Permalänk
Medlem

Bakterier i customloop?

Tjena, byggde min första customloop för ganska så exakt en månad sedan nu. Tyckte jag var ganska noggrann som sköljde ur radiatorerna innan med destillerat vatten men nu tycks det ha byggts upp någon avlagring endå i loopen? Både i cpu block, gpu samt lite i distroplaten, är det bakterier eller kan det vara från vätskan bara? Bör jag skölja ur allt och fylla på nytt?

Permalänk
Medlem

Otroligt svårt att se på bilderna men jag skulle jizza på att det är kalk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Otroligt svårt att se på bilderna men jag skulle jizza på att det är kalk.

Okej, vad gör man åt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Tjena, byggde min första customloop för ganska så exakt en månad sedan nu. Tyckte jag var ganska noggrann som sköljde ur radiatorerna innan med destillerat vatten men nu tycks det ha byggts upp någon avlagring endå i loopen? Både i cpu block, gpu samt lite i distroplaten, är det bakterier eller kan det vara från vätskan bara? Bör jag skölja ur allt och fylla på nytt?<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Vad har du för vätska, eftersom det är lite mjölkig i färgen?
Är alla delar helt nya eller har du några begagnade?

Kan ju lika gärna vara något ur det som har fällts ut under tiden sedan du fyllde den, eller bakterier, ärg, annan skit som inte kom ur när du sköljde ur med destillerat vatten innan bygget.

Ser även ut som om du har någon uppbyggnad av skit på vänster sida av GPU blocket som kan vara något annat (gråsvart som har gunkat igen några av kanalerna).

Lättast är väl att ta ut, plocka isär och rengöra.

Permalänk
Medlem

Destillerat vatten innehåller färre bakterier och partiklar än kranvatten. Dessutom är destillerat vatten fritt från kalk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Vad har du för vätska, eftersom det är lite mjölkig i färgen?
Är alla delar helt nya eller har du några begagnade?

Kan ju lika gärna vara något ur det som har fällts ut under tiden sedan du fyllde den, eller bakterier, ärg, annan skit som inte kom ur när du sköljde ur med destillerat vatten innan bygget.

Ser även ut som om du har någon uppbyggnad av skit på vänster sida av GPU blocket som kan vara något annat (gråsvart som har gunkat igen några av kanalerna).

Lättast är väl att ta ut, plocka isär och rengöra.

Allt är helt nytt utom gpu blocket vilket jag rengjorde i förväg, däremot så sköljde jag inte ur det med destillerat vatten, kanske är därifrån det kommer? Det är EK's cloudy white vätska.

EDIT: Där är inget som är gunkat igen de är nog bara skugga, jag rensade det ordentligt innan jag satte ihop det och lyste med luren nu och kanalerna är ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Allt är helt nytt utom gpu blocket vilket jag rengjorde i förväg, däremot så sköljde jag inte ur det med destillerat vatten, kanske är därifrån det kommer? Det är EK's cloudy white vätska.

EDIT: Där är inget som är gunkat igen de är nog bara skugga, jag rensade det ordentligt innan jag satte ihop det och lyste med luren nu och kanalerna är ok

Skulle tro boven är vätskan du använder, för någonstans kommer ju den vita färgen ifrån, mycket troligt att det är partiklar eller något därifrån som har fällt ut sig på blocken.

Angående begagnade block så skulle åtminstone jag ta isär allt och ge det en grundlig rengöring för man vet inte var det kan finnas rester kvar som kan reagera med vätskor etc.

Här ser det i alla fall ut som om det är skit i kanalerna, men om du säger att det är OK så är det väl så.

Permalänk
Medlem

Posta specs.

Det verkar som att plåten med den avsmalnade öppningen har hamnat ur sin rätta position inne i blocket (bild 1). Syftet med plåten är att accelerera på vätskans hastighet, som flödar över flänsarna, som avleder på GPU-kärnans värmeenergi. Delvis kan klegget bero på detta, eftersom flödet är mindre än optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Posta specs.

Det verkar som att plåten med den avsmalnade öppningen har hamnat ur sin rätta position inne i blocket (bild 1). Syftet med plåten är att accelerera på vätskans hastighet, som flödar över flänsarna, som avleder på GPU-kärnans värmeenergi. Delvis kan klegget bero på detta, eftersom flödet är mindre än optimalt.

Helvete... Det har du rätt i, inte ens tänkt på det... Den har glidit ner, fan också... Då får jag tömma och ta isär allting...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Helvete... Det har du rätt i, inte ens tänkt på det... Den har glidit ner, fan också... Då får jag tömma och ta isär allting...

Om du har möjligheten så posta gärna idle och load temps, före och efter fix.

Extrajobbet förstår jag är en ångest, men som försvinner då blocket är delat. Eftersom det roliga eller spännande börjar ju då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Mina temps är hur bra som helst, ligger runt 26-30 grader idle och 65max när jag spelar. Har precis beställt mer vätska och en drainport då de inte fanns i lager när jag byggde. Får försöka fixa det i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Extrajobbet förstår jag är en ångest, men som försvinner då blocket är delat. Eftersom det roliga eller spännande börjar ju då.

Nu är det färdigt, tömde systemet och spolade med vanligt vatten, tömde åter igen(så gott det gick), spolade ännu en gång fast med destillerat vatten, sedan plockade jag isär gpu och rengjorde lite grann samt lade rätt den lilla metalbiten som hamnat fel. Därefter fyllde jag på ytterliggare en gång med ca en liter destillerat vatten och lät det köra runt lite och tömde sedan vad det gick igen och fyllde på med cryo fuel mystic fog. Temps gjorde ingen direkt skillnad, men det är betydligt skönare att titta på nu. Hoppas att jag spolade tillräckligt med destillerat vatten så det inte blir någon bakterie som växer. Annars får jag väl testa med deras EK's flush rengöring, har det hemma men stod att man skulle låta det gå i 24h sedan spola ytterliggare 24h med deras cleaner vilket jag inte orkar göra nu x)

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fzk:

Nu är det färdigt, tömde systemet och spolade med vanligt vatten, tömde åter igen(så gott det gick), spolade ännu en gång fast med destillerat vatten, sedan plockade jag isär gpu och rengjorde lite grann samt lade rätt den lilla metalbiten som hamnat fel. Därefter fyllde jag på ytterliggare en gång med ca en liter destillerat vatten och lät det köra runt lite och tömde sedan vad det gick igen och fyllde på med cryo fuel mystic fog. Temps gjorde ingen direkt skillnad, men det är betydligt skönare att titta på nu. Hoppas att jag spolade tillräckligt med destillerat vatten så det inte blir någon bakterie som växer. Annars får jag väl testa med deras EK's flush rengöring, har det hemma men stod att man skulle låta det gå i 24h sedan spola ytterliggare 24h med deras cleaner vilket jag inte orkar göra nu x)

Om du bara spolar med dest. vatten så kan du förvänta dig att du får ut alla bakterier och mikroorganismer. Du måste spola med något som dödar allt i loopen. Nu har du ju dessutom grävt i loopen med fingrarna som såklart har olja på sig och detta kan du inte spola bort med bara vatten. Cryo fuel mustic fog är inte anti-biotisk så vitt jag ser.

Jag hade gett upp på att försöka köra 100% dest. vatten och kört lite PT nuke eller annan biocid i istället. Finns lite färdigblandade vätskor som dödar mikroorganismer. Om detta inte är något du kan tänka dig så är en kill-coil nästa steg.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om du bara spolar med dest. vatten så kan du förvänta dig att du får ut alla bakterier och mikroorganismer. Du måste spola med något som dödar allt i loopen. Nu har du ju dessutom grävt i loopen med fingrarna som såklart har olja på sig och detta kan du inte spola bort med bara vatten. Cryo fuel mustic fog är inte anti-biotisk så vitt jag ser.

Jag hade gett upp på att försöka köra 100% dest. vatten och kört lite PT nuke eller annan biocid i istället. Finns lite färdigblandade vätskor som dödar mikroorganismer. Om detta inte är något du kan tänka dig så är en kill-coil nästa steg.

Jag hoppas på att det var vätskan som släppt ifrån sig lite avlagring, men jag vet inte. Skulle jag märka att det börjar växa något konstigt så får jag göra köra med EK's flush & clean och därefter något av det du skrev, däremot jävligt svårt att veta om man får ut all vätska eller ej ur loopen då jag har två radiatorer, men antar att det är ofarligt om det skulle finnas kvar rester av något av det du skrev ovan när man fyller loopen igen efter?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fzk:

Jag hoppas på att det var vätskan som släppt ifrån sig lite avlagring, men jag vet inte. Skulle jag märka att det börjar växa något konstigt så får jag göra köra med EK's flush & clean och därefter något av det du skrev, däremot jävligt svårt att veta om man får ut all vätska eller ej ur loopen då jag har två radiatorer, men antar att det är ofarligt om det skulle finnas kvar rester av något av det du skrev ovan när man fyller loopen igen efter?

Man får utgå ifrån att vätskor som inte är klara innehåller partiklar, partiklar som kan samlas eller reagera på loopen.

Att inte få ut allt ur loopen kan vara skadligt iom, jag har en flaska rengöring som käkar på slangar och eventuellt även blocken om man lämnar kvar den i systemet, däremot är det som alltid utspädningslagen.

Säg att du spolar med vatten och har 10% av loopen som inte går att hälla ut så har du 1% av ursprungsvästan efter två omgångar av spolning. Är det då 5% koncentration på rengöringsmedlet så snackar vi 0.05% koncentration efter två spolningar.

Jag har i princip alltid spolat med kranvatten i mina loopar så att avlagringar, gung mm kommer ut. Sedan spolar jag med en omgång rengöringsmedel följt av en (1) genomsköljning av avjoniserat vatten (batterivatten) för att sedan fyllas på med glykol+avjoniserat+liten skvätt biocid. Inte haft problem med tillväxt när jag gjort så.

Jag tror att den största boven är olja och fingerpillande i loopen kombinerat med ingen biocid eller mikrodödande medel men är det tillräckligt fattigt i systemet så borde mikroorganismerna inte ha något att mumsa på.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har då klurat på att de vita ränderna är EK:s färg. För gegget verkar inte naturligt, såsom tecken på kalk eller alger, som bör vara grönfärgade eftersom de lever på solljuset via fotosyntes, som är möjligt då dessa encelliga varelser har en gömma med klorofyll. Säkerligen finns det undantag, för naturen är macho och nischad.

Å andra sidan hittade jag ett axplock med reddit-trådar om ditt valda EK koncentrat:
https://www.reddit.com/r/watercooling/comments/wrpc2x/ek_myst...
https://www.reddit.com/r/watercooling/comments/kt0cu2/anyone_...
https://www.reddit.com/r/watercooling/comments/jzsy4k/mystic_...
https://www.reddit.com/r/watercooling/comments/rpfmkt/ek_cryo...

De två sista länkarna är nog mest intressant då hen gäckas av liknande problem. Särskilt den här bilden ger sken att EK:s färg är iffy eller kan separera:

Vänster bild, efter 5 dagar. Höger bild, efter fyllning.

Orden jag tagit till mig från länkarkivet är att färgen kan reagera på rester av rengöringsmedel, och någon eller några uppmuntrar för att köpa premixade flarror med vatten och färg, istället för färgkoncentrat. För koncentratet anses har eller har haft en del bekymmer med att fallera över tiden. Å andra sidan har färgen en livslängd på 2 år, på hyllan.

Har du koll på fyll-upp-datumet på ditt koncentrat?

Slutsats: Coolt men besvärligt med färg i loopen, och det verkar svårt att lista ut orsaken varför färgen separerat eller bildar klegg. För det kan bero på såsom koncentratets ålder, handhavandefel eller kvarlämnat rengöringsmedel. Och oturen(?).

F.ö. finns mikroorganismer i hemmets luft, tänk er paraplyjockeys som kastas upp av vår närvaro och sedan faller nedåt då tyngdkraften verkar på dem. I slutändan är det typ oundvikligt att mikroorganismer hamnar i loopen på ett eller annat sätt, sedan kan krabaterna dupliceras om slangarna är genomskinliga och utsätts för solljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag har då klurat på att de vita ränderna är EK:s färg. För gegget verkar inte naturligt, såsom tecken på kalk eller alger, som bör vara grönfärgade eftersom de lever på solljuset via fotosyntes, som är möjligt då dessa encelliga varelser har en gömma med klorofyll. Säkerligen finns det undantag, för naturen är macho och nischad.

Å andra sidan hittade jag ett axplock med reddit-trådar om ditt valda EK koncentrat:
https://www.reddit.com/r/watercooling/comments/wrpc2x/ek_myst...
https://www.reddit.com/r/watercooling/comments/kt0cu2/anyone_...
https://www.reddit.com/r/watercooling/comments/jzsy4k/mystic_...
https://www.reddit.com/r/watercooling/comments/rpfmkt/ek_cryo...

De två sista länkarna är nog mest intressant då hen gäckas av liknande problem. Särskilt den här bilden ger sken att EK:s färg är iffy eller kan separera:

https://i.imgur.com/CvuZK8N.jpg

Vänster bild, efter 5 dagar. Höger bild, efter fyllning.

Orden jag tagit till mig från länkarkivet är att färgen kan reagera på rester av rengöringsmedel, och någon eller några uppmuntrar för att köpa premixade flarror med vatten och färg, istället för färgkoncentrat. För koncentratet anses har eller har haft en del bekymmer med att fallera över tiden. Å andra sidan har färgen en livslängd på 2 år, på hyllan.

Har du koll på fyll-upp-datumet på ditt koncentrat?

Slutsats: Coolt men besvärligt med färg i loopen, och det verkar svårt att lista ut orsaken varför färgen separerat eller bildar klegg. För det kan bero på såsom koncentratets ålder, handhavandefel eller kvarlämnat rengöringsmedel. Och oturen(?).

F.ö. finns mikroorganismer i hemmets luft, tänk er paraplyjockeys som kastas upp av vår närvaro och sedan faller nedåt då tyngdkraften verkar på dem. I slutändan är det typ oundvikligt att mikroorganismer hamnar i loopen på ett eller annat sätt, sedan kan krabaterna dupliceras om slangarna är genomskinliga och utsätts för solljus.

Jag har använt deras färdigblandade vätska, och läste lite recensioner på inet där flera har kommenterat att det har varit gunk i botten på flaskan. Första gången jag fyllde på så var jag noga med att försöka kolla så det inte följt med något och det såg inte så ut, dock så skakade jag flaskan innan vilket kanske var dumt. Nu denna gången så skakade jag inte utan hällde direkt i min ”påfyllnings” flaska och sedan in i systemet så hoppas på att jag inte rörde upp något. Men jag har även läst att vissa inte har haft några problem alls, det kanske bara handlar om tur?😅

EDIT: För övrigt så har jag inte haft något annat i systemet förutom vanligt kranvatten och destillerat vatten, inga rengöringsmedel är använda.

Sen vet jag inte om det kan ha med o göra att systemet stått still i två veckor när jag var på semester. Men det känns kanske inte som att det är värt att lägga någon mer energi på det nu, sålänge mina temps är okej och det inte kleggar igen kanalerna så får det vara så. Systemet är inte ens 2månader gammalt, tänker att jag låter det vara nu i 6månader så får jag kolla igenom och eventuellt köra en riktig ”cleanse” och eventuellt byta eller köra utan färg. Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Jag har använt deras färdigblandade vätska, och läste lite recensioner på inet där flera har kommenterat att det har varit gunk i botten på flaskan. Första gången jag fyllde på så var jag noga med att försöka kolla så det inte följt med något och det såg inte så ut, dock så skakade jag flaskan innan vilket kanske var dumt. Nu denna gången så skakade jag inte utan hällde direkt i min ”påfyllnings” flaska och sedan in i systemet så hoppas på att jag inte rörde upp något. Men jag har även läst att vissa inte har haft några problem alls, det kanske bara handlar om tur?😅

EDIT: För övrigt så har jag inte haft något annat i systemet förutom vanligt kranvatten och destillerat vatten, inga rengöringsmedel är använda

https://www.ekwb.com/shop/ek-cryofuel-navy-blue-premix-1000ml

Technical data:
Color: Navy Blue (transparent)
Content: 1000 mL
Electrical Conductivity (mS/cm): 1,04 ±10%
UV Reactive: Yes
Neutral pH: 6 - 8
Decomposition temperature: >65°C (>150°F)*
Recommended use temperature range: 5 to 60°C (40 to 140°F)

*Decomposition temperature is the temperature threshold at which the breakdown of individual components (dye, preservatives) in the solution may start to occur. Moreover, liquid vaporization starts to occur at this temperature.

Längre ned på sidan (...) och verkar gälla konc.

• Shake before use!

• Do not mix with other EK-CryoFuel series coolants!

• Do not add any biocides to EK-CryoFuel as the product already includes such additives! Failure to do so might result in dye and coolant breakdown.

Jag vet inte vilken av dessa färger du brukade:
https://www.ekwb.com/shop/ek-cryofuel-solid-cloud-white-conc-...
https://www.ekwb.com/shop/ek-cryofuel-mystic-fog-conc-250ml

Det intressanta är att premixen med Cryfuel Navy Blue uppges sönderfalla över 65C. Siffran gäller möjligen inte för ditt valda koncentrat, då teknikaliteten inte är angiven för CryoFuel Solids.

Återblick på jetplåten, som tog en vandring i blocket. Dess funktion är att accelerera på kylmedlet, och mitt perspektiv på detta är att tillverkaren erfarit att det ger en prestandavinst att i detta ögonblick öka hastigheten på vattnet. Eftersom det garanterar att områdets värmeenergi upptas enhetligare, då temperaturen sannolikt är större mot botten på kylblocket, jämfört med toppen mot akrylen.

Med ett försök på svenska, så kan kladdet i blocket bero på den dislokerade jetplåten som ska orsaka en kraft, som överkommer tryckskillnaden mellan flänsområdets botten och topp då kylmedlets molekyler exalteras, som beror på GPU:ns tillförda värmeenergi.

Alltså, under månaden som passerat med ett dysfunktionellt vattenblock, kan kylmedlets temperatur ha överstigit 65C så en mängd separerat. En teori begrundat på rostig fysik.

Föreställningen går att undersöka om du har kvar CryoFuel och äger en termometer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

https://www.ekwb.com/shop/ek-cryofuel-navy-blue-premix-1000ml

Technical data:
Color: Navy Blue (transparent)
Content: 1000 mL
Electrical Conductivity (mS/cm): 1,04 ±10%
UV Reactive: Yes
Neutral pH: 6 - 8
Decomposition temperature: >65°C (>150°F)*
Recommended use temperature range: 5 to 60°C (40 to 140°F)

*Decomposition temperature is the temperature threshold at which the breakdown of individual components (dye, preservatives) in the solution may start to occur. Moreover, liquid vaporization starts to occur at this temperature.

Längre ned på sidan (...) och verkar gälla konc.

• Shake before use!

• Do not mix with other EK-CryoFuel series coolants!

• Do not add any biocides to EK-CryoFuel as the product already includes such additives! Failure to do so might result in dye and coolant breakdown.

Jag vet inte vilken av dessa färger du brukade:
https://www.ekwb.com/shop/ek-cryofuel-solid-cloud-white-conc-...
https://www.ekwb.com/shop/ek-cryofuel-mystic-fog-conc-250ml

Det intressanta är att premixen med Cryfuel Navy Blue uppges sönderfalla över 65C. Siffran gäller möjligen inte för ditt valda koncentrat, då teknikaliteten inte är angiven för CryoFuel Solids.

Återblick på jetplåten, som tog en vandring i blocket. Dess funktion är att accelerera på kylmedlet, och mitt perspektiv på detta är att tillverkaren erfarit att det ger en prestandavinst att i detta ögonblick öka hastigheten på vattnet. Eftersom det garanterar att områdets värmeenergi upptas enhetligare, då temperaturen sannolikt är större mot botten på kylblocket, jämfört med toppen mot akrylen.

Med ett försök på svenska, så kan kladdet i blocket bero på den dislokerade jetplåten som ska orsaka en kraft, som överkommer tryckskillnaden mellan flänsområdets botten och topp då kylmedlets molekyler exalteras, som beror på GPU:ns tillförda värmeenergi.

Alltså, under månaden som passerat med ett dysfunktionellt vattenblock, kan kylmedlets temperatur ha överstigit 65C så en mängd separerat. En teori begrundat på rostig fysik.

Föreställningen går att undersöka om du har kvar CryoFuel och äger en termometer.

Det låter som att det är fullt möjligt att det kan bero på det, jag har lite vätska kvar, kanske ska testa att värma på och se vad som händer där runt 65+ grader för att utesluta om det kommer därifrån.

Men det vore ju jävligt korkat om de har tänkt att man ska hålla under 65grader load. Jag har endå dubbla 360 radiatorer, nu sitter jag förvisso i ett väldigt litet rum där medeltemperaturen i rummet påverkas av datorn men tycker endå att det är rätt lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Det låter som att det är fullt möjligt att det kan bero på det, jag har lite vätska kvar, kanske ska testa att värma på och se vad som händer där runt 65+ grader för att utesluta om det kommer därifrån.

Om du prövar tesen så är ett förslag att koka upp en större mängd vatten, blanda detta med rumstempererat eller kranvatten så en specifik temperatur uppnås, såsom 70C, sedan i med CryoFuel koncentrat och kika efter klumpbildningar.

Fenomenet kanske inte uppstår momentant, på ett ögonblick då vätskan är över 65C. Så att värma upp vatten och koncentrat kanske inte påvisar något. Eftersom förloppet sker så snabbt.

Visserligen kanske det är lättare att maila EK om uppgifterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Men det vore ju jävligt korkat om de har tänkt att man ska hålla under 65grader load. Jag har endå dubbla 360 radiatorer, nu sitter jag förvisso i ett väldigt litet rum där medeltemperaturen i rummet påverkas av datorn men tycker endå att det är rätt lågt.

Nja, i normalfall ska inte kylmedlets temperatur överstiga 65C. Det är ganska orimligt om systemet är välbyggt.

I ditt fall kan dock en inbränning skett, då plåtbiten flyttat på sig. Dock är det endast en tes, lik de om kvarlämnade rester med rengöringsmedel osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Nja, i normalfall ska inte kylmedlets temperatur överstiga 65C. Det är ganska orimligt om systemet är välbyggt.

I ditt fall kan dock en inbränning skett, då plåtbiten flyttat på sig. Dock är det endast en tes, lik de om kvarlämnade rester med rengöringsmedel osv.

Jo det är förvisso sant, jag har inte mätt vätskans temperatur och den överstiger nog inte 65 grader. Har en temp mätare inpluggad i gpublocket men har inte kopplat in den i moderkortet för min riserkabel var i vägen och orkade inte pilla med det igår. Jag gör såhär att jag kör som det är nu ett tag så får jag de om det upprepar sig, ska nog dra ett Mail till EK också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Jo det är förvisso sant, jag har inte mätt vätskans temperatur och den överstiger nog inte 65 grader. Har en temp mätare inpluggad i gpublocket men har inte kopplat in den i moderkortet för min riserkabel var i vägen och orkade inte pilla med det igår. Jag gör såhär att jag kör som det är nu ett tag så får jag de om det upprepar sig, ska nog dra ett Mail till EK också

Loopens vattentemp kan du uppskatta med enkla medel, känn med handen på slangarna och vrid på bastuklockans tempmätare mot det upplevda närmevärdet.

Nej men, känn på slangarna och uppskatta temperaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Loopens vattentemp kan du uppskatta med enkla medel, känn med handen på slangarna och vrid på bastuklockans tempmätare mot det upplevda närmevärdet.

Nej men, känn på slangarna och uppskatta temperaturen.

Har känt på både distroplate samt akryl rören och de är inte mycket varmare än kroppstemp Skulle väl tippa Max 40-45