Mesh nätverks problem
Tjenare sweclockers!
Skriver då jag suttit hela eftermiddagen och försökt förstå mig på mitt mesh nätverk.
Har idag och haft i snart 2 år ett mesh nätverk med TP link Deco m5 puckar, 1 huvud enhet och 2 extra puckar så 3 i totalen.
Bor i ett hus på 220kvm där huvudenheten står vid fiberboxen längst bort på 1a plan, enhet 2 står ett plan upp cirka 6 meter ifrån huvud enhet och enhet 3 står på 1 plan cirka 10-12 meter ifrån huvud enhet i husets andra hörn.
Detta har fungerat GALANT i snart 2 års tid med både streaming och gaming på ett 100/100 fiber nätverk.
Tills för ungefär 2 veckor sedan, då började jag märka att enhet 2 (som har ethernet kabel till datorn i gamingrummet på plan 2) har svag mottagning och får lagspikes vid MINSTA belastning, jag mäter typ 95/95 på bredbandskollen, men startar jag youtube, steam, eller något som tar minsta belastning så blir nätverket riktigt segt i några sekunder innan det återhämtar sig, detta händer vid streaming på tv och telefon också.
Har idag flyttat enhet 2 närmre huvudenhet men fortfarande på plan 2 och mottagningen säger fortfarande svag med samma spikes vid belastning?
Wi-Fi fungerar perfekt via telefon(vet dock inte vilken mesh telefonen är ansluten till)
Enhet 3 som sitter längst ifrån huvudenhet har en bra mottagning men lider också ibland av lagspikes.
Kliar snart bort allt hår jag har kvar på huvudet av dethär problemet, är detta något problem någon annan har haft? Och isåfall kanske vet någon lösning?
Uppskattar all hjälp, tusen tack!