Två tredjedelar av världens telefonaktörer utraderade sedan 2017

Permalänk
Medlem

Skulle räcka med iPhone. Bra hårdvara, mjukvara och ekosystem.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hade först LG G4 som erbjöd världens mest undermåliga uppdateringspolicy ever. Snackade om att man inte kunde uppdatera till (vilken Android version det nu än var) pga inkompatibel hårdvara?! För att sedan tvärvända och lova en uppdatering, som dröjde över 1 år av vad jag läst.
Jag stannade inte kvar i väntans tider utan skippade skiten och gick på vad jag då trodde var ett säkert kort med

insert faceplant 🙄

Dold text

HTC...I should have known better och deras U11+
Detta fick mig att söka mig till Apple och deras uppdateringar, här stannar jag 🍏
Dessa 2 aktörer saknar jag inte, dock ska ha HTC ha cred för sina tidiga modeller då dom var väldigt innovativa.

Jag har haft flera HTC telefoner inkl nuvarande som är en HTC u11+ jag har generellt älskat hårdvaran och designen på dessa telefoner framför allt HTC M8 och M9 men herregud det finns inget sämre bolag än HTC när det gäller mjukvaru uppdateringar till sina telefoner.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirdonia:

Jag har haft flera HTC telefoner inkl nuvarande som är en HTC u11+ jag har generellt älskat hårdvaran och designen på dessa telefoner framför allt HTC M8 och M9 men herregud det finns inget sämre bolag än HTC när det gäller mjukvaru uppdateringar till sina telefoner.

Nej just detta.
Jag gillade verkligen deras telefoner överlag, men det fanns en del att jobba på när det kommer till mjukvarustödet, minst sagt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Skulle räcka med iPhone. Bra hårdvara, mjukvara och ekosystem.

Skulle räcka med Android. Bra hårdvara, mjukvara och ekosystem. Mjukvaran tycker jag är det sämsta med iPhone. Finns mycket saker jag inte gillar i iOS

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Skulle räcka med Android. Bra hårdvara, mjukvara och ekosystem. Mjukvaran tycker jag är det sämsta med iPhone. Finns mycket saker jag inte gillar i iOS

iOS är ett mycket bra operativsystem, väl optimerat. Fokus på säkerheten och integriteten.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

iOS är ett mycket bra operativsystem, väl optimerat. Fokus på säkerheten och integriteten.

Som arbetsmobil är den kanon.
Android är mycket friare och därför använder jag Iphone på jobbet och privat android hemma.
Android är lika säker som Ios.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

iOS är ett mycket bra operativsystem, väl optimerat. Fokus på säkerheten och integriteten.

Som tidigare skrev, Android är också lika säker som iOS.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

iOS är ett mycket bra operativsystem, väl optimerat. Fokus på säkerheten och integriteten.

IOS, precis som MacOS, är väldigt bra och skulle funka för de flesta, men Apple har inte positionerat sig som leverantör av alla prisklasser på samma sätt som Samsung. En Macbook Air för 4000kr skulle såklart funka för medel-Svensson. Men en sådan finns ju inte. Likaså skulle en 2000kr Iphone duga för väldigt många. Men det finns inte. (pratar om nya uppenbarligen)

Jag skulle gärna se Windows Phone som tredje konkurrent. Eller, varför inte någon uppstickare som på bra hårdvara lägger in en telefonanpassad Linux som går att docka in som riktig dator, kör Steam, och kan köra det mesta en vanlig Linux-dator kan (Kan tänka mig att man kör datordelen sandboxad/docker/etc från telefondelen för ökad säkerhet, det viktiga är väl att mediafiler, meddelanden etc går att komma åt)

Min Pi400 är en hyfsat kompetent desktopdator, och den har ju hårdvara långt efter moderna mobiler i ren kraft osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Skulle räcka med iPhone. Bra hårdvara, mjukvara och ekosystem.

Berätta gärna för mig hur jag drar ned en torrent på iPhone för att sedan spela upp en video med obskyra codecs.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite oroväckande att Kinas framfart inom elbilar och telefoner går så fort och lätt. Förr kände vi oss ganska trygga i väst, att vi minsann ledde teknikutvecklingen och Kina bara tillverkade. Nu har nog pendeln vänt och vi handlar deras saker

Oavsett vad och varför det är så, men tror vi måste ta oss en funderare på hur vi vill ha vår framtid

Väst är för naiva. Men det är lugnt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag skulle gärna se Windows Phone som tredje konkurrent. Eller, varför inte någon uppstickare som på bra hårdvara lägger in en telefonanpassad Linux som går att docka in som riktig dator, kör Steam, och kan köra det mesta en vanlig Linux-dator kan (Kan tänka mig att man kör datordelen sandboxad/docker/etc från telefondelen för ökad säkerhet, det viktiga är väl att mediafiler, meddelanden etc går att komma åt)

Canonical försökte väl göra en mobil som skulle gå att docka och använda som dator? De var lite väl tidigt ute bara...

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirdonia:

Jag har haft flera HTC telefoner inkl nuvarande som är en HTC u11+ jag har generellt älskat hårdvaran och designen på dessa telefoner framför allt HTC M8 och M9 men herregud det finns inget sämre bolag än HTC när det gäller mjukvaru uppdateringar till sina telefoner.

HTC m7 är min absoluta favorit. Synd att kameran var så extremt kass när resten av luren var så bra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Berätta gärna för mig hur jag drar ned en torrent på iPhone för att sedan spela upp en video med obskyra codecs.

Det gör man inte.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Det gör man inte.

Således räcker det inte med bara iPhone eller hur?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Således räcker det inte med bara iPhone eller hur?

Det är ju ett edge-case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är ju ett edge-case.

Finns ju massor av funktioner i Android som saknas i iPhone.
Exempelvis dual apps, flera inloggningar på telefonen, split screen, interaktiva widgets, flera app stores, fingeravtrycksläsare I skärmen, höghastighetsöverföring, autamationer (ja, finns en relativt begränsad variant idag)

Så att iPhone skulle vara det enda som behövs är ju inte direkt sant.

Jag kör. En iphone 14 plus som jobblur och en s23 ultra privat.
Telefonerna är bra på olika saker.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

höghastighetsöverföring

Med vilken hastighet behöver du föra över? Med Wifi6 så får du väl rätt så bra fart på överfäringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Finns ju massor av funktioner i Android som saknas i iPhone.
Exempelvis dual apps, flera inloggningar på telefonen, split screen, interaktiva widgets, flera app stores, fingeravtrycksläsare I skärmen, höghastighetsöverföring, autamationer (ja, finns en relativt begränsad variant idag)

Så att iPhone skulle vara det enda som behövs är ju inte direkt sant.

Jag kör. En iphone 14 plus som jobblur och en s23 ultra privat.
Telefonerna är bra på olika saker.

Tror majoritet föredrar faceid före fingeravtrycksläsare, speciellt den på skärmen. Höghastighetsövering kommer med USB-C på 15Pro-modellerna.men att köra torrent på en android telefon är ett edgecase.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Således räcker det inte med bara iPhone eller hur?

Tror nog att majoriteten inte har detta ”problemet” 😄

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Tror majoritet föredrar faceid före fingeravtrycksläsare, speciellt den på skärmen. Höghastighetsövering kommer med USB-C på 15Pro-modellerna.men att köra torrent på en android telefon är ett edgecase.

Jaha, måste ha drömt att jag låste upp min telefon med ansiktet senaste åren. Eller trodde du det var unikt för iPhone?
iPhone har USB 2.0 på snikmodellerna, och 3.0 på "värstingen".

S23 Ultra har USB 3.2. Du får gärna fronta hur iPhones 15 Pro max med 3.0 är bättre, eller hur man inte behöver ha det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Tror nog att majoriteten inte har detta ”problemet” 😄

Majoriteten behövde inte ha bilder i sin telefon ~15 år sedan heller.
iPhone är helt onödig.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jaha, måste ha drömt att jag låste upp min telefon med ansiktet senaste åren. Eller trodde du det var unikt för iPhone?
iPhone har USB 2.0 på snikmodellerna, och 3.0 på "värstingen".

S23 Ultra har USB 3.2. Du får gärna fronta hur iPhones 15 Pro max med 3.0 är bättre, eller hur man inte behöver ha det.

Fast BankID har ju inte ansiktsigenkänning på Android.

https://swedroid.se/finansiell-id-teknik-ab-inga-planer-pa-an...

Då man anser att tekniken inte är tillräckligt säker.

De borde ha lagt in TB3 på PRO-modellen när de ändå höll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Majoriteten behövde inte ha bilder i sin telefon ~15 år sedan heller.
iPhone är helt onödig.

Tror nog med ganska stor säkerhet att just bilder är det vanligaste som lagras på en telefon 😁📸

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers