Facebook och Instagram kan få reklamfri prenumeration i EU

Permalänk

Meta är tröga som i korkade. Vårt stryrkjärn började brinna igår. Vad händer timmar efter att vi köper nytt? Jo, då kommer hon få reklam för styrkjärn.

Just det där snokande gör att jag vägrar använda deras sociala medier. Vilket får en negativ inverkan på sociala livet. Svårt att hitta sådana som cyklar MTB, landsväg eller inte. Dock vill jag inte sälja ut min själ.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det förstör värdet av att annonsera hos tidningen med en betalmur.

Inte säkert. Nu når annonserna folk som faktiskt har ett intresse av det tidningen handlar om. (Dagstidningar undantagna kanske, för generiska)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

är det bara jag som tycker det är helt fucking idiotiskt sjukt att man ska behöva betala för att INTE se reklam eller bli SPÅRAD?
vi behöver ta tillbaks internet från alla dårar

Jag gillar din entusiasm, men du behöver tänka ett par varv till.

Allting kostar pengar, alla som på något sätt tillhandahåller tjänster eller fyller internet med innehåll behöver få betalt, på ett eller annat sätt. Enda undantaget är de som har detta som hobby och är villiga att bjuda på tiden de läger ner och själva betala alla omkostnader.

Vi behöver inte gå längre än till sidan vi skriver på nu, de servrar som står hos Bahnhof och nyligen byttes, de kostar säkerligen en rejäl slant i månaden. Redaktionen har ett kontor som kostar pengar. De anställda som jobbar på redaktionen har detta som förvärvsarbete, de måste få ut lön för att kunna betala sina räkningar.... osv... osv...
På något sätt måste pengarna komma IN i verksamheten, annars finns där inga pengar att betala allt detta med.

Det är därför oerhört korttänkt att sitta o spy galla över annonsering och/eller "spårning" och samtidigt vara ovillig att istället betala för att nyttja dessa tjänster.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd

Betala för att inte bli spårad? *fniss*

Skulle inte ens använda deras "tjänster" om jag fick betalt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

är det bara jag som tycker det är helt fucking idiotiskt sjukt att man ska behöva betala för att INTE se reklam eller bli SPÅRAD?
vi behöver ta tillbaks internet från alla dårar

Menar du att alla som levererar tjänster på Internet ska göra det av god vilja utan att ta betalt? Hur tänker du dig finansieringen isf ska ske? Är det mer åt public service hållet då, via en skatt kanske?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Vem vill ge en krona till meta företag ? usch

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vem vill ge en krona till meta företag ? usch

Jag har gjort och kommer göra igen nästa månad

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krEJZi:

Vilken värld vi lever i. Vi ska betala dom för att dom ska sluta spåra oss.

Pfff.. de slutar inte spåra oss, dessa typer har advokater som kan bända tid och rum inom regelverket sedan ministrar inom EU som tar cash under bordet för att blunda.

Inför tjänstemannaansvaren över hela Europa.. allt ska kunna spåras inom politiken.

Kan man ha koder för massförstörelsevapen kan man ha koder för att spåra politikernas historik.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Den väldigt långtgående spårningen och kartläggningen av användare är ett gissel ja.

Men alternativet betala eller ha reklam är väl inte så konstigt.
Kostar verksamheten pengar att driva så behöver det ju komma in pengar. Det gäller INDB, instagram, sweclockers såväl som DN.se eller dropbox.
Löner, hårdvara, servrar och allt sådant kan inte finansieras med good internet spirit 😅.

Du vet att vi förr delade magasin och tidningar med varandra? Du prenumererade men lånade ut eller gav bort tidningen/magasinet till din bekantskap och vise versa. Vi gick även till biblioteken och läste gratis där eller läste upplagorna som låg i fikarummet på arbetsplatsen eller kaféet.

Du behövde inte köpa speltidningen för att läsa senaste recensionerna, nu kan jag ju inte säga att spelrecensioner hamnat bakom betalmur men tänk vad liten cirkulation de skulle få om de hamnade där. Vi kan inte leva hela våra liv genom att någon på facebook screenshottar artiklar, digitalt finns inte någon motsvarighet till att läsa en tidning/magasin som någon delat med sig av.

Skrivet av talonmas:

Inte säkert. Nu når annonserna folk som faktiskt har ett intresse av det tidningen handlar om. (Dagstidningar undantagna kanske, för generiska)

Finns i praktiken inte lokaltidningar längre, allt ägs av koncerner som sågat allt och de lokala reportagen som finns blir inte lästa bakom betalmurarna. Förr kunde de uppskatta upplagor och läsare, nu går inte det. Läsarna har alltid varit många fler än upplagorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns i praktiken inte lokaltidningar längre, allt ägs av koncerner som sågat allt och de lokala reportagen som finns blir inte lästa bakom betalmurarna. Förr kunde de uppskatta upplagor och läsare, nu går inte det. Läsarna har alltid varit många fler än upplagorna.

Tänkte mer faktatidningar, typ Amigatidningen, Biodlarnas tidning, Båtnytt etc etc

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tänkte mer faktatidningar, typ Amigatidningen, Biodlarnas tidning, Båtnytt etc etc

Hur bra tror du Sweclockers hade gått med en upplaga på kanske 3000 som många magasin låg kring? Veckovis unika besökare är väl 320 000 och det är där annonsörer ser värde. Magasinen lästes av många fler än antal upplagor, men det är ingen som gör något liknande med digitala prenumerationer där de går att dela till bekanta.

Nu är ju inte dagstidningar enbart digitala, men en dagstidning med 100 000 dagliga läsare har 10 000 digitala prenumeranter, hur bra hade det varit att verkligen låsa in till ett prenumerationsbaserat medium (där du inte kan dela med bekanta) där? Dessa 10 000 är inte tio gånger mer värda än dessa 100 000 (som dessutom till viss del kan vara olika individer från dag till dag).

Nu skulle inte ett skifte nödvändigtvis göra att bara en tiondel läsare stannar kvar, men hälften eller mer skulle garanterat försvinna och antalet unika läsare totalt sett skulle minska med mer än så. 10 000-siffran visar att det är svårt att göra folk till digitala prenumeranter med den modell de har idag – på dagstidningar kostar e-prenumerationerna ett par till tre hundra kronor i månaden för att få tillgång till reklamen och artiklarna.

Ska du betala för media som ska vara reklamfritt så blir snabbt flera tusen i månaden för att ditt lilla magasin ska hålla sig flytande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Du vet att vi förr delade magasin och tidningar med varandra? Du prenumererade men lånade ut eller gav bort tidningen/magasinet till din bekantskap och vise versa. Vi gick även till biblioteken och läste gratis där eller läste upplagorna som låg i fikarummet på arbetsplatsen eller kaféet.

Du behövde inte köpa speltidningen för att läsa senaste recensionerna, nu kan jag ju inte säga att spelrecensioner hamnat bakom betalmur men tänk vad liten cirkulation de skulle få om de hamnade där. Vi kan inte leva hela våra liv genom att någon på facebook screenshottar artiklar, digitalt finns inte någon motsvarighet till att läsa en tidning/magasin som någon delat med sig av.

Jag förstår om det finns ett missnöje med hur digitala diton av tidningar fungerar distribueringsmässigt jämte pappersvarianter.
Min poäng var emellertid en annan.
Jag ville poängerat att det behövs någon form av finansiell modell som bär verksamheten. Det behöver inte vara prenumerationer - men då behöver det rimligen vara reklam i så fall (oftast iaf). Utan både och blir det svårt att praktiskt bedriva redaktion.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag förstår om det finns ett missnöje med hur digitala diton av tidningar fungerar distribueringsmässigt jämte pappersvarianter.
Min poäng var emellertid en annan.
Jag ville poängerat att det behövs någon form av finansiell modell som bär verksamheten. Det behöver inte vara prenumerationer - men då behöver det rimligen vara reklam i så fall (oftast iaf). Utan både och blir det svårt att praktiskt bedriva redaktion.

Min poäng är inte att det inte fungerar utan reklam utan att det inte fungerar med betalmur och enbart dagens variant av digitala utgåvor för t.ex. dagstidningar. Det är några få procent av omsättningen som digitala prenumeranter täcker på våra lokala dagstidningskoncerner där du inte kan läsa på nätet utan prenumeration samtidigt som de är en bråkdel av alla läsare.

Man får som sagt inte glömma att vi tog del av alla dessa medier kostnadsfritt förr. Vi hade prenumerationer, men enstaka inte för flera tusenlappar.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det förstör värdet av att annonsera hos tidningen med en betalmur.

Varför det? Kan du förklara lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Varför det? Kan du förklara lite?

Färre ser reklamen, alltså minskar exponeringen och värdet av reklamplatsen minskar. Blir lite av en ond cirkel

Permalänk
Medlem

All reklam kan dra åt helvete och spårning likaså, så det låter som en klart vettig idé. Förutsatt att man litar på Meta då alltså, vilket jag definitivt inte gör.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

kör adblock på fejjan och funderar ändå på att ta bort kontot
lets face it - det är messenger man vill ha