EU skärper reglerna för Microsoft och fem andra nätjättar

Permalänk
Melding Plague

EU skärper reglerna för Microsoft och fem andra nätjättar

Nu har EU-kommissionen publicerat listan över teknikjättar och vilka av deras tjänster som måste börja följa reglerna för så kallade grindvakter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

EU-kommissionen inleder utöver det utredningar för att avgöra om Apples Imessage och Microsofts Bing, Edge och reklamverksamhet ska undantas från reglerna för grindvakter

Vi får hoppas att det inte gör det, så kanske de äntligen kryper till korset och implementerar RCS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vi får hoppas att det inte gör det, så kanske de äntligen kryper till korset och implementerar RCS.

Alla vinner på att Apple implementerar RCS... Förutom Apple.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Alla vinner på att Apple implementerar RCS... Förutom Apple.

RCS, nej tack!
Om apple måste göra iMessage RCS kompatibel kan de inte fortsätta utveckla den som de vill och måste hela tiden hålla kompatibilitet med en third party standard.

Sen är iMessage en ren data end-to-end krypterad meddelandetjänst, gogglar jag RCS standard hittar jag detta på Googles egna supportsida:
"Important: RCS chats are only available for certain devices, service providers, and carriers. For more info, contact your carrier."
Ehh? min carrier ska skita fullständigt i vad jag gör och mina meddelanden ska inte gå genom deras messaging servrar.

Permalänk
Medlem

Bara jag som vid första anblick läste sexnätjättars och genast tänkte på OF och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

RCS, nej tack!
Om apple måste göra iMessage RCS kompatibel kan de inte fortsätta utveckla den som de vill och måste hela tiden hålla kompatibilitet med en third party standard.

Sen är iMessage en ren data end-to-end krypterad meddelandetjänst, gogglar jag RCS standard hittar jag detta på Googles egna supportsida:
"Important: RCS chats are only available for certain devices, service providers, and carriers. For more info, contact your carrier."
Ehh? min carrier ska skita fullständigt i vad jag gör och mina meddelanden ska inte gå genom deras messaging servrar.

RCS är också e2e-krypterat. Så du får nog uppdatera dig lite. Operatören är inblandad eftersom det är ett decentraliserat system.

Och nej, Apple behöver inte sluta utveckla Imessage för att de samtidigt stöder RCS, det är ren propaganda. På samma vis som de idag kan skicka SMS när de inte kan skicka Imessage kan de skicka RCS när de inte kan skicka Imessage. RCS är dessutom en standard som Apple kan ansluta sig till, så Apple kan hjälpa till och ta fram nya features som alla kan ta del av om de hade velat. Det enda som är dåligt med detta är att Apple förlorar en inlåsningseffekt, fattar inte varför vissa konsumenter ogillar valfrihet.

Permalänk
Medlem

Grymt! Detta plus att äntligen bli av med äldre usb kontakter och enkelt utbytbara batterier är guld värt

Skönt att EU lyckas på något iallafall!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

RCS är också e2e-krypterat. Så du får nog uppdatera dig lite. Operatören är inblandad eftersom det är ett decentraliserat system.

Och nej, Apple behöver inte sluta utveckla Imessage för att de samtidigt stöder RCS, det är ren propaganda. På samma vis som de idag kan skicka SMS när de inte kan skicka Imessage kan de skicka RCS när de inte kan skicka Imessage. RCS är dessutom en standard som Apple kan ansluta sig till, så Apple kan hjälpa till och ta fram nya features som alla kan ta del av om de hade velat. Det enda som är dåligt med detta är att Apple förlorar en inlåsningseffekt, fattar inte varför vissa konsumenter ogillar valfrihet.

Älskar valfrihet, därför jag valt Apples inlåsta system ju! Låt mig vara där
Annars finns ju Messenger, Telegram, Signal, WhatsApp etc att använda. Fritt fram också för vem som helst att utvecka en RCS app.
Jo e2e implementerades som default för en månad sen i googles RCS implementation ser jag nu, bra! Men det tog dem nästan 15år att implementera...
Och att det inte skulle begränsa hur iMessage funkade håller jag inte med om. Om jag har ett dokument skapat i Word men ska skicka det till någon som bara har en pdf reader eller wordpad eller vad det nu är så kommer formatet på mitt dokument inte komma fram på samma sätt även om jag förståss kan skicka det i ett format de kan läsa. Same same.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Operatören är inblandad eftersom det är ett decentraliserat system.

Fyi, min operatör hade en störning på sitt system i somras som gjorde att SMS ibland inte kom fram, störningen höll på i flera dagar, SMS kunde tom komma fram till fel person ibland!
Jag vill inte ha min operatör inblandad i mina meddelandetjänster tack! De ska bara skicka mina IP paket vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Bara jag som vid första anblick läste sexnätjättars och genast tänkte på OF och liknande.

Nope, exakt samma.

A dirty mind thinks dirty thoughts

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

De flesta är inte orimliga även om jag sett Bytedance/Tiktok flyttats från listan och istället hamnat på förbudslistan.

Sedan kan jag tycka att man borde övervägt om Disney, Netflix, Sony/Playstation, Samsung, Spotify och Steam kanske skulle ha ingått också.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Samtidigt är man väldigt pigg på att lägga stränga modereringskrav eller adminstrativa ansvar av olika slag på diverse aktörer. Vilket gör att bara stora etablerade och resursstarka aktörer kan leva upp till kraven och samtidigt nå lönsamhet. Det drabbar ju främst sociala medier, men inte bara, och gränserna för vad som är vad suddas ut mer och mer.
EU har ett stort delansvar i plattformeringen vi ser.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Vi får hoppas att det inte gör det, så kanske de äntligen kryper till korset och implementerar RCS.

Skrivet av Bjirn:

RCS, nej tack!
Om apple måste göra iMessage RCS kompatibel kan de inte fortsätta utveckla den som de vill och måste hela tiden hålla kompatibilitet med en third party standard.

Sen är iMessage en ren data end-to-end krypterad meddelandetjänst, gogglar jag RCS standard hittar jag detta på Googles egna supportsida:
"Important: RCS chats are only available for certain devices, service providers, and carriers. For more info, contact your carrier."
Ehh? min carrier ska skita fullständigt i vad jag gör och mina meddelanden ska inte gå genom deras messaging servrar.

Det här området är ganska komplext.

Idémässigt ska RCS vara likt SMS, telefonsamtal och SMS. Det är inte särskilt konstigt att det går via ens internetleverantör precis som samtal. Styrkan i det här är att det inte krävs konton eller speciella appar utan alla når varandra precis som med samtal eller SMS.

Men...

RCS har utvecklats i en mycket märklig riktning här. Det var inte tanken - men det har blivit såhär.
Det är inte så enkelt som att önska att apple bara anammar RCS och så är allt löst.

Vi kan väl säga som så att olika kommunikationsprotokoll innehåller ett gäng olika valbara standarder. Bluetooth kan bestå av musikströmmar, tangentbordstryckningar eller duplex för en scannerenhet. Det finns mängder av olika upplägg. Samtal över telefon har också många olika standarder inkluderade.
Samma sak gäller RCS. Vilka delar som kan ingå är inte spikat utan det kan bero på. Här behöver operatörerna enas om lite standarder för att allt ska funka smidigt. Det här har... havererat. Därför har inte RCS rullats ut globalt via nätoperatörerna. Tyvärr. De har inte klarat av vad de borde. It is what it is.
Men då har Google plockat upp bollen. De har valt ett gäng standarder som ska ingå i deras RCS-satsning. Globala standarder - inget nedlåst standardiseringsmässigt. Andra företag får hoppa på samma RCSstandard. Det är fritt fram. Och bra att det finns någon som satt en gemensam standard att jobba med. Win!
Värt att nämna är att till skillnad från SMS, MMS och telefonsamtal så måste RCS inte gå via operatörens nät utan det funkar faktiskt direkt över internet också. Koppla upp mot någon annans wifi så fortsätter det fungera. Så är det inte med vanliga telefonsamtal direkt ;).
Men.
För att det här ska funka behöver google sätta upp servrar som sköter kontakthanteringen. Och det här här inlåsningen sker. För google har inga kontaktytor som gör att andra operatörer kan koppla upp sig mot googles RCSservrar. Så om jag har RCS från min operatör Telia eller Hallon så kan den RCSkommunikationen inte länkas ihop med googles servrar för RCS.
Så kommer apple börja stödja RCS med samma standarder som google valt för RCS - ja då kommer det fortfarande krävas att apple sätter upp kommunikationsservrar - som inte kan anslutas med googles servrar. Separata nät... Och vad är då poängen?
Det blir som att folk med teliaabonnemang inte kan ringa till folk med comviq-abonnemang. Även om de har samma standarder på plats.
Hur standarden för RCS tillåter avgränsade nät på det sättet förvånar mig. För hela tanken är ju att det ska gå att koppla ihop alla.

Så ja - det finns ingen superlätt väg ur det här. Eller ja - jo. Att google öppnar upp APIer för kommunikation mellan olika företags RCSnät hade varit vägen framåt. Men där är vi alltså inte i nuläget.

Det är en soppa - milt uttryckt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Låter som att EU igen sätter sina medborgares rättigheter i första rummet. Bra att liknande initiativ tas och att stora tjänster utreds

Saker jag saknar är dock tv-konsolernas inlåsning, Nintendo&Sony&Microsoft borde räknas där med

Permalänk
Medlem

Bing kvalificerade inte som "Search"?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Älskar valfrihet, därför jag valt Apples inlåsta system ju! Låt mig vara där
Annars finns ju Messenger, Telegram, Signal, WhatsApp etc att använda. Fritt fram också för vem som helst att utvecka en RCS app.
Jo e2e implementerades som default för en månad sen i googles RCS implementation ser jag nu, bra! Men det tog dem nästan 15år att implementera...
Och att det inte skulle begränsa hur iMessage funkade håller jag inte med om. Om jag har ett dokument skapat i Word men ska skicka det till någon som bara har en pdf reader eller wordpad eller vad det nu är så kommer formatet på mitt dokument inte komma fram på samma sätt även om jag förståss kan skicka det i ett format de kan läsa. Same same.

Det är gruppmeddelanden som fått E2E för någon månad sedan. Enskilda konversationer över RCS har haft E2E i typ 2 år fyi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Låter som att EU igen sätter sina medborgares rättigheter i första rummet. Bra att liknande initiativ tas och att stora tjänster utreds

Saker jag saknar är dock tv-konsolernas inlåsning, Nintendo&Sony&Microsoft borde räknas där med

Hörde jag någon säga operativsystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

RCS är också e2e-krypterat. Så du får nog uppdatera dig lite. Operatören är inblandad eftersom det är ett decentraliserat system.

Och nej, Apple behöver inte sluta utveckla Imessage för att de samtidigt stöder RCS, det är ren propaganda. På samma vis som de idag kan skicka SMS när de inte kan skicka Imessage kan de skicka RCS när de inte kan skicka Imessage. RCS är dessutom en standard som Apple kan ansluta sig till, så Apple kan hjälpa till och ta fram nya features som alla kan ta del av om de hade velat. Det enda som är dåligt med detta är att Apple förlorar en inlåsningseffekt, fattar inte varför vissa konsumenter ogillar valfrihet.

RCS standarden specificerar inte E2E-kryptering. Det är Googles implementation som gör det och den vill jag inte ha någonting med att göra på min iPhone. Inte heller att operatören på något sätt är inblandad.

Permalänk
Medlem

Såvitt jag förstått det om iMessage omfattas, så måste väl iMessage kopplas ihop så att man t.ex. från WhatsApp kan skicka ett meddelande via iMessage till någon som har en iPhone? Eller har jag missförstått den delen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Låter som att EU igen sätter sina medborgares rättigheter i första rummet. Bra att liknande initiativ tas och att stora tjänster utreds

Saker jag saknar är dock tv-konsolernas inlåsning, Nintendo&Sony&Microsoft borde räknas där med

Och som redan nämnts Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

RCS, nej tack!
Om apple måste göra iMessage RCS kompatibel kan de inte fortsätta utveckla den som de vill och måste hela tiden hålla kompatibilitet med en third party standard.

Sen är iMessage en ren data end-to-end krypterad meddelandetjänst, gogglar jag RCS standard hittar jag detta på Googles egna supportsida:
"Important: RCS chats are only available for certain devices, service providers, and carriers. For more info, contact your carrier."
Ehh? min carrier ska skita fullständigt i vad jag gör och mina meddelanden ska inte gå genom deras messaging servrar.

Så länge det sker ömsesidigt mellan båda lagen. Där imessage och rcs kan gå på båda hållen. Eller en light version så att respektive sida kan implementera det lite enklare. Där inte allt lull-lull är med

Fast jag saknar mer facetime eller en lösning där som är lika enkel att ringa mellan ios och android. När man pratar med någon och vill visa något över video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

EU är en ganska liten aktör på marknaden. Vi har många andra aktörer som kanske också börjar med att ställa krav så snart går det inte att utveckla något mer. Kanske lite i linje med att gå tillbaka till papper och penna, skapa stora gigantiska pappersarkiv som inte någon klarar av att hantera.

EU är ett stort misstag som bara blir värre och värre.

Varför kan inte EU börja inse hur inkompetenta de är. Det vore bättre att börja starta upp standardiseringsorgan som börjar få så många som möjligt att samarbeta med att ta fram olika standarder som alla kan ha nytta av men också kan gås runt om det finns bättre lösningar. Varför inte börja med att införa skottpengar på EU-parlamentariker om de är alltför klumpiga.

Politiker är ett gäng personer som inte ens har en grundutbildning. Det borde vara krav på en masterexamen innan de ens får stå på vallistorna. Gärna med några års erfarenhet av politik innan. De ska vara medvetna om vad de ställer till med innan de börjar jobba.
Idag kan lite pengar göra att politiker börjar med att sälja sig själva och jobba för pengarna i stället för EU:s bästa. Sånt borde belönas med livstids avstängning och deportering till viss ort under några år.

Vad är det specifika i det här förslaget som är dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är det specifika i det här förslaget som är dåligt?

Det är bl.a. allt hemligheterna som är som brukar vara när man inte vill tala om vad man tänker göra.
Det brukar alltid vara att det inte får komma ut i förväg.

Har t.ex. pensionen som man gjorde om för ett tag sen där det senare visar sig att man i nya versionen betalar ut ett förskott som man sen tar 1.6% i ränta. Skillnaden i nya och gamla versionen är att nya ger 6500 kr mindre per månad och det ska jag sen betala ränta på. Sånt talar man inte om i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det är bl.a. allt hemligheterna som är som brukar vara när man inte vill tala om vad man tänker göra.
Det brukar alltid vara att det inte får komma ut i förväg.

Har t.ex. pensionen som man gjorde om för ett tag sen där det senare visar sig att man i nya versionen betalar ut ett förskott som man sen tar 1.6% i ränta. Skillnaden i nya och gamla versionen är att nya ger 6500 kr mindre per månad och det ska jag sen betala ränta på. Sånt talar man inte om i förväg.

Vad har EU med pension att göra?

Jag vet att vårt välfärdssamhälle sakta monteras ner, men alla verkar ju vilja ha det så. För ekonomin och marknadens intressen eller något

Har svårt att skylla dåliga ändringar på EU bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad har EU med pension att göra?

Jag vet att vårt välfärdssamhälle sakta monteras ner, men alla verkar ju vilja ha det så. För ekonomin och marknadens intressen eller något

Har svårt att skylla dåliga ändringar på EU bara

Vill man inte tala om vad man ska göra så brukar det inte vara något bra. EU är mest ute efter att beskatta bolagen.
När de får minskade intäkter så har vi snart att man behöver betala på något sätt mer för de tjänster som idag är gratis. Helt enligt politikerandan, ta in så mycket pengar som det går.

Det är vad som hände med min pension. Man ville ha in mer skattepengar.
Så den gamla pensionsmodellen som jag i huvudsak jobbat och betalt för fick jag en liten del. Den nya som jag jobbade med i huvudsak fick jag den större delen. Den nya fick jag inte heller räkna med allt och har 6 studierår och värnplikt som jag inte fick räkna med. Styret är som björnligan, de tar så mycket som de kan. Idag har de ett berg av pengar som ingen vet vad de ska göra med. Förra året tillkom ca 100 miljarder som inte har någon egentlig ägare, den summan nyttjar regeringen delvis i sin budget och gör ofinansierade åtgärder som inte ger någon inflation.
Arbetsmodellen att ta in så mycket pengar som möjligt sker på samma sätt i EU.