Fel produktspecifikation hos pc-konsulten.se "Ivy 161 Expert"

Permalänk
Medlem

Fel produktspecifikation hos pc-konsulten.se "Ivy 161 Expert"

Jag köpte en bärbar dator från PC-Konsulten via deras konfigurator, där jag valde deras "expert" modell och valde ett 4060 tillsammans med en i7-13700H. Beställningen gick iväg 23-05-2023, och jag fick hem den 07-06-2023.

När jag väl fick hem modellen så insåg jag att för det första att det inte var samma modell som det jag såg på deras sida som jag fick.
Modellen jag fick har inte vattenkylningsporten som deras sida visade. Se bild nedan:

Sedan stod det även på deras sida att datorn skulle ha ett aluminium-chassi samt RGB-tangentbord. (Jag laddade ner hela sidan som PDF, så det är därför formatet ser lite konstigt ut). (Det enda som är aluminium på denna modell är ett skal som ligger över locket. Inget annat).

Jag valde att installera Win 10 för att sedan installera drivrutinerna till datorn. Jag gick till deras sida för att ladda hem filerna för drivrutinerna.... Men till min modell fanns det inga filer att tillgå. Så Jag mailade PC-Konsulten ang detta och fick som svar att nej, det fanns inga filer till min dator på deras sida... Som dem sålt åt mig... I detta tillfälle funkade inte ens track-paden på datorn.
Jag fick vid ett senare tillfälle via mail en länk till en drive där jag kunde ladda hem filer som skulle tillhöra datorn - enligt dem. 70% av filerna fungerade inte och mjukvaran (Control Center) vilket hanterar RGB och de dedikerade systemknapparna fungerade inte heller (gick inte att installera).

När jag mailade PC-Konsulten om detta tillsammans med vattenporten och chassit så verkade det som att dem inte visste vad det var dem hade sålt. Dem menade på att modellen jag köpte inte skulle ha vatten-porten utan dess "systermodell" hade den. Dem beklagade detta och att det verkade vara fel i informationen som fanns på sidan vid köptillfället. Dem sa dock inget om chassit. Men ville ge mig 1000 kr som kompensation vilket jag accepterade då jag lyckades då på egen hand hitta egna filer till både ljud och Control center som jag fick att fungera. (vid det här tillfället hade ångerrättsperioden redan gått ut)

Jag skrev ett till mail och frågade om RGB för tangentbordet, för tills detta tillfälle hade jag endast haft statiska färger på tangentbordet. Och igen, enligt deras sida ska den ha full RGB som visas på bilderna. Det skulle också finnas RGB i fläktarna, enligt bild. Så jag tänkte att det skulle vara givet för en dator (utan SSD eller RAM) för nästan 16K skulle ha full RGB på tangentbordet.
Fick så svar att jag skulle testa win 11 istället enligt tillverkare då dem menade på att det var win 10 som spökade och inte gav Control Center kontroll över tangentbordet.
Så jag valde att göra som dem ville, och installerade win 11 tillsammans med de filer som dem menade skulle komma med datorn, och igen fick jag inte Control center att installera. Så jag installerade mina gamla filer igen som jag tidigare hittade.

Fick nu för en vecka sedan svar att, nej. Min dator har inte full RGB för tangentbordet, och inte heller ska den ha RGB i fläktarna heller.
Dem sa att dem ville ersätta mig för strulet igen utöver mina 1000 kr som jag fick tillbaka. Men jag har inte hört något på över en vecka nu, eller hur mycket det skulle handla om.

Jag köpte datorn då jag för ca 7 år sedan köpt en dator från dem som fungerade jättebra. Då fick jag med en USB som hade all mjukvara som tillhörde datorn, samt superb support (hade problem med en av fläktarna som lät illa och fick en helt ny kyllösning att installera utan några som helst problem).

"Expertmodellen" går inte att köpa idag då dem (äntligen) tagit ner den från sidan.

Känner mig förd bakom ljuset främst med tangentbordet, då dem sa att modellen skulle ha full RGB vilket dem sa i vår mailkontakt under ångerrätten också, vilket jag litade på.

Det verkar som att dem idag inte vet vad dem säljer för något. Inte heller har dem mjukvaran till modellerna. I alla fall inte till min modell.

Med det sagt, avråder jag alla att köpa från dem.
Hade jag fått valt igen, och kanske inte varit så naiv under ångerrättsperioden hade jag lämnat tillbaka datorn.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det du skriver stämmer finns det så mycket fel i specifikationen av denna datorn att det i sig ger dig rätt att returnera datorn. Jag skulle råda dig att fundera på vad du vill, om du vill lämna tillbaka eller bli kompenserad på något annat sätt. Sedan får du höra av dig till företaget med dina krav. Var tydlig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Trodde först det var en begagnad dator du köpt.
Du skall självklart reklamera datorn om den inte uppfyller utlovad specifikation.
Man har 3år reklamationsrätt, men skall påtala felet senast 2 månader efter man upptäckt det.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...

Permalänk
Viking

Vad menar du med "full RGB"? Du skriver att du kan ha statiska färger, alltså finns RGB. Om det inte stod att det var adresserbar RGB, alltså att det kan lysa i flera färger samtidigt, så kan man inte förvänta sig det.

Olika statiska färger är också RGB.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vad menar du med "full RGB"? Du skriver att du kan ha statiska färger, alltså finns RGB. Om det inte stod att det var adresserbar RGB, alltså att det kan lysa i flera färger samtidigt, så kan man inte förvänta sig det.

Olika statiska färger är också RGB.

Jo det är precis vad jag menar och du har 100% rätt i det du skriver, orkade inte kolla upp exakta innebörden när jag skrev inlägget tack!
Det syns även på bilderna dem hade på sidan och det var även vad PC-Konsulten menade via mail till en början att datorn skulle ha (antar jag), som dem senare menade på att min modell inte hade efter kontakt med tillverkaren.

Ska försöka få tag i dem igen och i alla fall höra vad det skulle vara för summa som jag kan få i kompensation. Men som sagt har det tagit över en vecka sedan dem senast skrev och det var då dem sa att dem skulle kompensera mig för strulet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoboos:

Jo det är precis vad jag menar och du har 100% rätt i det du skriver, orkade inte kolla upp exakta innebörden när jag skrev inlägget tack!
Det syns även på bilderna dem hade på sidan och det var även vad PC-Konsulten menade via mail till en början att datorn skulle ha (antar jag), som dem senare menade på att min modell inte hade efter kontakt med tillverkaren.

Ska försöka få tag i dem igen och i alla fall höra vad det skulle vara för summa som jag kan få i kompensation. Men som sagt har det tagit över en vecka sedan dem senast skrev och det var då dem sa att dem skulle kompensera mig för strulet.

Den som svarade dig kanske tagit semester.
Det är semestertider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Den som svarade dig kanske tagit semester.
Det är semestertider.

Kan mycket väl vara så, men det står inget på hemsidan om att dem har semesterstängt & mailet går till supporten & inte till en specifik person.
Edit: Om han nu mailat support@ dvs.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Kan mycket väl vara så, men det står inget på hemsidan om att dem har semesterstängt & mailet går till supporten & inte till en specifik person.
Edit: Om han nu mailat support@ dvs.

Har inte sagt nåt om semesterstängt.
Mejlar man inte specifik person utan support@
så kommer inte mejlet ligga kvar i inkorgen när någon svarat på det.

Kanske bara sommarjobbare nu och anställda med befogenheter har semester.
Inget konstigt alls.
Bara sitta lugnt i båten tills man får svar.
Företaget har meddelats om ärendet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@phoboos
Vänligen justera rubriken. Vi tillåter inte "varning för"-trådar i denna forumavdelningen.
/D, - Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Har inte sagt nåt om semesterstängt.
Mejlar man inte specifik person utan support@
så kommer inte mejlet ligga kvar i inkorgen när någon svarat på det.

Kanske bara sommarjobbare nu och anställda med befogenheter har semester.
Inget konstigt alls.

Fortfarande är det en dålig organisation som gör sina problem till kundernas problem.

Det är viktigt att kommunicera ut förändringar rörande sin organisation som t.ex. att under semestertider är kapaciteten begränsad gällande support etc. osv. Och ange när den är begränsad dvs. från datum till datum.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Har inte sagt nåt om semesterstängt.
Mejlar man inte specifik person utan support@
så kommer inte mejlet ligga kvar i inkorgen när någon svarat på det.

Kanske bara sommarjobbare nu och anställda med befogenheter har semester.
Inget konstigt alls.
Bara sitta lugnt i båten tills man får svar.
Företaget har meddelats om ärendet.

Fast vadå support? Det är en enmansfirma utan anställda och utan inhyrd personal. Killen som driver sidan måste ha annat jobb vid sidan av. Det är barebones han köper in, så någon omfattande verksamhet behövs inte och går inte att ha på så liten försäljning.

Självklart går all kontakt till en specifik person. Det är max två som är inblandade i firman, båda lever nog knapert eller i.a.f. inte har några egna medel.

Det är max två som är inblandade i firman, båda lever nog knapert eller i.a.f. inte har några egna medel.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast vadå support? Det är en enmansfirma utan anställda och utan inhyrd personal. Killen som driver sidan måste ha annat jobb vid sidan av. Det är barebones han köper in, så någon omfattande verksamhet behövs inte och går inte att ha på så liten försäljning.

Självklart går all kontakt till en specifik person.

Ser det nu.
Glömde göra ordentlig bakgrundskoll.
Förlåt Mäster.

Men det är fortfarande semestertider och inget snurrar som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@phoboos
Vänligen justera rubriken. Vi tillåter inte "varning för"-trådar i denna forumavdelningen.
/D, - Mod

Fixat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast vadå support? Det är en enmansfirma utan anställda och utan inhyrd personal. Killen som driver sidan måste ha annat jobb vid sidan av. Det är barebones han köper in, så någon omfattande verksamhet behövs inte och går inte att ha på så liten försäljning.

Självklart går all kontakt till en specifik person. Det är max två som är inblandade i firman, båda lever nog knapert eller i.a.f. inte har några egna medel.

Faktiskt är det fler personer. Tror det har vart minst 2 som jag har haft kontakt med i samma mail-konversation. Så nog kan fler än en person svara på mailet.
Och det är deras support@-mail jag har mailat.

Tack för alla svar förresten.

Mvh.

Permalänk
Medlem

Att en person låtsas vara flera olika personer är långtifrån ovanligt när det handlar om skojar branschen!
Sen om detta nu är inom den ramen heller inte är en annan fråga.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Att en person låtsas vara flera olika personer är långtifrån ovanligt när det handlar om skojar branschen!
Sen om detta nu är inom den ramen heller inte är en annan fråga.

De två som är skrivna på firman kan säkert hjälpa till.

Frågan är hur mycket en säljare med 1,2 miljoner i omsättning kan hjälpa till, de kan liksom inte leva på verksamheten med den omsättning de hade förra året när de kanske kan göra ett påslag på 20-25 % på det de säljer.

Firmans adress (Bolagsverket) är föräldrarnas villa, föräldrarna till ordförande och personen som säger sig startat verksamheten, denna person listas med ett annat förnamn på hemsidan och ska vara aktiv inom segling samt säger sig bo i Tyskland numera. Hemsidan listar faktiskt tre personer, men det finns ingen möjlighet att de betalar ut tre heltidslöner, finns heller ingen som heter som den tredje personen. De listar en annan adress i köpvillkoren, en företagspark i Nacka.

Nu ska vi inte anklaga eller hänga ut någon, men risken att verksamheten skulle hamna på obestånd eller att de bara inte vill driva den vidare har ökat i och med att de minskat omsättningen kraftigt över åren.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

De två som är skrivna på firman kan säkert hjälpa till.

Frågan är hur mycket en säljare med 1,2 miljoner i omsättning kan hjälpa till, de kan liksom inte leva på verksamheten med den omsättning de hade förra året när de kanske kan göra ett påslag på 20-25 % på det de säljer.

Firmans adress (Bolagsverket) är föräldrarnas villa, föräldrarna till ordförande och personen som säger sig startat verksamheten, denna person listas med ett annat förnamn på hemsidan och ska vara aktiv inom segling samt säger sig bo i Tyskland numera. Hemsidan listar faktiskt tre personer, men det finns ingen möjlighet att de betalar ut tre heltidslöner, finns heller ingen som heter som den tredje personen. De listar en annan adress i köpvillkoren, en företagspark i Nacka.

Nu ska vi inte anklaga eller hänga ut någon, men risken att verksamheten skulle hamna på obestånd eller att de bara inte vill driva den vidare har ökat i och med att de minskat omsättningen kraftigt över åren.

Det är ju lätt rätt att kolla bokslutet för de senaste åren, de har varken betalat ut löner eller utdelning så chansen att de skulle gjort det under senaste bokslutsåret är nog låg. Företaget har heller inga anställda på pappret så det är med all säkerhet endast grundaren som arbetar i företaget, om har inte har anställda som jobbar gratis. Företaget har några hundratusen i tillgångar/kapital men lika mycket i skulder i företaget.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är ju lätt rätt att kolla bokslutet för de senaste åren, de har varken betalat ut löner eller utdelning så chansen att de skulle gjort det under senaste bokslutsåret är nog låg. Företaget har heller inga anställda på pappret så det är med all säkerhet endast grundaren som arbetar i företaget, om har inte har anställda som jobbar gratis. Företaget har några hundratusen i tillgångar/kapital men lika mycket i skulder i företaget.

De har inte heller någon vinst att tala om, samt bokför på ett sätt där de inte behöver redovisa antalet anställda på samma sätt som tidigare. Självklart tar de ut (i någon form) ersättning, men inte motsvarande tre löner till grundaren/ordförande, VDn och den påstådda tredje personen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Självklart tar de ut (i någon form) ersättning

Så långt ifrån självklart det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Så långt ifrån självklart det finns.

Kan inte se att de pysslat med mycket annat och har haft verksamheten ett bra tag, sedan 2009 när du räknar handelsbolaget. Någonstans har de fört över pengar, så mycket går att utläsa.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

De har inte heller någon vinst att tala om, samt bokför på ett sätt där de inte behöver redovisa antalet anställda på samma sätt som tidigare. Självklart tar de ut (i någon form) ersättning, men inte motsvarande tre löner till grundaren/ordförande, VDn och den påstådda tredje personen.

Sant, glömde bort att man inte behöver redovisa dessa uppgifter längre om de är under en viss nivå.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Trodde först det var en begagnad dator du köpt.
Du skall självklart reklamera datorn om den inte uppfyller utlovad specifikation.
Man har 3år reklamationsrätt, men skall påtala felet senast 2 månader efter man upptäckt det.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...

Dem svarade idag och sa att de ville ge mig 500 kr för "avsaknaden av vissa funktioner" - där jag svarade och ville ha mer pga priset av maskinen.
Fick kort därefter svar på detta där dem sa att dem inte kunde göra mer.

Så jag ska försöka få den reklamerad istället.