Apple utlovar buggfix för överhettade Iphone 15 Pro

Permalänk
Melding Plague

Apple utlovar buggfix för överhettade Iphone 15 Pro

En bugg i IOS 17 ligger bakom vissa fall av till synes överhettade Iphone 15 Pro och problem med vissa tredjepartsapplikationer är också på väg att rättas till.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så med andra ord lär de sänka prestandan lite och throttla fortare för få ner värmeutvecklingen?

Skrivet av Nyhet:

En talesperson för företaget säger i en för företaget ovanligt öppen intervju med Fortune att titan är bättre på än stål på att leda bort värme.

...Fast det vet jag nog inte om jag riktigt tror på. Titan är ju knappast känt för sin värmeledningsförmåga.

Ti-6Al-4V (AKA "Grade 5") som tydligen är den legering Apple använder har en värmeledningsförmåga på cirka 6,7 W/mK. Stål (beroende på legering) brukar ligga runt 50 W/mK.

...Jämför sedan med aluminium (237 W/mK).

Det är väl snarare för att titan har så dålig värmeledningsförmåga som det är mer benäget att "hålla kvar" värmen, och därför håller sig varm längre. Samma anledning varför vatten är så bra på att lagra och transportera värme, då dess värmeledningsförmåga är endast cirka 0,6 W/mK. Tänk t.ex. hur det krävs väldigt mycket energi att värma upp en pool, men hur en varm pool håller sig varm i evigheter.

EDIT: Får väl notera att endast ytterhöljet faktiskt är i titan, det inre skalet är gjort av aluminium, vilket säkerligen lär bidra rätt mycket till bättrad värmeledning gentemot de flesta andra material (inkl stål). Så visst, nettoresultatet kanske mycket väl är bättre än om det varit gjort utav stål, men det är ju knappast titanet som bidrar till det, hade man gjort samma konstruktion fast med ett yttre hölje av stål istället för titan hade troligen värmeledningen knappast varit sämre.

Permalänk
Medlem

Ja det var ett konstigt uttalande. Titan är kass på att leda värme.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Så med andra ord lär de sänka prestandan lite och throttla fortare för få ner värmeutvecklingen?

I Forbes-artikeln pratar de om att det sker en hel del bakgrundsaktiviteter när man börjar använda sin nya telefon. Nerladdning av appar, synkning med iCloud, skapa nya thumbnails för gamla bilder, kategorisera gamla bilder med nya "Neural Engine" etc kan jag tänka mig det syftar på. Det kan man ju throttla utan några större bekymmer. De pratar även om specifika appar som kanske har lite problem, Instagram och Uber bland annat, där den första redan fått en bugfix.

Men om det är spel som får den att överhetta blir det väl till att throttla rent allmänt antar jag.

Citat:

...Fast det vet jag nog inte om jag riktigt tror på. Titan är ju knappast känt för sin värmeledningsförmåga.

Ti-6Al-4V (AKA "Grade 5") som tydligen är den legering Apple använder har en värmeledningsförmåga på cirka 6,7 W/mK. Stål (beroende på legering) brukar ligga runt 50 W/mK.

...Jämför sedan med aluminium (237 W/mK).

Det är väl snarare för att titan har så dålig värmeledningsförmåga som det är mer benäget att "hålla kvar" värmen, och därför håller sig varm längre.

Sweclockers översättning är inte klockren. Det här är nog den ursprungliga texten de syftar på:

"What’s more, Apple has been consistent about how titanium, in conjunction with its aluminum substructure, is great at dispersing heat. Better, indeed, than any previous stainless steel iPhone Pro model. The design of the iPhone 15 Pro and iPhone 15 Pro is not causing overheating, Apple says."

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Sweclockers översättning är inte klockren. Det här är nog den ursprungliga texten de syftar på:

"What’s more, Apple has been consistent about how titanium, in conjunction with its aluminum substructure, is great at dispersing heat. Better, indeed, than any previous stainless steel iPhone Pro model. The design of the iPhone 15 Pro and iPhone 15 Pro is not causing overheating, Apple says."

Hm, så m.a.o. formulerar de det ändå lite som att titanet bidrar något betydande, vilket jag håller fast mitt tvivel för. Det kanske mycket riktigt är så att det är bättre än stålet de använt innan, men det är nog till 99% p.g.a. aluminiumskelettet. Hade de gjort samma design fast med stål+aluminium hade det nog varit (även om bara marginellt) ännu bättre än denna kombination av titan+aluminium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Hm, så m.a.o. formulerar de det ändå lite som att titanet bidrar något betydande

Nädå det bara det att du håller titanet fel.

Permalänk

Sitter inte Titan rakt igenom, det är kanten runt som är det. Aluminium ram sitter inuti telefonen som fördelar ut värmen ut mot chassit.

https://www.youtube.com/watch?v=S_W73ouKtjU&ab_channel=JerryR...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Hm, så m.a.o. formulerar de det ändå lite som att titanet bidrar något betydande, vilket jag håller fast mitt tvivel för. Det kanske mycket riktigt är så att det är bättre än stålet de använt innan, men det är nog till 99% p.g.a. aluminiumskelettet. Hade de gjort samma design fast med stål+aluminium hade det nog varit (även om bara marginellt) ännu bättre än denna kombination av titan+aluminium.

Ja, helt klart men som du säger är det nog högst marginellt bara. Men! Det är marknadsförings mumbo jumbo att ha titan i konstruktionen. De skulle ju lika gärna kunnat köra rostfritt eller aluminium men det låter flashigare att säga att mobilen är byggd av titan. För titan är coolt. Och ingen annan har det....

...Och det Hade vart coolt, om man inte vetat att det inte fyller någon som helst praktisk funktion här.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

...Och det Hade vart coolt, om man inte vetat att det inte fyller någon som helst praktisk funktion här.

Det är lättare än stål så lite praktisk nytta gör det kanske.

Permalänk
Skrivet av Timmy Fox:

Hm, så m.a.o. formulerar de det ändå lite som att titanet bidrar något betydande, vilket jag håller fast mitt tvivel för. Det kanske mycket riktigt är så att det är bättre än stålet de använt innan, men det är nog till 99% p.g.a. aluminiumskelettet. Hade de gjort samma design fast med stål+aluminium hade det nog varit (även om bara marginellt) ännu bättre än denna kombination av titan+aluminium.

det sitter typ 1mm om mindre titan runt... hade inte spelat någon som hällst roll vad det materialet hade varit så länge det inte är plast/gummi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ja, helt klart men som du säger är det nog högst marginellt bara. Men! Det är marknadsförings mumbo jumbo att ha titan i konstruktionen. De skulle ju lika gärna kunnat köra rostfritt eller aluminium men det låter flashigare att säga att mobilen är byggd av titan. För titan är coolt. Och ingen annan har det....

...Och det Hade vart coolt, om man inte vetat att det inte fyller någon som helst praktisk funktion här.

Jag ser gärna att de fortsätter och göra telefonen lättare exempelvis går över till en konstruktion i kolfiber titan är ju lättare än stål som de använt tidigare vilket jag tycker är en fördel även om en ren aluminium konstruktion också blivit lättare och en ren kolfiber konstruktion hade blivit ännu lättare skulle jag misstänka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Så med andra ord lär de sänka prestandan lite och throttla fortare för få ner värmeutvecklingen?

...Fast det vet jag nog inte om jag riktigt tror på. Titan är ju knappast känt för sin värmeledningsförmåga.

Ti-6Al-4V (AKA "Grade 5") som tydligen är den legering Apple använder har en värmeledningsförmåga på cirka 6,7 W/mK. Stål (beroende på legering) brukar ligga runt 50 W/mK.

...Jämför sedan med aluminium (237 W/mK).

Det är väl snarare för att titan har så dålig värmeledningsförmåga som det är mer benäget att "hålla kvar" värmen, och därför håller sig varm längre. Samma anledning varför vatten är så bra på att lagra och transportera värme, då dess värmeledningsförmåga är endast cirka 0,6 W/mK. Tänk t.ex. hur det krävs väldigt mycket energi att värma upp en pool, men hur en varm pool håller sig varm i evigheter.

EDIT: Får väl notera att endast ytterhöljet faktiskt är i titan, det inre skalet är gjort av aluminium, vilket säkerligen lär bidra rätt mycket till bättrad värmeledning gentemot de flesta andra material (inkl stål). Så visst, nettoresultatet kanske mycket väl är bättre än om det varit gjort utav stål, men det är ju knappast titanet som bidrar till det, hade man gjort samma konstruktion fast med ett yttre hölje av stål istället för titan hade troligen värmeledningen knappast varit sämre.

Uttalandet som Sweclockers använder sig av är inte det som Apple sagt utan det är något de hittat på själva. Artikeln de själva länkar till säger att “What’s more, Apple has been consistent about how titanium, in conjunction with its aluminum substructure, is great at dispersing heat. Better, indeed, than any previous stainless steel iPhone Pro model.”.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Men, detta var ju bara en hittepå-gate för att få klick? Enligt kommentarer på nyheten angående överhettning.

Permalänk

Låter ju märkligt att man måste se till att en app inte använder för mycket resurser för att förhindra att enheten överhettar? En bra bygd enhet ska väl själv se till att den inte kan överhetta under några omständigheter? Vilka är det egentligen som jobbar på Apple nuförtiden 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är lättare än stål så lite praktisk nytta gör det kanske.

Finns ju aluminium då om de vill ha ngt lättare. Visst, aluminium är inte lika starkt som titan men ändå. Det duger med råge för en mobil.

Skrivet av Sorten:

Jag ser gärna att de fortsätter och göra telefonen lättare exempelvis går över till en konstruktion i kolfiber titan är ju lättare än stål som de använt tidigare vilket jag tycker är en fördel även om en ren aluminium konstruktion också blivit lättare och en ren kolfiber konstruktion hade blivit ännu lättare skulle jag misstänka.

Visst. Men handen på hjärtat... Är vikten verkligen ett problem på dagens mobiler? Inte nog stort för att rättfärdiga titan.

Blir bara marknadsförings flum för mig iaf.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fgblomqvist:

Låter ju märkligt att man måste se till att en app inte använder för mycket resurser för att förhindra att enheten överhettar? En bra bygd enhet ska väl själv se till att den inte kan överhetta under några omständigheter? Vilka är det egentligen som jobbar på Apple nuförtiden 😂

"Överhettar" i det här fallet betyder väl bara att den blir varmare än förväntat? Har inte läst att den kraschar eller blir så varm att någon limfog släpper eller liknande.

Om den blir så varm så man bränner sig på den men det fortfarande är ok för enheten i sig är det väl lite av en smaksak... Om jag vill köra något riktigt tungt på telefonen (vilket jag iofs aldrig gjort, men en del använder ju telefonen betydligt "tyngre" än mig) kanske jag är beredd att lägga ifrån mig den under tiden. Jag har haft datorer som jag kunna bränna mig på också.

Permalänk
Medlem

Nästa gång ka ndom göra ytterhöljet i koppar. Bra värmeledningsförmåga.

Permalänk
Skrivet av fgblomqvist:

Låter ju märkligt att man måste se till att en app inte använder för mycket resurser för att förhindra att enheten överhettar? En bra bygd enhet ska väl själv se till att den inte kan överhetta under några omständigheter? Vilka är det egentligen som jobbar på Apple nuförtiden 😂

det är lättare än du tror, även i spel utveckling.. se bara på vad som hände när utvecklare inte förhindrade att FPS'en kunnde skena iväg i menyerna.

Den throttlar för att förhindra skada på telefonen, dvs förhindrar för hög värme. att sen andvändare tycker att "aj aj nu är den för varm", får man uppdatera mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ja, helt klart men som du säger är det nog högst marginellt bara. Men! Det är marknadsförings mumbo jumbo att ha titan i konstruktionen. De skulle ju lika gärna kunnat köra rostfritt eller aluminium men det låter flashigare att säga att mobilen är byggd av titan. För titan är coolt. Och ingen annan har det....

...Och det Hade vart coolt, om man inte vetat att det inte fyller någon som helst praktisk funktion här.

När flera ska hoppa på "Titan" tåget, kommer Apple att byta ut titan mot Beryllium. För att "alla-vet" (och om ni inte vet, kommer Apple att förklara det för er) att Beryllium är coolare än Titan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

<Uppladdad bildlänk>

Ca 1,5m kubik kogödsel = iPhone 15 Pro

Permalänk

Inget konstigt med ny produkt och Samsungs bättre telefoner har haft och kanske har liknande problem nu idag.
iphone 15 Pro är så otroligt snabb, så att klocka ner dem vid de största belastningstopparna gör inte så mycket.

Det stora speciella med Appleprodukter enligt mitt tycke är att folk som brukar köpa de allra enklaste prylarna kan välja en dyr Appleprodukt. De kommer då uppleva att enheten fungerar så bra jämfört emot det de annars hade köpt.

Det är lite detta varför jag inte gillar köpa några dyra teknikprylar, jag ser brister överallt. Men ibland måste man ändå ha dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Finns ju aluminium då om de vill ha ngt lättare. Visst, aluminium är inte lika starkt som titan men ändå. Det duger med råge för en mobil.

Visst. Men handen på hjärtat... Är vikten verkligen ett problem på dagens mobiler? Inte nog stort för att rättfärdiga titan.

Blir bara marknadsförings flum för mig iaf.

13- och 14 Pro blev för tunga så det var verkligen trevligt att Apple gick över till aluminium och titan combon. Visst hade de bara kunnat ta aluminium rakt av men då förlorar de en premium egenskap som Pro modellen annars hade haft.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

"Överhettar" i det här fallet betyder väl bara att den blir varmare än förväntat? Har inte läst att den kraschar eller blir så varm att någon limfog släpper eller liknande.

Om den blir så varm så man bränner sig på den men det fortfarande är ok för enheten i sig är det väl lite av en smaksak... Om jag vill köra något riktigt tungt på telefonen (vilket jag iofs aldrig gjort, men en del använder ju telefonen betydligt "tyngre" än mig) kanske jag är beredd att lägga ifrån mig den under tiden. Jag har haft datorer som jag kunna bränna mig på också.

Skillnaden är väl att telefonen är tänkt att man ska gå omkring med den i handen och i fickorna.

Fast det kanske jag som är gammalmodig? Alla kanske går omkring med sina miditowers i händerna och fickorna nu för tiden.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ming-Chi Kuo obviously has some remarkable sources within Apple’s Asian supply chain. But he’s still sometimes very wrong. And — unlike Mark Gurman — Kuo’s sources seemingly never come from within Apple itself. His post on this overheating issue is almost transparently a leak from TSMC — a sort of “Whatever is going on with the iPhone 15 Pro heat dissipation, it has nothing to do with our 3nm process”. Blaming it on the new titanium frame was just wild speculation on Kuo’s part, and by all evidence is completely wrong.

If Kuo has any respect for accuracy or truth, as I’m sure he does, he’ll issue a full retraction.

Citat:

Not only is the titanium frame of the iPhone 15 Pro models not an issue, cooling-wise, Apple told me, and I have no reason to doubt, that the iPhone 15 Pro and Pro Max are better at heat dissipation than any previous iPhone that used a stainless steel frame

https://daringfireball.net/2023/10/overheatgate_nothingburger

Permalänk
Medlem

https://i0.wp.com/9to5mac.com/wp-content/uploads/sites/6/2023...

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

I Forbes-artikeln pratar de om att det sker en hel del bakgrundsaktiviteter när man börjar använda sin nya telefon. Nerladdning av appar, synkning med iCloud, skapa nya thumbnails för gamla bilder, kategorisera gamla bilder med nya "Neural Engine" etc kan jag tänka mig det syftar på. Det kan man ju throttla utan några större bekymmer. De pratar även om specifika appar som kanske har lite problem, Instagram och Uber bland annat, där den första redan fått en bugfix.

Men om det är spel som får den att överhetta blir det väl till att throttla rent allmänt antar jag.

Sweclockers översättning är inte klockren. Det här är nog den ursprungliga texten de syftar på:

"What’s more, Apple has been consistent about how titanium, in conjunction with its aluminum substructure, is great at dispersing heat. Better, indeed, than any previous stainless steel iPhone Pro model. The design of the iPhone 15 Pro and iPhone 15 Pro is not causing overheating, Apple says."

Fast om telefonen börjar throttla av nerladdning av appar och syncning, då "känns" det som att mera krävande appar (spel etc) värmer upp telefonen än mer? Eller är syncning av iCloud det tyngsta man kan göra på iPhone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Fast om telefonen börjar throttla av nerladdning av appar och syncning, då "känns" det som att mera krävande appar (spel etc) värmer upp telefonen än mer? Eller är syncning av iCloud det tyngsta man kan göra på iPhone?

Jag vet att du försöker vara rolig, men den throttlar såvitt jag vet inte nu utan idén är ju att Apple kanske skulle börja throttla den initiala nedladdning/syncningen för att telefonen inte ska kännas "oväntat varm".

Och ja, telefoner blir varma av att ladda ner i full fart om man har en bra uppkoppling.