Permalänk

Brännt slutsteg

Hej när jag spelade musik så började mitt slutsteg lukta välldigt bränt och blev välldigt varmt. Tidigare så har det också blivit varmt och luktat en del (även slagit av sig en gång tidigare under en träff efter ganska lång tid med näst intill full volym) men jag har inte tänkt så mycket på det då det börjar bli dags för nya prylar snart ändå samt att det är ett begagnat och därav ganska skonsamt på plånboken. Det spelar forfarande ljud men kanske bara 20% volym med orwnt ljud samt att det är kraftiga högtonade och vågiga ljud som definitivt inte låter som generator eller nån annan form av störningar för det är som mycket mjukare och vågigare i ljudet. En till grej är att det forfarande är på även fast jag stänger av stereon, som att REM kontakten har sammanfogat sig med + inne i steget men när jag delar signalkabeln i en kontakt jag har gjort så slår det av slutsteget även fast det inte är något brott eller störning i kabeln.

Men jag undrar ändå vad det är i slutsteget som har gett up då jag har stort intresse att lära mig så mycket jag kan om allt som har att göra med ljud så jag har några frågor.

Kan det vara kondensatorn/kondensatorerna i steget som har gett upp även fast det fotfarande spelar och även fast jag inte kan se några spår av nån form vätska i steget?

Är det möjligt att laga även fast det strulat så pass mycket under en längre period?

Jag kanske har gett lite ofullständig information samt svår besvarade frågor då jag inte är någon expert men alla svar uppskattas välldigt mycket.

Mvh Viktor

Permalänk

Vanligaste felen i slutsteg brukar i min erfarenhet vara att mosfet kretsarna till förstärkardelen lämnat in.

Och har den lämnat in genom att släppa ut den magiska röken så brukar det cå att se vad somsläppt ut den.

Men visst kan va annat också.

Och sen är frågan hur mycket annat på kretskortet som följde med på köpet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows