pga GNOME) när det släpptes. Sen har det bara "rullat på" Är inte helt kompis med Canonical pga Snapcraft/Snaps i Ubuntu, så distrohoppar lite just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

DOpus + W10 LTSC = <3

Kan även säga att macOS är en befrielse jfm det smått sönderbloatade Windows 11. Försökte nyligen köra Windows 11 IoT Enterprise, men det kändes nära nog identiskt med Home/Pro-versionen. Vem vill ens ha Bing Chat, Clipchamp, Teams, Spotify, Edge, Xbox Game Bar och Solitaire på en POS-enhet?

MacOS har också vunnit en hel del på att GNU/Linux blivit populärare. Med Heroic Launcher (Epic Games/GOG), så märker jag exempelvis knappt någon skillnad om jag kör PC-spel (Wine/Crossover) eller Mac-spel

Av alla mina 340 spel hos Epic Games, så är endast två markerade som ej körbara, vilket jag antar beror på DRM och anti-cheat.

Jag använde Mac OS X under flera år, dock är det en del saker som gjort att jag migrerade bort:

1. Kompatibilitetsproblemen - Inget av mina Mac OS X-program fungerar på en ny Mac tack vare detta (Windowsversionerna kan fortfarande köras utan problem). För mig innebär detta att program och spel jag samlat på mig genom åren kan köras i Windows medan dagens macOS kräver manövrar modell VM och liknande. Ett annat problem jag har är att programmen är så hårt kopplade med systemversionen att användaren i praktiken MÅSTE uppdatera operativsystemet till en ny version relativt omgående eftersom uppdateringar av programvaran annars inte fungerar. Där är både Linux och Windows smidigare att hantera.

2. Utseendet i nyare versioner som ser ut som iOS/iPad OS. Detta är en design jag inte står ut med, Mac OS X är min referens och där har jag ett absolut skallkrav att jag måste kunna "tema om" macOS till att se ut som sin företrädare. Även om jag har en iPhone är inte iOS-design något jag direkt uppskattar (och nej, jag finner också nyare Androidversioner vara groteskt fula också) och jag vill absolut inte ha det i min dator. Såväl Amiga OS 4.x, Linux/KDE/XFCE/GNOME, Windows 2000, Vista/7 och faktiskt Windows 11 för att inte tala om Mac OS X föredrar jag utseendemässigt över macOS.

Hade däremot Mac OS X funnits kvar och haft minst den funktionalitet som 10.6.x hade skulle jag fortfarande kört Mac eftersom de problem som stoppar mig från att köra macOS inte fanns i Mac OS X (jag hade t.ex inga problem att köra alla mina Mac OS X-programvaror jag samlat på mig i 10.6.x och då började jag köra systemet när Public Beta släpptes år 2000).

Apropå kompatibilitetsproblemen med macOS: En dealbreaker är t.ex att Adobe CS6 (sista versionen innan deras ransomware kallat CC släpptes) inte fungerar - vill man köra deras program är det macOS och närmare bestämt - konstanta uppdateringar av system såväl som programvaran som gäller. Att tvingas köra CC är inte min melodi, CS6 funkar bra i Windows och nyare än så funkar inte hanteringsmässigt för min del plus att jag är negativt inställd till "subscriptionware".

Windows 11 är rejält bloatat och det märker man inte minst när man skall deploya Pro. Det är mycket som måste rivas ned, dock är DISM++ en befrielse i så mening att man kan plocka bort alla dessa "provisioned" AppX samt att uppstart utan Internet gör att man kan plocka bort ytterligare skit innan det hunnit installera sig.

Problemet med 11an förutom bloatware är tabletgränsnittet vilket gör att det funkar perfekt bra på mindre skärmar (Settings i 11an är en stor förbättring på just en tablet) men på en större skärm är det rent bisarrt jämfört med Kontrollpanelen för att inte tala om Preferences i Mac OS X eller dito i KDE (KDE har ett mycket bra upplägg där - hade 11an haft ett likartat dito hade jag inte saknat Kontrollpanelen). Så jag kör 11an på min ROG Ally och där har jag inget att klaga på, funkar perfekt men på huvuddatorn är det LTSC 2021 samt Debian 12 som rullar. Kör båda systemen samtidigt på varsin skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Klart smidigt för ovana, men jag har nog aldrig sett någon Store i Linux med varken DaVinci Resolve, SoftMaker FreeOffice eller Celluloid. Så oftast får jag alltid leta på omvägar efter programmen jag vill använda.

En fråga angående SoftMaker: Hur är det idag jämfört med LibreOffice? Jag körde det under PocketPC/Windows Mobile-tiden då det var den enda "mobila" Office-sviten som i princip erbjöd desktopfunktionalitet men har faktiskt inte kört det på dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

En fråga angående SoftMaker: Hur är det idag jämfört med LibreOffice? Jag körde det under PocketPC/Windows Mobile-tiden då det var den enda "mobila" Office-sviten som i princip erbjöd desktopfunktionalitet men har faktiskt inte kört det på dator.

Tycker att SoftMaker Office är långt bättre än LibreOffice när det kommer till MS Office-kompatibilitet. Det finns även i en gratisversion kallad FreeOffice. Föredrar SoftMaker Office till Windows och GNU/Linux, men på macOS funkar MS Office bättre.

https://www.freeoffice.com/
https://www.softmaker.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Precis som det bör vara alltså! Mitt tidigare inlägg visar lite på trubbigheten med att hålla sig till Ubuntu LTS, även om jag gillar stabiliteten. Kanske dags att hoppa på en rullande release helt enkelt!

@F.Ultra: Har legat kvar på Ubuntu 18.04 LTS alldeles för länge, då 20.04 LTS var väldigt buggigt (främst pga GNOME) när det släpptes. Sen har det bara "rullat på" Är inte helt kompis med Canonical pga Snapcraft/Snaps i Ubuntu, så distrohoppar lite just nu.

Man kan ha åsikter om snaps (och jag är extremt negativ till hela iden så mestadels mot inte bara snaps utan alla typer av flatpaks, docker osv) men de har gjort mycket förbättringar sedan initiala releasen då det tog hundra år för Firefox att starta. På mina maskiner så laddar Firefox in på under 2s.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Man kan ha åsikter om snaps (och jag är extremt negativ till hela iden så mestadels mot inte bara snaps utan alla typer av flatpaks, docker osv) men de har gjort mycket förbättringar sedan initiala releasen då det tog hundra år för Firefox att starta. På mina maskiner så laddar Firefox in på under 2s.

Flatpak tycker jag är ett utmärkt sätt att testa nya applikationer på.

Kör dock främst GNU/Linux på min laptop (dualboot) vilket innebär många omstarter eller som VM vid behov, så just inladdningen av snaps blir extra tung.

Tycker bara att något känns fel när det tar längre tid att starta miniräknaren i Ubuntu, än att starta Photoshop 2022 på min MacBook (ingen överdrift!). Microsoft hade samma problem med sina UWP-appar i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Även Windows har säkerhetspatchar i 10 år om man väljer Server- eller IoT LTSC-versionerna. Så själv sitter jag lugnt i båten tills början av 2032 (2029 med LTSC 2019)

Samma här.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Några av problemen med Linux är att det inte finns en ledare. Microsoft är ledare för Windows och Apple för macos. Linux är det tusentals utvecklare och om ett program inte går i den riktningen en person vill så görs det en fork och så är det nu två versioner av samma projekt. Mer arbete då det är färre antal utvecklare per projekt och det rinner ut i sanden.

Linux har också alla möjliga window managers så om man gillar gnome och KDE Live så måste KDE/qt också ligga i bakgrunden. Detta är en av anledningarna Linux aldrig kommer bli stort. Det är ett nördigt hobbyprojekt för de flesta. Det kan fungera om en organisation skapar en egen dist för skolor med Libre Office och Gimp men där går väl gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

Det kan fungera om en organisation skapar en egen dist för skolor med Libre Office och Gimp men där går väl gränsen.

StarOffice -> OpenOffice -> LibreOffice

Med en ledare, så hade antagligen LibreOffice aldrig blivit verklighet.

IBM Lotus Symphony lever också delvis kvar genom OpenOffice/LibreOffice.

Sen förstår jag inte varför man skulle vilja köra flera skrivbordsmiljöer parallellt. KDE-appar som exempelvis Kdenlive går att starta fint i GNOME.

Ironiskt nog är LibreOffice och GIMP de första apparna jag avinstallerar i GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

Några av problemen med Linux är att det inte finns en ledare. Microsoft är ledare för Windows och Apple för macos. Linux är det tusentals utvecklare och om ett program inte går i den riktningen en person vill så görs det en fork och så är det nu två versioner av samma projekt. Mer arbete då det är färre antal utvecklare per projekt och det rinner ut i sanden.

Linux har också alla möjliga window managers så om man gillar gnome och KDE Live så måste KDE/qt också ligga i bakgrunden. Detta är en av anledningarna Linux aldrig kommer bli stort. Det är ett nördigt hobbyprojekt för de flesta. Det kan fungera om en organisation skapar en egen dist för skolor med Libre Office och Gimp men där går väl gränsen.

Nej du kommer inte att köra KDE i bakgrunden för att du kör KDE Live i en Gnome eller XFCE session. Problemet med forks är också vida överdrivet, extremt få projekt där detta händer, enda stora som jag kan tänka mig är OpenOffice vs LibreOffice samt MySQL vs MariaDB men båda är helt problematiska för OpenOffice är i princip stendött med alla utvecklare på LibreOffice istället och allt som Oracle stoppar in i MySQL synkar MariaDB upp ändå.

Tvärtom så skapar möjligheten till forkning en enorm möjlighet till vidareutveckling. T.ex har vi GCC där en massa utvecklare surade på hur GCC utvecklades så de skapade en fork 1997 (EGCS). Till slut visade sig EGCS utvecklas så mycket snabbare och bättre att FSF bestämde sig 1999 för att lägga ner GCC, ta in EGCS-gänget i värmen igen och EGCS blev v2.95 av GCC.

I en stängd värld med en ledare så hade vi fortfarande haft kvar den gamla slöfocken till GCC och alla de utvecklare som numera utvecklar den för fullt hade sagt upp sig och börjat jobba med typ flashspel för mobiler eller nått annat värdelöst.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

StarOffice -> OpenOffice -> LibreOffice

Med en ledare, så hade antagligen LibreOffice aldrig blivit verklighet.

IBM Lotus Symphony lever också delvis kvar genom OpenOffice/LibreOffice.

Sen förstår jag inte varför man skulle vilja köra flera skrivbordsmiljöer parallellt. KDE-appar som exempelvis Kdenlive går att starta fint i GNOME.

Ironiskt nog är LibreOffice och GIMP de första apparna jag avinstallerar i GNU/Linux

GCC->EGCS->GCC, och sen har vi även XFree86 -> X.Org. Finns säkert fler exempel om man orkar leta

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det är väl unix i botten?

Det har du rätt i.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Jag startar datorn, spelar lite och stänger av datorn. Surfar lite youtube, kollar mailen.

Dvs exakt samma saker som macOS- och GNU/Linux-användarna pysslar med

Ofta klarar man sig fint med det som finns förinstallerat på datorn.

Känns lite som att siffrorna i sig speglar utbudet.

Skulle inte bli förvånad om 3% av maskinerna på exempelvis Dustin.se kör Linux, 21% har macOS och övriga är Windows-burkar